Fox iCD – elektronická revoluce startuje

Fox iCD - Tech NewsVěřte tomu nebo ne, ale doba elektronická se rychle blíží i do MTB. Zdá se, že v blízké budoucnosti nebudeme pouze elektronicky řadit, ale také pružit. Tedy pardon, my budeme jen mačkat čudlíky, možná ani to ne, a ono to elektro bude myslet a konat za nás. Jen bacha, aby vám nedošly v divočině baterky.

I to se ale jistě brzy vyřeší něčím, jako je fotovoltalický lak, který bude potřebou energii vyrábět ze slunečního svitu anebo jinou sci-fi vychytávkou. To jsem ale poněkud odbočil. Dnes totiž jde o převratnou novinku Foxu – elektronicky řízené odpružení FOX iCD (Intelligent Control Dynamics). O něm jsme nedávno psali, avšak pouze ve formě dohadů a spekulací. Nyní známe fakta.
Fox iCD - Tech News

Kde to začalo?

Fox iCD - Tech NewsPojďme to vzít od začátku. Celá myšlenka elektronicky řízeného odpružení vzešla s přání sladit funkci vidlice a zadní stavby v harmonický celek pro maximální požitek z jízdy a rovněž usnadnit uživatelům (bikerům) ovládání a nastavení jednotek odpružení. Psali jsme i o automatické elektronické pumpě na odpružení. Celou tuto filozofii označuje Fox souhrnným pojmenováním iRD – Intelligent Ride Dynamics. Tuto zkratu bychom si asi měli zapamatovat, jelikož, jak lze tušit, ji v budoucnu budeme vídat zřejmě dost často.

Float iCD

Poměrně sympatickou stránkou věci je integrace nové technologie do současných produktů, respektive využití osvědčených vidlic a tlumičů z řady Float. Nové elektronické řízení přitom bude určeno pro XC a Trailové řady (zdvihy 120 mm) těchto produktů. Fox slibuje zcela nové pojetí kontroly jízdního režimu, kdy je elektronika schopna ve zlomku vteřiny měnit nastavení mezi výjezdovým a sjezdovým módem.

Fox opět ruku v ruce s Shimanem

Ano, pánové s Foxu si opět podali ruce s japonskými kolegy a při tvorbě této elektronické revoluce chytře sdíleli již existující technologie a řešení. Proto ponese systém Fox iCD prvky elektronického řazení Shimano (E-Tube) a Power-Line-Communication (PLC). Druhá zkratka představuje chytré kabelové spojení, které umožňuje přenášet data a energii prostřednictvím jediného drátu. To je poměrně zásadní věc, jinak by takové „chytré“ kolo bylo asi dost nehezky obmotáno kabeláží. Vzpomeňme na drátové cyclocomputery a liány plazící se po vidlicích… Pro doplnění, toto řešení značí použití tří drátů pro fully a dvou drátů pro kola vybavená pouze předním inteligentním odpružením.
Fox iCD

Připoj si tlumič na PC

Celek logická věc, přesto zajímavá a do jisté míry překvapivá. Celý systém lze propojit s počítačem a následně si pohrát s jeho interním nastavením. Kdo bude mít chuť, bude si moci ladit své kolo jako inženýři vozy formule 1 před startem velké ceny. Zároveň bude možné v počítači procházet diagnostickou část systému, statistiky a čas od času i ugradovat firmware jako v chytrém telefonu…
Fox iCD - Tech News

Kliknu pružím, kliknu nepružím

Celý systém Fox iCD se bude primárně ovládat rotačním přepínačem na řídítkách. Dostupné budou tři polohy – výjezd, výjezd (pouze tlumič), sjezd. Elektronika přitom dokáže přenastavit tlumící systémy za 0,25 s (vidlice) a 0,45 (tlumič). Baterie, opět od Shimana, by těmto elektronickým hračičkám (u tlumiče je externí krabička, vidlice má vše integrováno uvnitř) měla vydržet přibližně na 2,5 měsíce provozu. Říká tiskový materiál. Samozřejmě záleží na četnosti a intenzitě jízdy, ale i tak je to docela smělý a optimistický údaj.
Fox iCD - Tech News

Teď už jsem zbývá počkat si na první praktickou možnost a vyzkoušet si tu zázračnou elektroniku na vlastní kůži.

Pro doplněn ještě pár údajů:

  • Systém pro Full Suspension: Hmotnost od 1860g< br/>
    (100 mm vidlice, tlumič, baterie, kabeláž, příslušenství)
  • Systém pro vidlici: Hmotnost od 1555g
    (100 mm vidlice, baterie, kabeláž, příslušenství)

Dostupnost: Září 2012

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Ako som uz pisal. Je to technologicky onan. Ale aj teleskopicke sedlovky sa ujali, takze preco vlastne nie….

    • riku

      No nevím, jak už jsem taky psal, mechanický hračky jsou fajn, ale tyhle vymoženosti…. za chvíli aby se na závodech dělala technická přejímka kol, jestli náhodou někdo někde neschovává motorek…

  • nara

    když vezmu, že je to pomůcka především pro XC a maraton závodníky, tak 1860g je dost…foxáci šikmovoký budou muset ještě dost odlehčit.

    • Ta hmotnost není až tak hrozná. Když vezmeš cca 1,4 kg klasickou vidlici + 300 g vážící tlumič, tak jsi na 1,7 kg u klasiky.
      Já vím, závodníci řeší každý gram… Ale na to, že je tam navíc baterka a ta hrozná krabice od mýdla na tlumiči, to ujde

  • moudras

    Hmmm, tak krabice "od mýdla" je fakt děsná :)), baterka menší, klidně na měsíc a jsem taky v klidu 🙂
    Jinak tomu rozumím a bez problému si to dovedu představit a víc než na XC, tak na Endurech..pruží, trochu pruží, nepruží..Supr.
    Bez teleskop. sedlovky si neumím představit život 🙂

  • AlbHert