Elektronická budoucnost u Foxu? – TECH NEWS

Fox-Float-CD electric lockoutDnes nahlédneme do blízké budoucnosti. Do budoucnosti, kde pájka nahradí kleště na bovdeny. Do budoucnosti, kde na odpružené vidlici bude žlutě svítit upozornění o vysokém napětí. Vývojáři společnosti Fox Suspension, specialisté na odpružení, naznačují, že tato doba je pomalu již za dveřmi.

Po poměrně masivním nástupu elektronického řazení do světa silničních kol se nyní mohou těšit i bikový příznivci ampérů a voltů. Na festivalu Sea Otter Classic se Kanaďan Geoff Kabush proháněl na svém devětadvacetipalcovém Scottu Spark. Nebylo by na tom nic divného, kdyby karbonový stroj nebyl osazen vidlicí a tlumičem od Foxu s elektronickým dálkovým ovládáním. Znovu posílenou spolupráci Foxu s japonským gigantem Shimano ohlašuje baterie Shimano Di2, která celý systém zásobuje energií a uvádí do chodu. Další informace nejsou známy nebo jsou jen v rovině spekulací.
Fox-Float-CD electric lockout

Prosadí se konečně umělá inteligence?

Uspěje elektronické ovládání odpružení nebo skončí na okraji zájmu či rovnou v propadlišti dějin? Elektronický lockout na vidlicích RST nebo Cannondale Lefty žádný velký průlom neznamenal, bude to u Foxu jiné? Těžko říct, každopádně dosti rozměrná krabička na těle tlumiče Fox Float CD(!?!…) dává tušit, že o pouhý elektricky ovládaný lockout nepůjde.
Fox-Float-CD electric lockout

Smar-Shox

Fox není první…

Nápad elektronicky řízeného tlumení není ani zdaleka ničím novým. Zapátráme-li historii MTB, najdeme svého času dokonce jeden sériově vyráběný exemplář – tlumič Smart Shox používaný na kolech K2 Proflex. Jak fungoval? Nevíme, nikdo z redakce jsme na tomhle kole nejeli. Přeskočíme-li zhruba jednu dekádu, pak narazíme v tomto směru na další zajímavý pokus, tentokrát však spíše experimentální, který má k produkční verzi asi ještě dost daleko. Je jím systém Cannondale Simon. Precizní, inteligentní čistě elektronicky řízené a kontrolované odpružení. Velice zajímavý počin, který ale neráží na jeden „drobný“ nedostatek. Baterie, která celý systém živý a pohání, vydrží v lepším případě pouhých osm hodin jízdy…

cannondale-simon

Když za tebe myslí pumpička

Nakonec pojďme ještě zpět k Foxu. Jak si povede v budoucnu jejich tlumič s nevzhlednou krabičkou lze jen těžko hádat. Lišáci ale mají v rukávu ještě něco jiného – inteligentní pumpičku, která vám sama natlakuje vidlici nebo tlumič! Spolupracuje se smartphony s OS Android. Celé to funguje tak, že telefonem oskenujete QR kód na vidlici, případně na tlumiči, na rám upevníte speciální pumpu a posadíte se do sedla. Systém změří přesný SAG (míru statického ponoření) a případně vám doporučí jeho úpravu. Nebo si naopak vy do telefonu naťukáte, kolik procent SAGu požadujete a systém vám nabídne přesnou hodnotu tlaku.

Umí to i Rebound

Tahle inteligentní pumpička je ale schopna vyhodnotit i účinek tlumení odskoku. Jednoduše v telefonu přepnete na daný režim, zapumpujete s vidlicí a následně se dozvíte, jak jste na tom. Zda máte odskok nastavený příliš pomalý, příliš rychlý nebo jste v ideálním středu. Zdá se vám to příliš? Přiznám se, že mě trochu taky. Nastavit SAG a odskok by měl zvládnout každý milovník horské cyklistiky, který si hrdě říká biker. Pravdou ale je, že s tím má řada lidí potíže. A je potom rozhodně lepší, když jim pomůže chytrý software, než aby jezdili na něčem, co prostě nefunguje. Zdá se, že by tahle chytrá pumpa to mohla být ideální pomůckou pro obchody a podobná servisní místa, kde se lidé točí a požadují rychlé a kvalitní nastavení svého odpružení.

FOX Racing Shox Smart Suspension Prototype Interbike 2011 from Sick Lines on Vimeo.

Co si myslíte o té nebo oné elektronické vychytávce? Zkuste si s námi trochu zaspekulovat a přidejte vlastní komentář pod článek!

(Jakob Svoboda & Štěpán Hájíček)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • tommyd

    docela zajímavé ulehčení, hlavně pro začínající bikery kteří nemaj zkušenosti s měřením sagu reboundu, ale stejnak to člověk využije jen parkrát.

  • No nevím, pokud nějakou elektroniku na kolo, tak maximálně cyklocomputer… Řazení, tlumení, potom brzdy a nakonec motorek…? Není hezká právě ta mechanika?

  • Cim zlozitejsia suciastka na biku tym skorej ju odpalim….. Jednoznacne vec vhodna pre ludi, ktori bike radi skladaju a chvalia sa s nim. Pre tich co na nom jazdia je to zbytocne riziko….. Uz tak je cena tlmicov nenormalne vysoka, reco ju este zvysovat takymito zbytocnostami?