Silniční hydraulické kotoučovky znovu útočí
Následující řádky budiž dalším důkazem toho, že web BikeAndRide.cz není jen partou zaslepených bikerů. Po nedávném testu cyklokrosového Ibisu Hakkalügi se dnes vrátíme k tématu hydraulických kotoučových brzd na silničních kolech. Jak si budoucnost silniční cyklistiky představují výrobci brzd Formula a TRP?
Hydraulicko-elektrické zítřky
Možnou éru silničních kotoučových brzd nastartovala Mezinárodní cyklistická unie UCI, která povolila jejich nasazení na cyklokrosová kolbiště (stalo se tak již před dvěma lety). Bylo otázkou času, kdy se nápadu ve větším chytí i konstruktéři strojů silničních. Přes původní mechanická a mechanicko-hydraulická řešení se dostáváme do doby, kde na silničkách dost možná zavládne plně hydraulický brzdový systém, jehož páky, dle poslední módy, budou spolupracovat se systémem elektronického řazení (prozatím se oblibě těší Shimano Di2).
S opravdovou vervou se do práce vrhli u italské společnosti Formula a ve spolupráci s Colnagem představili vůbec první silničku se sériově montovanými hydraulickými kotoučovými brzdami (Colnago C59 Carbon Disc). A právě Formula v poslední dnech uvolnila informace nasvědčující tomu, že své brzdy brzy poskytne k volnému prodeji. Hozenou rukavici zvedá i značka TRP (Tektro), která přispěla svou troškou do mlýna modelem TRP HiWire. Co na to ostatní výrobci? Kdy máme očekávat reakci Shimana nebo Sramu? Zdá se, že trumfy v ruce drží opět cyklistická unie. Pokud v blízké době rozhodne o možnosti použití kotoučových brzd i v soutěžní silniční cyklistice, může nastat opravdový boom.
Italové bodují…
Pojďme si nejprve prohřát kosti na Apeninský poloostrov a při té příležitosti nahlédnout do kuchyně Formuly. Jejich silniční model sází na osvědčenou bikovou techniku. Třmeny brzd vycházejí z ultralehkého modelu R1 a byly pouze optimalizovány pro silniční použití. Po testech je jasné, že brzdy, i přes použití 140 milimetrových kotoučů, nemají problém s přehříváním ani ve vyšších rychlostech a to díky ochlazování proudícím vzduchem. V sériové podobě proto můžeme čekat menší a lehčí tělo třmenů brzd, které bude ukrývat pístky menších průměrů, než jak je tomu u modelu MTB modelu R1. K rozměru kotoučů se vyjadřuje vrchní inženýr Giancarlo Vezzoli: „Na horském kole potřebujete více brzdné síly, na silničce naopak více kontroly, styl brzdění je naprosto odlišný. Se 160 milimetrovým kotoučem byly brzdy až příliš agresivní.“
Do kompaktního těla páky se musel vtěsnat hlavní brzdový válec přenášející mechanický pohyb brzdové páky na hydraulický tlak a také centrum elektronického řazení Shimano Di2. To je umístěno z vnitřní strany samotné páky, kde jeho dvě tlačítka jednoduše tisknou rozměrné hliníkové řadící páčky. Drobný pohyb prty rukou znamená bleskurychlé přeřazení. Všeobecné obavy panují ohledně ergonomie řadících pák, které jsou situovány těsně vedle sebe nebo chcete-li jedna přes druhou. Celý systém by měl být dostupný po podzimní výstavě Eurobike s tím, že cena se odhaduje na 650 USD za set vybavený hliníkovými páčkami. Ve fázi příprav je i vyšší verze brzd, která bude spoléhat na řadící a brzdové páčky z karbonu a nemalý arzenál titanových šroubů.
…TRP dotahuje
Společnost TRP Brakes (Tektro Racing Program), další z velkých výrobců brzd, si ani na chvíli nenechala ujet vlak a představila svou vizi plně hydraulických silničních kotoučovek. Při konstrukci brzd TRP HiWire nebyl použit žádný stávající model, vše vzniklo hezky od píky a s určením jen a pouze pro silnici. Po všemožných jízdních testech byl postupně zvětšen průměr pístků až na rozměr 21 milimetrů a podobně nabobtnaly také brzdové destičky. Třmen je tak o něco mohutnější, ale na druhou stranu větší rozměry napomáhají efektivitě chlazení.
Řazení je realizováno opět pomocí elektroniky Shimano Di2, ale řadící páčky byste na těle brzdových pák hledali marně. TRP šel vlastní originální cestou a do brzdové páky integroval rovnou vlastní řadící tlačítka. Funkčnost a hlavně ergonomii zřejmě dostali přednost před designem, na rozdíl od Formuly.Zatím ale můžeme jen hádat, jak jedno nebo druhé řešení bude fungovat v reálu. S absolutními soudy si počkáme až na osobní zkušenost.
Informace o dostupnosti brzd prozatím nemáme, cena by se však měla pohybovat v obdobné rovině, tedy okolo 600 USD za set brzd spolu se silničními rotory s poetickým pojmenováním Lyra.