Colnago C59 Carbon Disc – TECH NEWS

Colago C59 discNásledující řádky jsou malým testem konzervativnosti. Kotoučové brzdy na horském kole? Jasně, jak jinak. Kotoučovky silničce? Ale jděte… Vypadá to divně a k čemu je to vlastně dobré? Představte si, jak vyšvihaný Ital na svém vymazleném stroji náruživě hltá svou denní dávku kilometrů a kdesi pod ním zuřivě cinkají rotory kotoučových brzd! Ale ANO!

Nebudu si nic nalhávat, i mně se tenhle scénář prozatím příčí. Hlavní hráči na trhu silničních kol za spolupráce s výrobci brzd se nás ale snaží přesvědčit o opaku. Aktuálně je tu Colnago, které představilo svůj re-designovaný top model C59 Carbon Disc. Jak jinak, s párem plně hydraulických silničních kotoučových brzd. Pro Colnago premiérově.
Colago C59 disc

Z CX je jen krůček na silnici

Trend kotoučových brzd na silničních kolech odstartovala Mezinárodní Cyklistická Unie (UCI), když svým rozhodnutím povolila jejich nasazení v rámci cyklokrosových závodů. Odtud už je jen krůček k čistě silniční aplikaci. Od mechanických kotoučových brzd (Avid BB Road), přes mechanicko-hydraulická řešení (TRP Paradox, Hope, Tr!ck stuff, historicky i Morati), se rychle dostáváme do éry plně hydraulických kotoučových brzd tak, jak je známe z bikového prostředí. První vlaštovkou jsou zmíněné brzdy C59 disc, které vznikaly za spolupráce firem Colnago a Formula v zemi špagetám zaslíbené.
Colago C59 disc

Formula C59 – MTB inspired

Třmeny brzd C59 vychází z ultralehkého bikového modelu Formula R1, který byl upraven pro silniční použití. K rámu a vidlici jsou přichyceny bez dalších adaptérů pomocí Post Mount standardu. Italští inženýři se, nad šálkem picollo espressa, museli vyrovnat s razantním nárůstem sil, kterými brzdový třmen působí na rám a vidlici. Výsledkem je zcela nová přední vidlice, přizpůsobené sedlové a řetězové vzpěry rámu a přepracované patky. Třmeny se v akci zakusují do rotorů s hliníkovým unášečem a průměrem 140 mm.
Colago C59 disc

Aj lajk plag-end-plej

Štíhlé hydraulické brzdové páčky v sobě klasicky ukrývají řadící mechanismus, který může spolupracovat se sadami mechanickými a také s nastupujícími elektronickými řadami Shimano Di2. Jak jednoduchá bude montáž a funkce s elektronickými sadami naznačuje Colnago „ajtý“ depártment slůvky Plug-and-Play. Taky už jste u počítače vzteky řvali nad tímhle slovním spojením?!
Colago C59 disc

Lehčí než byste čekali

Hmotnost setu – páka s řazením, naplněné hadice, třmen, kotouč a veškeré šrouby – se pohybuje okolo 339 g. Hmotnost celého kola je pouze o 150 g vyšší než při použití ráfkových silničních brzd a to kvůli změnám na rámu, vidlici a těžším nábojům kol. Naopak brzdy samotné jsou údajně lehčí než mechanické ráfkové brzdy Shimano a lehčí mohou být, díky chybějící brzdné ploše, i ráfky. Ostatně spolu s brzdami představilo Colnago i set karbonových zapletených kol Artemis Disc, která jsou právě pro disco použití náležitě uzpůsobená.
Colago C59 disc

Disco na asfaltu v roce 2013?

V tiskové zprávě se nešetří slovy o nejsilnějším a nejlépe dávkovatelném řešení brzd pro silniční kola, marketingový ředitel Alessandro Colnago zase označuje příchod těchto brzd za „odvážný krok směrem do budoucnosti silničních kol“. Podle spekulací se o tom všem budeme moci přesvědčit koncem tohoto roku, kdy se brzdy objeví na trhu. Kompletní kolo C59 Disc by pak mělo být v modelové řadě pro rok 2013.
Colago C59 disc

Kostky jsou vrženy…

Tak co myslíte, dobudou Italové svět silničních brzd? Dostanou své kotoučové brzdy i na silničky nás konzervativců? Co na to koncern SRAM, který avizuje hydraulické kotoučovky na rok 2013 do své top řady Red? To všechno jsou otázky následujících dní, týdnů či měsíců. Jedno je jisté jako facka – hydraulické kotoučové brzdy jsou budoucností silniční cyklistiky, ať se nám to líbí nebo ne.
Colago C59 disc

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • kuba

    Pěkný a moc zajímaví článek! 🙂

  • lalin

    Jsem čistokrevný biker, takže pokud někdy na silničku sednu tak tam kotouče jedině přivítám 🙂

  • tom

    asi bude složitější montáž a demontáž kol při závodech,ale designově je to čistější