Author Patriot Evo – první dojmy

Author Patriot Evo - v sedleO tomto kole ví už snad celý národ a půlka národa, alespoň toho bikového, na něm snad již jela! I my měli možnost osobně vyzkoušet alespoň prototyp nové generace dnes již skoro legendárního modelu Author (dříve AGang) Patriot Evo. Každopádně právě nyní nastal čas na důkladnou prověrku ostré produkční verze!

Nechme pro dnešek stranou věci jako je historie a vývojové stupně vedoucí k tomuto modelu, nebo otázku proč se AGang jmenuje zase Author a díla této skupiny se „schovávají“ pod nálepkou Author AGLab. O tom se namluvilo a napsalo již víc než dost. Pro jezdce je podstatný spíše výsledek práce týmu Járy Spěšného (Spaceman), tedy právě AGLab a nikoliv obchodní strategie celé skupiny Universe Agency alias Author.*
*Jen drobné vysvětlení pro věčné rýpaly

Malý brácha, velký brácha

Pro pořádek radši připomenu, že je Patriot Evo dostupnější ze dvou aktuálně nabízených verzí (vyšší model Author Patriot Evo Team), což na něm vidět je i není. Hlavně to nejspíš poznáte v ruce. Zatímco „Teamovka“ (MOC 99 990 Kč) je na hliník se 160 mm poměrně lehká (udávaná hmotnost 13,8 kg), základní Patriot Evo (MOC 63 990 Kč) se svými 14,7 kilogramy (tabulkový údaj) i v tomto ohledu nepřímo navazuje na zvyklosti kol AGang – stroje, které jen tak nezničíte.*
*Věřte mi, že vím, o čem mluvím. Lukáš z našeho teamu má doma Culta, nakládá mu fakt slušně a kolo stále drží!

Author Patriot Evo - v sedle

reklama

Tolik na úvod…

Přiznám se, že jsem na podobném kole nějakou chvíli neseděl, jelikož jsem poslední dobou trápil spíše sportovní střely jako je GT Helion nebo GHOST AMR 7 LC, tlusťochy (např. Mongoose Argus či Specialized FatBoy) apod. Přesto, nebo právě proto mi poloha za řídítky – s představcem tradičně těsně u hlavy – nepřipadala nijak extrémní v FR či DH stylu. Naopak, řídítka jsou spíše níž a posed, kterému nechybí dostatečný nadhled, není rozhodně nepřátelský vůči sportovnější jízdě či boji s prudkými výjezdy. Za svou krátkou první vyjížďku jsem zdolal takřka vše, na co mi nohy a plíce, s ohledem na přítomnost řazení SRAM X1 (1×11), stačily.

Proniknout do tajů řízení

Rozhodně více zkušeností budu potřebovat s řízením, abych jej mohl správně pochopit a popsat. Patriotu Evo totiž nechybí lehkost a obratnost, přitom ale již při jízdě po rovině v sedě vidíte a cítíte, jak je vidlice poctivě položená (66°). Slovy praxe z několika skalek – jedete-li peklo kolmo dolů, stačí držet řídítka a Patriot Evo si to už nějak pochroupe! Když je ale třeba uhnout stromu nebo pařezu, stačí vzít rodla pevně do rukou, trochu s nimi „škubnout“ a ono se to pohne tam, kam právě chcete.

Author Patriot Evo - v sedle

Příkladný balanc

Podobně jako u původního Patriota na 140 mm (test AGang Patriot 3.0) se mi i zde líbí důsledně vystředěné těžiště. Tedy u původní verze bylo těžiště takřka přesně uprostřed, zde je o poznání více vzadu, ale stále ne tolik, že byste si museli na řídítka lehat v každé zatáčce. Stačí jen malinko pokrčit lokty a Patriot Evo vám odpoví vyváženým zatížením obou kol. K tomu zde ale nechybí efekt pozvolného překlápění ze zatáčky do zatáčky, jak tomu bývá pouze u kol vyšších zdvihových kategorií.

Řekni ještě trochu!

Pokud bych měl ještě něco prozradit k odpružení, pak vězte, že chodí parádně. O kvalitách zadní stavby ve spojení s dlouhým tlumičem RockShox Monarch RT3 HV DB 216/63 mm, tedy v úpravě DebonAir, jsem rozhodně nepochyboval. S ním už mám své nadmíru pozitivní zkušenosti. Mile překvapen jsem byl ale z funkce vidlice RST Rogue, která minimálně v první polovině svého rozsahu (160 mm) chodí až překvapivě hladce.

Author Patriot Evo - v sedle

A zbytek?

Do druhé půlky a za ní jsem ji sice skoro neměl šanci dostat, ale to ji ještě bude potřeba zkusit pořádně potrápit a také více poladit… Zatím za mě palec převážně nahoru. Na druhé straně mi hodně vyhovovalo, že se RST Rogue nijak přehnaně nenořila a to ani při jízdě na brzdách trialovým stylem téměř kolmo dolů! Což mi maximálně vyhovovalo.

A zadek?

Jak již bylo naznačeno, zadní partie zobe jedna báseň. Zadní stavba je citlivá na drobné nerovnosti a v těžším terénu o ní vlastně ani nevíte. Jen se dole můžete podívat na kontrolní kroužek posunutý hluboko na pístnici a vrátit jej pak zpět k tělu tlumiče. Alespoň na chvilku… Směrem k dorazu měl RS Monarch ještě slušnou rezervu, jinak ale i mé rychlé prověrce na Točné plně a aktivně využíval 70-80% zdvihu!

A pak jsem chtěl ještě dodat, jak jde Patriot Evo, i přes svou vyšší hmotnost, krásně za pedálem, ale to a další věci si s dovolením necháme na plnotučný test. Zatím říkám jen: „Dobrá práce, kluci. Opět!!!“

Foto: Štěpán Hájíček
Author Patriot Evo - v sedle

Author Patriot Evo - v sedle

Author Patriot Evo - v sedle

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • F12

    Super. Dnes byc si měl jít pro Team verzi. Bál jsem se RST Rogue, Tektro brzd a sedlovky a tak jsem vsadil na jistotu. Ale je vidět že i tohle bude dávat funkční celek. Jsem zvědav, jak bude fungovat Monarch Plus oproti klasice. Mam rád na konci větší progresivitu.

    • Monarch Plus na redakčním RB IQ575 maká krásně. Je o něco aktivnější než klasika, ale progrese mu nechybí. Ta je otázkou především kinematiky zadní stavby a ta je u Patriotu i u RB spočítaná dobře 😉

      RST by možná sneslo trochu interního tunningu nebo prostě jen pravidelný servis a Tektro brzdí krásně, jen si je třeba zvyknout na delší krok páky.

  • Co říkáte na seldovku PROMAX, co jsem jí viděl u Kubajze tak měla docela problémy, on sám však říkal že se to týkalo jen předprodukčního kusu a nová už byla v pohodě.

    • Hejnickej

      Teleskop promax – Daval jsem ji na Patriota Trail 1.0 na test a fungovala skvele. Zadnej vakl minimalni, odpor pruziny idealni a rychlost zpetnyho chodu v norme, aby to neurvalo koule 🙂 ale tezko hodnotit, jak na tom bude po sezone.

      • Mě se líbí jak to funguje. Je to podobný systém jako Crankbrothers Kronolog, ale vlastně jednoduší a snad i spolehlivější – velké zuby a západky. Jednotlivé polohy se hledají snadno, možností je tak akorát (tři jako u jiných mechanických sedlovek je docela málo), rychlost návratu je „na sucho“ poměrně velká, ale pružina nemá až takovou sílu, takže pod zadkem je to OK. Švestičky ti to neutrhne. Konkrétní kus na zkoušeném Patriotu má větší vůli, ale to by se dalo určitě poladit. Za ty peníze si myslím, že to bude slušný komponent. Navíc je tak jednoduchý, že by se v něm nemělo nic moc pokazit.

  • Hejnickej

    Potrebuju vysvetlit „K tomu zde ale nechybí efekt pozvolného překlápění ze zatáčky do zatáčky, jak tomu bývá pouze u kol vyšších zdvihových kategorií“

    Dik

    • Jak to popsat jinak… XC kolo skáče z točky do točky jedna dvě, tohle je spíš jako chopper. Prostě položená vidlice (66°), která má za následek, že kolo musíš do zatáčky „přemlouvat“ celým tělem, ne jen pohybem řídítek. Je to prostě příjemně vláčné. Stačí takové vysvětlení?

  • Panáček

    Zdravím, konstrukce a geo rámu je stejná jako u předchozí verze na 140mm ? Někde jsem četl něco o silnější spodní rámové trubce, je to možné ?

    • F12

      Taky jsem to slysel. Mela by byt z Ninjy

    • JoF

      Je určo mohutnější než na loňském modelu. A hlavně chod zadní stavby je podle mě o hodně lepší.

      • S původním Patriotem (140 mm) sdílí Evo jen základní platformu a tvar rámu. Spodní trubka je skutečně převzatá z Authoru Ninja! Materiál, průměr, zahnutí. Tlumič je o dost delší, zadní stavba má nové spodní šavle (obě ohnuté, stejně jako u Authoru Patriot Trail 2015), odlehčenou oporu předního oka tlumiče, tlumič není na kluzných pouzdrech ale na jehlách Enduro bearings atd.

        Geometrie se samozřejmě také změnila, aby to ladilo zdvihu 160/160 mm. Dát tam delší vidlici a delší tlumič by nestačilo. Je to nové kolo a je vážně povedené. Jen těch skoro 15 kg je v kopcích znát. Osobně bych možná střelil sadu SRAM X1, dal tam 2×10 nebo nějakou mutaci 1×10, RST vyměnil třeba za Manitou Mattoc a příští rok pod stromeček bych si koupil lehčí kola – třeba Spank Oozy a byl by to super mazel. Jen tu vidli by to chtělo v neónové žluté jako je grafika na rámu 😀

        • F12

          Proto jsem radši připlatil za Team verzi. 1×11 jsem chtěl, ale tady je na úkor výbavy ostatních komponent. Promax, Tektro, RST. To třeba Giant Reign na to jde opačně. Dá lepší vidly, kola a sedlovku má sice svojí ale taky lepší a hodí tam Deore SLX

          • pz

            I v této výbavě je kolo parádně funkční a spolehlivé. Zadní stavba je letos excelentní. Koneckonců tak vyznívá i test nahoře. Navíc jak se říká : „100 lidí, 100 chutí“. 🙂 Pokud je cena nepodstatná, i Team verze je „nedodělaná“ že … .

  • LaSouche

    No, je to rozhodně zajímavější počin, než loňský patriot, ale nikdy jsem nepochopil spolupráci s RST, dle mého názoru a zkušeností, je suntour (pro EVO by se hodil SR auron) daleko lepší než RST. Ale jinak to vypadá hodně zajímavě a určitě bych se nebál otestovat.

    • U RST je to trochu o osobních vztazích tvůrců… Ale musím říct, že jsme se shodli na tom, že to dohromady funguje fakt dobře. Jen možná odvzdušnit ta Tektra… Mají dost dlouhý krok!