reklama

reklama

Author Patriot Evo – první dojmy

Author Patriot Evo - v sedleO tomto kole ví už snad celý národ a půlka národa, alespoň toho bikového, na něm snad již jela! I my měli možnost osobně vyzkoušet alespoň prototyp nové generace dnes již skoro legendárního modelu Author (dříve AGang) Patriot Evo. Každopádně právě nyní nastal čas na důkladnou prověrku ostré produkční verze!

Nechme pro dnešek stranou věci jako je historie a vývojové stupně vedoucí k tomuto modelu, nebo otázku proč se AGang jmenuje zase Author a díla této skupiny se „schovávají“ pod nálepkou Author AGLab. O tom se namluvilo a napsalo již víc než dost. Pro jezdce je podstatný spíše výsledek práce týmu Járy Spěšného (Spaceman), tedy právě AGLab a nikoliv obchodní strategie celé skupiny Universe Agency alias Author.*
*Jen drobné vysvětlení pro věčné rýpaly

Malý brácha, velký brácha

Pro pořádek radši připomenu, že je Patriot Evo dostupnější ze dvou aktuálně nabízených verzí (vyšší model Author Patriot Evo Team), což na něm vidět je i není. Hlavně to nejspíš poznáte v ruce. Zatímco „Teamovka“ (MOC 99 990 Kč) je na hliník se 160 mm poměrně lehká (udávaná hmotnost 13,8 kg), základní Patriot Evo (MOC 63 990 Kč) se svými 14,7 kilogramy (tabulkový údaj) i v tomto ohledu nepřímo navazuje na zvyklosti kol AGang – stroje, které jen tak nezničíte.*
*Věřte mi, že vím, o čem mluvím. Lukáš z našeho teamu má doma Culta, nakládá mu fakt slušně a kolo stále drží!

Author Patriot Evo - v sedle

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Tolik na úvod…

Přiznám se, že jsem na podobném kole nějakou chvíli neseděl, jelikož jsem poslední dobou trápil spíše sportovní střely jako je GT Helion nebo GHOST AMR 7 LC, tlusťochy (např. Mongoose Argus či Specialized FatBoy) apod. Přesto, nebo právě proto mi poloha za řídítky – s představcem tradičně těsně u hlavy – nepřipadala nijak extrémní v FR či DH stylu. Naopak, řídítka jsou spíše níž a posed, kterému nechybí dostatečný nadhled, není rozhodně nepřátelský vůči sportovnější jízdě či boji s prudkými výjezdy. Za svou krátkou první vyjížďku jsem zdolal takřka vše, na co mi nohy a plíce, s ohledem na přítomnost řazení SRAM X1 (1×11), stačily.

Proniknout do tajů řízení

Rozhodně více zkušeností budu potřebovat s řízením, abych jej mohl správně pochopit a popsat. Patriotu Evo totiž nechybí lehkost a obratnost, přitom ale již při jízdě po rovině v sedě vidíte a cítíte, jak je vidlice poctivě položená (66°). Slovy praxe z několika skalek – jedete-li peklo kolmo dolů, stačí držet řídítka a Patriot Evo si to už nějak pochroupe! Když je ale třeba uhnout stromu nebo pařezu, stačí vzít rodla pevně do rukou, trochu s nimi „škubnout“ a ono se to pohne tam, kam právě chcete.

Author Patriot Evo - v sedle

Příkladný balanc

Podobně jako u původního Patriota na 140 mm (test AGang Patriot 3.0) se mi i zde líbí důsledně vystředěné těžiště. Tedy u původní verze bylo těžiště takřka přesně uprostřed, zde je o poznání více vzadu, ale stále ne tolik, že byste si museli na řídítka lehat v každé zatáčce. Stačí jen malinko pokrčit lokty a Patriot Evo vám odpoví vyváženým zatížením obou kol. K tomu zde ale nechybí efekt pozvolného překlápění ze zatáčky do zatáčky, jak tomu bývá pouze u kol vyšších zdvihových kategorií.

Řekni ještě trochu!

Pokud bych měl ještě něco prozradit k odpružení, pak vězte, že chodí parádně. O kvalitách zadní stavby ve spojení s dlouhým tlumičem RockShox Monarch RT3 HV DB 216/63 mm, tedy v úpravě DebonAir, jsem rozhodně nepochyboval. S ním už mám své nadmíru pozitivní zkušenosti. Mile překvapen jsem byl ale z funkce vidlice RST Rogue, která minimálně v první polovině svého rozsahu (160 mm) chodí až překvapivě hladce.

Author Patriot Evo - v sedle

A zbytek?

Do druhé půlky a za ní jsem ji sice skoro neměl šanci dostat, ale to ji ještě bude potřeba zkusit pořádně potrápit a také více poladit… Zatím za mě palec převážně nahoru. Na druhé straně mi hodně vyhovovalo, že se RST Rogue nijak přehnaně nenořila a to ani při jízdě na brzdách trialovým stylem téměř kolmo dolů! Což mi maximálně vyhovovalo.

A zadek?

Jak již bylo naznačeno, zadní partie zobe jedna báseň. Zadní stavba je citlivá na drobné nerovnosti a v těžším terénu o ní vlastně ani nevíte. Jen se dole můžete podívat na kontrolní kroužek posunutý hluboko na pístnici a vrátit jej pak zpět k tělu tlumiče. Alespoň na chvilku… Směrem k dorazu měl RS Monarch ještě slušnou rezervu, jinak ale i mé rychlé prověrce na Točné plně a aktivně využíval 70-80% zdvihu!

A pak jsem chtěl ještě dodat, jak jde Patriot Evo, i přes svou vyšší hmotnost, krásně za pedálem, ale to a další věci si s dovolením necháme na plnotučný test. Zatím říkám jen: „Dobrá práce, kluci. Opět!!!“

Foto: Štěpán Hájíček
Author Patriot Evo - v sedle

Author Patriot Evo - v sedle

Author Patriot Evo - v sedle