Author Patriot Evo – první dojmy

Author Patriot Evo - v sedleAno, je to pravda! AGang jako takový končí, respektive byl (znovu)asimilován svou mateřskou značkou Author. Nicméně celá řada plně odpružených strojů Patriot a Ninja frčí dál, a nejen ty. Tato kola přitom rozhodně nestagnují, naopak se derou nezadržitelně vpřed. Zde jsou proto naše první dojmy z dlouho očekávaného stroje Patriot Evo na 160 mm.

Nechme prozatím stranou otázku přechodu (přebrandování) AGangu pod mateřský Author, kdy se nově tato kola budou objevovat s logem a pod hlavičkou Author AG LAB (AGang Laboratory). K tomuto tématu se ještě vrátíme, důležitější je, že se produkční výroby konečně dočká Patriot Evo. Tedy další vývojový stupeň této řady, který na jedné straně trochu zmohutněl (není ale těžší, spíše naopak), povyrostl do výšky (160 mm zdvihu namísto 140 mm) a tak nějak dospěl – či snad vyspěl? Je to nanejvýš zajímavé a lákavé kolo, které nás přitahovalo již ve fázi prvotní studie a následného ladění prototypu, nyní jsme proto byli neskutečně šťastní, že jsme mohli do vlastních rukou konečně uchopit jeho téměř finální verzi.

Author Patriot Evo - v sedle

Jak jako téměř?

Jde o to, že jsme nejezdili na stroji, který je stejně osazen jako produkční kusy. Jeho základ tvoří již finálně odladěný rám, kde je využita například spodní trubka z Ninjy DH. Jedná se o stejný rám, jaký dostanete, když si Patriot Evo pořídíte, komponenty byly ale dosti odlišné. RockShox Pike vepředu naštěstí u vrcholné verze Team zůstane, zde přítomný RockShox Vivid Air na pozici tlumiče nahradí Monarch Plus, budou zde jiné brzdy, kola, pláště… Ale nám jde hlavně o celek, takže dost klábosení!

reklama

Sakra, to jede!

Na hraní s Patriotem Evo jsme neměli dvakrát moc času a prostoru, ale pořád to bylo o dost víc než v rámci testování na Eurobike Demo Day. Vytáhli jsme ho na kopec nad Loděnicemi, do lesa za skladem Authoru a tady pár hodin řádili v sedle, s kamerou Drift a foťákem v ruce. Už když jsme vyrazili od skladu a začali nabírat první výškové metry, říkal jsem si, že na to, o jakou bestii se vlastně jedná, jede po rovině a do kopce jakoby o nic nešlo. Objemný vzduchový tlumič, vyladěný do extra jemného chodu, se přitom zbytečně nehoupal, posed byl příjemně a zároveň přijatelně kratší, převody 1×11 stačily do nemalého sklonu, pak už došel „morál“ a zbytek se tlačilo. Tady bych ale asi dřív nebo později tlačil i s 3×10!

Za čerstva až nahoru

Napoprvé jsme si vytlačili poctivě celý kopec a pustili se hezky zvesela dolů. Pár záběrů do pedálů a kolo neskutečně nabíralo na rychlosti. Pak přišly otevřené lesní zatáčky na kamení, kde se projevila znatelně vyšší stabilita řízení, než jakou disponuje současný Patriot, která ale nepřecházela do topornosti. Pár zatáček stačilo, abych věděl, co od Patriota Evo můžu čekat a jak s ním mám nakládat. Pak přišla jedna klopenka, větší sešup, uzavřené koryto projížděné napříč s odpalem na protější hraně. Nejsem extra skokan a letec, ale stačilo jen lehce polechtat řidítka a Patriot Evo krásně plachtil. Navíc mi ve vzduchu připadal úžasně vyvážený – nepadal dopředu ani dozadu.

Author Patriot Evo - v sedle

Jako bys měl dvě vidlice Pike

Následovaly další houpáky a dloubáky, strmé rozbité padáky, skočky a vracečky. Prostě paráda. Patriot Evo mi během chvilky padl do ruky i do noty. Jeho odpružení je excelentně citlivé, aktivní a čitelné. Něco takového, jako byste měli RockShox Pike vepředu i vzadu. Jestli jsem si dřív u klasického Patriota stěžoval na tvrdší začátek chodu zadní stavby, pak nyní vzala veškerá moje kritika za své. Jak hladce zaplouvá Patriot Evo do zdvihů, to už jsem dlouho nezažil. A přitom to není žádná houba, která by se pod vámi kroutila a žvýkala. Tohle kolo skutečně dává jezdci křídla.

Abych ho zas nepřechválil…

Skoro si říkám, že těch superlativů je v tomto krátkém textu nějak moc, ale nemůžu si pomoct. Za tu krátkou chvíli mě i Kubu Patriot Evo skutečně ohromil a je nám srdečně jedno, co je napsané na spodní trubce. I kdyby tam psali „Bláto a hlína“ tak to kolo prostě bude dobré a to je snad to hlavní, nebo ne? Navíc jednoduchý vzhled produkčních verzí s černým matným základem a kontrastní lesklou barvou vypadá naživo skutečně parádně! Vždy ale záleží na vkusu jedince, či na jeho předsudcích. My jen říkáme, že tohle kolo má sakra potenciál, pole možného využití téměř bez hranic a navíc z něj vyzařuje nepřehlédnutelný sex-appeal!

Author Patriot Evo - v sedle

Udělejte si názor sami, my se každopádně těšíme na možnost důkladně proklepnout ať již tento zkušební, či pak jeden z finálních prodejních kusů Authora Patriot Evo v klasickém a tradičně důkladném redakčním testu.

*Zatím jsme stihli „vyvolat“ pouze pár fotek z ježdění, těšit se ale můžete rovněž na stylové studiové fotky většiny produkčních kol Author AG-Lab 2015 objektivem Jakuba Doudy a rovněž i kratší video z našeho řádění s Patriotem Evo nad Loděnicemi.

Foto/video: Štěpán Hájíček

Author Patriot Evo (2015) – first ride from BikeAndRide.cz on Vimeo.

Author Patriot Evo - v sedle

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Saddam

    To zní opravdu slibně, těším se plně produkční recenzi. PS: na poslední fotce to chtělo blesk až na druhou závěrku

  • Vzteklan Mizvoň

    Ne že bych nevěřil této recenzi, ale má to jeden háček. To zas bude mnohaměsíční mediální masáž, spousty testů se super osazením a nakonec to ořežou až k nepoužitelnosti a nasadí nehoráznou cenu. To už tady jednou bylo s Patrioty 2 a 3. Já už na ty marketingový tanečky pana Havleny nemám nervy…

    • peter

      jj,to mas pravdu ceny prestrelene pocitam ze vyssia verzia aj 3500e,za tu cenu radsej clovek kupi rotwilda s 5r zarukou na xtcku a v ovela lepsej kvalite aj co sa tyka ramu aj odpruzenia.

      • Radek

        Já čekam na Patriota, ale pořád tam je alternativa v podobě něčeho od Canyonu …

      • Hmm, asi to bude okolo 3500 eur (pod 100 000 Kč), ale neříkej, že to za to nestojí, když si na tom nejel… Rotwild má možná delší záruku, ale o kvalitě odpružení bych se vůbec nebavil. Nic proti Rotwildu, ale když znáš kluky z AGangu a vidíš, jak na svých kolech makaj! To není žádné kopito z taiwanu, tyhle kola se v asii sice vyrábí, vývoj je ale do puntíku domácí!

  • f12

    ukazujte co chcete. Ale ja mam vybrano. canyon spectral 2015 ex v ty pohrebni na pikovi a a X1 nema chybu. Ale tohle bude taky slusnej oř a spis konkurent Strive al

    • Přesně, Patriot Evo je spíš konkurent pro Strive AL, Spectral se dal měřit s klasickým Patriotem na 140 mm.