Mongoose Argus – fatbike TEST

Mongoose Argus - fatbike TESTKola značky Mongoose byla u nás svého času značně populární – dostupné DH stroje Boot’R nebo třeba všehoschopný trail bike Teocali. Mongoose se ale nikam neztratil, jen se trochu stáhl, v ústraní nabíral síly, aby mohl znovu zaútočit. Například v podobě nejlevnějšího (nikoliv ošizeného) fatbiku na našem trhu – Mongoose Argus!

Normálně nezačínáme test zdůrazněním ceny, avšak v tomto případě se sluší udělat výjimku. Přeci jen částka 23 990 Kč za kolo s poctivě zpracovaným a elegantně tvarovaným hliníkovým rámem, pevnou hliníkovou vidlicí a rozumným mixem výbavy (Shimano SLX a brzdy Tektro MD-290 Hydraulic) se jen tak nevidí. Na to, že se jedná o aktuálně nejdostupnější fatbike na našem trhu Mongoose Argus rozhodně nevypadá.

Podle mého je to ideální kolo pro ty, kdož po fatbiku uvažují jako o doplňku své cyklistické sbírky, přitom nechtějí (zcela pochopitelně) do dalšího obyvatele bikové garáže vrážet několikaměsíční plat.

Poměrně výstižné přirovnání jsem použil již ve svém původním testu v časopise Mountain Bike Action (MBAction CZ 14/2014), které vyšlo na konci minulého roku: „Mongoose Argus je ideálním kandidátem pro ty, kdož si raději místo nového iPhonu 6 koupí další kolo do sbírky.“ Vtipné na tom je, že mezi hodnotami MOC těchto dvou produktů lze bez přehánění napsat rovnítko! Stejně tak jsem v úvodu onoho textu nastiňoval, že Argus není tím typem fatbiku, který by si za každou cenu brousil zuby na celoroční použití. S odstupem času jsem v tomto směru přišel na jedno rozhřešení, o něm ale až později.

Mongoose Argus - fatbike TEST

reklama

Základní struktura

Na stroji Mongoose Argus nenajdete žádné zásadní konstrukční rarity, nejspíš i proto, že se při jeho návrhu a výrobě hledělo do značené míry na konečnou cenu. Z části to ale bude i tím, že je pevný fatbike v principu „puristickým kolem“ a nepotřebuje proto všelijaké příkrasy. Na druhou stranu když se ale podíváte na poutavý svítivě modrý metalický lak a decentní, přitom ale vkusnou a nápaditou grafiku, nejspíš mi dáte za pravdu, že toto kolo nebylo na rýsovacím prkně (v 3D modelu) rozhodně odfláknuto.

Doplnit doplňky

Z hlediska tvarování a konstrukce bych rád upozornil na bohatě tvarované patky (především levou nesoucí třmen brzdy), které jsou vysoce elegantní, přitom však nezapomínají na možnost instalace příslušenství – například expedičního nosiče. Za povšimnutí také stojí kontrast tlustých kol a 93 mm širokých ráfků vůči překvapivě štíhlým nohám vzpěr a zadní vidlici, nebo třeba úctyhodně dlouhá středová osa.

Výbavička za pár kaček?!

Opět, a nejspíš ne naposled, narážíme na konečnou cenu 23 990 Kč. Jeden by skoro čekal Alivio nebo SRAM X5 (levnější sadu SRAM ani nedělá), ale ouha, ono je to poněkud jinak. Jak již bylo naznačeno výše – slušivý metalický rám je oblečen jak do firemních dílů Mongoose (řídítka – Funn s logy Mongoose, představec, ergonomické gripy, sedlo a sedlovka), tak i do dílů ze sady Shimano SLX v sestavě 2×10 (přesmykač a přehazovačka + řazení Deore).

Mongoose Argus - fatbike TEST
Nápaditě tvarované patky, které nezapomínají ani na možnost doplnění dalšího příslušenství. Třeba nosiče s úchytem na lopatu či surf!

Není ten balón vypuštěný?

Zajímavé jsou jistě i hydraulické brzdy Tektro MD-290, v jejichž nitru koluje minerální olej (zde je trochu větší riziko zamrznutí než u klasické DOTky či mechanických kotoučů), ale také třeba ráfky Star Circle 93 mm a na nich obuté balóny Vee Rubber Mission 26×4.0“. K nim mám hned jednu poznámku. Nečekal bych, že to řeknu, ale na těch ohromných ráfcích vypadají nějak nepřirozeně roztažené. Jako když si představíte tunningové auto s extra širokými ráfky a na nich „divně rozplácnutou“ gumu. Skoro bych řekl, že by tomuto kolu více slušely gumy v ultimátní šíři 4,6“!

Tlak je tady klíč!

Nejspíš jste to už párkrát slyšeli a zcela jistě jste se s tím nejednou setkali, pokud se více zajímáte o fatbiky jako takové. Stejně jako si jezdec může hrát s tlaky odpružení na klasickém fullu, pak v případě fatbiku je skoro nutnost hrát si s tlaky v kolech. Doporučený rozsah foukání u plášťů Vee Rubber Mission 26×4.0“ je 8 – 22 psi (0,5 – 1,5 bar). V počátku testu jsem zkoušel kombinaci zhruba 12/15 psi (P/Z) a s tím tyto gumy docela slušně fungovaly na asfaltu a relativně předvídatelné byly i v terénu. Ale už to docela drncalo.

Někdo mě to tahá za šle!

Když jsem tlak snížil, vzrostl o trochu komfort, ale o dost víc nepředvídatelnost velkých balónů na pevném podkladu. Mongoose Argus jsem měl možnost testovat na podzim, a proto jsem vyrazil k Máchovu jezeru, abych se svezl alespoň na písku. Tam to bylo s měkkými plášti krásné. Přirozeně kluzký a nestabilní povrch kompenzoval velké deformace plášťů i poměrně značnou stabilitu samotného řízení. Nedej bože vyjet ale s nízkým tlakem na asfalt. Nejednou máte pocit, že vás někdo táhne za zadní kolo.

Mongoose Argus - fatbike TEST
Pláště Vee Rubber Mission 26×4.0″ jsou vskutku mamutích rozměrů, jen jako by byly na 93 mm širokém ráfku skoro až moc roztažené…

Kdo to vlastně řídí?

To by ale samo o sobě až tak nevadilo. Horší je, že se guma při jakémkoliv nahnutí kola nebo jízdě po šikmém podkladu deformuje a řízení se začne rázem zamykat. Ve výsledku pak musíte v náklonu tlačit řídítka jakoby od sebe, ven ze zatáčky, místo toho, abyste je táhli do oblouku. Zajímavé na tom je, že takto výrazný efekt zavírajícího se řízení a deformace velké gumy je efektem vlastním zejména plášťům Vee Rubber.

Není guma jako guma

Někdy před rokem jsem jezdil na fatbiku AGang (dnes Author) Su-Mo, který měl rovněž pláště Vee Rubber, jen krapet jiný, ostřejší a hustší vzorek (Vee Rubber 8). Obě gumy se ale chovaly dosti podobně, co se deformace za jízdy týká. Oproti tomu moje současné zkušenosti s fatbiky Specialized Fatboy Expert a jejich plášti Specialized Ground Control 26×4,6“ hovoří tom, že se tlusté pláště jiných značek mohou chovat o dost jinak – čitelněji.

S tlouštíky na Dolní Moravě

Přes svátky jsem na Fatboyovi jezdil spíše po sněhu (více o těchto zážitcích již brzy v samostatném testu), tam se toho v tomto směru mnoho nepozná, když si ale vzpomenu na naše letošní dostaveníčko s „tlusťochy“ na Dolní Moravě, musím uznat, že jejich projev byl skutečně o poznání předvídatelnější. I když se i tak fatbikový projev s nižším tlakem dostavil.

Zkrátka a dobře, znovu a znovu se mi potvrzuje, že fatbike patří na sníh, nebo alespoň na písečnou pláž. Jezdit s ním po hlíně či asfaltu je možná sranda – hlavně kvůli tomu, jak na vás všichni zírají – ale pro tento účel (snad) tato kola určena nebyla. Nebo se mýlím?

Mongoose Argus - fatbike TEST
Masivní kola a v kontrastu k nim štíhlé vzpěry a nohy zadní vidlice… Nikdo ale neříká, že se rám kroutí!

Posadím se, položím se

Abych zas jednou nezapomněl na klasické hodnotící parametry… Mongoose totiž vybavil svého Arguse poměrně dlouhým představcem a relativně krátkými řídítky. Při mém orientačním měření posedu to hodilo hodnotu 54,5 cm (špička sedla, osa řídítek), což je spíše nadstandard. Řídítka k tomu měla pouhých 690 mm na šířku. Vzniklý sportovněji střižený posed se možná hodí k vytrvalému zdolávání nekonečných bílých plání, já bych ale s ohledem na hravost a zábavnost tyto díly rychle vyměnil – kratší představec + širší řídítka (ideálně třeba 740 mm).

Delší klacek = více zábavy

Ovládání by pak bylo i na běžném povrchu zábavnější a Mongoose Argus by nabyl příjemnějšího a všestrannějšího vzhledu a vyznění. To ale není kritika, jen konstatování faktu. Někomu bude takovýto set-up vyhovovat, jiný si připlatí pár stovek a kokpit vymění, nebo použije „zaprášené díly“ ze své domácí dílny. Co bych dále určitě vyměnil, a to bez prodlení, jsou ergonomické gripy. Nic proti tomuto dílu jako takovému, gripy SQ Lab mě přesvědčily, že to může být dobrá věc, ale na Mongoosu použité, prosté gumové, krátké a nezajištěné objímkou, mě vážně neoslovily!

Co jsme zapomněli?

Přestože jsem v textu výše docela slušně rozcupoval pláště Vee Rubber, musím jejich reputaci zase trochu napravit. Dost mě totiž překvapilo, a to mile, jak jisté dokážou být, přestože je jejich vzorek sotva patrný. Nezkoušel jsem je sice v žádném hlubokém blátě, písku nebo v závějích, na hlíně ale nabídly trakce víc než dost. Přes svátky jsem si v Jeseníkách sice ověřil, že pořádné drapáky se i na fatbiku dost hodí (brodíte-li se 20-30 cm vysokou vrstvou čerstvě napadaného sněhu), ale kdy se vám to stane?

Mongoose Argus - fatbike TEST
Nenechte se mýlit, vzorek těchto plášťů není sjetý, on je skutečně takto nízký!

Na pevném podkladu budou ale vysoké špunty na tlustých kolech jízdu asi dost brzdit. Hladší Vee Rubber proti tomu při vyšším tlaku na asfaltu docela jede a ani při odvalování nehučí jako stádo volů. Vždy ale záleží hlavně na tom, kdy, kde a jak kolo provozujete. Konec konců, vyměnit pláště podle aktuálních podmínek není nic, co bychom už tak na svých běžných kolech občas nedělali.

Navíc když se smíříte s patrnými projevy deformace příčného řezu vaší přední gumy, můžete se na Missiony spolehnout, co se přilnavosti týká. Velká guma, velká styčná plocha a nízký tlak způsobí, že i poměrně hladký vzorek drží tak jistě, jako nejeden sjezdový drapák! Mluvíme stále převážně o hlíně a písku…

Dlouhý krok, nebo krátký?

Když jsem psal prvotní test Mongoose Argus do MBAction, docela jsem chválil výběr hydraulických brzd Tektro. Přeci jen jsem po letech na moderních MTB kolech rozmazlený hydraulickými systémy a zkušenost s Authorem Su-Mo a mechanickými Avidy BB7 mě nepřesvědčila, že bych se chtěl vracet k mechanice. Druhou stranou mince je ale fakt, že „minerálka“ v hadicích, jak se mi potvrdilo při -12° v Jeseníkách, v chladu nezřídkakdy ztuhne a vy si pak skoro rozmačkáte konečky zmrzlých prstů, než přesvědčíte svoje brzdy, aby se v prudkém sjezdu konečně trochu zahřály a rozmrzly.

Mongoose Argus - fatbike TEST
Hydraulické brzdy Tektro Auriga zkrotí tohoto cvalíka celkem bez problémů. Otázkou zůstává, jak se bude jejich minerální olej chovat v mrazu?

Mechanika má zkrátka něco do sebe zejména tehdy, když budete chtít svůj fatbike provozovat převážně v zimě. Což je více než logické. Hydrauliku zase oceníte při blbnutí na písku, jelikož se vám lanka nezanesou brusnou pastou z písku, soli a vody. Na druhou stranu bude asi snazší prodat někde v bazaru hydraulický komplet a koupit si mechaniku, než to řešit přesně obráceně.

A ještě drobná poznámka k výše uvedenému nadpisu. Brzdy Tektro na Mongoosu brzdí slušně, jsou dostatečně čitelné i silné, jen mi trochu vadil jejich delší mrtvý krok. Ale to by se dalo jistě ještě krapet poštelovat.

Mongoose Argus - fatbike TEST
Ráfky Star Circle 93 mm rovněž vzbuzují respekt. Asi začnu obcházet všechny fatbiky s metrem a zjišťovat, který má nejširší obruče…

Mongoose Argus – závěr(y)

Moje zkušenosti s fatbiky zatím nejsou nikterak hluboké, i když pár „tlusťochů“ jsem již v ruce měl, tak snad můžu, alespoň letmo, srovnávat. Z tohoto pomyslného srovnání mi vychází Mongoose Argus jako ten druh fatbiku, který byl, možná až překvapivě, navržen a postaven primárně pro zimní provoz (snad až na ty brzdy), či pro jízdu po pláži nebo v písečných dunách.

Ostatní dříve a později zkoušené fatbiky byly obecně hravější i v běžném terénu, kdežto Argus (v základním sestavení) je celkově stabilnější. Rozhodně si tedy nehraje na nějakého rozverného divocha, spíš mu sedí vyrovnané tempo a pohled daleko za obzor. Nebrání se jízdě po hlíně či asfaltu, když se ale naskytne možnost „plout na písečné vlně“, jako by celý najednou ožil. Jako by si kolo samo o sobě začalo jízdu mnohem víc užívat, jako by to celé začalo konečně dávat smysl a jezdec se najednou stal skutečným pilotem, nikoliv jen dýchavičným motorem a pasažérem bez výraznější možnosti měnit chod událostí.

DoDo, alias „Dodělat Doma“

Fatbike jako takový je důležité správně pochopit a pak vás může a jistě i bude bavit. V případě Mongoose Argus bych okamžitě vyměnil kokpit (řídítka, představec, gripy) a zamyslel se také nad výměnou gum. Tedy hlavně kvůli jistějšímu chování na hlíně a možná i pro větší záběr v extrémních podmínkách. V poslední řadě bych pouvažoval o výměně hydraulických brzd za mechaniku, případně dokoupení druhé sady. Znamenalo by to asi pár investic navíc, ale kdo říká, že musíte měnit všechno hned a že nové díly musí být nové. Podle mého je Argus dobrým základem schopného fatbiku, který vám bude dělat radost, zejména když konečně něco napadne!

Více informací o tomto kole najdete na webu
www.mongoose-bikes.cz
logo-mongoose
Fatbiky Mongose najdete na e-shopu koloshop.cz
koloshop-logo-PNG

Mongoose Argus - fatbike TEST
Já ho snad ani na písku neurvu do smyku!!!

The Shore Line from chris akrigg on Vimeo.

Mongoose Argus – Geometrie
Mongoose Argus - fatbike TEST

Mongoose Argus
Rám Fat Tire – 190mm spacing
Zdvihy – přední/zadní NULA!
Vidlice Pevná – Full Alloy, 135 mm
Řazení Shimano Deore 2×10
Přehazovačka/Přesmykač Shimano SLX/SLX
Kliky FSA Comet, 38/24 zubů
Pláště Vee Rubber Mission 26×4.0″
Ráfky/Náboje Star Cirlce 93 mm/Alloy Disc (135/190 mm – P/Z)
Řídítka/Představec Funn® 31.8 Alloy (690 mm)/3d forged Alloy 31.8
Brzdy Tektro Auriga MD-290 (disky 160 mm)
Hmotnost 16,2 kg (vel. M/17″, bez pedálů)
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) 54,5 cm
Cena 23 999 Kč – www.mongoose-bikes.cz

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Pepa

    A co vaha? Je to nahoda, ze neni zminena?

    • Váha je celkem v pořádku, navážených 15,8kg u velikosti L.

      • Jirka

        15.8 kg je v pořádku??? 🙂

        • ksichtchyně

          hmmm koukal jsem na jiné fatbiky, kolik udává výrobce…tak Su-mo 16,4kg ve vel. 19. Felt dude 30 14,1kg, levnější dude 70 nevím. Canyon dude je dražší, ten v ruzných verzích dokonce výrobcem udávaných 11,7-12,9 kg. Stevens mobster 14,2kg. Fatboy nevím… Haibike Xduro Fatsix 22,4 ale toje elektro-fatbike

          • Sorry, hmotnost tam být měla, jen jsem neměl čas, když jsem dokončoval test abych připravil klasickou tabulku osazení, tak jsem tam dal původní od Mongoose. Tabulku a další údaje snad ještě dnes doplním. Jinak mě to hodilo 16,2 kg (M, 17″, bez pedálů) a Specialized Fatboy pevný s karbonovou vidlici tuším 13,2 kg.

  • Pingback: Mongoose Argus – fatbike TEST | Horská kola - dopravní prostředek do města i do hor()

  • ksichtchyně

    http://www.mongoose-bikes.cz jsem koukal, proč tam není nový Boot R a TEOCALI 2015??

    http://www.pinkbike.com/news/affordable-shredders

  • ksichtchyně
    • Obávám se, že odpověď je trapně prostá… Nebudou se letos nejspíš (oficiálně) dovážet. Mongoose se u nás zaměří na BMX Fatbike a dostupné MTB fully. Ale pokud bys chtěl Boot’R nebo Teocali 2015 tak věřím, že by se objednat určitě daly…

  • Juraj

    Zdravim redakciu B&R a citatelov.
    Chcem napisat par slov k tomuto testu. Najskor by som rad poznamenal, ze je test naozaj vystizne napisany. Podla vsetkeho ide o zaujimavy fatbike, za viac ako zaujimavu cenu. 😉 Sam osobne jazdim fatbajky uz nejaky ten rok a vyuzivam ich celorocne. Tento rok pocas letnej sezony som najazdil asi 500 km na fatbajku s detskou sedackou a spolu so synom sme si uzivali kazdy jeden vyjazd. Bike je proste velmi stabilny, siroke a mäkke plaste dodavaju dostatocny komfort a pri spravnom vybere pneumatik je trakcia takmer nekonecna. 😉 Fatbajkov som vyskusal niekolko a kazdy je iny. Rovnako ako u beznych MTB, aj fatbajky maju podla zvolenej vybavy rozne urcenie. (expedicne bajky vs. fun bajky a urcenie pre rozne podklady – hlina, piesok, sneh a pod.) No a najdolezitejsie su samozrejme plaste! Testovany bike mi podla setup-u pride skor urceny na dlhe vyjazdy po plazach. (zbytocne siroke rafky pre „iba“ 4 palce siroke plaste, dlhy predstavec, uzsie rajdy, hydraulicke brzdy a ergonomicke gripy) Na sneh by som volil ine nastavenie. Taktiez pre blbnutie na pevnom, hlinenom podklade by padla volba na uplne ine komponenty…
    Ja aktualne jazdim novy „custom fatbike“ od ceskej znacky DURATEC. Bike ma lahky AL ram, odpruzeny vidlicu RS Bluto, radenie Sram X1, brzdy Sram Guide, 740 mm siroke rajdy, lahke karbonove 65 mm rafky, plaste Schwalbe Jumbo Jim 26×4.0″ a vaha je 12,8kg. (bike ma ale samozrejme cenu uplne inde ako tento Mongoose, je takmer 4x vyssia) Tento bike planujem ale vyuzivat celorocne a medzi letnou a zimnou sezonou budem menit iba plaste. V minulosti som jazdil tiez DURATEC, ale povodny starsi asymetricky ram bez odpruzenia. (vyuzival som ho hlavne v zime) Ako som uz spomenul, plaste a ich tlak su u fatbajkov absolutne klucove. (na snehu mam niekedy tlak iba 0,2-0,3 baru) Napr. nove plaste Schwalbe Jumbo Jim (26×4.0) su podla mna velmi univerzalne navrhnute, ale ich pouzitie v hlbsom snehu je velmi otazne. Oproti takym Surly Nate (26×3.8) je to obrovsky roztiel! Tie proste na snehu drzia ako pribite. 😉 Naopak pri presunoch po asfalte je Nate velmi hlucny a „traslavy“, pricom Jumbo Jim posobi ako bezna sirsia MTB guma. A to by si mal kazdy buduci majitel fatbajku uvedomit. Preto si myslim, ze ako bolo v teste spravne spomenute, Argus je vyborny zaklad. A jeho novy majitel si uz sam zvoli, ako si bike upravit, aby vyhovoval jeho druhu vyuzitia / stylu jazdy. Tak prajem buducim majitelom „tlstocha“ vela zabavy! 😉

  • mareksmith

    Akú veľkosť by som si mal vybrať, ak mám výšku 175 cm a rozkrok 80 cm? Bude mi dobré M-ko ako pri bežnom biku, alebo sú fatbiky vyššie kvôli väčším kolesám a mám si vybrať S-ko?

    • Ahoj, já jezdil Mko při svých 180 cm k naprosté spokojenosti. Velikosti rámů by měli odpovídat klasickým bikům, takže by Mko mělo sedět i tobě 😉