reklama

reklama

Vojta Bláha – V sezoně 2025 nově na kolech CDuro | NEWS

Koncem roku (2024) vzbudil Vojta Bláha na sociálních sítích docela slušný rozruch díky tomu, že ohlásil konec spolupráce s německou značkou ActoFive. Následně nás chvíli napínal, než představil svého nového klíčového partnera. Nyní již víme, že jde o další záležitost pro skutečné fajnšmekry, o sušickou značku CDuro!

Vojtu Bláhu, hádám, nemusíme nikomu blíže představovat, jelikož jde o sice stále poměrně mladého, ale zároveň již řadu let na české i světové enduro scéně se pohybujícího závodníka, který dosahuje obecně velice dobrých výsledků, včetně slušných umístění v seriálu EDR.

Pokud si maličko zrekapitulujeme Vojtovu „sponzorskou minulost“, pak si své jméno, zejména v domácím prostředí, vybudoval ve spojení s českou značkou Rock Machine. Následně, posledních 5 let (ten čas strašně letí), strávil pod křídly exkluzivního německého malovýrobce ActoFive.

Připomeňme si třeba video a představení jeho stroje ACTOFIVE P-Train z roku 2023.

Svým způsobem by se dalo říct, že Vojta, i díky tomuto kolu, u nás pomohl s obecnou popularizací moderních High-Pivot systémů, jelikož jeho P-Train byl právě kolem využívajícím této specifické konstrukce. Tedy jednočep s pomocným přepákováním a vysokým bodem otáčení, v pozdějších generacích i s plovoucím třmenem zadní brzdy.

Vojta Bláha a jeho dříve používané stroje ACTOFIVE P-Train

Vojta Bláha a CDuro Epona

To vše je ale pouhá minulost, jelikož nyní se Vojta, v podobě svého stroje, vrací zpět do Čech a usedá na neméně exkluzivní a unikátní stroje CDuro Epona, které vznikají v sušické „kompozitní fabrice“ CompoTech. Ostatně tato značka, ani její zatím jediný produkční model, by pro vás nemusely být ničím neznámým.

V červenci 2024 jsem totiž podrobně testoval stroj CDuro Epona, nedlouho poté jsem vám přinesl možnost podívat se lehce za oponu značky CDuro a společnosti CompoTech formou rozhovoru s Ondrou Uherem. Do třetice lze připomenout představení – zatím stále prototypu – gravel-biku CDuro.

Zpět ale k Vojtovi, který v nedávno zveřejněném videu představuje svůj první tréninkový bike CDuro Epona, který ale má být pouze jeho určitým odrazovým můstkem, nikoliv finálním závodním strojem pro sezónu 2025.

Velikost S a malý zdvih – zatím!

Jestli jste četli, nebo se ještě podíváte na můj letní test CDuro Epona, pak se snadno dopracujete ke zjištění, že kola této značky jsou poměrně velká, a to ve všech směrech! Jejich geometrie i celková konstrukce totiž mají své specifické určení, svou vlastní filosofii. Já sám v létě jezdil stroj velikost „L“, který byl pro jezdce mojí postavy slušnou rozhlednou, ale přinášel zase trochu jiný pohled na věc.

Každopádně po této svojí nejnovější osobní zkušenosti se příliš nedivím, že Vojta skončil u velikosti „S“, ač to aktuálně znamená, že jeho zadní stavba chodí jen 137 mm. Ve svém videu i v dalším rozhovoru říká, že na začátku zkoušel porovnávat velikosti „M“ a „S“, načež dospěl k názoru, že mu menší rám sedí více a nechá si jej proto minimálně na začátek jako tréninkový kousek.

Zajímavé je také ničím nezamlžené srovnání hmotnosti, kdy se lze až zarazit nad rozdílem 2 kg v porovnání váhy hliníkového rámu ACTOFIVE P-Train a CDuro Epona (samotný rám bez tlumiče cca 2,2 kg vs 4,4 kg u ActoFive). Ono to ale není celé dané jen rozdílem hliník/karbon, jako spíše celkovým přístupem a specifickou konstrukcí obou rámů. Jinak řečeno CDuro Epona je kolem, zejména na dnešní poměry, až neskutečně lehkým!

Hlavní sponzoři zůstávají, rám se bude ještě ladit!

Přestože Vojta vyměnil jednu značku rámu za jinou, v dalších bodech zůstává na svém. I nadále bude vozit kola a pláště WTB, oblékat oblečení Horsefeathers, nebo využívat odpružení DVO. Spekuluje snad jen nad výměnou brzd, kdy by si rád zkusil exkluzivní třmeny Intend, tedy od výrobce s úzkými a přátelskými vztahy se značkou CDuro.

Zároveň je také dobré zmínit, že jednou z Vojtových motivací pro přestup do „stáje CDuro“ je, vedle jiného, nabídka bližšího zapojení do vývoje a vylepšování jak současného modelu Epona, tak i dalších kol, které pod značkou CDuro v budoucnu vzniknou.

Čistě na začátek se počítá s tím, že v CompoTechu Vojtovi postaví „na míru“ specifický rám velikosti „S“, avšak s lehce delším reachem a také s vyšším zdvihem, nebo s širší hlavovou trubkou pro množnost použít „angle set“ a ladit tak geometrii. Ale možná i s dalšími specifickými prvky, aby výsledné kolo splnilo jeho jezdecké a závodnické nároky. V přípravě je snad také i jedna úplně nová konstrukce, o níž se ale dozvíme více, až bude ten správný čas!

Jednočep tě nezpomalí!

Už jen při mém testování, nebo při Vojtově ohlášení nového dodavatele rámu, padla řada poznámek na téma prostého jednočepového zavěšení stroje CDuro Epona. Jenže ono si stačí přečíst můj test, dopátrat se pár Vojtových postřehů a názorů a zjistíte, že jednočep sice vyžaduje trochu specifický jezdecký přístup, rozhodně to ale není řešení, které by muselo být apriori zatracováno. Když se dobře navrhne a dobře naladí s konkrétním tlumičem.

Ostatně Vojta (převážně) s jednočepem jezdil posledních 5 let, proto by pro něj tento přechod nemusel být nijak dramatický. Nad to vše ve videu i v dalších komentářích dodává, že už při prvních testech je na CDuru o pár desetin na stejné trati rychlejší než na doposud používaném ACTOFIVE.

Pojďme tedy vše shrnout a uzavřít s tím, že přejeme Vojtovi úspěšnou sezónu 2025, reprezentativní výsledky na závodech u nás i v zahraničí, spokojenost s jeho kolem i s celkovou spoluprací se značkou CDuro. Budeme se těšit nejen na jeho výkony, ale i na jeho přínos k dalšímu vývoji strojů CDuro, které budí zasloužený zájem i daleko za našimi hranicemi.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Vojta Bláha, CDuro, archiv BnR