CDuro – Revoluční gravel se zaplétaným rámem | PŘEDSTAVENÍ
V letošním roce jsme se hned dvakrát blíže podívali na české unikátní karbonové stroje CDuro, které nevznikají tradičním skládáním jednotlivých dílů a následným zapékáním ve formě, ale dost specifickou metodou robotického ovíjení spojů. Zatímco v létě jsme se zaměřili na lehké enduro Epona, dnes se pojďme podívat na druhý výtvor v podobě neméně zajímavého gravel biku.
Zatímco je zmíněná terénní mašinka CDuro Epona již finálním a také produkčním kusem, tak v případě gravel biku se zatím díváme na jednu z fází prototypové výroby. Ta ale neexistuje pouze jako samostatný rám cestující po různých výstavách a veletrzích, ale také v podobě několika málo kompletních kol, která čeká nemalá dobrodružství, jak se dozvíte dále v textu.
Prvotního veřejného představení se gravel bike CDuro (zatím nemá konkrétní modelové označení) dočkal na veletrhu Bespoked Show, který se konal letos v říjnu v Drážďanech. Zde byl, pochopitelně, k vidění i enduro bratr Epona.
Ač se obě kola nachází na dosti protichůdných pólech světa terénní cyklistiky, tak už od pohledu sdílí stejné DNA. Jednak unikátní konstrukci s výraznými ovíjenými spoji, zároveň i touhu po dosažení mimořádných jízdních vlastností v čele s nízkou hmotností, vysokou tuhostí a celkově výraznou výkonností. V případě štěrkoletu je důležitá také vytrvalost a s ní spojený komfort.
Vycházející hvězda vytrvalostních závodů
Letos koncem sezony veřejně představený Gravel CDuro byl vyvíjen a optimalizován zejména s ohledem na náročné vytrvalostní závody jako je Tour Divide nebo Adventure Gravel Tours, jejichž celková délka se pohybuje okolo 1000 km!
Jak je již při prvním pohledu patrné, také gravel rám CDuro využívá technologie automatizovaného navíjení karbonových vláken (Advanced Winding Technology) a robotizované ovíjení spojů (Integrated Loop Technology – ILT), které přitahují tolik zvědavých pohledů a znamenají i odborné uznání tomuto sušickému staviteli. I díky tomuto svéráznému konstrukčnímu přístupu bylo možné dosáhnout vskutku jedinečné kombinace jízdních vlastností.
„Nový rám jsme vyvíjeli s ohledem na náruživé a zejména vytrvalostní gravel jezdce s chutí čelit výzvám a dobrodružstvím,“ říká Ondřej Uher, klíčová postava značky CDuro (*náš letošní rozhovor nejen na téma CDuro Epona).
„Ať už preferujete náročné horské cesty a pěšiny, nebo vás více baví přehledné a rychlé štěrkové cesty, náš nový rám by vám měl vždy nabídnout ty nejlepší možné vlastnosti. Jeho cílem je spojit v jeden celek špičkový výkon, nízkou hmotnost, výraznou efektivitu, ale i pohodlí, které je tak důležité při vytrvalostních jízdách či závodech.“
Unikátní technologie CDuro (CompoTech)
Jak už bylo vlastně jednou zmíněno, také nový rám CDuro Gravel využívá technologie s automatizovaným ovíjením a umisťování svazků uhlíkových vláken pomocí moderních robotů, což zaručuje přesnost a pevnost každého spoje.
*CompoTech je „mateřská společnost“ značky CDuro vyrábějící řadu karbonových dílů pro průmysl, pro vodní sporty, letectví, obranné složky atd.
Aplikovaná metoda Integrated Loop Technology (ILT) těží též z možnosti nepřerušovaného napojování jednotlivých svazků vláken, což dále přispívá k celkové strukturální integritě rámu a snižuje množství použitého materiálu. Výsledný rám tak může být mimořádně lehký, aniž by byla dotčena jeho pevnost, odolnost nebo životnost.
Ostatně v letošním roce do prodeje uvedený enduro bike CDuro Epona nadále udivuje právě kombinací nečekaně nízké hmotnosti (testované kolo 14,22 kg, 29“, zdvihy 170/150 mm), vysoké tuhosti a celkové výkonnosti. Obdobný mix vlastností by přitom na gravel biku mohl být snad ještě zajímavější.
Unikátní je v každém případě také vzhled těchto rámů, které si jen těžko spletete s čímkoliv jiným. Třeba už jen jasně viditelné smyčky v místech klíčových spojů jsou důkazem, že díky použitým technologiím a postupům nepotřebují tyto rámy závěrečné „přelaminování“. Touto cestou se šetří hmotnost a získává na jedinečnosti vzhledu připomínajícího exoskelet.
Prověří jej nejtěžší závody světa!
Dnes probíraný gravel bikový rám CDuro zatím ještě nemá svou finální, výrobní a prodejní podobu, ač ta se od současného stavu nemusí příliš lišit. Zároveň se s ním již počítá pro nejnáročnější „štěrkové“ závody světa. Aktuální posilou teamu CDuro je totiž Tomáš Fabián, který na letošní Tour Divide skončil sedmý.
V příštím roce stejný závod absolvuje na novém rámu CDuro Gravel a vydá se i na další epické gravel bikové závody. Už jen na základě jeho zkušeností z tisíců odjetých kilometrů bude možné potvrdit schopnosti a vlastnosti současného návrhu a případně odladit, co bude potřeba ještě upravit a pozměnit, než se tato novinka dostane do výroby.
„Tomáš už s novým strojem, zatím pracovně označeným CDuro Gravel, absolvoval několik delších tratí a jeho jízdní vlastnosti, stejně jako jeho odolnost a komfort, na něj udělaly velký dojem,“ říká s potěšením duchovní otec tohoto projektu Ondřej Uher. „Už jen jeho dosavadní praktické postřehy a zpětná vazba nám pomohly vyladit různé praktické prvky. O to víc se těšíme, že nás bude Tomáš příští rok reprezentovat na prestižních světových závodech.“
Hodně štětí a snad se taky svezeme
Nyní už nezbývá nic jiného než popřát Tomášovi hodně štěstí do závodů v příštím roce, bezchybně fungující techniku a především duševní pohodu a odpovídající fyzickou výkonnost. My sami se pak můžeme těšit, že se třeba v příštím roce naskytne příležitost provětrat osobně jeden z nových rámů a podělit se s vámi o své postřehy a zkušenosti. Nechme tedy vývojáře z CDuro pracovat na této a dalších připravovaných novinkách a nechme se také překvapit, co dalšího si pro nás ještě připravují.
Text: Štěpán Hájíček / Foto: CDuro, autor
Původní článek o novince CDuro Gravel na webu: cdurobikes.com