GIANT Reign 1 – Nastal čas loučení | Zhodnocení kola po sezoně
Bude to už pomalu rok, kdy jsem si vysnil, vyprosil a nakonec i domluvil nový osobní bike pro sezonu 2024, kterým se stal Giant Reign 1. Sice se fakticky jednalo o kousek z modelové řady 2023, avšak vzhledem k tomu, že se posunem na rok 2024 jen nepatrně změnil odstín a pár drobností ve specifikaci, nebyl důvod tento detail jakkoliv řešit.
Tím spíš, že „dva-trojka“ byla dostupná záhy poté, co jsme celou akci společně s Progress Cycle upekli, zatímco na „dva-čtyřku“ bych býval musel nějaký čas čekat. Ale to už holt byla „skladová situace“ konce loňského roku. Trošku smutnou realitou, která se vyjevila až později, bylo, že jsem na toto kolo měl v průběhu letošního roku mnohem méně času, než jsem si původně představoval a plánoval. Škoda!!!
Elektrika a sezona jak tajfun
Bylo tomu kupříkladu i proto, že jsem, paralelně vedle Giantu, měl možnost celý rok 2024 pro „služební potřeby“ využívat také eBike Mondraker s pohonem Bosch CX. Svou roli sehrála rovněž (pracovní) náročnost sezony 2024, která se na jaře roztočila do poměrně divokých otáček, takže se mi v seznamu testů vršilo jedno testovací kolo za druhým a na můj osobní bike zbylo jen minimum prostoru.
Přesto ale nelituju, že jsem si toto kolo vybral, spíš mě mrzí, že tato sezona končí a můj drahý Giant Reign jde zase o dům dál. Naštěstí se ho ale ujme jeden z mých dobrých kamarádů. Proto vím, že bude tenhle enduro fešák v dobrých rukách, že se mu dostane náležité terénní zátěže, a že budu mít vlastně nadále možnost se s ním osobně vídat, přeptat se, jak se mu daří!
Originální podoba Giantu Reign 1 (model 2023)
Co vše mě vedlo k Giantu Reign?
Přestože je vlastně identické kolo, jaké já letos proháněl, stále v (do)prodeji, aktuálně za akční cenu 101 699 Kč (původně 112 999 Kč), nemá asi smysl popisovat podrobně jeho konkrétní osazení. To vám sem radši přidám tabulku se specifikací, kde najdete vše podstatné. Každopádně co pro mě bylo důležité a proč jsem si vybral právě tento model?
V první řadě je to jednoznačně enduro zařazení, ale třeba i moje předchozí osobní zkušenost, kdy jsem to samé kolo, pouze ve větší velikosti (L), testoval před začátkem léta 2023. Už tehdy se mi Reign hodně líbil, proto jsem o něm přemýšlel již delší čas před tím, než jsem si ho pro sebe skutečně pořídil.
Co mě na tomhle kole baví je možnost měnit geometrii hned ve třech krocích (HIGH / MID / LOW), ač vlastně mnohdy stačí univerzální střední poloha a je pro většinu situací vystaráno. Co jsem zde také z původní výbavy ocenil je jednoznačně odpružení Fox v podobě vidlice řady 38 v provedení Performance Elite a tlumič Fox Float X Performance Elite.
Skutečnost, že nejde o vrcholné Factory mě vážně nijak netrápí, jelikož třeba vidlice Fox 38 disponovala špičkovým tlumením GRIP 2 s možností ladit pomalý i rychlý odskok, stejně tak i kompresi, takže k čemu zlaté nohy?!
Co jsem měnit chtěla a…
Vedle kvalitního rámu s parádní (nastavitelnou) geometrií, funkčního a dobře přizpůsobitelného odpružení jsem jako jistou samozřejmost vnímal i kvalitní kola Giant s ráfky Giant AM 29 nebo už v základu nasazené poctivé obutí Maxxis v sestavě Assegai 29×2,5“ WT se směsí 3C MaxxTerra (EXO+) vepředu a Minion DHR II (29×2,4“, 3C Maxx Terra, DD) vzadu.
Z čeho jsem naopak nebyl úplně odvařený bylo řazení Shimano SLX 1×12 nebo brzdy Shimano Deore (BR-M6120), které ale doplnily masivní kotouče (RT-66) s průměrem 220 mm vepředu a 200 mm vzadu. Mým původním plánem bylo sundat celý pohon Shimano, sehnat si SRAM GX Transmission, nebo alespoň mechanické GX, a taky jsem vlastně z tohoto kola chtěl udělat mullet, tím, že bych mu dozadu nasadil menší kolo.
Většina z těchto úprav se ale, bohužel, nedočkala realizace, ale ono to ani zase tak moc nevadilo. Třeba už jen řazení Shimano SLX v sestavě 1×12 je bez problému funkčním kusem, který rozhodně není nutné měnit… A přestavbu na mullet jsem vzdal i proto, že jsem ji chtěl právě spojit s výměnou pohonu a výměnou obou kol, už jen kvůli zadnímu ořechu. Jenže to by se musely ideálně řešit i kliky, které jsou zde s PressFit středem a do toho se mi moc nechtělo…
Co jsem skutečně vyměnil!
Původní plány na „přestavbu“ Reigna byly vcelku velkolepé až velikášské, realita ale byla výrazně přízemnější. Čemu jsem už na začátku neodolal byla výměna původních brzd Shimano Deore za starší setík SRAM G2 RSC, který se mnou prošel hned několik kol. Chtěl jsem také vyměnit kotouče, ale ani k tomu nakonec nedošlo, protože i v této sestavě (s deskami Galfer a později Sinter), to vlastně brzdilo více než dobře. Už jen díky přednímu průměru 220 mm!
Vedle právě zmíněných brzd se tak místem s nejvíce viditelnou proměnou stal kokpit, kdy původní sestavu řídítek a představce Giant nahradily díly Nukeproof z řady Horizon. Konkrétně krásný frézovaný představec v měděném laku (copper) a řídítka v základní černé, s měděnými designovými prvky, aby to náležitě ladilo.
Poměrně záhy šly dolů také původní gripy Giant, které mi přišly dost malé a úzké. V průběhu sezóny jsem zde střídal více modelů, zejména to byl můj letos asi nejoblíbenější kousek WTB Wavelength (test gripů WTB 08/2024). Ke konci sezony jsem zase svoje kolo využil k vyzkoušení nových gripů Peaty’s Monarch (Knurl) v silnějším ze dvou dostupných provedení – představení Peaty’s Monarch.
Jak si jistě všimnete na fotkách, tak jsem pro více jak půlku sezony 2024 dopředu obul plášť Continental Argotal v rozměru 29×2,4“ v DH specifikaci s měkkou směsí.
Zkušenosti za rok 2024 s Giantem Reign
Je to až trochu hloupé přiznat, ale s Reignem jsem toho letos vážně mnoho nenajezdil… To je ale na druhé straně velkým bonusem pro jeho nového „páníčka“, který tak dostává kolo prakticky nové, jen zlehka zajeté. V každém případě pokaždé, když jsem si konečně našel trochu času a usedl do jeho sedla, měl jsem z tohoto kola vážně skvělý pocit.
Zprvu, někdy na jaře tohoto roku, jsem si docela aktivně hrál s možnostmi úprav jeho geometrie, když jsem si třeba na jeden víkend vzal s sebou pouze kameny pro pozici HIGH a LOW. Kameny pro střední polohu MID jsou přibalené samostatně. V konečném důsledku jsem tak zjistil, že i v nejvyšší poloze HIGH lze s tímto kolem jednak snadno stoupat a celkově se na pohodu přesunovat po kopcích, zároveň není ani tato poloha úplně „blbá“ pro cesty dolů.
Když se ale na druhou stranu dostanete na začátek skutečně strmého a náročného sjezdu, není nad to lupnout celou geometrii do pozice LOW a užívat si až extrémní jistotu, stabilitu a sebevědomí. S tímto nastavením (LOW) lze absolvovat i středně náročné sjezdy, ale není to asi úplně nutné. Jinak řečeno, poloha LOW se hodí do fakt ostrého terénu, přičemž na opačném pólu nacházející se HIGH zase spíše oceníte pro přejezdy a brouzdání méně náročnou krajinou.
Flip-chipy ideální pro „mulletizaci“
Ono by se dalo k celé záležitosti se snadno prohoditelnými Flip-chipy přistupovat také trochu jinak. V principu totiž stačí nasadit kameny určené pro střední polohu MID a nic moc dalšího neřešit. Získáte tak nikoliv kompromisní, ale krásně vyvážený projev, kdy vás nebudou zásadně trápit delší výjezdy a přejezdy, cestou dolů se pak budete mít možnost také naplno odvázat!
S polohou MID si lze vystačit prakticky celý rok!
Další dva Flip-chipy lze poté vnímat jako určitou „zálohu“, nebo spíše příležitost pro specifické podmínky. Polohu LOW bych volil, jak už bylo řečeno, pro extra náročné podmínky, pro den v bikeparku s lanovkou apod. Obrácená pozice HIGH by zase mohla najít nejlepšího využití v případě, kdy dozadu nasadíte menší zadní kolo (27,5“) a následně se přepnutím právě do polohy HIGH dostanete ke geometrii blízké výchozí variantě MID v případě použití čisté devětadvacítky!
Kokpit Nukeproof / Pláště Continental / Gripy Peaty’s
Pojďme si ještě něco říct o výše vzpomínané a mnou osobně vybrané výbavě. Co se týká řídítek Nukeproof (v prodeji na BIKEPORN.cz), tak zde mi šlo hlavně o lehčí úpravu úchopu, kdy jsem se chtěl dostat na šířku 800 mm (Giant řídítka 780 mm), chtěl jsem také maličko zvednout úchop, nebo zkrátit představec (35 mm místo 40 mm). A taky mi šlo o vzhled! Dodat už tak hezkému kolu nějaký originální výrazný prvek navíc!
Continental Argotal
Naopak volbou spíše funkční, s cílem praktické prověrky, byl přední plášť Continental Argotal, který je skutečně ostrým drapákem s luxusně „lepivou“ směsí. Už jsem zkoušel více vzorků z aktuální MTB kolekce Continental a každý má něco do sebe. Obecně skvělá je jejich přilnavost, jistota v „bordelu“, v hrabance, na kamení, ale i v blátě (dle vzorku) či na vlhkých kořenech. Výtečná je též jejich pevnost, odolnost a stabilita i při nižším tlaku, jak to mám rád. Velice dobře se také čistí.
Jestli bych jim něco maličko vytknul, pak je to trochu tvrdší konstrukce související s odolnější stavbou a vyšší hmotností. Ale tady je to hodně o nalezení ideálních tlaků pro váš způsob jízdy a vaše osobní zvyklosti, nebo o volbě varianty, či úrovně ochrany (DH, EN, Trail).
Gripy Peaty’s Monarch
Zmínit se můžeme také o gripech Peaty’s Monarch v provedení Knurl v širší variantě ze dvou možných (průměr 32-34 mm). Letos jsem měl na jiném kole (Cannondale Scalpel) možnost vyzkoušet i druhé provedení „Mushroom“, které je o poznání komfortnější. Naopak Monarch Knurl, s nižším diamantovým vzorem, je celkově pevnější, nabízí ale jistější a přesnější odezvu. Lépe skrz tyto gripy vnímáte své kolo.
Záleží proto na každém, zda je mu bližší pevné pouto s jeho kolem (Knurl), nebo se chce nechat trochu více rozmazlovat měkčím houbovitým dezénem. Sám za sebe bych volil spíše Mushroom, ale ono také trochu záleží na konkrétním kole a konkrétní situaci.
Good Bye Giant Reign 1
Na tomto místě bych své povídání o svém letošním kole asi ukončil a završil. Ten pocit loučení po sezoně vlastně nemám moc rád a pokaždé si říkám, že bych si dané kolo radši ještě nějaký čas nechal, že bych s ním chtěl strávit ještě trochu času, zažít pár dalších dobrodružství. Jenže svět se kvůli mně točit nepřestane, zmíněný kamarád se už na svého nového Reigna také dost těší a já si zas budu muset časem vymyslet něco dalšího a těšit se s nějakým jiným strojem.
Giant Reign ale rozhodně bude mít své čestné místo v mojí pomyslné soupisce osobních strojů s výraznou duší! Bude se mi stýskat, ale vím, že se nevidíme naposled!
Text a foto: Štěpán Hájíček (jízdní foto: Tomáš Znamenáček)
Více informací: Giant Reign 1 (2023) / Giant Reign 1 2024