reklama

reklama

SRAM Eagle Powertrain – Elektrický obvod se uzavírá! (TECH NEWS)

To si snad děláte srandu! Je 28. září, den české státnosti, obchody jsou zavřené, kamarád má svatbu a já se mezi obřadem a večerním rautem dozvím, že SRAM po letech odkladů a nekonečných spekulací konečně pustil do světa svůj vlastní systém eMTB pohonu – SRAM Eagle Powertain?!

Takže konečně je to tady a celý kruh, nebo spíše elektrický oblouk systému SRAM AXS, Eagle a Transmission se uzavírá! Co by na to řekl Nikola Tesla?

Elona Muska, elektroauta Tesla, nebo vodíkové tahače Nikola z toho raději vynechme a pojďme se podívat, co to ti kluci američtí nakonec upekli. Spekulací o vlastním elektropohonu SRAM jsem slyšel, viděl a četl mraky. Od hlášek typu: „SRAM vyvíjí vlastní motor“, přes „SRAM kupuje toho a onoho výrobce motorů“, po „SRAM do svého systému zařadí jeden z již existujících systému pohonu…“ Jak se ukázalo, správná byla až poslední teze! Ale nepředbíhejme.

SRAM a jeho přínos k MTB technice za poslední roky (citujeme)

  1. Zbavili jsme se přesmykače (systém 1x)
  2. Zbavili jsme se drátů (řazení AXS)
  3. Zbavili jsme se háku přehazovačky (řazení SRAM Transmission)
  4. Odstranili jsme mnohé bariéry v přístupu jezdců k jejich technice
  5. Nyní, se systémem Eagle Powertrain, jsme se zbavili kompromisů!

reklama


Čím bude a co nabídne systém SRAM Eagle Powertrain?

Předně je to komplexní, uzavřený, jak SRAM sám rád říká holistický* systém, nebo spíše ekosystém, který zahrnuje vše, co je spojené s pohonem. Nejde tedy jen o motor a baterku, které by stavitelé kol jednoduše usadili do svých rámů a pak k tomu bez ladu a skladu nasázeli další komponenty. Ne, ne!

Celá tahle sranda – SRAM Eagle Powertrain – je navržena tak, aby fungovala jako jeden celek, jedině tak vyniknou její přednosti a jedině tak lze těžit ze všech jejich možností – pouhé dva režimy, snadné ovládání, Auto Shift a Coast Shift.

*Nemůžu si nevzpomenout na knihu „Holistická detektivní kancelář Dirka Gentlyho“ od mimořádného spisovatele Douglase Adamse (Databáze knih)

Celý mix systému SRAM Eagle Powertrain vzniká tak, že vezmete základní řešení pohonu SRAM Eagle (1×12), které fakticky povýšíte na nejnovější variantu bezdrátového řazení SRAM Transmission. Vše za logické (nezbytné) podpory bezdrátového ovládání SRAM AXS. K tomu se pak přihodí elektrický systém SRAM Eagle Powertrain, který obsahuje baterii, samotný motor a pak už vlastně jen pár čidel a hotovo!

Tedy ještě vlastně kontrolní jednotku usazenou v horní rámové trubce – AXS Bridge Display – s dvojicí ovládacích tlačítek a malou obrazovkou se základními údaji. Případně lze do akce zapojit ještě aplikaci SRAM AXS, skrz níž to lze celé ovládat, ladit a přizpůsobovat konkrétním požadavkům.

Michael Hemme, manažer E-MTB sekce SRAM
quotation-BnR

„Středobodem našeho zájmu byl vždy jezdec. Cílem našeho vývoje proto bylo navrhnout systém, který bude komplexní, bezdrátový a přirozeně integrovaný. Systém, který nabídne výkon a charakteristiku specificky odladěnou pro potřeby nadšených eMTB jezdců. Snažili jsme se proto už jen ovládání maximálně zjednodušit, aby se jezdec mohl soustředit čistě na trail.“

Bez drátů a bez příkras!

SRAM jednoduše u svého řešení Eagle Powertrain těží z řady již zavedených systémů a technologií, jen vše posouvá na novou úroveň díky elektrickému pohonu a integraci nových zajímavých funkcí. Celý systém SRAM Eagle Powertrain přitom můžete ovládat buď pomocí dvojice tlačítek na kontrolním panelu – AXS Bridge Display –, nebo prostřednictvím již existujících bezdrátových tlačítek SRAM POD, které zatím sloužily k propojení s bezdrátovým řazením, případně s bezdrátovou sedlovkou SRAM Reverb AXS.

Díky tomu je na elektrickém kole, které je osazeno systémem SRAM Eagle Powertrain, vlastně jen minimum drátů. Fyzickým kabelem je propojena vlastně jen baterie s motorem, připojeno je čidlo otáček kola* na zadním kotouči a připojena drátem může být i přehazovačka**, která díky tomu nepotřebuje vlastní baterku.

*SRAM používá vlastní řešení s více magnety usazenými na zadním kotouči, aby měl systém stále dost informací o pohybu kola a nemusel čekat na každou celou otáčku.

**SRAM přidává informaci, že v případě, kdy vám dojde šťáva v hlavní baterii a motor se zastaví, bude v tomto systémovém akumulátoru vždy ještě dost šťávy, aby zvládl utáhnout provoz samotné přehazovačky.  

Zajímají vás parametry a původ motoru?

Určitě ano! Každopádně co pro někoho může být důležité, pro jiného je zcela irelevantní… Faktem nicméně zůstává, že samotný motor dodává společnost Brose, která je jednak jedním z hlavních dodavatelů elektromotorů pro přední automobilky, jednak ji známe jako dodavatele motorů kol Specialized. Patřičný věhlas tedy značce Brose, alespoň v odborných kruzích, rozhodně nechybí.

Konečně slibované parametry! Samotný motor s unikátním softwarem SRAM* (naladěný specificky pro potřeby systému SRAM) nabídne až 90 Nm točivého momentu a 680 W špičkového výkonu (nominální je legislativních 250 W). Použitá pohonná jednotka by měla být absolutní špičkou co se týká odvodu tepla a pasivních ztrát (odporů), měla by poskytnout nanejvýš přirozený projev a měla by být také mimořádně tichá!

*Přehrát software SRAM do současných kol Specialized Turbo s de facto stejný motorem nelze! Alespoň ne legálně a oficiálně…

Podstatné jsou také údaje týkající se baterií, které budou v nabídce 2, plus jeden přídavný Extender montovaný na rám. Moderní a prakticky konstruované akumulátory nabídnou 2 různé kapacity – základních 630 Wh (3 kg, nacvakávací), dále rozšířených 720 Wh (4,1 kg, slide-in konstrukce) a navrch zmíněný Range Extender, který přihodí dalších 250 Wh, pokud to bude nezbytné.

Dva režimy stačí, drahoušku!

Kdo jste se někdy setkal s (téměř jakýmkoliv) elektrokolem, jistě víte, že drtivá většina z nich nabízí obvykle celou škálu různých režimů dopomoci. Pět módů je vcelku obvyklý standard. Je to moc, nebo málo? Ať rozhodně každý sám. Vedle toho ale máme třeba Shimano, které využívá režimy jen 3 – (Off) Eco, Trail, Boost. K tomu ale přidává dva samostatné profily, které lze volně střídat. Za mě je takovýto přístup OK.

SRAM každopádně u svého řešení SRAM Eagle Powertrain vsází na pouhé dva módy – Range a Rally. Plus samozřejmě poloha VYPNUTO. Logika tohoto přístupu není špatná. Buď jedete ekonomicky a chcete, aby vám baterie vydržela co nejdelší dobu (Range = dojezd). Případně drtíte kopce a traily ve sportovním, agresivním stylu a chcete, aby motor dával maximum svého výkonu kdykoliv je to potřeba (Rally = výkon).

Oba režimy lze přitom (samozřejmě) uživatelsky ladit v aplikaci AXS, a tak se snadno dobrat projevu, jaký vám vyhovuje ze všeho nejvíc. Z mého pohledu je to snad až moc minimalistický přístup, ale proč ne? Stejnak si u většiny ostatních motorů oblíbím jeden až dva režimy, ty mezi sebou střídám, ostatní většinou ignoruju.

Člověk šlape, AI řadí / Alias Auto Shift & Coast Shift

Tak schválně, kdo se chytí na pojem umělé inteligence, který nás, zejména v tomto roce, provází snad na každém kroku? SRAM sice žádnými termíny, zahrnujícími strojové učení, při popisu svého systému automatického řazení Auto Shift nešermuje, ale ohání se alespoň tvrzením, že když se vám nechce řadit manuálně, mohou za vás tuto „otravnou práci“ převzít dobře vytrénované algoritmy.

Dominique Fuss a Victor Freyssinet – Elektro a software inženýři SRAM
quotation-BnR

„Náš algoritmus systému Auto Shift je něco jako ‚šestý smysl‘ zpříjemňující vaši jízdu. Vyspělý software jednoduše sám rozhoduje, kdy je nejlepší změnit převod, aby se s tím nemusel zatěžovat jezdec a mohl zůstat laserově přesně soustředěný na trail. Není to jen kus chytré technologie, je to nedocenitelný společník, zejména všude tam, kde máte plné ruce práce s aktuálním terénem.“

SRAM Auto Shift

SRAM vlastně není v tomto oboru první, Shimano už s podobným řešením nějaký čas operuje*, každopádně i v ucelené rodině SRAM Eagle Powertrain bude možné přenechat výběr vhodného převodu softwarové automatice. Mně osobně se tato představa na kole dvakrát nezdá (nezkusil jsem…), ale vlastně proč ne? Logiku a preference změn převodů bude možné nastavit v aplikaci a hlavně, přednost bude mít vždy příkaz jezdce (stisk tlačítka), než umíněnost Ai!

SRAM Coast Shift

Co mě vlastně láká a svádí k vyzkoušení víc, je systém Coast Shift, kdy se využívá skutečnosti, že se převodník na motoru může otáčet nezávisle na klikách, proto vlastně není problém řadit, aniž byte museli šlapat*.

Představte si jednoduše rozbitý sjezd, kde stojíte pevně na pedálech. Náhle zahlédnete kopec, který bude nutné za malou chvíli zdolat. Roztočíte v takové chvíli nohy, abyste mohli přeřadit a rozhodíte se tak z koncentrace? Ne! Stačí stisknout ovládací tlačítko, dopředu nacvakat lehčí převod, nechat motor, aby za vás protočil řetěz, přehazku Transmission ať změní převod a je vyřešeno.

Konkurence v předstihu

Prakticky stejné funkce, tedy jak zcela automatické řazení, tak i „robotizované řazení“, by měla již delší čas dobře zvládat také konkurenční japonská sada Shimano XT Di2. Sami jsme o tom krátce informovali v rámci technického představení lehkého eBiku s „plnotučným“ motrem Shimano EP801 – Orbea Rise (12/2022). Vtipné na tom je, že i Shimano používá dost podobné označení, tedy FREE SHIFT (u SRAMu Coast Shift) a AUTO SHIFT.Ostatně mrkněte na jejich prezentační video níže.

*Má smysl připomínat, že systém Shimano XT Di2 (stále) není bezdrátový?


reklama

SRAM Eagle Powertrain – Lepší pozdě, nežli později

Jak shrnout všechny nabyté informace týkající se nového systému pohonu SRAM Eagle Powertrain? Na jednu stranu mám pocit, že SRAM s tímto nápadem vcelku slušně zaspal. Se svým vlastním elektropohonem měl přijít již před lety a dnes by mu jistě mohl patřit nemalý podíl na trhu. Jenže… Nestalo se! Proč? O tom ať si cvrlikají vrabci na střeše, nebo trollové na síti „X“.

Faktem je, že SRAM rozhodně nechytil první, druhou, ale ani pátou vlnu MTB elektrifikace. Ale pokud mu šlo o skutečnou komplexnost, pokud to bylo svým způsobem promyšlené, naplánované a mělo to mít svou posloupnost a aktuálně návaznost na řazení SRAM Transmission apod., pak ANO, chápu.

Ostatně vezměte si jako model příměr ze světa aut, kde se třeba Ferrari, vcelku logicky, dlouho, dlouho bránilo vstupu do kategorie SUV. Následně představilo Ferrari Purosangue, z kterého jsou dnes všichni na větvi! A je vcelku jedno, že mu v Itálii říkají FUV a ne SUV.

SRAM Eagle Powertrain – ověnčený tituly

Pro menší doplnění na konci dnešního představení. Systém SRAM Eagle Powertrain nespadl včera z nebe, ale ladí se v rámci vývojového programu SRAM BlackBox už nějaký čas. Důkazem jeho velkého potenciálu budiž skutečnost, že s ním Yannick Pontal (BlackBox Test rider) získal titul celkového vítěze EWS-E Series v roce 2022!

Finální otázka na konec? Kdy a kde uvidíme systém SRAM Eagle Powertrain v praxi? Na konci tiskové zprávy je řečeno, že tento pohon, snad již brzy, nabídnou na svých kolech značky Propain, Nukeproof, Transition a GasGas. Mnoho jich zatím není, ale jak se říká: „Nemusí pršet, jen když kape…“

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM (Boris Beyer)

Ostatně, že bychom snad konečně měli skutečně pádný důvod vzít do testu jeden ze strojů Nukeproof od českého zastoupení BIKEPORN.cz? Už o tom mluvíme docela dlouho… 🤩

Více informací ohledně systému SRAM Eagle Powertrain na webu: www.sram.com/../eagle-powertrain