reklama

reklama

Nukeproof Megawatt 297 Carbon – Ten s pohonem SRAM Powertrain! (NEWS)

Bude tomu akorát týden, kdy se světu představil od základu nový pohonný systém pro vrcholné eMTB stroje – SRAM Eagle Powertrain. SRAM je sice na jedné straně „celosvětový korporát“ s vazbou na drtivou většinu značek na planetě, v oboru elektrického pohonu je ale absolutním nováčkem, proto jeho řešení (prozatím) dostalo jen pár kol. Jedním z těch „Vyvolených“ je Nukeproof Megawatt Carbon!

Možná víte, možná si vzpomenete, že značka Nukeproof již jeden Megawatt v nabídce má, což souhlasí. Jedná se o model Nukeproof Megawatt 297 Alloy, který jsme představovali v červenci roku 2021.

Nukeproof Megawatt 297 Alloy

Pro lehké osvěžení paměti – jedná se o plně odpružené elektrické enduro se 170 mm zdvihu (P/Z) v mullet koncepci (MX, 297…), které je postaveno okolo motorů Shimano. Aktuálně používá nejnovější a nejvyšší model Shimano EP801 s akumulátory o kapacitě 630 Wh. Za zmínku stojí skutečnost, že lze úchyt baterie v rámu snadno poupravit a použít menší a lehčí kousek (504 Wh), který je součástí základní vstupní varianty Megawatt Comp.

Nukeproof Megawatt 297 Alloy

reklama

Megawatty nově také v karbonu!

Ač je (a bude) hliníkový Megawatt stále v nabídce a také stále v kurzu a dostatečně sexy, jeho novější, dražší a celkově výše v hierarchii postavený bratříček – NKPRF Megawatt 297 Carbon – je kolem o kterém dnes bude řeč především. Jeho základní „receptura“ je vlastně prakticky stejná jako u verze Megawatt Alloy, tedy s několika zásadními rozdíly!

V první řadě zcela nový je jeho plně karbonový rám, který i zde nabízí 170 mm kroku na obou frontách (vepředu RockShox ZEB, vzadu nový RS Vivid). Označení 297 napovídá, že i v tomto případě bude nasazeno větší přední kolo (29“, vzadu 27,5“). Stejná je fakticky i geometrie jako u hliníku. Naopak zcela jiný a zatím značně unikátní je systém pohonu, tedy jak motor a baterie, tak i s ním propojené řazení. Vše „made by SRAM!“

Zkrátka a dobře, Nukeproof obecně a model Nukeproof Megawatt 297 Carbon zcela konkrétně, patří mezi čtveřici výrobců, přesněji kol, které mají tu čest využít komplexní, holistický systém SRAM Eagle Powertrain! Je potřeba to více rozmazávat?!

Cesta ke SRAMu a Megawattu

quotation-BnR

„Nový Nukeproof Megawatt Carbon je kolo, na které snad ani nemůžeme být pyšnější! Bylo navrženo a vyvíjeno v Severním Irsku a využívá nejnovější a nejlepší technologie z kategorie eMTB jaké jsou dnes na trhu dostupné. Jeho kompozitní rám byl navržen tak, aby hravě zvládl i ty nejtěžší traily světa. Ostatně toto kolo jsme vyvíjeli a testovali přímo na závodech EWS-E, dnes EDR.“

Značka Nukeproof, jako jedna z mála, přijala před dvěma lety výzvu, se kterou za ní přišli zástupci SRAMu, a společně s jejich inženýry začali pracovat na prvních prototypech nového stroje osazeného unikátním pohonným systémem SRAM Eagle Powertrain. Ten nestojí pouze na motoru od Brose a kvalitní baterii, naopak spojuje v jednu ucelenou rodinu systém elektrického asistenta a elektronické bezdrátové řazení SRAM AXS (Transmission) a posouvá celý obor eMTB na novou úroveň.

Tlukoucím srdcem nového stroje Megawatt 297 Carbon je tedy systém SRAM Eagle Powertrain disponující specificky laděným motorem Brose s točivým momentem 90 Nm a výkonem až 680 W. K tomu se, jako nezbytná součást uceleného balíčku, přidává i systémový akumulátor s kapacitou 720 Wh. A také celý soubor řazení SRAM Transmission.

Auto Shift & Coast Shift

představení samotného systému SRAM Eagle Powertrain dostatečně rozebírané a připomínané jsou funkce Auto Shift a Coast Shift, které jsou dostupné díky spojení motoru a celého ekosystému řazení. V případě systému Auto Shift je situace poměrně jasná. Prakticky zahodit můžete řadící páčky a nechat vše na automatice. V aplikaci AXS si nastavíte pro sebe optimální kadenci a chytré algoritmy už za vás vyřeší všechno ostatní.

*Pokud si řadící páčky přeci jen na kole necháte, pak budou mít vaše povely vždy přednost před prací „umělé inteligence“.

Druhá možnost – systém Coast Shift – je šikovným pomocníkem využívajícím specifickou konstrukci pohonu se středovým motorem. Jednoduše, když si za jízdy vzpomenete, že potřebujete změnit převod, nemusíte šlapat, stačí stisknout tlačítko dálkového ovládání, motor sám protočí řetěz a přehazovačka jej posune po kazetě požadovaným směrem. Vy se tak můžete plně soustředit na svou jízdu a mít vždy dopředu zařazeno to, co bude potřeba až za pár vteřin!

Odpružení prověřené, jen lehce upravené

Již současné stroje Nukeproof Megawatt byly pověstné velice dobrou kombinací stability, hravosti a perfektní zpětné vazby. To vše se snažili tvůrci zachovat i u nové generace Nukeproof Megawatt 297 Carbon, kde se, oproti staršímu hliníkovému modelu, pouze lehce měnila podoba zadní stavby. Odpružení by proto mělo stále nabídnout špičkovou vnímavost na malé nerovnosti a více než dostatečnou stabilitu v případě velkých a silných nárazů.

Periskop (baterii) nahoru a dolů!

Potřebný důraz byl kladen také na řadu praktických detailů. Kupříkladu šikovnou „fíčurou“ je úložný prostor před a pod motorem, kam se krásně vejde duše a základní nářadí. Velkou výhodou, nejen na závodech, je řešení uložení baterie, která se zespoda zasouvá do spodní trubky, což má hned několik výhod. Jednak je možné použít plný profil dolní trubky (tuhost rámu), ale také lze tímto způsobem dosáhnout co nejnižší možné polohy baterie (nízké těžiště).

Bonusovou perličkou je řešení pro snadné vyjmutí akumulátoru, kdy by mělo stačit povolit jeden šroub a baterii z rámu spodním otvorem vysunout. Její kapacita (720 Wh) je sice více než dostatečná, i tak se může stát, že bude potřeba ji na okruzích eMTB závodů při jednotlivých „loopech“ měnit. Případně, samotnou baterii si můžete vzít třeba domů, nebo si její demontáží pouze usnadnit nakládání svého kola do auta apod.

quotation-BnR

„Značky SRAM a Nukeporof testovaly a ladily nový pohon již v průběhu světové série EWS-E 2022, kdy byl první hliníkový prototyp svěřen do péče jezdci závodícímu pod hlavičkou týmu Nukeproof-SRAM Factory Racing – Yannik Pontal. Yannik se přitom s tímto ‚BlackBox‘ exemplářem stal celkovým vítězem seriálu EWS-E 2022.“

Blízká setkání nukleárního typu

Jak nejlépe podtrhnout a zakončit dnešní představení novinky v podobě stroje Nukeproof Megawatt 297 Carbon? Kola a komponenty této značky již delší čas zastupuje a dováží obchod BIKEPORN.cz, s nímž máme velice dobré vazby. Doposud jsme se ale vlastně propracovali pouze k představení a testu pedálů, volných i nášlapných.

O kole na test od Nukeproof se bavíme už roky a zatím jaksi nebyla šance. Nikoliv snad proto, že bych se já bránil, nebo BIKEPORN je nechtěl půjčit, spíš se obvykle stávalo, že než se z nějakého kola Nukeproof stala testovačka a než mělo reálnou šanci dorazit do redakce BikeAndRide.cz, ozval se potenciální kupec a stroj si po chvíli odvezl domů.

Každopádně já byl vždy snílek a do značné míry i naivka, proto věřím a doufám, že by to třeba v případě Nukeproof Megawatt 297 Carbon mohlo skutečně vyjít, protože tohle kolo a tento systém bych si zatraceně rád zkusil a vám pak nabídl všechny své dojmy a postřehy! Tak si držme palce!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Nukeproof

Více informací: nukeproof.com

České zastoupení: BIKEPORN.cz

reklama