reklama

reklama

Nukeproof MEGAwatt! První „nukleární“ moped! (Tech News)

Ostrovní značka Nukeproof již od roku 2009 postupně ladí a vylepšuje svou vlajkovou loď – enduro model Mega. Aktuálně je v prodeji čtvrtá generace tohoto rámu, na jehož základě nyní vzniká i „něco zcela odlišného“ – první eBike od Nukeproof, vtipně pojmenovaný Megawatt!

Pokud jde o název této novinky, pak nad jeho původem a smyslem jistě nemusíme dlouze přemýšlet a spekulovat. Vzorem nového, prvního elektrického stroje této britské značky je samozřejmě klasická Mega, k níž se Megawatt snaží co nejvíce přiblížit. A ty watty… 😉

S produkcí vlastní elektřiny v řádu Megawattů ze soukromého jaderného bloku zatím Nukeproof nepočítá, naopak se až nečekaně dlouho bránil vábení MTB mopedů s baterkami! Dokonce si říkám, že bych se musel asi hodně snažit a dlouho pátrat, abych našel dalšího výrobce s širší než čistě lokální působností, který trendu eBiků zatím nepodlehl*.

*Pokud vás nějaké značky napadnou, pak se s námi podělte v komentářích, díky!

To ale nechme stranou, jelikož situace se mění i u značky Nukeproof, která, jak tvrdí oficiální materiály, čekala na ten správný moment a ten správný motor! Trochu mi to připomíná příběh rovněž britského Whytu, jenž „čekal“ na jednotky Bosch Performance CX 4. generace… Jenže u jaderných expertů nenajdete Bosch, ale nové Shimano EP8, které zaujalo vývojáře a produktové manažery z Nukeproof natolik, že se rozhodli vykročit konečně i tímto směrem!

reklama

Nový Nukeproof Megawatt vyráží do světa čistě a pouze s hliníkovými rámy.
Nukeproof Megawatt 297 Factory
Nukeproof Megawatt 297 Elite
Nukeproof Megawatt 297 Comp

Co nejvíc MEGA!

Celý příběh v pozadí vývoje novinky Nukeproof Megawatt je docela dlouhý a obšírný, snad se tedy nebudete zlobit, když jej částečně zkrátím. Výběr vzoru, v podobě modelu Nukeproof Mega, je asi jasný a na pohled více než zřejmý. Onen vzor zde přitom nebyl jen základní myšlenkovou platformou, ale skoro až modlou, k níž se neustále upínaly zraky všech pracujících na tvorbě nové elektriky.

Nový Nukeproof Megawatt se tak snaží v mnoha ohledech přiblížit podobě a konstrukci modelu Mega, až to zavání jistou vnitrofiremní obsesí! Výsledkem je, že nový Megawatt sdílí mnohem víc než jen základní siluetu se svým Mega vzorem. Jedním z cílů bylo kupříkladu dodržet paralelní pozici zadních vzpěr a horní rámové trubky.

Shodné, nebo alespoň maximálně podobné jsou také profily trubek, zavěšení tlumiče, charakteristické horní rameno splývající se sedlovou trubkou a řada dalších detailů. Celek by proto měl být designově čistý, jednoduchý a především funkční! Ale třeba i rychle vypadající již v situaci, kdy pozorujete zaparkované kolo!

Kam zařadit Nukeproof Megawatt? Měl by toho zvládnout vážně dost, od AM, přes Enduro po lehčí eDH.

Profily, klec a další vymoženosti

Hodně péče se u novinky věnovalo kupříkladu profilu spodní trubky, která v sobě ukrývá baterii, k níž se lze dostat tradičně vstupním otvorem ze spodní strany.

Důležitá byla pochopitelně její pevnost a tuhost, ale třeba i možnost vytvořit takové podmínky, aby bylo možné do rámu usadit akumulátor s kapacitou 504 Wh, či větší kousek (630 Wh). V tomto případě přitom Nukeproof vsází na originální kousky Shimano E8035 a E8036.

Vedle toho se pochopitelně řešila i klec nesoucí motor, která je vyrobena z jednoho kusu hliníku, rovněž pro maximální pevnost a vysokou efektivitu přenosu síly pohonu na zadní kolo. Promyšlené je též vnitřní vedení kabeláže, navržené tak, aby se nic v rámu zbytečně nezasekávalo. Co nejvíce prostoru dostala také sedlová trubka, respektive bylo pamatováno na moderní dlouhé teleskopy.

Vedle toho všeho zde najdeme tradičně kvalitní a dostatečně robustní čepy, ložiska Enduro Max, hák přehazovačky SRAM UDH a další nezbytné příslušenství. Co se týká hydratace, počítá rám s bidonem o objemu 500 ml, s originálním adaptérem by se nad střed měla vejít i lahev objemu 620 ml.

Skici použité při vývoji nosné klece motoru
V rámu by mělo být dost místa pro dlouhé teleskopy.
Vnitřní vedení by nemělo kolidovat s baterií usazenou ve spodní trubce.

reklama

Mullet is the rule!

Poměrně zajímavá by v tomto případě mohla být otázka volby rozměru kol, jelikož Nukeproof s oblibou nabízí své stroje na středních i velkých kolech – výběr je na zákazníkovi. Nicméně Nukeproof Megawatt bude stavěn a nabízen primárně jako mullet, tedy s předním kolem průměru 29“ a zadním 27,5“. (Ne)překvapivě se zde ujalo stejné číselné osazení – 297 – jaké u mulletů využívá třeba i český Rock Machine!

Vzhledem k aplikaci koncepce mulletu, ale také v souvislosti se specifiky eBiků, nebylo možné vysloveně zkopírovat a přenést geometrii z Nukeproof Mega na Megawatt systémem „Copy-Paste“, ač je jasné, z čeho se vycházelo! Hodně se zde přitom pracovalo s odsazením sedla, tedy s jeho polohou vůči šlapacímu středu, což je u eBiků kritický parametr! Alespoň pokud mají být schopné i ve výjezdovém režimu, a to Megawatt rozhodně chce!!!

Výstupem tohoto snažení by měly být zejména trochu jiné úhly sedlové trubky, což částečně zamíchalo i s dalšími čísly. Vše lze asi nejlépe vyčíst z tabulky geometrie níže.

Z obecného hlediska bych dodal třeba skutečnost, že Nukeproof Megawatt nabídne 170 mm zdvihu nad oběma koly, rovněž třeba počítá s vidlicemi Fox 38 nebo RockShox ZEB, stejně jako s tlumiči RoxkShox Super Deluxe Air, či Fox Float X2. Pláště budou vcelku klasické od Maxxisu – Assegai vepředu a High Roller II vzadu, oba v šířce 2,5“, pouze s rozdílným průměrem.

Text: Štěpán Hájíček / Foto a grafika: Nukeproof

Znázorněné rozdíly ve velikostech Nukeproof Megawatt od S po XL.

Nukeproof Megawatt – základní údaje

Motor: Shimano EP8
Akumulátor: Shimano E8035 (504 Wh) / E8036 (630 Wh)
Zdvihy: 170/170 mm
Kola: 29“/27,5“ (mullet)
Určení: all-mountain / enduro / DH
Úhel hlavy: 64°
Velikosti: S, M, L, XL
Hmotnost: 23,9 kg (M, Factory, Tubeless)

Více informací: nukeproof.com
České zastoupení: www.bikeporn.cz