reklama

Rock Machine Blizz INT TRL e90-297 – Jezevčík na st-E-roidech! (TEST)

Přijde mi to jako včera, když jsem zveřejňoval test Blizze TRL – moc příjemná hračka. Brzy poté mi doma přistálo jeho „zlé dvojče“, na němž se vyřádil „šílený doktor Frankenstein“! Uřezal mu totiž určité části rámu, narouboval do něj motor, nafoukl spodní trubku, kam vsadil akumulátor, a ještě se si pohrál s průměry kol!!!

Šílený počin, není-liž pravda? Proč ničit tak krásný a funkční výtvor jako je testovaný Rock Machine Blizz TRL 70-29? Proč do něj cpát elektrickou pohonnou jednotku Shimano EP8, akumulátor Darfon (504 Wh) a posadit jej na menší zadní kolo (27,5×2,6“)? A ještě mu vymyslet tak dlouhé modelové označení, které se budete muset učit několik večerů doma nazpaměť jako básničku do první třídy, abyste byli vůbec schopni odpovědět na dotaz: „Na čem to vlastně jedeš?“

Ale nebojte, ono je to vlastně vše docela logické. Rock Machine Blizz INT TRL e90-297 třeba svým označením říká, že se jedná o nový TRaiLový hardtail z rodu Blizzů. Dále, že patří k moderní generaci s INTegrovanou baterií v rámu, že je zde e-lektrik. A také, že i zde sáhl Rock Machine po konceptu mulletu, kdy vepředu ponechal 29“ kolo, vzadu pak nasadil menší průměr 27,5“.

reklama

Má to vůbec smysl?

Možná by se vám mohla na mysl vloudit otázka, zda má takové kolo vůbec nějaký smysl? Jasně že ano! Proč by jinak vznikalo, navíc to není jediný trailový hardtail s motorem, i když pravda, toto není vysloveně masová kategorie. Alespoň ne u kola s podobnými parametry…

Jasně, víc na odbyt nejspíš půjdou klasické sportovní pevňáky s motorem, nebo naopak plně odpružené trailbiky, minimálně za podmínky: „Když už to musí mít ten motor!“ Jenže ona vlastně i tato kategorie dává smysl, podobně jako se mi zdál nanejvýš smysluplný klasický zástupce třídy Trail HT – Blizz TRL 70-29. U něj jsem dokonce v závěru obdivoval, nakolik všestranný je to společník a nakolik způsobů jsem byl schopný jej využít.

Právě zde bych rád využil menší šikovný oslí můstek, jelikož jsem si říkal, že bych se pokusil pojmout dnešní test trošku jinak. Ale jen trošku… Elektrický i klasický Blizz TRL jsou totiž kola v mnohém dost podobná, podobně koncipovaná a vlastně i s dosti obdobnou výbavou. Proto mi připadá zbytečné probírat vše znovu dokola, spíš si říkám, že to dnes zkusím postavit více na rozdílech, jaké lze mezi Blizzem TRL a Blizzem INT TRL vysledovat.

Motor Shimano EP8 není naštěstí do rámu vsazen nějak „humpolácky“, nýbrž využívá kompaktní a dobře na zbytek rámu navazující klec.
Zmíněná klec přitom, vcelku standardně, „obaluje“ motor svrchu i ze zadní strany.
Trochu postaru je u Blizze INT řešený snímač otáček zadního kola umístěný na zadní vidlici.

Není to jen hmotnost, motor a baterka! 

Ono by se mohlo na první pohled zdát, že jsou tato dvě kola podobná jako vejce vejci s tím, že má jedno navíc „pouze“ motor a baterku, jinak je vše ostatní řešené víceméně jako přes kopírák. Ano i ne! Určité rozdíly byly naznačeny již v úvodu, kdy jsem zmiňoval kupříkladu odlišný průměr kol u Blizze INT TRL (29“/27,5“), zatímco klasika spoléhá na čistý průměr 29“. 

Třeba jen tento rozdíl znamená slušný posun v řadě dalších aspektů, tedy na vícero místech, než by se mohlo na první pohled zdát. Menší zadní kolo je nejen pevnější a odolnější, což působí u této koncepce jednoznačně logicky, ono také mění geometrii, potažmo i posed a v součtu též celkový projev a dojem z kola.

I v tomto případě můžeme vzývat paní logiku, která k tomu jistě má co dodat, jelikož znatelně těžší rám posílený o motor Shimano má zkrátka jiné požadavky a jiný potenciál než obdobný stroj bez přídavného pohonu. 

Menší a levnější displej (SC-E7000) sice neohromí barvami, úhlopříčkou, nebo rozlišením, i tak ale spolehlivě zobrazí to nejpodstatnější. *Při focení se projevuje vysoká obnovovací frekvence displeje, proto obraz vypadá jako lehce ustřižený.
Ovládací tlačítka samostatně vyvedená na řídítkách jsou příjemná a snadno dostupná.
S elektrikou a převodovkou uvnitř motoru si lze dovolit i větší převodník – zde 36 zubů. Povšimněte si značky 12s, ač je použité řazení pouze „jedenáctka“.

Posaďte se u nás… 

Když o tom dohromady přemýšlím, dochází mi, že jsem toho s Blizzem INT TRL najezdil víc než dost a že jsem si na něj také dost zvyknul. Každopádně kdesi hlouběji v paměti mám založenou vzpomínku, že jsem si, při první jízdě, všiml posedu o trochu více posunutého dozadu, než jak tomu bylo u klasiky na 29“. 

Nebyl to sice zase tak velký skok a natolik velký „extrém“ jako v případě dalších, tentokrát plně odpružených mulletů Rock Machine – Blizzard 90-297 a elektrický bratr Blizzard INT e90-297 – ale poznat se to dalo. Člověk se zkrátka usadil do vlastně dost příjemné a uvolněné pozice, která projev tohoto kola nikterak nerušila.

Pravda, trochu jiné to bylo v případě strmých výjezdů, kde jsem tento posun či snad pokles v pozici jezdce vnímal nejen při první jízdě, ale v průběhu celého testu. Již první náročnější výjezdy ukázaly, že se díky konceptu mulletu posunulo celé těžiště více vzad, více se soustředilo nad zadní kolo, což činilo předek zprvu docela nervózní a neposlušný.

Teď už by to chtělo jen nekonečný horizont a hrdinu „cválajícího“ do západu Slunce!

Kovbojský klobouk a laso!

Při prvních pokusech o zdolání mých oblíbených eBikových výjezdů jsem s Blizzem INT TRL vlastně dost bojoval. Místy jsem si skoro připadal jako hrdina z divokého západu, který se snaží zkrotit rozvášněného býka či divokého hřebce. Přiznám se, že jsem to po několika nepříliš úspěšných prvotních pokusech radši vzdal s konstatováním, že ne každý eBike musí být z podstaty ultimátní vrchař.

Později se nicméně situace lehce pozměnila, zejména když jsem dorazil na místa, kde nevedla žádná lehká cesta vzhůru, proto bylo nevyhnutelné porvat se s ostrým sklonem. Rozhodl jsem se proto zapojit znovu do hry ostruhy a laso, abych svého elektrického býka nemusel do kopce tlačit!!! Co myslíte? Povedlo se!

Skutečně, možná jsem si v mezidobí na rozložení hmotnosti tohoto kola více zvyknul, možná jsem k němu více přirost a také jsem možná již dopředu věděl, že se musím více snažit, ne jen pohodlně sedět v „křesle“ a nechat se dostrkat až na vrchol!

Specificky schodovitý profil hlavové trubky jsem obdivoval již u klasického Blizze TRL.
Rám je sice dost nízký a sedlová trubka hodně krátká, menší výztuha se sem také vešla.
Vzpěry zadní stavby jsou i v tomto případě bez můstku a zboku se napojují na horní trubku.

Snaha odměněná vavříny!

Abych toto téma celé nějak rozumně uzavřel. Jak jsem měl z klasického Blizze TRL pocit, že se, i přes jeho obrovskou hravost a „trailožravost“, jedná zároveň o nadšeného a velice schopného vrchaře, u elektrické varianty Blizz INT TRL jsem musel toto nadání více hledat a více ho z něj dolovat.

U elektriky totiž bylo potřeba více pracovat s těžištěm, častěji poposedávat na sedle a posouvat se více na jeho špičku, nebo si též důsledněji hlídat svou vlastní rovnováhu. Když jsem přitom všechny tyto podmínky splnil, nebyl problém vyjet prakticky cokoliv, na co jsem ukázal prstem!

Přiznávám, ne ve všech případech to vyšlo na první pokus, občas jsem musel z kola dokonce divoce seskakovat v tom nejprudším a nejzrádnějším místě! Když jsem ale skutečně chtěl a když jsem se plně soustředil, padly i ty nejzáludnější kontrolní eBikové výjezdy, co jsem si za poslední roky v okolí svého bydliště našel a vytipoval!

Jednotka EP8 je, zaslouženě, chloubou elektrické sekce Shimano! Díky své všestrannosti přitom najde uplatnění na různých platformách – od endura po gravel.
Rozhodně praktické je doplnění motoru o spodní, dostatečně bytelný plastový kryt.
Proč je tam tolik volného místa? Zřejmě starší kryt určený ještě pro motory E8000 a E7000.

Položený a položenější

Poměrně dost prostoru jsem nyní věnoval výjezdům, které možná nebudou některé potenciální majitele tohoto oře zase tak moc trápit. To je ale trochu škoda, protože na jakém jiném druhu kola by se něco podobného mělo zkoušet?

Každopádně ona divokost a skutečnost, že se při cestách k nebi občas odlepovalo přední kolo od země je vlastně jistým náznakem následného chování Blizze INT TRL v klasickém jízdním režimu. Tedy „dole kopcom!“ Zkusím vám to demonstrovat na několika číslech. Nedávno testovaný Rock Machine Blizz TRL 70-29 má v tabulce u sklonu hlavové trubky zapsaný údaj 66°. Osobně bych si tipnul, že to bude méně, ale zkusme tomu věřit.

Když otočíme stránku a podíváme se na elektrické bratry, najdeme model RM Blizz INT e40-29 na velkých kolech s úhlem vidlice 65° (29“, 130 mm vidlice). A konečně, u testovaného Blizze INT TRL e90-2 činí tento údaj 64,5° (29“/27,5“, 140 mm vidlice). Jsou to vlastně jen čísla, navíc „vytržená z kontextu“, ale něco přeci jen naznačují…

Ebiky jsou někdy trochu náročnější na množství použité kabeláže. Zejména pokud se sejde na jednom místě.
Obecně zkracované zadní stavby a rozšiřované rozměry plášťů komplikují konstrukci podkovy za středem, až je potřeba si občas vypomoci menším vybráním materiálu.

Stabilní a stabilnější

Naznačují, že je hlava u Blizze INT TRL e90-297 skutečně hodně, HODNĚ položená! Už na Blizzu TRL 70-29 se mi sklon hlavy líbil, nebo spíše jeho celková geometrie, jelikož jsem měl pocit, že je celek hezky klidný a stabilní, srdnatě se pere s těžkým terénem, přitom se ale stále dostatečně dobře ovládá a velice dobře reaguje na povely jezdce.

Naproti tomu u Blizze INT TRL jsem si na začátku říkal, že je zde vidlice položená možná až příliš! Tohle, doufám, říkám nadlouho naposled!!! Dále jsem zaznamenal, že je v u tohoto eBiku řízení snad až příliš stabilní a někdy vlastně i hůře čitelné.

Pokud totiž nedržíte jeho řídítka striktně rovně a výrazně klidně, můžete si všimnout, že je jeho projev nervózní, že má přední kolo a následně i celý bike tendenci uhýbat z přímého směru a padat „nekontrolovaně“ do náklonu. Někdy si lze dokonce všimnout, že je díky sklonu vidlice a rovněž díky vyššímu zatížení zadní partie předek nezvykle odlehčený, nervózní, skoro až roztěkaný!

Další elektrika Rock Machine s kvalitním hlavovým složením Acros BlockLock (135°) použitým co by prevence protočení řídítek.
Nabíjecí konektor se nachází tradičně na rozšířené sedlové trubce kousek nad motorem.

Ještě jednou ostruhy a laso!

Zajímavé, najednou se dostáváme oklikou zpět k sekci, kde jsem, v souvislosti s technickými výjezdy, hovořil o potřebě krocení „divokého býka“. Něco podobného platí, částečně, i pro běžné ovládání tohoto stroje, jelikož jeho chování nelze označit za jednoznačně vstřícné a neutrálně vyvážené.

Ne, ne! Tady si člověk musí na specifika řízení chvíli zvykat, musí jednoznačně pochopit, jak celek funguje a teprve poté… Poté zjistí, že zrovna tento model, jako jediný ze své řady postavený jako mullet (s menším zadním kolem) a s vyšší vidlicí (140 mm, nižší modely mají jen 130 mm), je strojem dosti specifickým, navrženým do značně specifických podmínek.

Jak už bylo propráno více než dostatečně – s Blizzem INT TRL lze zvládnout i technické výjezdy, když se dostatečně snažíte. Na rovině to pak chce dostatek zvyku a rozvahy… Vše se ale zásadně změní, jakmile to pustíte kolmo dolů! Jak se mi klasický Blizz TRL 70-29 v tomto směru líbil a jak moc jsem mu byl ochoten věřit, pak za Blizze INT TRL bych dal klidně ruku do ohně!

Někdy to chce více pokusů a poctivé soustředění, nakonec ale padly snad všechny výjezdy, o které jsem se pokoušel!

reklama

Vydržet bez popálenin!

Nejde o to, že bych měl rád bolest a chtěl se cíleně mučit žhnoucím plamenem, ne! Jde o to, že geometrie Blizzu INT TRL je natolik „ulítlá“, až z něj činí neskutečného požírače náročných sjezdů! Občas ani nevadí, pokud je trail víc rozbitý, jelikož vidlice DVO Diamond E3 pracuje na výbornou. Houževnatý rám a širší zadní plášť toho také dost utlumí – stále to ale není celopéro! Podstatné je každopádně to, jak se Blizz INT TRL pere s těmi nejstrmějšími úseky.

Při dané geometrii (při hodnotě úhlu hlavy 64,5°) lze říct, že čím je sklon prudší, nebo alespoň čím je rychlost na trailu vyšší, tím toto kolo funguje lépe. Rock Machine Blizz INT TRL e90-297 je krásně natažený, už jen díky svému dlouhému rámu, a tedy i delšímu rozvoru (1238 mm, vel. L), k tomu se přidává jeho nizoučká stavba s dostatkem místa nad horní trubkou, položená vidlice, menší zadní kolo, dobře volené obutí a další faktory.

Věřím tomu, že jsou nižší modely této řady (Blizz INT bez přídomku TRL postavené na 29“ kolech) stroje podobně všestranné a univerzálně využitelné, jak jsem to vyzdvihoval u Blizze TRL 70-29. Blizz INT TRL e90-297 ale takový vysloveně není. Tohle je výrazná trailová bestie s pevným rámem, která vás sice dostatečně zábavně povozí i na běžných pěšinách v lese za barákem, svůj skutečný potenciál ale ukáže až ve chvíli, kdy jí naservírujete dostatečně peprné sekce!

Také v tomto případě najdeme za hlavou montážní body známé hlavně z gravel-biků.
Masivní spodní trubka s akumulátorem a odkaz na zázemí značky.

Něco málo k motoru

V rámci testu eBiků se obvykle snažím věnovat určitou část recenze také práci, ovládání a projevu použitého motoru – zde Shimano EP8 a akumulátor Darfon 504 Wh (36V, 14Ah). Jenže zrovna nejnovější pohon Shimano EP8 jsme za poslední dobu testovali několikrát a myslím, že jsem jej dostatečně popsal u Rock Machinu Blizzard INT, respektive jsem mu poté věnoval jeden samostatný článek: Shimano EP8 – Menší tělem, větší svými možnostmi!

Mělo by tedy smysl se nějak zásadně opakovat? Nemyslím si! Koho více zajímá téma tohoto motoru, ať si nalistuje zmíněné texty a zde se dozví vše podstatné. Pro dnešek bych doplnil jen pár obecných zjištění. Tradičně jsem, třeba již při první jízdě, zastavil, vytáhl telefon, rozjel aplikaci Shimano eTube a odladil si jednotlivé režimy (Eco, Trail, Boost) a pohrál si rovněž s oběma nabízenými profily.

Ve výsledku jsem si ale vystačil s jedním profilem a vlastně jen se dvěma režimy ze třech nabízených. ECO jsem si naladil řekněme „neutrálně“, TRAIL pak více agresivně a za jízdy už jen přepínal tyto dva stupně dopomoci dle aktuální situace. Nejvyšší BOOST jsem, při mém osobním nastavení, prakticky nevyužil.

Start celého systému se realizuje tlačítkem na spodku dolní trubky. Stačí jen trocha cviku a nahmátnete jej i poslepu!
Nahoře najdete pod krytem zámek jistící baterii v rámu a holé startovací tlačítko.
Baterie Darfon s kapacitou 504 Wh – nominální kapacita 508,2 Wh.

Druhý aku? Někam do vaku!

Jedna z věcí, co mě na tomto kole mrzela, bavíme-li se nyní o jeho pohonu, byla menší kapacita akumulátoru Darfon. Z jiných kol, postavených na Boschi či Shimanu, jsem si již postupně zvykl na kapacity okolo 630 Wh, zde ale bylo „jen 504 Wh“. Škoda!

Reálně to pro mě znamenalo, že jsem se hned několikrát vracel domů „na poslední čárku“ a doufal, že mě to dotáhne alespoň na poslední kopec před závěrečným sjezdem k domovu. Většinou to vyšlo, jen jednou to „vyplo“ pár kilometrů od baráku. Ale dobrý, poslední vrchol jsem přefuněl za své a pak domů doplachtil.

Každopádně když to celé sečtu, znamenala pro mě nižší kapacita baterie jisté omezení, řekněme o jeden bonusový kopec, při troše snahy o jednu hodinu v lese navíc. Mám již vlastně vyzkoušeno, že se lze, s motory Shimano EP8 či Bosch Performance CX, a s 630 Wh akumulátorem dostat na nějakých 1400 výškových metrů na jedno nabití! S menším akublokem v rámu (504 Wh) obvykle končím zhruba na úrovni 1100 výškových metrů. Víc to, při mojí postavě a mém stylu jízdy, prostě nedá!

Pokud se nepletu, není tento rám kompatibilní s akumulátory Darfon 630 Wh použitými u jiných strojů Rock Machine INT, proto nelze spoléhat na případný individuální upgrade baterie. Dojezd lze tedy rozšířit leda tím, že si pořídíte druhý akumulátor, který si schováte třeba v autě a dojedete si jej v případě potřeby vyměnit.

KOMPONENTY

Zatím jsem vlastně jen letmo zmínil vidlici DVO Diamond E3, což je jeden z mála skutečně cíleně pro eBiky navržených kousků! Tedy nejen u značky DVO, ale i mezi konkurencí. Diamond E3 se, třeba oproti OEM verzi Diamond D3 použité u na RM Blizz TRL 70-29, nijak výrazně neliší vnějším vzhledem, ale podstatnými věcmi uvnitř. U E3 totiž najdete zejména rozšířená kluzná pouzdra, která zaručují delší životnost více namáhané vidlice použité na těžkém eBiku!

Z hlediska ovládání a funkce toho na Diamondu E3 mnoho nenajdete. Tlak vzduchu, odskok a kolečko kompresního tlumení vpravo na korunce. Tlak jsem si odladil víceméně dle tabulek, odskok podle citu a kompresi jsem nechal, jako obvykle, plně otevřenou. Výsledek byl každopádně parádní.

Krásně konstrukčně pevná a jistá vidlice, která mě neobtěžovala nechtěným pohupováním, přitom v terénu pracovala a pomáhala, až se z ní kouřilo (pouze obrazně). Spokojený jsem byl jak s citlivostí, tak i s dostatečnou akcí, ale též třeba s jistotou zvládání velkých nárazů či tvrdších dopadů. Odpružení DVO mám zkrátka rád a Diamond E3 pouze potvrdil, že se na mém vztahu k této značce nemusí nic měnit.

Vidlice DVO Diamond E3 působí dostatečně robustně již od pohledu. Navíc je konstrukčně posílena, aby lépe zvládala zatížení na těžším eBiku.
Odskok se ladí dobře přístupným kolečkem na spodku pravé nohy.
Nahoře na korunce je ovládání komprese, které lze otočit asi o 4 plné otáčky.
Při použití pláště WTB Vigilante 29×2,5″ zbylo pod blatníčkem DVO Diamond tentokrát docela dost volného místa.
Jedenáctirychlostní řazení Shimano Deore patří sice do nižší střední třídy, je ale vlastně docela příjemné, jisté a spolehlivé.
Kazeta CS-M5100-11 nabízí rozsah 11-51 zubů, tedy jen o zoubek menší než v případě dvanáctkových sad Shimano.
Páčkové řazení je trochu lacinější, není ale vysloveně ošizené. Vzhledem k situaci na trhu se s ním setkávám vlastně dost často, už jsem si tedy zvykl a nemůžu si na něj stěžovat.
Oproti Blizzu TRL dostal jeho elektrický bráška Blizz INT TRL e90-297 brzdy „alespoň“ z řady Deore, které jsem měl zprvu tendenci podceňovat. Nakonec se ale ukázalo, že, třeba i díky diskům průměru 203 mm na obou kolech, zvládají svou práci vlastně velice dobře.
Líbí se mi jejich tělo se samostatnou oporou brzdového válce.
Sympatické a hlavně funkční se ukazují být i čtyřpístkové třmeny BR-M6120.
Poslední dobou častý úkaz – originální páčka Shimano ovládající sedlovky „třetích stran“.
Dle tabulek by měla být u Lka sedlovka se zdvihem 170 mm, vzorek měl ale kousek se zdvihem pouhých 150 mm. I to ale vlastně stačilo. Delší by ale samozřejmě byla lepší!

Pláště

Jednoznačně velkou pochvalu musím vyšvihnout značce Rock Machine za volbu plášťů, zde konkrétně od WTB. Jednak je vepředu agresivní vzorek Vigilante, vzadu pak všestranný Trail Boss, jednak jsou oba pláště hezky široké (29x,2,5“ / 27,5×2,6“). K tomu všemu nejsou v tomto případě použity žádné ochuzené verze, ale poctivé kusy v pevném provedení Tough. Přední Vigilante navíc s měkčí směsí „High Grip“, vzadu je, pochopitelně, tvrdší a rychlejší „Fast Rolling“.

Výsledkem je fakt, že předek držel skutečně krásně a jistě! Za sucha, za mokra, v přímém směru i na odkloněných cestách a při přejezdu kořenů! Pokud jde o WTB, tak právě takovéto obutí bych si vybral pro svoje kolo! Víc snad není třeba dodávat…

Mně už by proto stačilo jen hodit celek na bezduše a nemám dalších připomínek! Snad jen na podzim a zimu hodit dozadu větší drapák, ale to je čistě sezónní záležitost!

Vigilante je mým jednoznačně nejoblíbenějším vzorkem od WTB!
Velký 👍🏻 za volbu pevnější stavby a měkčí směsi!!!
Tritec Compound a E-Bike Compatible 🤘🏻

Rock Machine Blizz INT TRL e90-297 – závěr

Když o tom nyní po sepsání všech dojmů a postřehů přemýšlím, a jak jsem o tom přemýšlel již v průběhu testu, ukazuje se, že je Rock Machine Blizz INT TRL e90-297 vlastně dost svérázným úkazem v oblasti pevných elektrických trailbiků. Hodně svérázný byl také eDragster od RB, ale to je poněkud jiná pohádka…

Každopádně Rock Machine Blizz INT TRL, ve své nejvyšší verzi a v mullet provedení, není pouhou motorovou verzí nového Blizze TRL, ale kolem, které je v řadě směrů ještě více vyhraněné. „Vyhrocené“ je přitom správným směrem tak, aby uspokojilo skutečně náročné trailové šílence, kteří z jakéhokoliv důvodu odmítají plné odpružení, přitom ale požadují elektrický pohon.

S Blizzem INT TRL e90-297 si člověk užije i běžné řádění v lesoparku za barákem, mnohem lépe se ale cítí, pokud mu naservírujete větší kopce a hlavně prudší sklon a vyšší rychlost. To jsou teprve místa a situace, kde se naplno projeví jeho geometrie a kde se zhodnotí veškeré jeho terénní nadání!

Abych ale dnešní hodnocení uzavřel i trochu obšírněji, je třeba upozornit, že tento nejvyšší Blizz INT TRL je dosti specifickou a výrazně osobitou třešinkou na elektro-trailovém dortu Rock Machine. Pod ním jsou totiž v nabídce stroje bez označení TRL, postavené na stejném základu, pouze s maličko nižší vidlicí a s 29“ koly vepředu i vzadu.

Tyto eBiky přitom budou jistě skvělými rodinnými univerzály pro společné výlety, tahání dětských vozíků i radostné dovádění v lese. To jen pro doplnění, aby se nezapomnělo, že vedle jednoho hodně specificky zaměřeného modelu jsou k dispozici i další, znatelně civilnější varianty.

Text a foto: Štěpán Hájíček

reklama

Rock Machine Blizz INT TRL e90-297 – základní údaje

Cena: 94 990 Kč
Hmotnost: 22,87 kg (vel. L)
Kola: 29“ / 27,5“ (mullet)
Zdvih vidlice: 140 mm
Kokpit (řídítka/představec): 760/35 mm
Sedlovka (zdvih): M: 150 mm / L+XL: 170 mm

Více informací na stránkách: rockmachine.us

PLUS

  • Celkové vyladění tohoto kola je, pravda, trochu extrémní, díky čemuž to na lehčích lesních stezkách nemusí být „to pravé ořechové“. Pokud jej ale vezmete do skutečného terénu, do větších kopců a na strmější svahy, zjistíte, pro co byl tento bike navržen a stvořen!
  • Líbí se mi koncept mulletu s devětadvacítkou pouze vepředu, což tomuto stroji jednoznačně sedne! Menší zadní kolo je pevnější a odolnější, lépe zvládá velké zatížení atd.
  • Pomalu bych také zapomněl, kolik místa je za sedlem, pokud máte vzadu menší průměr, než je všudypřítomných 29“!
  • Vidlice DVO Diamond E3 je příkladně tuhá a dostatečně robustní, je slušně citlivá a krásně akční. Navíc je její vnitřní konstrukce posílená, aby vydržela vyšší namáhání na eBiku.
  • Pláště WTB Vigilante/Trail Boss jsou oba v pevnějším provedení, přední pak s měkčí směsí, která skvěle držela za všech zkoušených podmínek.
  • Pohon Shimano EP8 je skutečně parádní. Lze si jej snadno doladit dle osobních potřeb (aplikací v telefonu) a poté si užívat plynulý záběr, slušnou sílu již v nižších otáčkách a vysoký, dobře dávkovatelný výkon.
  • Nutno rovněž vyzdvihnout, že je motor Shimano EP8 poměrně lehký malý a kompaktní. Ovládání tlačítky je přirozené a menší displej (SC-E7000) nikde nepřekáží, přitom zobrazuje všechna potřebná data.

MÍNUS

  • Trochu mi vadila omezená kapacita akumulátoru. 504 Wh bylo ještě nedávno u mnoha výrobců maximum, dnes se novým standardem stává kapacita okolo 630 Wh.  Rozdíl necelých 130 Wh vám přitom přidá „jeden kopec“, případně i hodinu v terénu k dobru!
  • Trochu složitější zapínání systému tlačítkem zespoda za hlavou na krytu baterie – jiné modely Rock Machine mají tlačítko nahoře na rámu za hlavovou trubkou, což je výrazně příjemnější.
  • Řídítka široká pouze 760 mm u všech velikostí mi ke kolu tohoto ražení a zaměření příliš nesedí. Pro velikost L bych volil alespoň 780 mm, u XL klidně 800 mm!