reklama

reklama

APACHE 2023/2024 – Krátké svezení na kolech s Boschem (reportáž)

V první polovině září (ano, vím, že je to už víc jak měsíc) jsem byl pozván na menší prezentaci pořádanou společností Cyklomax, která zde oznamovala své nové spojení s českou značkou Apache poté, co distribuce kol Rock Machine přešla do správy společnosti LSK, jež má již dlouhé roky pod křídlem sesterský Superior. To je ale hromada informací na úvod!

Nevadí, pojďme to vzít možná ještě jednou a už více věcně a s větším zacílením na kola Apache jako taková. Osobně tuto značku znám a „vnímám“ již řadu let, poslední roky šla ale její produkce poněkud mimo můj osobní i profesní zájem. Takový je už někdy zkrátka vývoj. Každopádně když dorazila pozvánka na výlet do Prachovských skal, konkrétně do Parkhotelu Skalní město, nebyl důvod váhat, nebo cokoliv odmítat.

Nemá asi příliš smysl probírat se tím, co vše nám bylo ukázáno za nová, inovovaná, nebo pokračující či lehce vylepšená kola, to by byl zas jednou poměrně dlouhý výčet. Pravdou zároveň zůstává, že Apache cílí obecně spíše na levnější kola pro příležitostné jezdce a méně náročné výletníky, ač má ve své nabídce i pár zajímavých sportovních kousků a dostatečně silně „šlape“ také do elektriky. Takže je moje předchozí tvrzení pravdivé sotva z půlky. 😁

Jako příklad ze sportovní (bio) řady bych jmenoval třeba pohledné a hezky zpracované gravel biky Apache Gila na karbonovém rámu s plnou integrací. Dále to mohou být sympatické sportovní hardtaily Hupahu, nebo vcelku ostře nabroušené sportovní až závodní XC fully Apache Kaya. V příštím roce nejspíš některá z těchto kol sami vyzkoušíme.

Co tam máte s Boschem? A umíte i SX?

Na zmíněné prezentaci pořádané na kraji Prachovských skal, jsem si vícero ze zmíněných kol prohlédl, když ale došlo na možnost svezení a vyzkoušení si různých strojů a platforem, sáhl jsem primárně po modelech z řady Apache Quruk postavených na pohonu Bosch, které jsem si stihl projet ve dvou variantách, dvou odlišných podobách a generacích.

Vedle toho se mi podařilo na chvíli „ukořistit“ prototyp gravel biku Apache s nejnovějším lehoučkým motorem Bosch Performance line SX. Na každém z těchto kol jsem stihl obkroužit času a okolnostem přiměřeně velké kolečko v terénu či po silnici a štěrku a už jsem zase musel pádit zpět do Prahy vyzvednout děti ze školy… Každopádně určité postřehy mi zůstaly v hlavě, proto si je pojďme nyní projít.

reklama

APACHE Quruk Bosch 1

Prvním strojem v mém „rychlo-testu“ a také nejvyšším modelem v nabídce elektrických fullů, je model Apache Quruk Bosch 1, který se aktuálně nabízí za cenu 135 999 Kč (apache-bike.cz). Vybavený je výkonným pohonem Bosch Performance Line CX a baterií Bosch PowerTube 750 Wh se skutečně poctivou kapacitou. Dále zde najdeme řazení Shimano 1×12, vzduchovou vidlici SR Suntour Aion 150 mm a rovněž vzduchový tlumič RockShox RT (zdvih zadní stavby je překvapivě o něco vyšších 160 mm).

Důležitým faktem je skutečnost, že je nejnovější Quruk postaven na rozdílně velkých kolech, jedná se tedy o mullet s přední „obručí“ průměru 29“ a zadním „kolečkem“ parametru 27,5“. Už jen to částečně vysvětluje na dnešní dobu značně nestandardně vyšší hodnotu zdvihu zadní stavby vůči přední vidlici (150/160 mm | P/Z).

Pár věcí, co mi vadí a zbytek… Srandááá!

Ke kolu Apache Quruk jsem přistupoval zcela bez předsudků a svým způsobem bez zásadních informací nebo předpokladů. Znal jsem jeho vstupní parametry, ale to bylo tak vše. „Nechme se překvapit“, říkal jsem si. Co mě zprvu (nemile) zaskočilo, byl výběr určitých komponentů a ovládacích prvků.

Už jen řídítka v šířce pouhých 740 mm mi na kole této kategorie a s jeho potenciálními ambicemi připadají snad až zoufale úzká. I nad šířkou 760 mm bych se asi trochu kroutil, spokojený bych byl až na úrovni 780 mm a výš. To je ale částečně i moje osobní „úchylka“, každopádně rodla příště určitě širší! PROSÍM!!!

Za druhou „pakárnu“ považuju dost nešťastnou volbu sedlovky. Tedy nevadí mi její výrobce ani funkce, ale zdvih 125 mm v dnešní době? Navíc přímá ovládací páčka u pravého gripu a ne něco o dost příjemnějšího a v dnešní době snad i samozřejmého na levý palec? Ok, to vše se dá individuálně doladit, vyměnit, s tím se dá žít. Jen si zvyknout na hledání páčky teleskopu na opačné straně řídítek bylo trochu… Frustrující!!!

Pálím to rovně hlava nehlava

Popisem výše jsem si „odbyl“ trochu nezbytné kritiky a teď už můžeme naskočit na pozitivní linku. Vlastně mě mile překvapilo, jak je celé toto kolo stavěné, laděné a jak se chová. Kokpit bych si trochu přeskládal, to je jasné, ale jinak jsem zde našel velice příjemný enduro posed a také celkový projev kola i funkce odpružení mě vlastně dost nadchly. O kvalitách motoru Bosch CX v podobě jeho 4. generace, navíc v moderní variantě se Smart systémem, se bavit snad ani nemusíme, ne?

Vrátím se k původní myšlence. Už jen posed a ovládání, ovlivněné třeba jen příjemně volným úhlem hlavy (65°), bylo vlastně hodně fajnové. Příliš velká očekávání jsem neměl od vidlice SR Suntour Aion (150 mm), zpětně ale musím říct, že fungovala vlastně lépe, než bych si předem myslel. Také její souhra s tlumičem RockShox a celkové vybalancování projevu obou jednotek od rozdílných výrobců nebylo vlastně vůbec špatné. Klobouk dolů, to se nepovede rozhodně vždy!

V globálu na mě Quruk Bosch 1 udělal dojem svým výrazně položeným stylem s velkou porcí stability, ale také slušně usazeným těžištěm, celkovou poslušností, robustností, hravostí a výraznou neohrožeností. První (pozitivní) šok přišel na úvodní, kořeny zhusta posázené pěšině, kde vidlice i zadní stavba pracovaly nanejvýš aktivně a snaživě posilovaly dojem komfortu.  Hlavně ve mně budily dojem, že to můžu napálit klidně kolmo přes překážky, jaké si jen vymyslím, přičemž odpružení se na Apache Quruk ani moc nezapotí.

Luxusní motokros nahoru i dolů

Po tomto úvodu jsem si vyhlédl jeden prudší a místy dost technický výjezd. Než jsem se do něj pustil, tak jsem na chvíli zaváhal, zda a jak dobře to bude fungovat s malým zadním kolem (mullet)? Výsledek byl o dost lepší, než bych si býval myslel. Trocha práce s těžištěm na sedle, rozumné dávkování síly motoru – v tomhle je Bosch na špici – a pak už stačilo jen hledat rozumné stopy, načež jsme vyjeli snad všechny „hovadiny“, co mě tak brnkly o čepec [čti: helmu].

Poté, co jsme se úspěšně vydrápali na skalnatý hřebínek, následovalo trochu vrcholové techniky a pak zase zasloužená cesta dolů. Nebudu vám tvrdit, že je Apache Quruk Bosch 1 kolem naprosto dokonalým a úžasným, už jen v rovině své výbavy má řadu míst, kde je prostor ke zlepšení, jinak je to ale kolo velice schopné a hlavně zábavné.

Parádní byla jak pomalejší technická úvodní část sjezdu, tak i následná palba „bez bázně a hany“ z kopce dolů po širší rozbité, a díky písčitému povrchu vodou značně erodované cestě. Rychlost jsem krotil jen zlehka, jen lehce šimral brzdy, užíval si vysoké aktivity odpružení, příjemné stability i slušných reakcí řízení, podobně jako dostatečnou obratnost danou menším zadním kolem.

Následný výjezd po jiné, prudší a opět hodně kořenité cestě, byl opět velice zábavný, stejně jako finální místy dost technická spojovačka s vystupujícími kořeny a velkými balvany. Jo, tohle kolo mě bavilo. Není dokonalé, ale vzhledem k ceně a zaměření může svému majiteli přinést „mnoho muziky“ za rozumný balík peněz. Určitě jeden z kandidátů na poctivý redakční test.

Více informací: Apache Quruk Bosch 1

reklama

APACHE Quruk Bosch 5

Vcelku zajímavé bylo následné srovnání s kolem stejného jména, avšak postaveném na starší platformě rámové sady Quruk. Kolo ne o tolik levnější – 114 999 Kč (apache-bike.cz) –, které je koncipované jako čistá devětadvacítka se zdvihy 150/135 mm a s poněkud jinou výbavou.

Kupříkladu odpružení je kompletně z rodiny SR Suntour, teleskopická sedlovka má ovládání lankem, ale zvenku, motor Bosch je sice rovněž příslušníkem řady Performance Line CX, ale lehce starší generace bez aktuálního Smart Systému. Každopádně pro porovnání s poslední generací řady Quruk je to ideální kandidát.

Šlape, jede, točí, brzdí, jen k emocím mě méně pustí

Druhé moje testovací kolečko bylo o něco rychlejší a na terén a různé zajímavé výstřelky lehce střídmější. Už se pomalu chýlil čas nutného odjezdu domů a také termín k tomu, abych ještě stihl teplý oběd. Každopádně ani Apache Quruk Bosch 5 není kolem špatným, jen je o dost jinak stavěným, než je tomu v případě Quruku Bosch 1.

Třeba jen velká kola, menší zadní zdvih, a hlavně odlišná geometrie udělají své. To ale nemusí být vždy na škodu (úhel hlavy je dle tabulek i zde 65°, ale reálné postřehy hovoří o nepřehlédnutelném rozdílu). Jak mě třeba u Quruku Bosch 1 bavil jeho výrazný enduro až skoro MX nádech, tak Quruk Bosch 5 byl rozhodně méně agresivní, méně na těžký terén zaměřený, o to ale pocitově všestrannější.

V zásadě jsem na něm objel dost podobný okruh jako na vyšším a agresivněji střiženém pokrevním bratru, tady jsem se ale cestou dolů necítil zdaleka tak jistě a komfortně, jenže je to vlastně pokaždé nutné? Quruk Bosch 5 je zkrátka více lidový, snáze se s ním srovná běžný výletník a sváteční cyklista, na kterého by znatelně více „enduro orientovaná“ geometrie vyšších modelů byla moc a třeba by ho i trochu vyděsila.

Takže ano, i takovéto kolo s kvalitním motorem, s odpovídající úrovní výbavy a zpracování si své spokojené uživatele jistě najde.

*Je paradoxem, že u této řady jsou již z výroby použita řídítka v šíři 780 mm a u vyšších verzí jen 740 mm!

Více informací: www.apache-bike.cz

Elektrický gravel (Bosch SX) jako koncept pro rok 2024

Posledním kouskem, který jsem si na dnes popisované akci stihl projet, byl prototyp plánovaného elektrického gravel biku, postavený na platformě letos představeného lehkého motoru Bosch Performance Line SX s podobně lehkou a kompaktní baterií PowerTube 400 Wh.

Nutno podotknout, že přítomný, jízdy schopný vzorek, byl o něco větší, než bych si přál. Chtěl jsem si ho ale přesto zkusit a zlehka osahat celý tento koncept, přičemž jsem neměl ambice k provedení hlubší jízdní analýzy.

Připomenout můžu i fakt, že s motory Bosch z nové řady SX jsem se nesetkal poprvé, ale již potřetí. Nejprve to bylo letos zkraje prázdnin ve Frankfurtu, následně koncem léta v rámci naší novinářské eMTB expedice do polských Beskyd. Věděl jsem tedy, co od samotného pohonu čekat, chtěl jsem si ale celý tento koncept znovu osahat a zjistit, jakým stylem jej uchopila značka Apache.

Až na ten legislativní limit…

Jak už jsem naznačil výše, kolo Apache s motorem Bosch SX bylo na mě docela velké, ale nějak jsme to společně zvládli. Z prvních dojmů na mě přitom dýchla vcelku pohoda, rozumně střižená geometrie bez zbytečných úletů, odpovídající posed, slušný poměr tuhosti, komfortu a jisté odezvy.

Líbí se mi dobře zpracovaná integrace pohonu do rámu i jeho celkový projev, který je právě pro využití na eGravelu cíleně továrně odladěný. Třeba přítomností specifického režimu „Sprint“. Ale o něm až jindy. Jediným „obvyklým“ limitem je legislativní omezení dopomoci do rychlosti 25 km/h, které, zejména na elektrickém štěrkoletu, dosáhnete v cuku-letu! „Tady by to chtělo konečně nějakou změnu, pánové a dámy zákonodárci!“

Dnes se mi, po krátkém štěrko-asfaltovém okruhu, nechce vynášet žádné zásadní soudy, navíc se bavíme stále o prototypu. Každopádně jestli i produkční kola Apache budou kráčet tímto směrem, pak si právě takovýto elektrický gravel (ve své velikosti) moc rád půjčím na test. Už vlastně přesně vím, kam ho vezmu! Mám v hlavně hned dvě lokality – jednu s eGravelem již vyzkoušenou, druhou zcela novou. Na obou místech by mohlo být takovému kolu dobře. Ale nepředbíhejme událostem!

Text a foto: Štěpán Hájíček