reklama

reklama

SRAM GX Transmission + Bronze Stealth brzdy (TECH NEWS)

Letošní (březnové) představení zcela nového a v mnoha směrech revolučního systému bezdrátového elektronického MTB řazení SRAM Eagle Transmission (zkráceně T-Type) vzbudilo nemalou pozornost. Zaslouženě! Kdo by ale čekal, že jen chvíli poté co utichnou první vzrušené diskuze, pustí SRAM do světa další sadu postavenou na této technologii? „Lidový SRAM GX Eagle Transmission!“

Není ničím novým, že nové nápady a nové systémy se nejprve představí v podobě nejvyšších, nejdražších a materiálově nejvíce ušlechtilých sad či modelů, třeba jako Tesla Model S, nebo SRAM T-Type XX SL, XX a X0. Obvykle potom nějaký čas trvá než se novinka etabluje na trhu, než se na prodejích luxusních kousků splatí část obnosu potřebného k jejímu vývoji a než se s určitou prodlevou začne „propadat“ do nižších produktových řad!

SRAM to ale se svým systémem řazení Transmission zjevně pojal poněkud jinak. Začal s již zmíněnými TOP sadami (XX SL, XX, X0) a nyní, po víceméně pouhém čtvrtroce, uvolňuje do světa také sadu SRAM GX Eagle Transmission. Jasně, na jedné straně nebude ani ona vysloveně lidovým produktem pro masy (celá sada 32 499 Kč), ale stále se jedná o řešení, které je obecně značně zastoupené třeba i na nových kolech a které už je mnohem blíže běžnému zákazníkovi. Za mě tedy rozhodně klobouk dolů!

reklama

V čem je tak skvělý SRAM Transmission?

Má vlastně smysl znovu popisovat základní přednosti a vlastnosti nového řazení? Vše bylo více než dostatečně podrobně popsáno již v úvodním březnovém představení celého systému SRAM Eagle Transmission. Hodně zjednodušeně jde o to, že SRAM svým systémem T-Type navazuje na klasický (současný) ekosystém MTB řazení Eagle (1×12), respektive na jeho bezdrátovou variantu AXS*.

*Dnes již plně propojitelnou se silničním a gravel řazením (např. letos inovované sady SRAM Force AXS / SRAM Rival AXS).

Oproti současnému řešení AXS, s jehož protokoly bezdrátové komunikace Transmission dále spolupracuje, ale zásadně mění způsob uchycení přehazovačky na patce kola. Vynechává totiž klasický výměnný hák a montuje se rovnou na rám – na patky kompatibilní se systémem UDH. Díky tomu je přehazovačka mnohem pevnější a odolnější, řazení by mělo být přesnější a spolehlivější.

Zároveň se dost výrazně zjednodušuje prvotní instalace a také celkové seřizování řazení. Opět by měla kralovat jednoduchost, odolnost a spolehlivost.

Jak funguje SRAM Transmission?

Osobně jsem tento systém naživo na kole ještě nezkoušel, něco už jsem ale zaslechl, něco viděl a také jsem si zkusil toto řazení na vystavených modelech na Eurobiku. Zajímavé je, že jej jedni vynáší do nebes, druzí z něj zase tak odvaření nejsou. Opěvovanou výhodou je obvykle schopnost řazení pod plným tahem, respektive říká se, že čím silněji se do toho opíráte, tím lépe SRAM Transmission řadí!

Potenciální nevýhodou, alespoň pro některé, jsou o něco pomalejší reakce celého systému – pomalejší změny převodů. Přehazovačka totiž čeká, až se kazeta dostane do správné polohy, poté teprve hází řetěz výš nebo níž. Tyto dvě věci přitom spolu úzce souvisí, jelikož právě díky detailnímu „managementu“ pohybu řetězu po kazetě mohou být změny převodů až tak přesné a jisté!

quotation-BnR

Nejvíc se mi líbilo asi následující shrnutí: „Na první pohled nemusí být přechod na Transmission pro jezdce až tak významný, skokový. Šok nastává ve chvíli, kdy si na nové řazení zvyknete, začnete plně využívat jeho přednosti, jako je řazení pod tahem, a pak se máte vrátit zpět na klasické AXS nebo současnou mechaniku. Až v tu chvíli oceníte o kolik jiné a lepší je řazení s novým systémem T-Type!“

SRAM GX Eagle Transmission

Tolik by mohlo stačit pro obecný úvod k nové sadě. Teď už se vlastně jen stručně podívejme na nové produkty jako takové. Ani v tomto bodě nemá smysl opakovat vše, co jsme si pověděli v rámci prvotního představní systému SRAM Transmission.

Nový SRAM GX Eagle T-Type totiž využívá v zásadě tu samou konstrukci, stejné technologie a postupy jako jeho dražší sourozenci. Mění se jen částečně jeho vzhled a jiné jsou logicky použité materiály, díky nimž je tato sada o něco levnější. To samozřejmě znamená i pár gramů navíc, po funkční stránce by ale nemělo docházet k žádným nechtěným kompromisům.

Ostatně sada SRAM GX byla vždy, poslední roky obzvláště, vnímána jako odolná „pracovní mula“, která za slušné peníze nabídne vskutku vysokou funkční hodnotu.  A stejné pravidlo by mělo platit i nyní pro nový SRAM Eagle Transmission.

SRAM GX Eagle Transmission – technologie

Celkově jiný je lak – sada GX T-Type pojede ve stylu „Dark Polar“ – trochu jiný je třeba tvar klik, který sice navazuje na křivky ze sady X0, vynechává ale nápadný otvor uprostřed kliky. Shodné jsou třeba drobné bashguardy, které lze nasadit přímo na převodník, speciální kliky a převodníky pro eBiky a mnoho dalšího.

Vcelku zajímavá je také třeba nápadně světlá kazeta s tradičním rozsahem 520% (10-52 zubů) složená z více materiálů. Tato využívá konstrukce PinDome pro pastorky 1-8, a jednodílný MINI-CLUSTER pro nejmenší pastorky 9-12. Přihoďme moderní řetěz z plochou horní hranou Flattop a máme před sebou zajímavý nástroj pro poctivé MTB vyžití!

Více informací: www.sram.com

Ceny sady a dílů SRAM GX Transmission

  • Kazeta SRAM XS-1275 T-TYPE EAGLE 10-52 – 7 499 Kč
  • Řetěz SRAM GX T-TYPE EAGLE 126 LINKS – 1 499 Kč
  • Kliky GX EAGLE Q174 CL55 DUB POLAR – 5 299 Kč
  • Přehazovačka GX T-TYPE EAGLE AXS – 11 999 Kč
  • Sada GX EAGLE TRANSMISSION AXS – 32 499 Kč

SRAM Bronze Stealth – brzdy CODE, Level

Společně se sadou SRAM GX Eagle Transmission se představují i další brzdy patřící do nově se rodící skupiny skrývající se pod tajemným označením STEALTH! Fakticky se mění především tvar páky, přesněji její vyrovnávací nádobky, která je nyní více „připlácnutá“ k řídítkům. Hadice brzdy tedy netrčí nikde do prostoru, ale může běžet podél řídítek, případně ji lze schovat rovnou do řídítek, protáhnout představcem a tak podobně.

Řešení je to jistě elegantní, jen chudáci mechanici, kteří sice budou mít „co žrát“, jen jejich ruce a nervy budou dost trpět, až to vše budou muset pracně cpát do útrob rámu. Zvláštní móda…

Každopádně co se týká samotných brzd, tak nově definovaná řada „Bronze“ bude cenovým a kvalitativním partnerem právě sady SRAM GX T-Type, s níž bude sdílet i specifický šedivý lak „Dark Polar“. Označení „Bronze“ pak najdete na jednotlivých dílech pod zkratkou „BRZ“. Řada Bronze by měla být zhruba na úrovni starších brzd s označením „RS“.

Fakticky se jedná o brzdy, které nabídnou rozumný poměr ceny a kvality, snadné nastavení vzdálenosti páky od řídítek a další standardní vymoženosti rodiny SRAM. Dostupné v této řadě budou opět tři samostatné větvě. Nejsilnější čtyřlístky SRAM CODE BRZ Stealth, následované lehkou trailovou variantou SRAM Level BRZ Stealth 4P se čtyřpístkovými třmeny. Základem této řady pak budou nejlehčí, ale také nejslabší XC brzdy SRAM Level BRZ Stealth 2P s dvoupístkovými brzdiči.

Více informací: www.sram.com

Brzdy SRAM BRONZE – ceny

  • Brzda SRAM CODE BRONZE STEALTH – 5 499 Kč
  • Brzda SRAM LEVEL BRONZE 4 PISTON STEALTH – 4 999 Kč
  • Brzda SRAM LEVEL BRONZE 2 PISTON STEALTH – 3 199 Kč

Text: Štěpán Hájíček / Foto: SRAM