PIVOT Mach 4 SL – Znovuzrození šampiona (TECH NEWS)
Pivot poslední roky poměrně intenzivně omlazoval a vylepšoval většinu své nabídky, vše ale rozkládá rovnoměrně v čase, aby si každý model dostatečně „odpracoval“ svůj plný životní cyklus. Nyní se přitom stočilo soustředění na XC a maratonskou řadu Pivot Mach 4 SL, která se poslední inovace dočkala v roce 2019!
Shodou okolností je to právě tento model, který je téměř posledním nositelem původního více rozšířeného označení „MACH“. Dáno to bude nejspíš tím, že jako jediný byl Mach 4 SL stavěn od začátku pro velká kola, ostatní modely této rodové linie, důvěřující střednímu průměru, proto byly postupně nahrazeny (až na Pivot Mach 6 – 27,5“).
Ale to není až tak důležité. Podstatné je, kam nový Pivot Mach 4 SL míří, respektive zda se drží starých zažitých XC pořádků, ač přichází s novým tělem, nebo se nechal strhnout vlnou moderního down-country?
Ve dravém těle trailový duch!
Odpověď na poslední otázku je na jedné straně jednoduchá – Snaží se zaujmout obě polohy! Vysvětlení a technické řešení je maličko složitější. Ale jen maličko! Pivot se rozhodl, a není v tomto směru rozhodně jediný, postavit jeden univerzální základ, který se při různých sestavách a různé specifikaci může jednou vydat cestou čistého „laktátu“, podruhé se nechává zlákat spíše vyšší hladinou „endorfinu“.
Co to znamená v praxi? Základem všech modelů je jeden identický rám, u kterého se podařilo pomocí detailních hrátek s konstrukcí a materiály dosáhnout mezigenerační hmotnostní úspory 300-400 g (dle velikosti rámu). Výsledkem je údaj 1660 g, respektive 1930 g. Platí to pro rám velikosti „Small“, v prvním případě bez, v druhém s tlumičem.
Tak a teď přichází skutečná kouzla s čísly. Pivot Mach 4 SL nové generace bude dodáván buď v provedení World Cup s vidlicí se zdvihem 100 mm (FOX 32 SC) a možností „přepínání“ zadního kroku 95 nebo 103 mm (Fox Float DPS). Všechny další sestavy (Team, Pro a Ride) budou osazeny vidlicí se zdvihem 120 mm (FOX 34 SC), vzadu si pak bude možné vybrat (přehodit) zdvih 106 nebo 115 mm (Fox Float) – bude ještě vysvětleno!
Rozdíl mezi modely World Cup a dalšími (Team, Pro a Ride) není ale jen v podobě vidlice (Fox 32/34) a jejím zdvihu (100/120 mm), ale také v konkrétním modelu tlumiče a jeho faktickém kroku. Díky tomu lze poměrně snadno poskládat jeden a ten samý rám jednou ve vyhraněném XC provedení, podruhé ve více uvolněním down-country módu.
Určitým překvapením je absence inteligentního elektronicky řízeného odpružení Fox Live Valve, které dříve figurovalo u nejvyšších modelů řady Mach 4 SL?!
Pro připomenutí nová generace tlumičů Fox Float
Věrni DW-linku
Je vlastně docela zajímavé sledovat, alespoň po očku, moderní XCO scénu a zde použitou techniku. Zajímavý, nebo spíše zarážející je fakt, že řady velkých a zavedených značek, které léta tlačily své specifické konstrukce zadního odpružení, od této cesty právě v XC ustupují. Ubírají na počtu čepů, některé z nich nahrazují pružností karbonu, až se postupně mnohá XC kola v tomto směru sjednocují.
Vychází jednoduše ze základu klasického jednočepu, pouze s různým druhem přepákování na tlumič. *Příkladem za všechny může být Giant Anthem poslední generace. Řešení to není jednoznačně špatné, výhodné je zejména hmotnostně. O to zajímavější se ale jeví kola stejné třídy, která podobné kompromisy nedělají, tak jako právě Pivot a jeho nový Mach 4 SL.
Značka Pivot totiž od svého počátku vsázela na vyspělé virtuální zavěšení dobře známé jako DW-link, za jehož vývojem stojí legendární konstruktér Dave Weagle. Této cesty se nevzdává ani u své sportovně trailové novinky. Pivot totiž nechce dělat kompromisy stran kvality svého odpružení, proto i v této třídě nabízí specificky naladěné zavěšení DW-link, avšak s netradičním Flip-chipem!
Starej flip a novej čip!
Co je (sakra) pořád s tím Flip-chipem? Co je na něm tak jiné, nové? V obecné rovině nic převratného. Klasická dvojice oválných kamenů, které po svém protočení změní vybrané vlastnosti zadního odpružení. Nové je ale jejich pojetí v rámci značky Pivot.
Doposud jsme totiž byli zvyklí na Flip-chipy usazené na horním konci vzpěr zadní stavby, které po svém prohození měnily geometrii celého kola – úhel hlavy atd. U řady Pivot Mach 4 SL jsou ale Flip-chipy umístěné v místě horního oka tlumiče, na horním trojúhelníkovém vahadle. Jejich účelem přitom není měnit čísla geometrie, ale pouze hodnotu zdvihu zadní stavby, aniž by se to odrazilo na geometrii samotné.
Není to vlastně žádná revoluce, jen vcelku zajímavý přístup, kdy má jezdec na výběr nikoliv ze dvou celkově odlišných charakterů svého kola, ale mění vlastně jen projev zadní stavby. Rozhoduje, zda bude odpružení více otevřené a s lehce větší kapacitou, nebo naopak tužší, sportovnější, s kratším krokem.
Změny zdvihu zadní stavby – Pivot Mach 4 SL
- Mach 4 SL World Cup – 95 mm / 103 mm
- Mach 4 SL (Team, Pro, Ride) – 106 mm / 115 mm
Pivot Mach 4 SL – detaily a drobné finesy
Nyní už máme poměrně slušnou představu o tom, jak nový Pivot Mach 4 SL vypadá, co umí a jaké nabízí možnosti a základní vlastnosti. Zajímavých prvků je na něm ale mnohem víc.
Působivá bude jistě možnost prohlédnout si tento rám hezky z blízka, jelikož je zde, už jen z fotek, znát velký důraz na materiálový minimalismus. Ne že by ostatní modely Pivot byly přehnaně hrubé a nabobtnalé, ale Mach 4 SL zkrátka hraje svou vlastní ligu. Třeba už jen extra vzdušné a výrazně odlehčené horní rameno, nebo štíhlé vertikální vzpěry zadní stavby, to je prostě něco extra!
Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pivot Cycles
Pivot Mach 4 SL (V3)
- Určení – XCO, down-country, lehké traily
- Kola – 29“
- Zdvih zadní stavby – 95 mm / 103 mm (World Cup)
- Zdvih zadní stavby – 106 mm / 115 mm (Team, Pro, Ride)
- Zdvih vidlice – 120 mm (100 World Cup)
- Úhel hlavy – 66,7° (68° – World Cup)
- Hmotnost rámu – 1930 g (rám vel. S, vč. tlumiče)
Více informací: pivotcycles.com
České zastoupení: protocycles.cz