Pivot Mach 4 SL – Nově nastavená pravidla pro XC!

Už ani nevím, jestli jsem to řekl nahlas (napsal), nebo si to jen myslel… Každopádně v odborných kruzích se již delší čas šuškalo, že Pivot na letošek chystá několik zásadních novinek, které bude odkrývat postupně v průběhu roku. Kuloární šeptanda se přitom zřejmě nemýlila, jelikož je zde první vlaštovka, nebo možná lépe řečeno lehoučký a zatraceně svižná kolibřík – nová generace Pivot Mach 4 SL!

Když jsme s partou kámošů při cestě do Finale Ligure letos na jaře rozebírali všemožné značky a diskutovali vzhled a funkci jejich kol, padla řeč i na Pivot, který se díky nové distribuci dostal po letech znovu do hledáčku BikeAndRide.cz. Po chvíli se přitom strhla slovní bitka s tím, že moji oponenti opěvovali krásně jednoduché tvary rámů Pivot, zatímco já nechápavě zíral a ptal se, jestli mluvíme o té samé značce?!

Vysvětlení je prosté, zatímco mě v té chvíli vyskočil v hlavě obraz řady sice technicky a jízdně zajímavých, ale vzhledově dosti těžko uchopitelných „pokroucených“ rámů Pivot, kluci opěvovali především nové modely Firebird 29, Trail 429 nebo sjezďáka Phoenix! Já si přitom vzpomněl třeba na starší Mach 4 SL, který byl všechno možné, jen ne krásný s „přímočarým“ designem. Situace se ale mění o 180°! Nebo o 360°?!

reklama

Mach 4 SL je mrtvý, ať žije Mach 4 SL!

Podobný příběh jako u výše zmíněných modelů, které si prošly před nedávnem inovacím, se odehrává i v rodině Pivot Mach 4 SL, a zde snad ještě radikálněji. Schválně se podívejte, jak vypadal dosavadní Mach 4 SL a jaká je jeho nejnovější generace:

Pivot Mach SL (2020) 

Starší ročník Pivot Mach 4 Carbon 2x

V tomto případě zkrátka a dobře nezůstal kámen na kameni! Nejde přitom jen o fakt, že má nový Mach 4 SL převážně rovné trubky a na pohled výrazně jednodušší konstrukci rámu, jde také o skutečnost, že (doufám, že se nemýlím) je nový Mach 4 SL prvním strojem Pivot, jehož tlumič je posazen podél sedlové trubky, nikoliv pod trubku horní! V tomto směru připomíná nový Mach 3 SL svého vzdáleného příbuzného – Turner Czar –, tedy stroj rovněž postavený na systému DW-Link.

Pivot si přitom s příchodem nové generace Mach 4 SL nedělá žádné skromné ambice, ale pasuje jej hned z kraje do pozice „nejrychlejšího a nejlehčího XC fullu se 100 mm jaký dnes najdete v běžné produkci.“ Slovy samotných zástupců značky Pivot:

„Zcela nový Pivot Mach 4 SL byl navržen, aby splnil náročné požadavky sportovců účastnících se závodů Světového Poháru v XC s tím, aby dokázal vytěžit maximum z každého centimetru svého zdvihu na stále náročnějších závodních tratích, a tedy aby generoval rychlost i na místech, jichž se ostatní obávají! Naši inženýři se snažili posunout hranice v každém myslitelném směru souvisejícím s cross country výkonností dnešního světa. Zkuste to sami, jděte do toho a vymáčkněte ze sebe i ze svého stroje maximum, protože Mach 4 SL nenechává prostor pro kompromisy či pochybnosti!“

Pivot Mach 4 SL ve faktech

Čím vším by měl být tedy nový Mach 4 SL až tak výjimečný? Pojďme si to shrnout v bodech:

  • Hmotnost rámu 1845 g / hmotnost celého kola 9,4 kg (vel. M se sadou XTR World Cup)
  • Zdvih 100 mm – přepracovaný systém dw-link® specificky odladěný pro XC
  • 29“ kola jako standard dnešního XC světa
  • Navrženo pro vidlice se zdvihem 100-120 mm
  • Příprava na plnou integraci systému Fox Live Valve
  • Špičkový karbonový rám využívající nejlepší materiály dneška, stejně tak i technologii Pivot Hollow Core Internal Molding
  • Progresivní XC geometrie navržená s ohledem na podobu současných okruhů SP v XC
  • Plná integrace vedení do rámu skrz vstupy Pivot Cable Port System se snadnou údržbou
  • Příprava na vedení teleskopické sedlovky
  • Velký bidon se vejde do rámu u všech velikostí od XS výše, rámy vel. XL mají místo pro dvě lahve
  • Lehká, za studena kovaná raménka zadní stavby s ložisky Enduro Max Cartridge Bearings
  • Tlumič Fox Kashima Factory specificky naladěný pro Mach 4 SL (specificky pro různé velikosti rámu)
  • Vysoce odolný rám s ochranou zadní stavby
  • Zadní náboj Boost™ 12×148 mm
  • Velikosti – XS, S, M, L, XL

Co tam máte dalšího?

Tak třeba hmotnost versus tuhost, kde se u Pivotu hodně snažili, jelikož v XC se počítá každý gram! Začínalo se s prototypem s hmotností 1930 g (vč. tlumiče), aby se skončilo na výše uvedené hodnotě 1845 g. Dohromady to znamená, oproti předchozí generaci, úsporu dobrých 300 g jen na rámu s tím, že se zároveň pracovalo na tuhosti klíčových partií jako je oblast hlavy, střed a zadní stavba.

Nemálo vývojářské péče se rovněž soustředilo na odpružení dw-link®, které již tradičně nabízí mimořádně vysokou oporu při šlapání, zároveň však vnímavost na menší nerovnosti i při plném tahu, či aktivitu při brzdění. Komu by ale ani toto nestačilo, ten může vsadit na systém Fox Live Valve, který na bázi elektronických čidel hlídá odpružení, monitoruje vaši jízdu a je schopen měnit vnitřní nastavení stokrát rychleji, než stihnete mrknout okem.

V neposlední řadě je zde přepracovaná geometrie, která, jak již bylo řečeno, ve velké míře zohledňuje vysokou technickou náročnost současných XC okruhů.

„Technické překážky a teleskopické sedlovky se již začínají stávat běžnou součástí okruhů SP v XC, proto je potřeba, aby se vyvíjela také geometrie. Pivot Mach 4 SL tedy přichází s volnějším úhlem hlavy (68,5° / 67,5° – vidlice 100/120 mm), delší hodnotou Reach (440/460 mm – vel. MD/LG, 100 mm vidlice) a kratší zadní stavbou (431 mm) pro zcela jiný zážitek a mnohem více sebevědomí v rychlosti a v rámci technických sjezdů.

Co bylo dříve povrchní, strmé a nervózní je dnes stabilní, předvídatelné a dobře reagující. Co dodat? Díky moderní XC geometrii koketuje nyní Mach 4 SL s všestranností současných trailbiků pohybujících se mimo páskou vyznačené okruhy. Je zatraceně rychlý a zábavný, proto je to snad nejvíce vzrušující kolo, jaké jsme doposud postavili!“

reklama

Je tedy nutné ještě něco dodávat?

Nemyslím si, cenu a reálnou dostupnost si jistě brzy ověříte na webu protocycles.cz, více informací nastřádáte na stránce pivotcycles.com a my vám můžeme slíbit, že jakmile dorazí první vzorky určené k testování do ČR, budeme se snažit získat jeden kousek do naší redakce a protáhnout jej našimi lesy a přinést vám následně živý a reálný popis toho, nad čím si lidé z Pivotu poslední dobou nejvíce lámaly hlavy! Těšíme se!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pivot Cycles