Jakou geometrii mají v oblibě nejlepší jezdci EWS?
Nastavení a vybavení kola, stejně jako jeho geometrie budou mezi bikery nejspíš vždy ožehavým tématem. Pokud si sami nejsme v tomto směru jisti, máme často tendenci obracet se na závodníky, lokální, nebo ty světové, či jiné podobné „autority“, od nichž chceme slyšet, co je správně, jaký je ideál! Je to ale správná cesta?
Nakolik se vlastně přední závodníci starají o detailní nastavení vlastního kola? Mají možnost na něm něco výrazně změnit, nebo jen nafasují nový rám a s ním se musí srovnat?
Eric Olsen ze serveru pinkbike.com oslovil vícero předních závodníků a závodnic ze seriálu EWS a položil každému z nich 10 otázek směřujících právě na jimi preferované nastavení a ideální geometrii, ale také pár otázek týkajících se jejich výbavy.
Tento článek jsem si vypůjčil z webu pinkbike.com a přeložil jej pro vás. Dohromady jsem zpracoval 10 jezdců, ostatní najdete v původním textu na odkazu výše.
Text: Eric Olsen / Překlad: Štěpán Hájíček / Foto: pinkbike.com, archiv BnR
Celoroční setup
Na úvod stojí za to zmínit, že většina závodníků seriálu EWS hledá a zkouší své ideální nastavení v průběhu předsezónního testování a ladění. Následně se jej obvykle drží po zbytek roku s cílem zachovat konzistentní pocit z kola nehledě na podmínky.
Pouze několik jezdců řeší toto téma více do hloubky, což demonstruje třeba Jesse Melamed (viz rozhovor na pinkbike.com). Naopak pouze ti nejméně „šťouraví“ jezdci reálně zkouší produkty jen a pouze od svých sponzorů.
V Evropě nejsou jenom switchbacky!
Běžní lidé, pokud mají tu zkušenost, mnohdy kroutí hlavou nad nastavením kol používaných v rámci EWS. Myslí si, že tyto specifické setupy jsou dané náročným závodním nasazením, odlišnými jízdními dovednostmi a obtížností tratí. Ale také četností utažených switchbacků!
Původní autor tohoto textu, který si osobně vyzkoušel pár EWS závodů, jen na opačném konci výsledkové listiny, si myslí, že mnohdy sdílená zámořská představa o nekonečných evropských vracečkách je poněkud přestřelená.
Tratě závodů EWS nabízí mimořádně široké spektrum podmínek, podob a stylů. Samotné traily na EWS jsou většinou docela rozumné a zábavné, pokud se zrovna organizátoři nezblázní a nezařadí na program úseky vedoucí po sjezdovce, nebo různé městské pasáže zvyšující sice atraktivitu pro diváky, ale i nároky a riziko pro jezdce.
Rychlost a sklon za hranicí naší fantazie
Fakticky je v rámci závodů světového poháru v enduru potřeba zvládnout mnoho rozličných terénů a situací, u nichž výsledná rychlost nebo třeba i sklon tratě dalece překračují meze co by chtěl běžný biker byť jen zkusit.
Přední jezdci proto obecně ocení spíše neutrální nastavení svého stroje, díky čemuž nemusí složitě laborovat se zatěžování předního či zadního kola ve chvílích, kdy jejich mozek, pro vysoké fyzické vytížení, nemusí být dostatečně zásoben kyslíkem.
Jiný argument může znít tak, že čím je úroveň pilotních dovedností jezdců vyšší, tím méně potřebují super dlouhé, nízké a extra položené stroje, jelikož jsou schopni lépe pracovat se svým tělem a hrát si naopak zcela dokonale s jeho těžištěm.
Ve výsledku je tedy vlastně jen na vás, jaké nastavení a jakou geometrii zvolíte, co vám bude vyhovovat a v čem se budete cítit nejjistěji. Nebojte se experimentovat, zkoušet různá kola, nebo třeba jen různá nastavení geometrie, pokud to váš bike umožňuje. Třeba zjistíte, že stačí jen malá úprava a vám se rázem otevřou nové a doposud netušené možnosti.
PS: Zkusím oslovit i pár domácích jezdců se stejnou sérií otázek a doplním pak jejich pohled na věc.
MATT WALKER, Pivot Factory Racing
Kolik měříš?
182 cm
Jaké je rozpětí tvých rukou?
Odhad po posledním testování 185 cm.
Jaká je tvoje optimální hodnota reach (dosah)?
Aktuálně 473 mm, ale občas přemýšlím nad tím, že by mohl být i kratší.
Jaký je tvůj preferovaný úhel hlavy?
64,6°
Jak dlouhý používáš představec?
50 mm
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
Aktuálně používám Fox 38. Neměl jsem ale vlastně nikdy možnost přímo porovnat řady 36 a 38. Ani nevím, zda bych poznal rozdíl.
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Miluju projev pružiny na mém Firebirdu. Jsem si jistý, že by se našla místa, kde by byl vzduchový tlumič lepší, ale ta jistota a komfort pružiny mi za to stojí.
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
Střeleno od boku 430 mm. Je potřeba aby tato hodnota byla úměrná přední části kola, takže to závisí i na tom, jaký je aktuální reach.
Jak velké kotouče používáš?
200 mm bez výjimek. Nejsem zrovna drobek a nejednou jsem si říkal: „Sakra, chtělo by to více síly!“
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
V zadním kole mám vždy Panzer. Občas ho dávám i dopředu, když se jednou extra kamenité traily, nebo když si chci prostě pojistit nebo cíleně zatížit předek.
ALEX RUDEAU, Commencal Enduro Project
Kolik měříš?
176 cm
Jaké je rozpětí tvých rukou?
Nevím…
Jaká je tvoje optimální hodnota reach (dosah)?
Tohle nemám dovoleno prozrazovat…
Jaký je tvůj preferovaný úhel hlavy?
64,5°
Jak dlouhý používáš představec?
30 mm
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
Fox 38
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Oba, poslední dobou hlavně vzduchový.
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
432 mm – čím kratší, tím lepší.
Jak velké kotouče používáš?
Galfer Shark 203 mm vepředu a 223 mm vzadu!
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
Pro jistotu volím Tubolight.
RAPHAELA RITCHER, Ibis Enduro Team
Kolik měříš?
164 cm
Jaké je rozpětí tvých rukou?
167 cm
Jaká je tvoje optimální hodnota reach (dosah)?
Mezi 440 a 460 mm.
Jaký je tvůj preferovaný úhel hlavy?
Okolo 64,5°
Jak dlouhý používáš představec?
35 nebo 40 mm
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
Fox 38 jelikož používáme zdvih 170 mm a u řady 36 je nové maximum 160 mm. Jinak bych ale asi brala 36 jelikož je lehčí. Ne vždy ale můžeš mít vše co chceš.
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Vzduchový, protože je více progresivní. Ale na některé extra dlouhé stage, kdy se tlumič hodně zahřeje, bych si přála pružinový.
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
Všechna enduro kola, co aktuálně jezdím, mají zadní stavbu dlouhou 435 mm. Nikdy jsem to ale přímo neporovnávala. Takto se ale cítím spokojeně.
Jak velké kotouče používáš?
200 mm
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
V zadním kole skoro vždy, vepředu podle trati. S těžšími koly se obvykle cítím jistější, zejména na rozbitých trailech jako třeba ve Finale Ligure.
Většinou nedám příliš na konkrétní čísla. Důležité je pro mě cítit se na kole dobře, a hlavně v rovnováze. Mám pocit, že bych se asi nedokázala tolik soustředit na jízdu, pokud bych neustále řešila, zda by úhel mojí vidlice mohl být o 0,2° nižší nebo vyšší a tak podobně.
JESSE MELAMED, Rocky Mountain Race Face
Kolik měříš?
168 cm
Jaké je rozpětí tvých rukou?
Netuším!
Jaká je tvoje optimální hodnota reach (dosah)?
Snažím se ji najít!
Jaký je tvůj preferovaný úhel hlavy?
Teď asi nějakých 64°.
Jak dlouhý používáš představec?
Nejčastěji 40 mm.
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
Fox 38
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Záleží na kole a terénu. Rád používám oba druhy a mám vyzkoušené nastavení pro pružinu i vzduch.
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
Aktuálně zhruba 435-440 mm, už jen díky tomu, jak krásně funguje moderní odpružení.
Jak velké kotouče používáš?
203 mm mi přijde jako ideál pro XTR brzdy.
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
Obvykle ano. Záleží na trati a podmínkách.
RAE MORRISON, Liv Racing
Kolik měříš?
170 cm
Jaké je rozpětí tvých rukou?
172 cm
Jaká je tvoje optimální hodnota reach (dosah)?
450 mm
Jaký je tvůj preferovaný úhel hlavy?
64,5° až 65°. Úhel 65° mi vyhovuje ve většině případů, jelikož se cítím lépe v utažených zatáčkách. Pro více strmé tratě je ale lepší zvolit více položený úhel, což lze snadno dosáhnout díky Flip-chipu na mém kole.
Jak dlouhý používáš představec?
42 mm
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
36 mm. Zjistila jsem, že 38 mm je na mě prostě moc!
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Aktuálně vzduchový, ale střídám oba typy podle terénu a podmínek. Pružinový pro dlouhé náročné sjezdy a ve vyšších nadmořských výškách, jinak vzduch.
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
440 mm pro dostatek stability. Cítím se pak lépe vystředěná v kole.
Jak velké kotouče používáš?
203 mm
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
Žádné!
Dnes jsem zjistila, že mám větší rozpětí rukou, než kolik měřím!
CHARLIE MURRAY, Specialized Racing
Kolik měříš?
182 cm
Jaké je rozpětí tvých rukou?
183 cm
Jaká je tvoje optimální hodnota reach (dosah)?
464 mm (mám Enduro S3)
Jaký je tvůj preferovaný úhel hlavy?
64,3°
Jak dlouhý používáš představec?
50 mm
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
38 ZEB
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Vzduchový
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
434 mm
Jak velké kotouče používáš?
220 mm na obou kolech
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
CushCore, jen vzadu
MARTIN MAES, Orbea FOX Enduro Team
Kolik měříš?
183 cm
Jaké je rozpětí tvých rukou?
180 cm – Velkej orel!
Jaká je tvoje optimální hodnota reach (dosah)?
470 / 475 mm
Jaký je tvůj preferovaný úhel hlavy?
Zhruba 64° až 64,5°. Záleží na terénu.
Jak dlouhý používáš představec?
45 až 50 mm. Dlouho jsem vozil 50 mm. Mám rád pocit, kdy mám hmotnost více nad předním kolem, to je můj styl. Před pár týdny jsem každopádně zkoušel 45 mm a nebylo to vůbec špatné.
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
Fox 36. Jsem poměrně lehký a precizní jezdec, proto mi menší a lehčí vidlice sedí lépe.
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Vzduchový, už jen pro širší možnosti jeho nastavení díky tlaku.
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
Nemám vyhraněný názor na délku zadní stavby.
Jak velké kotouče používáš?
180 mm na obou kolech. Používám sice menší průměr než většina ostatních, mně to ale stačí. Líbí se mi na tom úspora pár gramů a fakt, že disky nejsou tolik na ráně.
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
Jen zřídkakdy. Tohle je pokaždé těžká volba. Hodně záleží na trati a podmínkách.
NOGA KOREM, GT Factory Racing
Kolik měříš?
157 cm
Jak dlouhý používáš představec?
Myslím že 35 mm, ale nejsem si jistá.
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
36
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Vzduchový
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
435 mm
Jak velké kotouče používáš?
200 mm
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
Ne
RITCHEY RUDE, Yeti / Fox Factory Team
Kolik měříš?
180 cm
Jaké je rozpětí tvých rukou?
Nejsem si jistý.
Jaká je tvoje optimální hodnota reach (dosah)?
Aktuálně jezdím na kole s hodnotou reach 460 mm.
Jaký je tvůj preferovaný úhel hlavy?
Přibližně 64°
Jak dlouhý používáš představec?
40-50 mm
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
Fox 38
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Vzduchový
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
Střední!
Jak velké kotouče používáš?
203 Shimano Freeza
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
CushCore
Nejezdil jsem až tak moc kol, abych měl srovnání. Obvykle proto jen kopíruju svoje vyzkoušená „Yeti čísla“ 😄
MORGANE CHARRE, Pivot Factory Racing
Kolik měříš?
163 cm
Jaké je rozpětí tvých rukou?
Netuším
Jaká je tvoje optimální hodnota reach (dosah)?
440 až 445 mm. Příliš neřeším délku horní trubky, ale pokud je reach zhruba na této hodnotě, pak se obvykle cítím komfortně a vyrovnaně.
Jaký je tvůj preferovaný úhel hlavy?
64° / 64,5°
Jak dlouhý používáš představec?
40 mm. Zkoušela jsem i kratší (33 mm), ale s delším se obvykle cítím lépe. Kolo se pak dobře řídí a je i dostatečně jisté.
Jakou používáš vidlici – 35/36 mm nebo 38 mm?
38 mm na závody a 36 na kolech s menším zdvihem. Líbí se mi pocit extra pevné vidlice zejména na místech, kde je terén hodně těžký a rozbitý.
Preferuješ pružinový tlumič, nebo vzduchový?
Za poslední roky jsem zkoušela obě možnosti, ale celkově se mi víc líbí vzduchový. Přijde mi, že je pro moje potřeby lepší, zejména na plochých pedálech.
Jaká je tvoje ideální délka zadní stavby?
430 mm
Jak velké kotouče používáš?
200 mm na obou kolech.
Vozíš nějaké vložky do ráfků?
Panzer většinou jen vzadu.