reklama

reklama

„XC NA STEROIDECH“ – WHYTE S-120 S (V1) Petra Letáka (bike check)

Za posledních několik let jsem měl možnost vyzkoušet a závodit na hodně kolech. Jmenovitě třeba – Trek Slash 27,5“ 9.9, Trek Slash 29“ 9.9, Whyte S-150C RS 29“, Whyte G-170 Works 29“ (2020 – 2021) a aktuálně se těším na nový Whyte G-180 Works 29“.

Text: Petr Leták / Foto: Jaime Multis, Luis Moreno Blázquez

Všechna to byla a stále jsou špičková závodní enduro kola. Všechna postupně kopírovala moderní trend vývoje endura, pomalu se přesouvala ze středního průměru na 29“, prodlužovala se, zvětšoval (nebo spíše zmenšoval) se hlavový úhel a přibýval zdvih.

Dnešní trend je takový, že poslední model od britské značky Whyte, se kterou několik posledních let spolupracuji, model G-180 Works 29“, nabízí 180 mm zdvihu vpředu a 170 mm vzadu, a to už je solidní porce odpružení!

O těchto kolech ale tentokrát mluvit nechci. Dnes to bude bike check úplně jiného stroje. Kola z kategorie, která Českem prolétla, aniž by zde zanechala větší dopad, což je velká škoda!

Nezvykle střízlivý Whyte S-120

Letos v zimě se mi pod ruku dostal, zdvihově nezvykle střízlivý, Whyte S-120 S (V1). Není to žádný nováček od Whytu, ostatně Štěpán tento model (s komponentami starší generace) již jednou protáhnul testem (rok 2019). Všechny potřebné technické údaje najdete ve zmíněném textu, nebudu tedy opakovat, co již bylo jednou řečeno. Spíš se vám pokusím přiblížit limity tohoto nanejvýš zajímavého kola, které jsou o míle dál, než jsem si myslel.

Jak již název každého Whytu napovídá, jedná se o kolo se zdvihem 120 mm. Osobně nemám příliš velkou zkušenost s touto kategorií, každopádně zmíněný zdvih ve mně evokoval spíše chuť prohánět se po XC okruzích než na enduro tratích. A právě tady jsem se nejvíce mýlil.

reklama

Whyte S-120 S (V1) – základní info

Něco málo k samotnému kolu. Whyte S-120 S (V1) se prezentuje jako „mimořádně univerzální all-rounder postavený na poslední generaci odpružení Quad-4 se zdvihem 120 mm a koly průměru 29„.

Tato verze – S (V1) – je základním modelem celé série S-120. Má hliníkový rám (přední i zadní trojúhelník), o pohon se stará sada Sram GX (10-52 z.), brzdy jsou zde SRAM Guide G2. Odpružení vzadu zastává nový RockShox SIDLuxe Select+ RL (120 mm), vpředu figuruje nový RockShox SID s 35mm nohami ve verzi Select+ RL., rovněž se zdvihem 120 mm.

Ačkoli se jedná o „základní model“, takřka nic na něm nechybí a úpravy, které jsem provedl, byly spíše „kosmetické“, než že bych něco řešit vysloveně musel.

Co konkrétně jsem měnil?

V prvé řadě jsem vyměnil kokpit za 35mm představec „one piece stem“ a karbonová řídítka s 30mm zdvihem od značky 77designz (původně 40mm představec a řídítka s 15mm zdvihem). Předek se trochu zvednul, čímž se vzpřímila i pozice v prudších místech trailů. Na tento kokpit jsem ale zvyklý z endura.

Dále jsem vyměnil pláště, použil jsem Mitas Kratos 29×2,45“ a do zadního kola jsem přidal vložku Panzer v nové verzi EVO (původně Maxxis High Roller II 29×2,3“ a Forecaster 29×2,35“).

V neposlední řadě jsem kolo osadil sedlovkou BikeYoke Revive se zdvihem 185 mm a super pohodlným sedlem BikeYoke Sagma. Na oboje jsem rovněž zvyklý ze svého enduro kola. Na závěr jsem přidal pár tokenů do vidlice a wattmetr na kliky.

Kde jsem testoval?

Kolo jsem měl možnost testovat jednak v domácích podmínkách v okolí Prahy, dále pak několik týdnů ve španělském Alicante a jeho okolí. Svůj první výlet do Alicante s kolem, a následný report, obsahující představení této lokality a popis nejzajímavějších míst, jsme publikovali loni.

XC, které umí i parádně z kopce…

Ke Whytu S-120 jsem přistupoval jako ke kolu, které by se mělo podobat XC raketě, jen s trochu větším zdvihem a možná s o něco lepšími jízdními vlastnostmi z kopce.

Rychle jsem ale pochopil, že tohle vůbec není běžné XC! Do kopce se na něm nestoupá špatně, ale že by vysloveně „letělo“, to se říct nedá. Celkový posed na něm je spíše vzpřímenější (čemuž trochu pomohla moje vyšší řídítka a kratší představec), celkově mi proto posed připomínal moje enduro.

Proto třeba v prudkém stoupání musíte dost pracovat s těžištěm tak, aby se vám nezvedal předek. Právě poměrně „normální“ stoupací vlastnosti mě překvapily. Ochotě střádat výškové metry ale pomáhá přepracovaný tlumič RockShox SIDLuxe, který, po přepnutí do zavřené pozice, jakékoli pohupování zcela odstraní a naservíruje vám pocit hardtailu.

Když se ale dostanete konečně na vrchol a rozjedete se po trailu dolů, budete jen žasnout, jak skvěle se tohle kolo ovládá. Díky tomu, že geometrie Whyte S-120 vychází spíše z enduro strojů (hlavový úhel 65,6°, reach 480 mm, rozvor 1227 mm / vel. L), dokážete udržet pozici na středu kola a nad řídítky i v hodně prudkých pasážích. Díky tomu si zajistíte dobrou manévrovací pozici a dostatečnou trakci předního kola.

Whyte S-120 nenutí jezdce chodit za sedlo na každém prudším úseku, naopak vám dovolí udržet si agresivní pozici vpředu na řídítkách. Osobně mám na tomto kole velmi podobnou pozici jako na enduru, a také velmi podobný pocit ve sjezdu!

Překvapením pro mě byla i citlivost a zároveň dostatečná progresivita zadního odpružení. Ačkoli zdvih 120 mm není nic moc, neměl jsem problém nastavit tlumič tak, abych nechodil na doraz, a zároveň abych zachoval dostatečnou citlivost na začátku kroku.

Největším limitem Whyte S-120 je proto samotný zdvih. Není to ovladatelnost, tuhost, nebo schopnost zatáčet. Co projedete na enduru, projedete i na tomhle kole, akorát to bude víc drncat, proto nejspíš pojedete pomaleji. Intuitivně se vyhnete dropům nebo větším skokům, protože to sice „dáte“, ale víte, že kolo bude zbytečně trpět.

Celkovému pocitu jistoty v prudkých sjezdech hodně napomáhá také nový RockShox SID s 35mm nohami. Tuhost téhle vidlice je znát a výrazně zvyšuje stabilitu kola v rozbitém terénu nebo při brždění. Společně s krátkým offsetem (44 mm) a krátkým představcem S-120 rovněž skvěle zatáčí.

Whyte S-120 má prostě hned několik osobností, mezi kterými přepínáte třeba tak, že vyměníte pláště. Osobně jsem zkusil hned několik variant. S Mitas Monarch 29×2,45“ vpředu a Highlander 29×2,45“ vzadu to bylo opravdu malé enduro.

S Mitas Kratos v šířce 29×2,25“ na obou kolech zase trochu víc XC. Optimální kombinaci jsem našel v obutí Mitas Kratos v šířce 29×2,45“ vpředu i vzadu. Pláště jsou dostatečně široké, aby poskytovaly oporu a pohodlí, jejich dezén zároveň není přehnaně vysoký a hrubý, tudíž se dobře odvalují i při přejezdech po asfaltu.

Abych ale jenom nechválil. Co mi na tomhle kole opravdu chybí, je zavírání tlumiče z řídítek. Díky citlivější zadní stavbě se zadní stavba při šlapaní trochu prohupuje. Tohle se dá jednoduše řešit uzamknutím tlumiče, který kolo přepne takřka do hardtail módu. Trochu mě tedy mrzí, že rám není uzpůsobený pro vedení dálkového ovládání tlumiče. Tahat jej po rámu by nebylo příliš elegantní.

V případě, kdy bych chtěl do něčeho většího investovat, byla by první na ráně zapletená kola. Vzhledem k tomu, že jsem na tomhle kole jezdit stejné traily, jako často jezdím na enduru, dostala právě kola dost zabrat! Zadní výplet se po pár „setkáních s kameny“ začal povolovat a ztrácel tuhost. Hodně asi bude záležet, jak moc budete svému kolu nakládat!

reklama

Whyte S-120 S (V1) – Závěr

Teprve ve chvíli, kdy se rozjedete na Whyte S-120 z kopce dolů, pochopíte, proč tak moc záleží na geometrii. To, jestli je kolo na SRAMu nebo Shimanu, jestli řadí XTR nebo Deore, jestli pruží RockShox, FOX, nebo DVO je určitě také důležité, ale pokud se na kole nebudete cítit dobře a jistě, nebude vás bavit, nebudete zrychlovat a posouvat své limity. Právě proto mě Whyte S-120 tak nadchnul!

Jeho limity překračují limity řady kol, která mají i o několik centimetrů vyšší zdvih a říkají si trail/enduro. Zatímco na svém enduru se většinou přiblížíte autem na traily pod kopec, na tomhle kole těch 20 km na traily rádi dojedete, v klidu si na nich zajezdíte a následně dojedete svižně i domů.

Mnoho lidí dneska vybírá kolo hlavně s ohledem na osazení, často tedy sáhne např. po direct sale značce, více už se ale nezabývá tím, jak je dané kolo navržené, jakou má geometrii atd. Hlavní je, aby bylo na Kashimě a AXS, a to je trochu škoda. I když pokud trefíte správnou kategorii, tak to žádný průšvih být nemusí.

Je fakt, že v tomto směru Whyte S-120 S vysloveně nezáří. Jeho rám je z hliníku, používá sadu SRAM GX Eagle, G2 brzdy, RockShox ve verzi Select+ a… Mně na něm vlastně nic nechybí! Pokud bych už něco měnil, byly by to výplety. Takovéto kolo by si zasloužilo třeba nějaké tuhé a lehké karbony.

Tímto článkem rozhodně nechci říct, že bych se netěšil na své enduro (Whyte G-180) s monstrózním zdvihem a odteď jezdil jenom na stodvacítce. Ne, ne! Větší zdvih určitě přinese větší pohodlí, vyšší rychlost v rozbitých pasážích, ale bavit se budu na obou kolech stejně.

Petr Leták a Whyte G-170 Works 29

Větší věhlas pro Downcountry!

Závěrem bych chtěl říct, že jsem donedávna prakticky netušil o existenci „DOWNCOUNTRY / XC NA STEROIDECH“ super zábavné kategorii, třeba jen proto, že u nás nepatří mezi nejrozšířenější. Ale ono se to možná postupně změní, jelikož podmínky v ČR jdou takovýmto kolům vyloženě naproti.

Osobně mám pocit, že stále není dost výrobců, kteří by dokázali vtělit enduro ducha do kola s podobným zdvihem, i proto zůstává Whyte S-120, alespoň v mých očích, vcelku ojedinělým strojem. Jen pro srovnání, například Orbea Oiz TR 120 (trailová verze), kterých jsem ve Španělsku viděl několik denně, nabízí o dost jinou geometrii – hlavový úhel 68°, reach 446 mm, rozvor 1155 mm.

Přitom zrovna geometrie rámu je něco, co nezměníte lepším osazením, nebo nastavením tlumiče. Je to přirozená výchozí povaha vašeho kola. Určuje, kde se kolo bude cítit dobře. Whyte S-120 se přitom cítí víc než dobře na jakémkoli trailu, a hlavně při cestách z kopce dolů!

Text: Petr Leták / Foto: Jaime Multis, Luis Moreno Blázquez
Lokalita: El Campello/Alicante, Španělsko

www.instagram.com/proletak
www.facebook.com/proletak