Petr Leták a jeho Whyte S-150 Carbon RS | Bike check
Letos v březnu bylo ještě dost chladno a Brdský hřeben byl na mnoha místech stále ukryt pod bílým závojem paní zimy. Dokončoval jsem svůj test stroje Whyte S-150 Carbon RS a již tehdy jsme se s českými zástupci této značky domlouvali, že se v průběhu sezóny podíváme na stejné kolo znovu. Tentokrát ale v podobě, jakou bude Petr Leták používat pro své enduro závodění včetně účasti na podnicích EWS.
Petrovo jméno se již několikrát objevilo na našem webu, například proto, že se tento nadějný jezdec kategorie ELITE do 29 let stal letos ambasadorem značky Whyte a tedy i členem domácího Whyte Racing teamu, jak jsme již dříve informovali. Nyní si tedy představme Petrovo kolo, jehož základem je stejný stroj, jaký jsem testoval letos na jaře. Na tomto konkrétním exempláři ale najdeme řadu vylepšení a osobních vychytávek, kterými si Petr závodní bike odladil k obrazu svému.
Vezmeme-li to hezky popořadě, je základem karbonový rám Whyte S-150 určený pro 29“ kola, který lze přestavět i na rozměr 27,5Plus. Kdo by to ale ze závodníků v enduro světě dělal, že? Petr, vzhledem k tomu, že má problém vejít se do dveří metra, preferuje právě velká kola (29“), tedy jednak s ohledem na výšku svojí postavy, jednak pro jejich výraznější prostupnost, a tedy i možnost snáze dosahovat vyšších rychlostí.
Experimenty se zdvihem
Zdvihově je Whyte S-150 věrný svému kódovému označení, kdy svému jezdci nabízí 150 mm zdvihu zadní čtyřčepové stavby Quad Link 4. V základní sestavě pak stejnou hodnotu nabízí i vidlice RockShox Pike, přičemž zde se dostáváme k prvním individuálním úpravám.
Sami nejspíš tušíte, že 150 mm není, ani na velkých kolech hodnota, která by dnes ve světě endura někoho ohromila. Proto si Petr nechal upravit patronu svého Piku, aby bylo možné dostat jej na 160 mm. Přesněji jednu chvíli zkoušel i 170 mm na vidlici, ale už to prý nebylo ono, už to příliš měnilo precizně vyladěnou geometrii Whytu S-150.
K doladění projevu vyšší vidlice i na druhé frontě sloužil Petrovi čistě pro jeho kolo vyrobený pružinový tlumič RockShox Super Deluxe Coil, který pro něj nechal na zakázku připravit mateřský team Whyte GB. Tento kousek ale do našeho setkání nevydržel, již se však řeší jeho oprava a pružina se snad brzy vrátí na Petrovo kolo. Aktuálně ji zastupuje původní vzducháč RockShox Super Deluxe RT.
Z další tovární výbavy toho na Petrově kole příliš nezůstalo. Nebo jak se to vezme. Původní jsou řídítka, gripy či sedlo Whyte. Standardním dílem je sedlovka RockShox Reverb nebo řazení SRAM GX Eagle, jehož se již ale dotýká další část Petrovy individualizace. Pojďme tedy postupně projít celé kolo a nechme Petra, ať nám řekne, proč si vybral zrovna tyto kousky, čím mu jeho stroj sedí a tak dále.
Petr Leták – postava
Hmotnost: 83 kg
Výška: 190 cm
Rám Whyte S-150 Carbon RS, velikost L – Proč vel. L, nikoliv XL, která by pro tebe, dle tabulek, měla být optimální?
„Zvolil jsem velikost L po zkušenostech s 29” z předchozích let. Kolo je dostatečně dlouhé a tedy i stabilní ve vyšší rychlosti, zároveň, díky své geometrii a menší velikosti rámu, je stále hravé a krásně obratné. Třeba v utažených vracečkách. U velikosti XL by obratnost již nejspíš ustoupila stabilitě. Miluju devětadvacítky, ale kolo musí být pode mnou, ne přede mnou a za mnou.“
Rám Whyte S-150 Carbon RS – moderní dlouhá geometrie + zkrácený offset vidlice
„Moderní dlouhá geometrie znamená stabilitu, rychlost, dobré držení stopy. Kolo ale není zbytečně natažené a má o něco kratší reach i celkový rozvor, než na co jsem byl zvyklý dříve (XL), přestože z obecného hlediska patří reach u kol Whyte jednoznačně k těm delším. Krátký představec (35,6 mm / sériový 40 mm) a upravený offset vidlice (42 mm) při zatáčení vytváří dojem menších kol. Užívám si jízdu jak na flow trailech v lese, tak v utažených zatáčkách.“
Sedlovka RockShox Reverb – původní se zdvihem 150 mm vyměnil Petr za model s krokem 170 mm
„Mám prostě dlouhé nohy a 170mm Reverb mi sedí tak akorát. Do rámu velikosti L se s přehledem vejde.“
Sada SRAM Eagle 1×12 – v EWS zatím často preferovaná starší sada 1×11
„Eagle je skvělá věc, poskytuje 500% rozsah na kazetě (10-50 zubů), takže pokud při výjezdu kopce nepřepadáváš z kola dozadu, většinou to s tímhle vyjedeš. SRAM Eagle je ale trochu náchylnější na seřízení. V normálním prostředí tuto sadu jednou naladíš a ona funguje, na EWS ale kolo dostává dost zabrat a riziko, že do toho někde bouchneš, je prostě větší. Potom abych s sebou vozil mechanika ze SRAMu, který orla zase naučí správně létat.“
Řídítka Whyte 760 mm (30 mm rise), sériový představec 40 mm, na kole – 77designz 36,5 mm
„Ve dnešním světe spíše klasika, na moderní kola trochu až skoro úzká řídítka. Ale stromků, kterým se člověk musí na závodech vyhnout je tolik, že je 90 % času vozím 760 mm. Občas, pokud je terén otevřenější, vysouvám gripy ven a dělám si z toho něco okolo 780-790 mm.“
Nášlapné pedály Shimano XT Trail
„Neskutečný držáky! Bytelnější pedály poskytující lepší oporu jak pro kufr, tak pro podrážku než tato Shimana, která jsem jezdil už na fourcrossu, neznám. Při dlouhodobém ježdění v nášlapných pedálech člověk zapomíná, jak má na kole stát a stojí hodně ve špičce, místo toho, aby tlačil paty k zemi a stál dostatečně pevně. Proto pedály občas střídám a pro trénink někdy volím platformy. V případě plochých pedálů přichází čas na boty Five Ten, mám asi první model, který kdy udělali.“
Celkové jízdní vlastnosti a zkušenosti s tvým kolem – výhody a nedostatky na tratích v ČR a na EWS
„Tohle kolo je už v základním nastavení skvělé, já jsem na něm udělal několik úprav, které osobně preferuji, ale vlastně nic zásadního, posuďte sami. Největší plus vidím v samotné geometrii, kterou tahle devětadvacítka využívá. Málokterá značka to má takto dotažené k dokonalosti. Mínusem tohoto kola je trochu menší zdvih, než by občas bylo potřeba. Díky tomu mi chvíli trvalo, než jsem naladil vzduchový tlumič tak, aby byl citlivý a zároveň nechodil stále na doraz. Na příští rok snad bude k dispozici Whyte G-170 (170 mm zdvihu) v 29” verzi, který jsem měl již možnost vidět u factory teamu na EWS ve Francii. Tohle bude opravdu zajímavý stroj!“
Oválný převodník Absolute black vel. 32 zubů
„Vozím oválný převodník od Absolute Black 32t, případně, pokud jsou tratě rychlé a šlapavé, dávám ten samý velikosti 34t. Ovál si buď zamilujete, nebo ne! Z mého pohledu zlepšuje efektivitu šlapání kompenzací mrtvých úhlů. Díky tomu třeba méně hrabe zadní kolo v náročných výjezdech, nebo když do toho v terénu nastoupíte, a to díky plynulejšímu tahu řetězu. Navíc to vypadá hezky ‚divně‘ když šlapete, každý jen zírá :D“
Vodítko a zlatý bashguard 77designz
„Vodítko od firmy 77designz lze snadno upravit pro převodníky od 30 po 38 zubů, nevadí mu ovály a samozřejmě zvládá i normální kulaté placky. Jsou na něm malé zářezy s vyznačením velikosti převodníku, takže při jeho výměně není nutné dlouze spekulovat, stačí posunout vodítko do příslušné pozice. Zatím se mi nestalo, že by mi s tímto vodítkem spadl řetěz, a že kolo rozhodně nešetřím. I když své v tomto směru udělá nejspíš i 12kový Eagle.“
Karbonová kola Quai Wheels ISOS 29“ PRO+ Boost
„Budoucnost enduro cyklistiky? Karbonová kola! Jak jednou zkusíte tuhost a rychlost karbonů, těžko se odvyká a vrací zpět na hlínu! U devětadvacítek jsou přitom rozdíly mezi jednotlivými materiály o to výraznější. Na druhé straně, při jízdě na čas nelze pokaždé kontrolovat, kam s kolem letíte, a řešit riziko poškození drahých kompozitních ráfků. Proto mám v předním i v zadním kole vložky Cush Core od Krab Cycles, které jistí ráfky proti ostrým úderům a částečně promlouvají i do jízdních vlastností obutí jako takového.“
Pláště Mitas Highlander 29×2,45“ (DH Supra Max)
„Tady toho moc nevymyslím, haha! Prostě pořádná guma na pořádné kolo. Tvrdá směs je vhodná na sucho, prach a kameny. Co se tlaků týká, předek vozím 1,5-1,6 bar, vzadu pak obvykle 1,75-1,9 bar.“
Computer Lezyne Super GPS
„Malej computer, který mi ukáže vše, co potřebuju. Tepy, watty na silničce, vzdálenost, převýšení, intervaly atd. Dokáže i navigovat, pokud do něj nahraju trasu a hlavně, nikdy nespadne z řídítek, i když kolo hodíte ze skály… Věřte mi, už jsem to zkoušel! Navíc jej nabíjím tak jednou za měsíc? Je to vůbec možný? Evidentně ano!“
Brzdy SRAM Code RSC
„SRAM Code jsou legendy. Jsou sice trochu citlivější na servis, občas si s nimi musíš pohrát a ‚udělat je‘, ale ta námaha rozhodně stojí za to. Jak tělo, třmen, tak i páky jsou výrazně větší než u klasických Guidů a rozdíl je skutečně znát. Mám celkem velký odběr dílů od SRAMu nebo RockShoxu, proto jsem rád, že Whyte CZ & SK spolupracuje s touto značkou!“
Kotouče a destičky Galfer
„Kombinace SRAM Code a Galfer se mi jednoduše osvědčila. Vpředu vozím disk 203 mm a vzadu 180 mm. Na některé závody EWS asi budu dávat dozadu rovněž 203 mm kotouč a docela mě láká na vyzkoušení i novinka 223 mm! Galfer navíc vyrábí různé typy destiček. Obvykle vozím standartní směs, jen pokud je hodně mokro a bordel, dávám na kolo desky přímo pro takové podmínky určené.“
Rukavice, brýle, helma POC
„Značka POC mě obléká a chrání. Mají perfektně vyladěné portfolio produktů. Určitě stojí za zmínku a vyzkoušení helmy a chrániče. Na enduro upřednostňuji měkčí a ohebnější chrániče, protože jsem obvykle dlouho v sedle. Proto vozím kolena POC VPD System. Helmy preferuju vždycky se SPIN technologií a na rukách mám rád trochu bezpečí pro prsty, proto vozím sjezdový model rukavic opatřený ochranou měkkou pěnou na vnější straně ruky.
Za výbornou vychytávku považuju vnitřní šortky s vložkou, které mají na zádech velké kapsy, takže na švih nemám nic jen kraťáky, triko a přitom mám stále dost místa na gely, telefon, multiklíč atd.“
Potravinové doplňky Penco
„Rodinná firma Penco dělá velmi kvalitní potravinové doplňky. Pokud jde o stravu, razím heslo: ‚není důležitá kvantita, ale kvalita‘. Proto rád využívám produkty Penco. Někde jsou pro mě důležité MTC oleje, někde mnohem vyšší podíl minerálů, někdy prostě jenom chuť. Tyto věci jsou tím, co Penco odlišuje od ostatních značek. Navíc jdou s dobou a dělají to chytře. Například nové gely, které když otevřeš, neodpadne z nich ten plastový útržek kamsi do přírody. Ostatně sympatické je i jejich heslo: Less Trash on Trails.“
Tlaky, váha, tunning
„Co se tlaků a celkového nastavení týká, dost se to mění, rád si s tím hraju, což každý, kdo mě zná, asi ví. Na druhou stranu, pokud stále měníte nastavení kola, tlaky ve vidlici, pláště, představce, podložky atd. nikdy nevíte, jak se vlastně kolo doopravdy chová! Proto je po určitém období hraní si s nastavením kola dobré u jednoho setupu zůstat a zvyknout si na něj. Obecně ale můžu říct, že mám radši tvrdší nastavení, tedy když kolo nemění svoji geometrii v každém hupu a ráfky necinkají v každé rockgarden.“
Vidlice RS Pike, 42mm offset, 160 mm – 2 tokeny, 105 psi, komprese přivřená z 1/3
Tlumič RS Deluxe, 160 mm – 2 gnar tokeny, 190 psi
*Alternativně tlumič RS Super Deluxe Coil – pružina 500lbs
*Odskok ladím spíše pomalejší, mám radši, když se mi pod rukama kolo zklidní.
Pláště Mitas Highlander 29×2,45“ – předek 1,5-1,6 bar, vzadu 1,8 bar.
Vychytávky
„Kupuju si v Decatlonu takovou malou taštičku na sucháč, stojí asi 99 Kč a dá se připnout kamkoli na kolo. Nejdřív jsem ji vozil pod sedlem, ale s ohledem na lepší distribuci váhy po kole jsem ji přesunul na rám. Je tam vše podstatné – bombičky, lepení, knoty, montpáky, zippásky, tyčinka. Stejnou mám i na silničce. Trik starý, okoukaný od Jerome Clemenze, je rychlospojka řetězu nalepená na bovden. V neposlední řadě kus lepící pásky přilepený někde na rámu, protože jak každý jistě dobře ví, 95 % problémů na trailu spravíš kobercovkou!“
Hmotnost
„Celé kolo má v plné polní tzv. se vším, co jsem zde popsal, asi 15,2 kg. Je to dost, ale je tam vše, co potřebuju a je to stavěné tak, aby kolo vydrželo. Cokoliv!“
Petře díky za tvůj čas a ať ti kolo slouží nejen na závodech, ale ať tě baví i v rámci tréninku.
Foto: Štěpán Hájíček