reklama

reklama

Udržitelný 3D tištěný bike od Canyonu (prototyp)

Když se člověk rozhlédne kolem, nelze si nevšimnout, nakolik významným tématem je udržitelnost výroby a spotřeby toho, či onoho. Již delší čas víme, nakolik naše průmyslové aktivity zatěžují planetu, nyní se ale konečně dostává na řadu otázka, jak náš dopad co nejvíce snížit? Cyklistiku toto téma rozhodně nemíjí.

Jistě, na jedné straně je pravda, že jízdní kolo jako dopravní prostředek může být velkým pomocníkem při zvyšování udržitelnosti našich životů, zároveň je ale třeba si přiznat, že jeho výroba či případná likvidace rovněž nejsou „zadarmo“.

Kupříkladu v nových autech, či v nových automobilových konceptech se dnes stále častěji setkáváme s recyklovanými, či plně recyklovatelnými materiály, jak je to ale s jízdními koly? Zde se toho zatím na toto poli mnoho neudálo, časy se ale možná pomalu mění.

Jeden z počítačových návrhů 3D tištěného rámu

reklama

Canyon a Ride Green

V rámci projektu „Ride Green“ byl totiž Canyon před časem požádán o návrh a následnou výrobu kola, které by mělo na zřeteli zejména udržitelnost. Výsledkem je unikátní hardtail vyrobený 3D tiskem osazený komponenty, které co nejvíce zohledňují právě udržitelnost.

Jedním z cílů bylo snížit množství odpadu při výrobě, proto byla zvolena metoda 3D tisku, který je v tomto směru nanejvýš šetrný. Dále se využilo lokálního tavení hliníkového prášku laserem a další kosmické technologie a výrobní procesy. Zároveň se dbalo i na takové faktory jako je maximalizace využití lokálních zdrojů a materiálů, aby se omezily kupříkladu nároky na dopravu.

Společně do zelené budoucnosti

Canyon v tomto projektu nefiguruje sám, nýbrž mu pomáhá dalších několik značek, které se snažily dodat co nejudržitelněji vyrobené, díly, které bude možné co nejlépe recyklovat.

Na fotografiích si lze všimnout například netradičně vyhlížejí přehazovačky či klik SRAM vyrobených z… Z víceméně konvenčních materiálů, ale s ohledem na větší možnosti opravitelnosti a snazší recyklovatelnost – zjednodušení výrobního procesu, sjednocení materiálů, větší zapojení snáze zpracovatelné oceli na úkor hliníku atd.

Značka Schwalbe, dodávající pláště, již delší čas pracuje na snižování množství toxinů použitých při výrobě svých produktů. Rovněž již delší čas disponuje vlastním závodem na recyklaci cyklistických duší a brzy by se mělo přidat i zařízení recyklující pláště.

Mezi další zapojené patří třeba lokální výrobce Syntace (upustilo se od chemicky náročného procesu eloxu), případně Trickstuff, kdy se u brzd Piccola dbalo na možnost vyměnit každý díl samostatně, aby je bylo možné co nejdéle udržet v provozu.

Více o zapojení značky SRAM do projektu Ride Green (v němčině): www.bike-magazin.de

reklama

Zatím jen projekt do šuplíku…

Pokud tomu správně rozumím, vznikly aktuálně tři kusy tohoto rámu, přičemž výroba každého z nich trvala okolo 6 hodin. Pro doplnění, udávaná hmotnost rámu a vidlice činí 2 kg.

Pokud se vám tento projekt líbí, možná vás nepotěší informace, že šlo skutečně jen o prototypy vyrobené jako ukázka současných technologických možností, z nichž se rozhodně nemají stát produkční kola.

Každopádně s podobnými projekty a koncepty to bývá často tak, že se „něco z nich“ může časem dostat do produkce, ale to možná jen zbytečně předbíháme sled událostí. Nechme se každopádně překvapit, co nám v tomto směru budoucnost nabídne.

Text: Štěpán Hájíček / Foto: bike-magazin.de

Více o projektu Ride Green – obecné představení (DE), podrobnější představení jednotlivých součástí (DE)