reklama

reklama

Santa Cruz Bronson MX (2022) – Další sériový mullet! (TECH NEWS)

V dnešní době, kdy jsme ze všech stran zaplaveni velkými průměry (29“) se člověk rád nadechne a pohlédne na kolo, které nelpí tvrdošíjně na tomto rozměru! Jasně, větší kolo má rozhodně svůj přínos, zejména když se použije vepředu, vzadu by ale mohl stačit průměr 27,5“, ne?

Podobně asi uvažovali vývojáři Santa Cruz, když koncipovali novou generaci oblíbené „všehoschopné“ řady Bronson, která vznikla jako maximálně zábavný a všestranný kousek postavený na středním průměru. Ostatně, pokud se nemýlím, byl Bronson vlastně jedním z průkopníků průměru 27,5“ v dobách, kdy se s tímto rozměrem začalo silněji koketovat. Alespoň co se značky Santa Cruz týká, nebo vlastně i mezi významnými americkými výrobci!

Do dnešních dní přitom právě Bronson jako jeden z mála tvrdošíjně spoléhal na menší (střední) průměr na obou frontách, ač velká kola okolo něj létala ze všech stran. Osobně musím říct, že mi byl tento přístup vlastně docela sympatický, jelikož si myslím, že střední průměr ještě zdaleka nevyřkl své poslední slovo. Ostatně připomeňme si test nového Pivotu Mach 6, nebo o rok starší prověrku Yeti SB140!

reklama

Mullet není úlet!

V případě Bronsonu se ale, pravda, tato slastná pohádka středního průměru dostala zřejmě ke svému konci! Právě tento model se totiž s příchodem nové generace přesouvá ze sloupečku 27,5“ nikoliv do kategorie 29“, ale mezi skupinku označenou Mixed Wheels (MX), což je Santa Cruzovské označení mulletu.

Na středním průměru tak zůstává tradiční model Nomad, jako jedna z možných konfigurací je čistý průměr 27,5“ dostupný u sjezďáku V10, nebo elektrického Hecklera. Posledním kusem z postupně omlazované řady Santa Cruz, který ještě neřekl poslední sbohem střednímu průměru, je model 5010, ale o tom si dnes povídat nebudeme…

Sice bych mohl na tomto místě začít oplakávat ústup Bronsonu od původní „střední strategie“, mně ale vlastně vůbec nevadí, že se z něj stává mullet! Osobně se mi koncepce s větším předním a s menším zadním kolem rozhodně líbí, proto jsem ji ostatně již dvakrát aplikoval na svých osobních strojích (Lapierre Zesty AM / GT Force). Pro tuto cestu mám tedy rozhodně pochopení!

Průchod rámem je dostatečně velký i pro pružinové tlumiče.
Důsledná ochrana rámu na zadní stavbě…
I na spodní trubce.

Konečně zase mullet v sérii!

Větší přední kolo zkrátka dobře vede, má výrazný grip, snadno se převalí přes většinu překážek a díky tomu vás suverénně protáhne i dosti náročným terénem. Díky menšímu zadnímu kolu je pak celý stroj živější, obratnější, v prudkých sekcích stabilnější a také vám nabízí více prostoru pro práci s těžištěm, pokud jste zvyklí posouvat své pozadí hodně daleko za sedlo!

Připomenout můžu třeba Rock Machine Blizzard 90-297, který byl vlastně prvním sériovým mulletem, s nímž jsem měl osobně tu čest. U Blizzardu jsem sice trochu bojoval s posedem, ale to se nakonec podařilo nějak vyřešit, jinak jsem se na něm cítil parádně. U Santa Cruz bych podobné obtíže neočekával.

Santa Cruz Bronson MX (2022) – geometrie

reklama

Čichej, čichej inovace!

Pokud obrátíme naši pozornost na samotný nový Santa Cruz Bronson MX (2022), zjistíme, že se vlastně vůči svému letošnímu předchůdci nijak radikálně neliší. I u nové verze je použit osvědčený koncept zadního odpružení „Low VPP“ s nízko umístěným tlumičem, s karbonovým rámem a hliníkovými rameny.

Již tradiční je také možnost nastavovat geometrii ve dvou krocích, kdy se úhel hlavy mění v poměrně malém rozsahu – 64,5° a 64,7° (Low/High). Doplňme, že sedlový úhel je v Low pozici přibližně 76,5° (mění se dle velikosti rámu), zadní stavba je dlouhá 439 mm (vel. L) a kupříkladu dosah je 472 mm (vel. L). Většina veličin se přitom opět „vyvíjí“ společně s rozměrem rámu, aby bylo vše co nejvíce odladěné pro jezdce dané postavy.

Zajímavostí na okraj je fakt, že čtyři hlavní velikosti (S, M, L a XL) jsou koncipovány jako mullet (MX), nejmenší rám (XS) zůstává čistě na průměru 27,5“.

Z technických zajímavostí mě zaujalo třeba též uzpůsobení uložení tlumiče (230×60 mm), který je sice výrazně utopený v rámu, přesto by neměl být problém nasadit sem jak vzduchovou, tak i pružinovou jednotku. Místa je zde dost. Rovněž kinematika je odladěna tak, aby si poradila se stlačeným vzduchem i s vinutou pružinou. Ale to už dnes není nic výjimečného.

Porovnání Santa Cruz Bronson 2021 (27,5″) a 2022 (MX)

Stále mi uniká…

Jednu z posledních věcí, co bych mohl v dnešním představení zmínit, může reprezentovat skutečnost, že s testem nového Bronsonu to moc růžově nevypadá. Třeba se nějaká příležitost najde, ale velké naděje bych do toho nevkládal.

Škoda, zrovna Bronson je velice zajímavý model, který by mi při zdvihu 160/150 mm mohl skvěle sedět, o to víc jako mullet! Zatím jsem ale vlastně neměl příležitost se na tomto kole ani jednou projet, ač jsem pár strojů Santa Cruz již za svou kariéru sedlal. Snad to tak nezůstane na vždy! 🤞🏻

Santa Cruz Bronson MX (2022)

Průměr kol: 29“/27,5“ (mullet / Mixed Wheels – MX)
Zdvihy: 160/150 mm (P/Z)
Materiál: Karbon (varianty C a odlehčená CC)
Úhel hlavy: 64,5° / 64,7° (Low/High)
Délka zadní stavby: 432-442 mm (dle velikosti rámu a nastavení geo.)
Velikosti: XS (27,5“), S, M, L a XL (MX)

Více informací: www.santacruzbicycles.com

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Santa Cruz