reklama

reklama

Shimano LinkGlide – nové řazení pro eBiky! (tech news)

Při náhodném brouzdání bikovým internetem na mě nedávno vyskočila jedna zpráva týkající se zcela nové řady MTB řazení Shimano s označení LinkGlide určené čistě pro elektrokola! Nový systém s menším počtem pastorků, silnějším řetězem a silnějšími zuby pro až trojnásobnou životnost!

Přiznávám, že tato informace je poněkud staršího data, říkal jsem si ale, že možná protekla prsty hustého informačního toku nejen mně, ale třeba i vám. Zároveň mi to připadá jako poměrně zajímavý počin, který by mohl pozměnit současná pravidla hry, proto by mi přišlo líto tuto skutečnost přejít bez povšimnutí.

reklama

Neviděl jsem to už někde?

Možná vás hned zkraje napadne, že podobný nápad, tedy specificky navržená sada s omezeným počtem převodů, zato s odolnějšími díly, světem MTB a elektrokol již jednou prošuměl! Ano, tento „pokus“ má na svědomí SRAM, který již v roce 2016 představil osmirychlostní sadu EX1 určenou primárně pro eBiky.

Tedy systém s výrazně odolnější kazetou, která i s osmi pastorky nabízela rozsah 11-48 zubů. Respektive tato sada je nadále k dispozici, pouze o ni není až takový zájem, jak si její tvůrci nejspíš původně slibovali. Ač si tedy díly SRAM EX1 můžete stále pořídit (sram.com), tak je na nových kolech prakticky nenajdete, což je možná trochu škoda.

Trh se zkrátka rozhodl jít cestou klasických „dvanáctkových“ sad i za cenu nižší životnosti. Úpravy pro eBiky přitom obvykle zahrnují jen menší změnu v mechanismu řazení, kdy lze „cvakat“ lehčí převody pouze po jednom kroku (tzv. Single Click), nikoliv po dvou či po třech. Už jen to by mělo uchránit extra namáhaný pohon elektrokol vůči zvýšenému opotřebení.

Nové přehazovačky Shimano XT LinkGlide (LG) vás nejspíš do očí nepraští, čeho by si ale člověk mohl všimnout jsou výrazné designy a velké skoky na kazetě.

Shimano berličky nepotřebuje!

Zatímco u SRAMu lze tuto úpravu řazení (Single Click) považovat za určitou berličku, která pomohla klasickému pohonu k dosažení rozumné funkčnosti i na kolech se silným motorem (dříve to u SRAMu na elektrice při změnách převodů dost cukalo a mlátilo), u Shimana jsem vlastně neměl nikdy pocit, že by si ovládání převodů nerozumělo s kontinuálním tahem elektrického asistenta.

I tak ale nelze pominout fakt, že vyšší zátěž celého pohonného systému, častější změny převodů pod tahem a další podobné vlivy mají nemalý dopad na celý řadící aparát. Zejména řetězy v době 12rychlostních systémů hoří na e-kolech téměř pod rukama a kazety na tom nejsou o mnoho lépe.

Není výjimkou, když je potřeba měnit řetěz po několika stech ujetých kilometrech, zejména pokud svůj stroj využíváte naplno a ve skutečném terénu. Dostanete-li se na poloviční životnost řetězu oproti situaci na klasickém kole bez motoru, jste na tom vlastně ještě docela dobře.

Při pátrání po nové sadě bude potřeba hledat charakteristické logo LG (zde pod nápisem Shimano).
Specifický a jediný doporučený pro nové sady bude také řetěz řady LinkGlide (LG).

Méně je mnohdy více

Ze všech výše zmíněných důvodů je tak vlastně jednoznačně logické, že se „někdo“, tentokrát Shimano, zaměřil na vývoj MTB řazení určeného primárně pro výkonná elektrokola. Tato novinka přitom nemá žádné vlastní specifické jméno, nejde tak úplně o svébytné sady, ale o alternativní řady již zavedených rodin Shimano Deore a XT.

Základním identifikačním rysem je vlastně jen nepříliš nápadné označení LinkGlide (LG) nahrazující u těchto sad klasické označení HG (HyperGlide). Celý koncept je přitom postaven tak, že sada Shimano Deore LG míří na trochu jinou skupinu uživatelů než XT LG. V případě Deore LinkGlide to jsou zejména cestovní kola a městská kola, Shimano XT LinkGlide pak cílí spíše na eMTB.

S tímto určením souvisí také základní rozdíly mezi těmito sadami. Shimano Deore LG nabídne totiž pouze 10 převodů a kazetu s rozsahem 11-43 zubů, Shimano XT LG pak 11 převodů a rozsah kazety 11-50 zubů. Podstatné je rovněž to, že obě kazety nasadíte na klasický drážkovaný ořech, nevyžadují tedy žádné speciality jako je Shimano MicroSpline, nebo, nedej bože, nějaký svůj další samostatný standard!

Shimano XT LinkGlide – 1×11 (11-50 z.)
Shimano Deore LinkGlide – 1×10 (11-43 z.)

Delší výdrž a hladší řazení!

Jistě vás rovněž napadá otázka, v čem všem je vlastně nové řazení Shimano LinkGlide lepší či výhodnější než současné sady Shimano? Není to jen o tom, že se snížil počet pastorků a díky tomu se zpětně rozšířil řetěz (jelikož se za poslední roky navyšování převodů postupně zužoval), ale i to má samozřejmě svůj vliv.

Co se změnilo je také profil, šířka a tvar jednotlivých zubů na pastorcích, kdy je vše koncipováno tak, aby byla tato vysoce namáhaná součást pohonu co nejpevnější a nejodolnější. Dobře je to vidět na prezentačním videu níže.

V neposlední řadě se rovněž upravily náběhové hrany a další profily, tedy oblasti na kazetě napomáhající jemnosti a plynulosti řazení. V případě již zmiňovaného videa je přitom hezky vidět, o kolik hladší a klidnější by měly být změny převodů i při kontinuálním tahu motoru.

*Když se na to toto video dívám, říkám si, že by podobná vylepšení mohla být přínosná i u klasických sad?!

Životnost super, ale kompatibilitu nečekejte!

Dobrou zprávou je, že výsledkem všech popisovaných úprav a vylepšení by měla být snad až trojnásobná životnost, zejména řetězu a kazety, oproti klasickému dvanáctkovému řazení používanému na eBiku. To zní rozhodně lákavě! Méně příjemnou stránkou věci je fakt, že řazení Shimano LinkGlide bude spíše uzavřenou skupinou než otevřeným konceptem zapadajícím do zbylého ekosystému MTB řazení Shimano.

Řetěz a kazetu Shimano LinkGlide tedy nebude možné kombinovat s klasikou HG (HyperGlide), a to ani v případě, že byste chtěli použít třeba řetěz HG ze starší jedenáctkové sady na novém systému XT LG. Originální, čistě pro LinkGlide sadu je určené také páčkové řazení, stejně jako přehazovačky, takže ani zde se nevytváří prostor pro úsporu v případě přechodu na koncept LinkGlide.

Shimano zkrátka tuto rodinu navrhlo jako hodně specifický a uzavřený komplex, který je potřeba používat jako jeden celek, a to ještě navíc buď jen čistě jako sadu XT LG 11s., nebo Deore LG 10s. Jediné „standardní“ je tedy pouze zmiňované usazení kazety na běžný drážkový ořech (9-11s.).

Zrovna toto je trochu škoda, ale předpokládám, že bude Shimano tlačit sady LG hlavně pro přímou montáž na nová kola a na volném trhu pak budou jednotlivé komponenty dostupné spíš jen jako náhradní díly, nikoliv jako „skládačka“ pro přestavbu staršího řazení na nové.

Hodně péče se věnovalo rovněž hladkému přebíhání řetězu z jednoho pastorku na druhý.

reklama

Budoucnost opět ukáže!

Jak jsem vlastně zmiňoval již v úvodu, Shimano není prvním velkým hráčem, který se pustil do vývoje a výroby originální sady řazení určené a specificky upravené pro použití na kolech se silným elektrickým asistentem. SRAM se svou sadou EX1 již tuto cestu jednou otevřel, ale nikterak velkého ohlasu se, bohužel, nedočkal. Jakou kapitolu v tomto příběhu napíše Shimano a jeho řazení Deore LG a XT LG?  

Bude to další kratší povídka o marné snaze o prosazení vlastní cesty, nebo se dočkáme delší rodinné ságy na úrovni Dallasu, kde ze dvou úvodních postav postupně vzejde celý úspěšný rod? Kdo ví?

Každopádně Shimano má se svým současným postavením na trhu s OEM řazením rozhodně skvělou příležitost k tomu prosadit v širším měřítku svou novou cestu. Zda na to uslyší výrobci a následně i majitelé kol nám prozradí až následující sezóny. Něco málo třeba napoví již postupné představování novinek pro rok 2022, kde to ale bude vyžadovat Sherlockovu lupu a důkladné pátrání po nenápadném logu LG (LinkGklide) na každém novém elektrokole!

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Shimano

Shimano XT LinkGlide
Kazety Shimano Deore LG (10 rychl. / 11-43 z.) / XT LG (11rychl. / 11-50 z.)