reklama

reklama

Rock Machine Blizz INT2 e50-29 | Další stupeň integrace

Domácí značka Rock Machine se poslední roky vcelku intenzivně soustředí na vývoj a produkci elektrokol v celé řadě kategorií, od městských (test RM Storm e60-29), přes kupříkladu mládežnické, sportovní až po vyspělé stroje kategorie eMTB. Nejzajímavější novinkou v této oblasti jsou přitom kola s přídomkem INT2.

Kdo se trochu orientuje v nabídce značky Rock Machine a v terminologii jejího značení modelů, ten jistě dobře ví, jsou s námi již nějakou chvíli elektrobiky Rock Machine řady INT, tedy kousky s extra masivní pětikomorovou spodní rámovou trubkou, v níž je usazen akumulátor Shimano určený právě pro zabudování do rámu.

Je to vlastně s podivem, ale ani jeden z Blizzů nebo Blizzardů INT první generace jsem neměl v klasickém plnohodnotném testu, obvykle jsem se na těchto kolech projel třeba v rámci letní prezentace (např. léto 2017 – novinky RM 2019), ale jinak se pokaždé našly jiné priority, jiné stroje, které byly podrobeny bližšímu zkoumání a testování (naposled třeba Rock Machine Blizzard e90-27 25th Anniversary, test 2/2019).

Znovu od začátku…

Vraťme se ale k tématu, tedy k popisu nové generace Rock Machinů INT2… Tedy s drobným připomenutím, že stroje INT 1. generace obecně sklízely mnoho chvály od odborné veřejnosti, zejména co se jízdních vlastností týká, pomyslný „problém“ byl ale především v až přílišné masivnosti jejich rámu. Ta sice určitou skupinu zákazníků lákala (modelově motorkáři), klasické cyklisty pro svou rozměrnost ale spíše odrazovala.

Tím se tedy dostáváme k pověstnému jádru pudla, což může být pro mnohé vzhled! Řada uživatelů si totiž přeje, aby jejich eBike vypadal co nejméně jako eBike! „Budiž jim to tedy přáno“, proběhlo zřejmě myslí vývojářů Rock Machine, včele s produktovým manažerem Járou Spěšným. Jenže jak na to?

Na jednu stranu se osvědčila spolupráce se značkou Shimano a s jejich motory STEPS, na straně druhé zrovna Shimano donedávna nemělo k dispozici žádnou dostatečně kompaktní baterii (akumulátor) vhodnou pro integraci než tu původní, velkou a hranatou.

*Dnes už to vypadá, že se s tím Shimano nějak popralo, jelikož třeba GT Force a Pantera GT-E jsou postaveny na motorech Shimano STEPS s integrovanou baterií stejného výrobce, pokud jsou moje informace správné, a už to rozhodně není ta stará cihla!

Otvor, pod nímž se nachází baterie, je uzavřen platovým krytem, kde v horní části najdete tlačítko pro start celého systému. 
Na spodní straně se nachází jednoduchá páčka, kterou stačí pootočit o čtvrt otáčky napravo či nalevo a celý kryt pak jednoduše sejmout. 
Zde je již vidět celý laserem do rámu vyříznutý otvor a samotný akumulátor usazený v nitru spodní rámové trubky. 

Když to nebude od „S“, najdeme to jinde!

Postoupíme-li v našem dnešním příběhu o další krůček dopředu, je třeba zmínit, že „komplikace“ s Shimano akumulátory začaly paralelně řešit jiné značky, tím že vyvinuly vlastní akumulátory kompatibilní s pohonem Shimano, které jsou, v řadě případů, skutečně Shimanem posvěcené, tedy certifikované pro použití s jejich motory.

Přesně to samé platí pro značku Darfon, která vyvinula svou vlastní baterii s parametry prakticky shodnými, jaké najdeme u originálu Shimano – 36V/504 Wh. Rozdíl proti původnímu originálu Shimano je především výrazně kompaktnější tvar a obdélníkový profil se skosenými hranami, tedy vhodnější pro zasazení do rámu.

A právě zde se celý kruh vývoje modelů Rock Machine INT2 pomalu uzavírá! Ve chvíli, kdy se našel nový „dárce“ pro úložiště elektrické energie stačilo „pouze“ navrhnout nový rám a do něj baterii usadit! Že tento vývoj rovněž nebyl sám o sobě zrovna snadný si asi dokážete představit, nebo také ne…

Každopádně výsledkem jsou rámy shodně označené INT2, které jsou výrazně štíhlejší a lehčí než původní INT1, přitom by ale neměly trpět znatelným omezením torzní tuhosti. Neměly by trpět v tomto směru vůbec, protože se hodně vsázelo na jednotlivé detaily, čehož příkladem může být i fakt, že otvor určený pro vkládání baterie do rámu je řezaný laserem, jak moc si jeho tvůrci přáli, aby byl přesný!

Baterii v rámu jistí pod krytem umístěný zámek.
Nebojte, na první pootočení klíčkem vám baterie na zem rozhodně neupadne. 
Nejdříve se jen částečně vykloní, poté je třeba prstem uvolnit pojistný háček. 
Až nyní lze celý akublok pohodlně a bezpečně vyjmout.

Záruka, servis, dobíjení…

Než se dostaneme k další kapitole, bližšímu pohledu na dnes představované kolo, řekněme si ještě něco k baterii Darfon. Ono to totiž není tak, že jen vyměníte akumulátor a vše ostatní zůstane stejné. Tedy technicky v určitém smyslu ano, avšak vedle toho je třeba dodat ke kolu jinou nabíječku, originál Darfon s jejich specifickými konektory, případně se postarat o servis, možné reklamace atd.

To vše je ale dopředu promyšlené, značka Rock Machine má dohodu se společností Darfon, ta kupříkladu otevřela jedno vlastní servisní centrum přímo v ČR, originální nabíječky se dodávají přímo s kolem, takže by neměl být s ničím problém. Jednoduše si koupíte kolo, jezdíte, nabíjíte a pokud se stane něco s akumulátorem, tak vše řešíte se svým prodejcem Rock Machine, který má zase svůj kontakt přímo v ČR.

Poslední bod k tomuto tématu – nabíjení. Standardně je v katalogu Rock Machine udáváno, že se kola dodávají s 2A nabíječkou, která by měla zvládnout dobít akumulátor na plnou kapacitu za nějakých 7,5 hod. Už ale jen s testovacím kolem dorazila výkonnější 4A nabíječka, který by to měla dokázat za polovinu času, což už nyní můžu potvrdit. Sice jsem to přesně nestopoval, ale dvakrát jsem již nabíjel baterii takřka z 0 do 100% a trvalo to skutečně jen pár hodin, nikoliv celou noc!

Spodní uložení akumulátoru a jeho konektory. 
Na baterii nechybí kontrolní diody, které ukazují stav nabití, či nabíjení. 
Na opačném konci najdeme praktické vyklápěcí očko pro snazší uchopení. 

Modely Rock Machine INT2

Když už jsme si naservírovali snad dost obecných informací, zkusme se podívat trochu blíže na jednotlivá kola a dobrat se k tomu, které mám aktuálně na test. Aktuální situaci lze shrnout v podstatě tak, že řada Rock Machine INT2 se aktuálně skládá ze čtyř plně odpružených Blizzardů a dvou pevných Blizzů.

Blizzardy INT2 pak lze ještě rozdělit na tři „standardní modely“ se zdvihem 130 mm nad oběma koly a exkluzivní model Blizzard INT2 e90-29 RZ postavený na odpružení DVO. Ten nabízí 160 mm u vidlice DVO Onyx a 140 mm v případě pružinového tlumiče DVO Jade X Coil. Cenově se pohybujeme od hladiny 89 990 Kč po 149 990 Kč.

V „druhém sledu“ najdeme v rodině RM INT2 již zmíněné dva trailové hardtaily Blizz INT2 postavené na 29“ kolech se zdvihem vidlice 130 mm (ceny 79 990 Kč – e30-29 / 94 990 Kč – e50-29), kdy nám k praktické prověrce do redakce dorazil dražší kousek z této bratrské dvojice.

Přesně jak velí současné trendy, vše co se jen dá schovat do rámu! 
Motor Shimano je hezky zapasovaný do středové partie, zespodu jej ale chrání plastový kryt. 
Zadní část rámu je poměrně masivní, dost silná je již sedlová trubka, výrazné jsou nohy zadní vidlice i vzpěry. 

Rock Machine Blizz INT2 e50-29

K samotnému stroji Rock Machine Blizz INT2 e50-29 se ještě podrobněji dostaneme v případě jeho komplexního hodnocení, na němž se aktuálně pracuje. Tedy zejména v sedle venku v lese, ale třeba i za foťákem v exteriéru, nebo nad nabíječku doma v teple. Přihoďme tedy k dnešnímu úvodu pár zajímavých postřehů z praxe a zbytek nechme na celkové zhodnocení.

Začít můžu kupříkladu tím, že je pro mě Blizz e50-29 kolem, kde zažívám několik premiér najednou. Pominu-li premiéru s tímto kolem jako takovým, tak je to poprvé, co jezdím na kole s pohonem Shimano ale s jinou baterií než Shimano, což ale z jezdeckého pohledu není až takový rozdíl. Pouze jiné konektory a jiný postup při vyndávaní akumulátoru z rámu.

Zároveň je to poprvé, co mám tu čest s motorem Shimano STEPS E7000, jelikož jsem zatím vždy výlučně testoval kola s vrcholnou řadou STEPS E8000. O něco „chudší“ sedmitisícovka ale na mě udělala docela dojem. Jednoduchá ovládací tlačítka, kterými se mění jízdní režimy, znám již z jiných kol, nový je pro mě o něco menší a v něčem chudší displej, alias řídící jednotka.

Drobná a snadno dostupná ovládací tlačítka znám již z jiných kol, jelikož se toto řešení s oblibou využívá i ve spojení s motory STEP E8000. 
O něco menší je kontrolní displej, který i tak zobrazuje vše potřebné. *Nepřesnost zobrazení na fotce je daná jeho vysokou obnovovací frekvencí! 

Zatím hledám připojení, zato výkon je plně dostačující!

Zde mě vlastně (napoprvé) trochu zarazilo, když jsem zjistil, že ve vnitřním menu elektropohonu není položka pro připojení přes Bluetooth, tedy přes aplikaci Shimano eTube, kterou jsem zvyklý používat u vyšší úrovně motorů. Později se ale ke mě dostala informace, že Shimano proces připojení u nižších sad záměrně zjednodušilo, proto nyní stačí nastartovat apku, pak kolo a obě zařízení by se měla spojit.

Tuto záležitost ale budu muset ještě vyzkoušet v praxi, protože mám obvykle ve zvyku pohrát si s výkony jednotlivých jízdních módů (Eco, Trail, Boost) a nastavit je na svou oblíbenou skladbu (Eco – Max / Trail – Max / Boost – Min). On je tedy základní setup, s nímž přišlo kolo od Cyklomaxu, vlastně bez problému funkční (vše na MAX), ale stejně si chci zkusit minimálně postup připojení, ať vás pak o tom můžu informovat. 

Co se rovněž mění u řady E7000 je točivý moment „pouze“ 60 Nm místo 70 Nm u E8000, případně maximální dopomoc omezená na 250%, v porovnání s 300% u vyšší řady. Co to znamená v praxi? U E8000 jsem si mnohokrát říkal, že je zde výkonu pro řadu situací zbytečně moc a proto na 90% jezdím v režimu Trail a to i ty největší stojky! Boost pak obvykle omezuji na nejnižší výkon, i tak s ním člověk mnohdy zbytečně protočí zadní kolo.

U řady E7000 je to jiné. Tady se nižší výkon projevuje skoro lépe než vyšší u dražšího pohonu. Se silou motoru se totiž lépe pracuje, pocitově bych řekl, že E7000 mnohem více zabírá už od nižších otáček klik, při od menší kadence než E8000, kde se k plnému výkonu musíte někdy cíleně probojovat.

Řada E7000 zkrátka není až tak agresivní, je více civilizovaná, tedy vlastně o dost příjemnější. Ostatně o podobné zkušenosti jsem slyšel již dříve kupříkladu od testerů a teamových jezdců Rock Machine, doposud mi ale chyběla osobní zkušenost.

Výrazné zadní vzpěry zjevně nevyžadují použití spojovacího můstku, díky čemuž je zde více místa pro plášť. 
Oblast spoje horní a sedlové trubky, na kterou navazují i vzpěry zadní stavby, je posílena pro značku Rock Machine typickou výztuhou. 
Středová klec nesoucí motor Shimano je „dozdobena“ širším výstupem odkud vychází a dále pokračuje kabeláž přehazovačky, brzdy či snímače rychlosti. 

Rock Machine Blizz INT2 e50-29 – pokračování příště

Dnešní polo-praktické představení novinky Rock Machine Blizz INT2 e50-29 jsem záměrně pojal jinak, než klasické „první dojmy“ v sedle, jelikož jsem si říkal, že si tato nová generace zaslouží obsáhlejší „úvod do tématu.“

Blizz INT2 vedle toho není nijak zásadně komplikovaným kolem, naopak se jedná o velice příjemný a do značné míry všestranný eBike, který vám může stejně dobře dělat společnost při turistických vyjížďkách po oblastech známých i neznámých, pokud se tedy chcete pohybovat i jinak než po asfaltu a štěrku, stejně tak může sloužit jako přívětivá trailová hračka pro volné chvíle v lese po práci či o víkendu.

S tímto kolem jsem objel už docela dost a podrobil jej jak ostrému trialovému nasazení, což už bylo místy na hraně jeho určení a výbavy, ale také jsem si jej užil jako svižného cestovatelského společníka, v kteréžto poloze mu bylo ve výsledku asi o něco lépe. Každopádně takto závěrem musím ocenit, jak hezky se podařilo začlenit novou baterii do rámu a o kolik civilněji nová generace INT2 nyní vypadá. Snad to bude i optimální recept pro dostatečné prodejní úspěchy.

Text a foto: Štěpán Hájíček

Rock Machine Blizz INT2 e50-29 – základní údaje

Cena: 94 990 Kč
Hmotnost: 22,55 Kg (vel. L, bez pedálů | jen baterie 2,74 Kg)
Kokpit (řídítka/představec): 760/45 mm
Kola: 29“
Zdvih vidlice: 130 mm

Více o tomto kole na webu: rockmachine.us