Pivot Switchblade 2020 | Ještě více všestrannosti! (tech news)

Psal se rok 2016, když Pivot představil první generaci svého „nejvíc moc“ všestranného fullu s příhodným označením Switchblade. Tehdy se hodně mluvilo o pluskových kolech (27,5+), řada značek tomuto konceptu věřila, řada z nich ale radši navrhla stroje, které pojmou pluska i devětadvacítky. Jak prozíravé!

Podobně na tom byl i Pivot Switchblade, který ve své původní podobně nabízel 135 mm zadního zdvihu s tím, že dopředu lze nasadit vidlice s délkou kroku 150 až 160 mm. Celý stroj se přitom mohl otáčet na pluskových gumách v rozměru až 27,5×3,25“, případně na velkých obručích do rozměru 29×2,5“.

Jenže…

Časy se mění a kam se dnes poděla plusková kola? Pár jich ještě jezdí, ale většina z nich postupně vyšuměla v zapomnění… Stalo se ale možná to, že tato éra extra širokých plášťů nás naučila používat širší rozměry, než jsme běžně akceptovali do té doby, ať už na průměru 27,5“, nebo mezi devětadvácami.

Každopádně Pivot Switchblade v nové generaci, která se aktuálně představuje světu, se nechce oprostit od své původní všestrannosti, ale naopak ji posouvá snad ještě o kus dál! Dá-li se to tak říct?

On se totiž tak úplně nezbavuje myšlenky použití pluskových kol, jelikož ve specifikacích jednotlivých modelů nacházíme jak komplety na kolech 29“ (obvykle Maxxis Minion DHF/DHR II 2,5/2,4“ na 34mm ráfcích), ale také pluskové sety (obvykle Maxxis Rekon 27,5×2,8“ na 40mm ráfcích).

Pivot Switchblade v odstínu Treeline Green na kolech průměru 29″

Identický stroj na rozměru 27,5+

Tím to ale celé vlastně nekončí, jelikož Pivot Switchblade chce být vskutku univerzální! Jeho vývojáři u této nejnovější generace proto rovnou počítali i s tím, že jej můžete používat buď jako čistou devětadvacítku, jako plusko, nebo jako mullet*! Tzn. dozadu je možné, s klidným svědomím, nasadit vcelku standardní 27,5“ kolo, dopředu 29“ a je hotovo!

*Konečně to někde vidím oficiálně zmíněné a ne jen jako individuální stavbu vybraných jezdců (včetně mě)!

Aby toho nebylo málo, respektive aby se kolo mohlo všem těmto odlišným specifikacím co do průměru a šířky kol dostatečně přizpůsobit, dostalo do vínku Flip-chip umístěný v nejvyšším oku horního trojúhelníkového ramene. Navíc se počítá i s tím, podobně jako u předchozí generace, že lze použít misky spodního ložiska hlavové trubky interní či externí (nižší/vyšší) pro další hrátky z geometrií! Tyto by měly být k sehnání přímo u Pivotu.

Tady je z dostupných fotek asi nejlépe vidět Flip-chip na nejvyšším čepu horního ramene. 

Zpět k základu!

Abychom ale pro samé opěvování všestrannosti nezapomněli na základní údaje… Vězte tedy, že Pivot Switchblade nové generace nabídne o něco větší zdvih zadní stavby, konkrétně 142 mm, dopředu se počítá s vidlicemi Fox 36 s offsetem 44 mm a s délkou kroku 160 mm pro všechny specifikace (ve standardní výbavě řada Factory a Performance).

Vzhledem k vývoji situace na trhu plášťů a vzhledem k tomu, jak se posunuly jednotlivé trendy, lze do rámu usadit kola průměru 27,5“ s plášti maximální šíře „jen“ 2,8“, tedy jisté mezigenerační zúžení (oproti 3,25“), zatímco u velkých kol se prostor lehce zvětšil až do garantovaného rozměru 29×2,6“ (dříve 2,5“)!

Forma pro pečení – Pivot Switchblade MY2020

Nový kompaktní trojúhelník

Všimnout bychom si měli i pozměněné koncepce zadní stavby, která sice stále věří špičkovému licenčnímu systému DW-link (Dave Weagle), avšak oproti svému předchůdci přesouvá tlumič na novou pozici. Tedy z původní polohy pod horní trubkou na koncept s trojúhelníkovým horním ramenem a tlumičem kolmo posazeným nad středem.

Firemní materiály přitom hovoří o řadě důvodů, proč došlo právě k této změně. Nová pozice tlumiče by měla umožnit vytvořit kompaktnější konstrukci rámu, snížit hmotnost a navýšit tuhost. A také snížit těžiště. Dále je tento koncept příhodnější pro integraci elektronicky řízeného odpružení Fox Live Valve (zkoušel jsem loni v létě na modelu Pivot Mach 4 SL), zároveň je v rámu více místa na lahev s pitím atd.

Dále se v informačních materiálech píše o tom, že je křivka odpružení nyní více progresivní, aby jednak vyhovovala moderním tlumičům Fox DPX2, zároveň aby bylo možné nasadit, v případě touhy či potřeby, tlumič pružinový!

Umístění řídící jednotky Fox Live Valve zespodu horní trubky.

Delší, nižší, pro každého jiný!

Pro kompletnost popisu inovací nám ze zásadních témat chybí snad ještě geometrie, kde se to tradičně (již několik let u drtivé většiny značek) hemží těmi samými výrazy.

Delší dosah (reach | 455 u vel. M v pozici LOW), volnější úhel hlavy (66°, LOW), naopak strmější úhel sedlové trubky (75,5°, LOW), optimalizovaná délka zadní stavby (431 mm, LOW) a co je důležité navýšení rozsahu zasunutí sedlovky, aby bylo možné použít teleskopy s delším krokem, než jak tomu bylo doposud.

Porovnání velikostí.

Pivot se navíc chlubí i tím, že se snažil cíleně odladit každou z nabízených velikostí specificky pro jezdce určité postavy, což se dnes stává pomalu celooborovým trendem. Chvála bohu za to! Maximálně spokojeni by tam měli být jezdci s výškou postavy od cca 152 cm po čahouny měřící přes dva metry.

Novinkou je v tomto směru i velikost XS, dostupná i na 29“, která se může pochlubit dostatečným místem pro lahev s vodou, ale také třeba náležitě sníženou výškou rámu (tzv. standover height), a to zejména díky přesunutí tlumiče nad střed.

Tolik snad pro úvodní představení. Základní body si shrňme v následujícím stručném přehledu, více informací najdete již nyní na webu www.pivotcycles.com, dostupnost na českém trhu a ceny v korunách najdete v dohledné době na eshopu protocycles.cz

Pivot Switchblade – základní údaje

  • Zdvih zadní stavby – 142 mm (standardně Fox DPX2)
  • Zdvih vidlice – 160 mm (standardně Fox 36)
  • Kola: 29“ / 27,5+ / mullet (29“/27,5“ P/Z)
  • Maximální šíře plášťů – 29×2,6“ / 27,5×2,8“
  • Materiál – Carbon Hollow Core
  • Hmotnost rámu – 2,57 kg (vel. S, bez tlumiče)
  • Velikosti – XS, SM, MD, LG, XL

Text: Štěpán Hájíček / Foto: Pivot Cycles