Giant Revolt Advanced 1 – Gravel á la MTB (první dojem)

S kategorií gravel biků značka Giant doposud vlastně jen tak vzdáleně koketovala, nebo k ní spíše postupně hledala tu správnou cestu. Pravda, již nějaký čas je v nabídce řada štěrkově orientovaných hliníkových modelů ToughRoad, ale zatím zde chyběl model, který by jasně cílil na branku kategorie gravel bike!

Jednou lákavou a při zpětném ohlédnutí za vlastním hodnocením svůdnou a rychlostně orientovanou vlaštovkou byl model Giant TCX Advanced SX. Ten byl rozhodně povedeným počinem, ale pořád to nebylo to „pravé štěrkové.“ Přes všechny kvality TCX bylo znát, že se jedná o stroj primárně navržený pro CX závody, který dostal „pouze“ pozměněnou výbavu a najednou se pasoval do pozice gravel biku.

Zdůrazňuji, Giant TCX Advanced SX nechci nikterak pomlouvat, už jen moje loňské hodnocení tohoto stroje bylo výrazně pozitivní, spíš mi jde o to připravit si půdu pro představení jeho do jisté míry následovníka – Giantu Revolt Advanced! Ten již od počátku míří čistě na sportovní štěrkoletce, přičemž cyklokrosové kořeny řady TCX nechává tak trochu odložené bokem.

Ostatně poprvé jsme si tento stroj představili loni v září v rámci reportáže z prezentace českého dovozce – firmy Progress Cycle. Nyní přitom můžeme na původní základní informace týkající se zbrusu nového modelu, respektive celé nové modelové řady, navázat prvními jízdní dojmy v jeho sedle.

reklama

MTB i jiná inspirace…

Zatímco bylo loni testované TCX již od pohledu jasným zástupcem původně cyklokrosových speciálů, třeba již díky na poměry značky Giant nezvykle rovné horní trubce, která zde vytváří dostatek místa, aby si jezdec mohl své kolo hodit na rameno, je zbrusu nový Giant Revolt Advanced z výrazně jiného těsta. Nebo přesněji těsto je použité nejspíš víceméně stejné – myšleno špičkově zpracovaný uhlíkový rám z vysokopevnostních vláken – odlišná je naopak forma, ve které se pekl.

Kompaktní rám, výrazný slopping, extra nízko posazené vzpěry zadní stavby a již od pohledu přívětivě a komfortně působící geometrie jsou prvky, které člověka hnedle lákají do sedla a které Revolt jednoznačně odlišují od čistokrevných CX speciálů. Ostatně jeden z čtenářů v diskuzi pod prvními fotkami prohlásil: „Moc pěkné kolo, a to o gravelu zatím ani neuvažuju!“ 😁

Podobně sympaticky přitom Giant Revolt působí i po usednutí za řídítka, která tester přede mnou nechal v maximálně sportovní pozici (představec otočený dolů a posazený těsně u hlavy), na což jsem doposud nesahal. Je pravda, že jsem chvíli uvažoval nad tím, že bych úchop lehce zvedl, jelikož mi přišlo, že se držím poměrně nízko. Nakonec jsem k tomu ale nepřistoupil, protože o žádný zásadní extrém se zde rozhodně nejedná.

Vidlice Giant Advanced Composite s karbonovým sloupkem OverDrive není nikterak přehnaně svalnatá, naopak svými jemnými křivkami ke kolu hezky ladí. 

Zajímavé je její spodní „tupé“ zakončení, přičemž bližší pohled odhalí i pár montážních bodů pro nosiče atd.

Vnitřní vedení je dnes prostě zákon, zde přitom kabeláž vstupuje do rámu, pro zjednodušení, již přímo v hlavě. 

Kompaktní a hravý

S tímto setupem zaujímá jezdec přiměřeně sportovní pozici, páteř ale není přehnaně ohnutá a obvykle se při šlapání ani nekopete do vlastního pupku! Ostatně za poslední dobu jsem z různých gravel biků dost vytrénovaný v ohýbání zad, přesto je nutné říct, že i v takovémto sportovním nastavení působí Revolt v ruce příjemně kompaktním dojmem hravého stroje.

Jedna z věcí, co mi zde malinko vadí, jsou řídítka Giant Contact XR D-Fuse, která jsou vcelku zajímavá již díky netradičnímu zahnutí směrem k jezdci (5° backsweep), na můj vkus jsou ale poměrně úzká (440 mm). Tvarově i svým zpracováním jsou parádní, při své postavě bych ale uvítal širší úchop, který by se pozitivně projevil i ve stabilitě a jistotě v náročnějším terénu.

Každopádně rozměr řídítek se i zde mění podle velikosti kola, přičemž testovaný rozměr M a o skůček větší ML mají řídítka široká 440 mm, velikosti L a XL již vsází na parametr 460 mm. Ale to už by si člověk doladil při koupi, vyměnil, prohodil, upravil dle vlastního vkusu. Ostatně je otázkou, jestli bych osobně neměl cílit spíše na rozměr ML, i když to by problematiku řídítek stejně neřešilo. Navíc na Mku si, až na výrazně vysunutou sedlovku, nepřipadám nikterak nepatřičně.

Kdyby někdo pochyboval o materiálu vidlice, ukažte mu tuto reflexní samolepku.

40 mm široký plášť má ve vidlici místa víc než dostatek, kdo by tedy rád objem obutí dále navýšil, má možnost.

Zvedneš jej na malíčku

Zaměříme-li se čistě na jízdní dojmy, pak se zase pro jednou dopředu omlouvám za možná až příliš velký příval pozitivních komentářů a hodnocení. Ale jinak to nejde, protože mi Giant Revolt hodně sedl a hodně mě bavil a baví, tak proč bych na něm měl cíleně hledat mouchy? První z věcí, co mě pozitivně překvapila, byla jeho parádní hmotnost 8,94 kg (vel. M, bez pedálů), která je patrná již při manipulaci s kolem ruce, stejně tak ji takřka okamžitě zaznamenáte z pohledu jezdce.

Giant Revolt Advanced 1 je zkrátka příjemně lehoučký, zároveň však tuhý a poslušný, proto stačí jen zlehka pošimrat pedály dotykem vlastních chodidel a už si to svištíte krajinou, jako by vám neustále foukal vítr do zad. Nejvýrazněji jsou lehkost a zároveň i pevnost rámu znát ve výjezdech, a to zejména v kratších rychlých, které s Revoltem nevyjíždíte, ale vystřelíte z nuly až na vrchol!

Svižný je tento uhlíkový štěrkolet i na rovině, kdy pohotově a absolutně bez prodlevy reaguje na veškeré povely, zrychluje, nastupuje či brzdí přesně tak, jak si jezdec žádá. Potenciální stinnou stránku tohoto projevu jsem objevil na několika delších rovinách, kde jsem měl pocit, že se Revolt, zejména pro svou lehkost, tak trochu pere s konstantním tempem. Zejména v porovnání s některými dálkovými křižníky, které jsem testoval před ním.

Jeden z výrazných konstrukčních prvků představuje, vedle nepřehlédnutelného sloppingu, také nezvykle nízké usazení horních vzpěr pro maximalizaci komfortu. 

Pohodlí zadní partie přispívá nemalou měrou i zploštěná sedlovka D-Fuse, tedy s profilem ve tvaru písmene „D“. 

Tuhost středové partie je zajištěna více než dostatečným množstvím materiálu nacházejícího se nejen před, ale i za středem.

Rychlostně senzitivní

Parádní mi přišlo také ovládání, pro jehož plné pochopení budu potřebovat ještě trochu času, avšak už nyní se přede mnou rýsuje zajímavý obrázek. Respektive, za jízdy mi v hlavě naskočila zajímavá fráze, které jsem se již nedokázal zbavit – „Rychlostně senzitivní ovládání“.

*Tohle heslo bych skoro mohl prodat některé cyklistické marketingové agentuře 🤩

Co si pod tím máte představit? Nabyl jsem zkrátka dojem, že se Giant Revolt trochu jinak chová v nižších rychlostech a trochu jinak ve vyšším tempu. Konkrétně pokud se pohybujete menší rychlostí po klikaté pěšině, nebo třeba jen kličkujete ve městě mezi zaparkovanými auty, je řízení nanejvýš poslušné a pohotové. Stačí lehký impulz a Revolt okamžitě následuje vaše přání. Své v tomto směru jistě udělá i vícekrát zmiňovaná nízká hmotnost a tuhost rámu.

Naopak, pokud se více rozjedete a vezmete někde za řídítka, nabydete nejspíš dojmu, že je ovládání s každým kilometrem za hodinu jistější a jistější. Ne o trochu, ale o pořádný kus! V tempu se tak člověk nemusí bát, že by jej lehoučký Revolt někde vytrestal díky své hravosti, naopak se budete muset naučit, že ve vyšších rychlostech je potřeba se do zavřenějších zatáček vrhnout s větší vervou a kolo více položit, aby vás to nevyvezlo až na krajnici.

Přední brzda s úchytem flat-mount našla místo v zajímavém vybrání na spodním konci vidlice. 

Třmen zadní brzdy uvnitř rámu je dnes zcela běžnou záležitostí, ale co je ta černá věc vzadu nad patkou? 

Inu, zde se nachází chytře ukryté montážní prvky pro nosič či jiné příslušenství, bez toho, aniž by kazily vzhled.  

Komfortní veselohra

Zapomenout při svém prvotním hodnocení rozhodně nemůžu ani na komfort, kdy mi ani zde nezbývá nic jiného než Revolta pochválit a vyseknout mu hlubokou poklonu. Své jistě udělají již původní bezdušové pláště Giant CrossCut Gravel 1 (700x40c), nemalou roli v této svěží veselohře ale zosobňuje též samotný rám se sníženou zadní stavbou, dlouhá zezadu zploštěná sedlovka D-Fuse, stejně jako sympaticky vyhlížející vidlice.

Ve výrazně rozbitém terénu se na úroveň vyslovených superlativů nejspíš nedostaneme, stále jde jen o pevný rám a pevnou vidlici, v rámci svých možností dělají ale rozhodně maximum, čímž se snaží jezdce rozmazlovat a zároveň mu poskytnout co nejvíce jistoty a odhodlání i mimo zpevněné cesty.

Pláště Giant CrossCut Gravel 1 mají poměrně hustý, přitom však vcelku agresivní vzorek, slušně se tedy odvalují a zároveň rozumně drží. 

Originální řídítka Giant jsou nejen zploštěná na horní straně, ale také nezvykle zahnutá směrem k jezdci (5°). 

Kam to dnes bude?

Toliko informací by mohlo být považováno za dostačující výklad při snaze popsat moje první pocity v sedle novinky Giant Revolt. Sice jsem si v pondělním úvodníku trochu stěžoval, že už začínám být ze samého štěrko-létání docela unavený, ale tenhle stroj jsem si prostě nemohl nechat ujít.

Navíc jsem si i v praxi potvrdil, že se jedná o kolo, které člověka snadno chytne za srdce, rozpumpuje jeho oběhový systém a okamžitě jej vtáhne do hry. Jediné, co bych si přál změnit, by byla řídítka (vyměnit za širší), jinak jsem ohromen a už zase nedočkavě vymýšlím, „kam to bude dnes?“

Text a foto: Štěpán Hájíček


Giant Revolt Advanced 1 – základní údaje

Cena: 69 999 Kč
Hmotnost: 8,94 Kg (vel. M, bez pedálů)
Kokpit (představec/řídítka): 90/440 mm
Pláště: Giant CrossCut Gravel 1, 700×40 (bezdušové)

Více o tomto kole najdete na webu: www.giant-bicycles.com

reklama

Sedlová trubka je pro navýšení prostoru před zadním pláštěm i pro více pružnosti viditelně zeštíhlená ve své spodní polovině . 

Vedení lanka k přehazovačce vystupuje z rámu až těsně nad osou kola.