reklama

reklama

Huck Norris – TEST, aneb jak nezničit ráfek a necvaknout!

Bezdušová kola jsou super věc a mnoho z nás si už bez nich nedokáže představit nebo skutečně užít vyjížďku. Co když ale se zadním kolem příliš tvrdě trefíte hranu, nebo když říznete gumu kousek před cílem? Schytá vše ráfek? Nedej bože karbonový! Nemusí! Účinná ochrana existuje a je navíc blíž, než byste si mohli myslet.

Ono řešení se jmenuje Huck Norris a dle přebalu a loga musí být hned každému jasné na co jeho autoři naráží! Na nezničitelného hrdinu akčních filmů osmdesátých a devadesátých let, kterým byl dodnes slavný Chuck Norris. Však si ještě dnes mnozí z vás vzpomenou na pár vtipů o Chuckovi. Napadá mě třeba: „Víte, kdo jediný dojel na konec kruhového objezdu? Chuck Norris!“ A tak podobně!

Huck Norris by měl být doplňkem podobně nezničitelným jako jeho hollywoodský vzor, přitom je úžasně jednoduchý! Natolik jednoduchý, až mnoho lidí láká vytvořit si jeho napodobeninu podomácku tím, že rozřežou kus starší karimatky a učiní z ní svůj vlastní ochranný systém. I to jistě jde, ale stojí to za to?

Huck Norris není (s)prostá karimatka!

Zaplatit, nebo nařezat?

Upřímně on Huck Norris není v principu ničím o moc víc než pruhem materiálu, jaký se používá na karimatky. Pouze je nařezaný do pásů, odlehčený otvory a vytvarovaný do šípovitého vzoru. Navíc je vymyšlený tak, že si koupíte jeden univerzální rozměr a ten pak snadno zaříznete podle průměru vašeho kola. Celé dohromady pak doplňuje krátká velcro páska se suchým zipem, kterou snadno spojíte dva volné konce k sobě díky nachystaným otvorům.

Abychom ale neskončili u toho, že se stačí inspirovat tvarem a provedením Huck Norrise a pak vzít běžnou karimatku, kobercový nůž a pustit se do práce, je nutno přidat ještě pár informací o promyšlenosti tohoto řešení. Zaprvé je Huck Norris z pevnějšího materiálu než běžná karimatka. Zároveň je opatřen tužší a odolnější povrchovou úpravou, a hlavně by měl mít „uzavřené póry“, aby do sebe nenasákl až příliš mnoho těsnícího mléka. Což se mi vlastně příliš nepotvrdilo.

Když už jsem otevřel téma srovnání s běžnou karimatkou… Je jasné, že se najde řada domácích kutilů, kteří to budou zkoušet vyrobit po svém, ale otázka je, zda se to vlastně vyplatí? Nákup materiálu, práce, metoda pokus-omyl. Nebo prostě jen pár kliků na webu protocycles.cz/shop, platba kartou, kurýr u dveří a pak snadné přizpůsobení, víceméně bezstarostná a pohodlná instalace a nakonec pocit, že jste pro ochranu svého ráfku udělali maximum.

*Huck Norris je patentovaným řešením, materiál, tvar atd., takže by se kopírovat ani neměl 😀

Poprvé jsme Huck Norris instalovali na Turner RFX (test) do kol Praxis Works C32 (test)

Poděl se o svého Hucka!

Navíc si můžete koupit i výhodný set dvou vložek do pláště Huck Norris, díky čemuž ušetříte zhruba 200 Kč a jako bonus dostanete stylový blatníček do vidlice. Ale to je koneckonců na vás, jestli využijete dva kousky nebo se třeba podělíte s kamarádem a pak si střihnete o blatník. Na nás je popsat, jak se s Huckem pracuje a jaké jsou naše poznatky z jeho praktického užití.

Nutno přiznat, že jsem jej testoval skutečně poctivě. Dal jsem mu pár měsíců nešizeného provozu. Nasadil jsem ho na své Enduro a drtil jej na domácích trailech, při mých výletech za poznáním i při dvou enduro závodech. Nejprve mi Huck Norris jistil záda (zadní ráfek) na jarním Blinduru – tady byl spíš pojistkou – později v létě mi výrazně pomáhal na Enduro X Race v Sušici při #MCRENDURO2017, kde bych se bez něj cítil hodně nejistě.  

Huck Norris – Stačí si jen vybrat!

Žádný měř, rovnou řež!

Ze všeho nejdřív ale pojďme k instalaci a souvisejícím otázkám. K dispozici jsem dostal zmiňované dvojité balení, ale zatím jsem použil jen jeden kousek. Blatníčků mám celkem slušnou zásobu od Mucky Nutz, pro zpestření jsem si ale Huck Norris na vidlici také hodil!

Jak už jsme si řekli, průměr vašeho kola nehraje roli, jelikož si Huck Norris snadno zastřihnete, pozornost byste tedy měli věnovat hlavně jeho šíři, či provedení. V nabídce jsou tři „konfekční“ velikosti S, M, L rozdělené podle šířky ráfku/pláště, stejně jako klasická a zesílená DH verze.

*Na moje Enduro s ráfky vnitřní šíře 29 mm a plášti 27,5×2,3” krásně sedla velikost Medium. Hucka jsem z legrace zkoušel i při testu velkých plášťů Specialized v rozměru 650bx2,6“ a také to šlo, tady už ale v kole trochu plaval – slyšitelně se protáčel.

Huck Norris (standard) – 27,5“/29“ Huck Norris (DH) – 27,5“/29“

S: 21-28 mm      75g

M: 27-35 mm    80g

L: 34-45 mm      85g

S: 21-26 mm      75g

M: 26-35 mm    80g

L: 34-45 mm      85g

 

Ve výchozím stavu je Huck Norris vždy v průměru 29“, pokud jej potřebujete zastřihnout na 27,5“ najdete na něm dvě rysky (dva zářezy) a druhé očko pro pásek se suchým zipem, podle čehož jasně poznáte, kde řezat. Měřit se vlastně nic nemusí. Pro zkrácení stačí použít nůž, nůžky apod. Následně se přiloženým páskem spojí volné konce k sobě, nemusí být úplně natěsno a máte vše připravené!

Potřebujete-li upravit Hucka pro rozměr 27,5″, stačí najít tyto rysky.
A pak už jen říznout nožem…
Nebo střihnout nůžkami!

Nabrat a podebrat

Nyní nahoďte plášť jednou patkou do ráfku, pak do něj usaďte Huck Norris. Logicky se nabízí otočit spoj s páskou přesně proti ventilku. Poté stačí nalít mléko (poslední dobou se mi osvědčil Tyre Juice od Juice Lubes), plášť usadit a nafouknout. K tomu se váží další dva body.

Jednak Huck Norris na první pohled trochu překáží a komplikuje oblékání pláště na ráfek, stačí jej ale v plášti trochu nadzdvihnout, podebrat a jde to. První pokus možná nebude úplně snadný, zejména s novým Huckem a případně i se suchým pláštěm, ale věřte mi, že jak si vše sedne, půjde to na druhý pokus mnohem snáz. Už jen díky tomu, jak mléko uvnitř vše důkladně promaže.

Druhý efekt je výrazně pozitivnější. Huck Norris totiž uvnitř vašeho kola roztahuje boky pláště, respektive i patky, ty se více tlačí do okrajů ráfku a celý set je pak snazší usadit, nafoukat. Záleží samozřejmě na kombinaci plášť/ráfek, existuje ale poměrně velká šance, že byste se měli díky Hucku Norrisovi zbavit nutnosti hledat kompresor.

Mně se zatím vždy podařilo nahodit plášť jen s použitím dílenské pumpy (Blackburn AirTower 3/Specialized Air Tool MTB Floor Pump), ostatně osobně ani kompresor v dílně nemám a spoléhám se vždy na své ruce a většinou to vychází. Tedy až na příslovečné výjimky při kombinaci extra širokých ráfků a plášťů s měkkými boky. To jsem ale ještě neměl Hucka 😀

*Nedávno se mi stala poněkud exotická nehoda, když jsem si urazil bezdušový ventilek. Nechtěl jsem Hucka vyndávat, tak jsem dal duši dopředu a ventilek z předního kola dozadu. Nafouknout se mi to pak podařilo běžnou ruční pumpou co vozím v batohu!!!

Hlavně nezapomenout na těsnící tmel…
Poslední dobou se mi hodně osvědčil Tyre Juice od Juice Lubes.
Díky vložce Huck Norris by neměl být problém „nahodit“ plášť bez kompresoru jen dílenskou pumpou.

Jde to i naopak?

Když se ještě slůvkem zmíním o opačném procesu, tedy o sundávání pláště z ráfku… I zde je postup s vložkou Huck Norris v kole trochu specifický, ale opět platí, že komplikace nastanou spíš jen v případě, když bude uvnitř pláště vše suché. Je-li naopak vnitřek kola řádně navlhčený ‚tmelem na bázi silikonu‘ pak stačí vypustit kolo, prsty v požadovaném místě nadzdvihnout Hucka uvnitř pláště a pak pomocí montpáky (ale podařilo se mi to několikrát i rukou) vyháknout pátku pláště z ráfku a pneumatiku svléknout.

Když to vzadu zazvoní!

Zatím jsme si povídali hlavně o instalaci a dalších praktických otázkách, nyní konečně přichází prostor k popisu jízdních dojmů, kterých jsem již nastřádal docela dost. V praxi ale vlastně o tomto vylepšení ve svém kole ani nevíte, což je v zásadě dobře, protože vás ničím neotravuje, zato pomůže, když je potřeba. Logicky jsem pro instalaci vybral zadní kolo, které chytá největší rány.

Za dobu co jezdím s Huckem ve svém kole jsem zažil pár situací, kdy jsem za něj byl skutečně rád. Když proletíte ostré kamenné schody, když chytíte ostrou hranu nebo nečekaně vystouplý kořen, až to v zadním výpletu cinkne! Pak si člověk vzpomene, že má vzadu Huck Norris, který mu možná právě zachránil zadek. A to doslova!

Detail na strukturu materiálu vložky Huck Norris.
Takto snadno se spojí dva konce k sobě.
Huck Norris poctivě naložený v mléce Tyre Juice.

Blinduro & Enduro X Race Proven!

Popisovaných situací nebylo za dobu, co mám Hucka v kole, sice nějak mnoho, ale rozhodně si myslím, že jsem tuto vložku prověřil dostatečně. Ke cti Hucku Norrisovi slouží i fakt, že ráfek, zadní guma i výplet doposud přežily vše, co jsme společně absolvovali. Nad to vše, když jsem se nedávno účastnil Mistrovství ČR v enduru (Enduro X Race 2017), jsem měl pocit, že situace, při nichž si vzpomenu na Hucka v zadním kole zažívám jak při tréninku, tak především v závodě každou chvíli.

Abych byl upřímný. V Sušici na Enduro X Race jsem se potýkal se dvěma defekty zadního kola. Jeden menší řez z boku jsem si přivezl nejspíš už s sebou, druhý o něco větší jsem si pořídil na páté erzetě. Ale tady šlo o útok ostrého kamene z boku pláště, který říznul moji gumu, až z ní začalo stříkat mléko! S tím nemá Huck Norris nic společného. V této situaci mi naopak pomohl tím, že jsem ještě chvíli dojížděl prakticky bez tlaku v zadním kole, abych se dostal na více otevřené místo, mohl vypadnout z tratě a začít řešit daný problém.

V tomto bodě mi pomohly pro změnu knoty Dynaplug a své udělalo i mléko Tyre Juice, které ucpalo zbytek. Díky tomu se mi po pár minutách podařilo narvat nějaký tlak do zadního kola a dojet do cíle RZ5, pak se dostat na kopec a následně přežít i celou RZ6, která byla neskutečně dlouhá!

Huck Norris – testováno (také) v rámci #Blinduro2017 (foto: KUbajsz Fišer)

Díky bohu, že můžu aspoň tlačit!

Vše drželo, dole po dojezdu jsem ale kontroloval knot a on najednou vystřelil z řezu, který se pod závodním zatížením zřejmě o něco zvětšil. Zkoušel jsem pak jet kus s kolem bez tlaku, šlo to, zásluhou Hucka Norrise, ale i tak mi připadalo zbytečné trápit plášť, ráfek a vlastně i Hucka!

Každopádně mi v tuto chvíli dost pomohl i fakt, že jsem mohl kolo s prázdným zadním pláštěm jen tak vést a nemusel jsem se bát, že poškodím ráfek, jelikož mezi ním a zborceným pláštěm byl ještě Huck Norris. Kdybych ho tam neměl, pak bych jako člověk háklivý na svůj materiál, asi nevydržel a kolo nesl, nebo minimálně nadlehčoval, abych ulevil ráfku.

Moje smutná zadní pneumatika v cíli Enduro X Race 2017. Díky Hucku Norrisovi jsem naštěstí nejel čistě po ráfku!

Huck Norris – závěr

Jaký je závěr celého mého vyprávění o hrdinovi jménem Huck Norris? Prostý! Bez něj už na svém Enduru radši jezdit nebudu! Vždyť tahle „karimatka“ zatíží vaše kolo pouze 75 g (jeden kus po zastřižení na průměr 27,5“). Pravda, časem se Huck Norris trochu nacucá mlékem (naváženo cca 110-130 g), tím ale vytváří v kole aktivní rezervu tmelu! Teoreticky… První instalace tohoto systému zabere jen pár minut a pak už nemusíte řešit skoro nic navíc. Jen si na Hucka s úlevou vzpomenete, až to s kolem pošlete někde na hranu, nebo až budete dojíždět po prázdném plášti do cíle.  

V případně karbonových kol bych neváhal ani vteřinu, jelikož je pořizovací cena zlomkem ceny nového ráfku! Ale ani u hliníkové verze není moc nad čím přemýšlet. Alespoň pokud máte svůj materiál rádi a nejste jedincem, který by nové díly fasoval a kterému by do ruky padaly nové ráfky jako čokoládové tyčinky na konci výrobní linky v továrně Orion.

Huck Norris ve vašem kole přitom může znamenat rozdíl, jestli dojedete závod, či vyjížďku, nebo také ne! U sportovního kola či lehkého trailbiku bych asi chvíli přemýšlel, záleží co, kde a jak člověk jezdí, v případě endura a jiných gravity disciplín asi není „o čem…“ Prostě tam Hucka narvat a hotovo! Tedy pokud už nevozíte Schwalbe Procore nebo jiný konkurenční systém (náš malý přehled podobných řešení). Většina z nich je ale výrazně dražší a složitější na instalaci než Huck Norris!

Huck Norris – data

Cena: 1090 Kč / 1290 Kč / 1990 Kč (standard / DH / výhodné dvojbalení s blatníčkem)

Zvážená hmotnost: 80g / 75g / 110-130 g (vel. M  původní / zastřiženo na 27,5″ / nacucané mlékem po čtyřech měsících provozu)

K dostání na: www.protocycles.cz

Huck Norris (standard) – 27,5“/29“ Huck Norris (DH) – 27,5“/29“

S: 21-28 mm      75g

M: 27-35 mm    80g

L: 34-45 mm      85g

S: 21-26 mm      75g

M: 26-35 mm    80g

L: 34-45 mm      85g

 

Více o systému Huck Norris na webu www.hucknorris.com

Foto: Štěpán Hájíček

Huck Norris – standardní balení (S, M, DH)
Výhodné dvojité balení (S, M, L)
Huck Norris – připraveno k montáži
Rozbaleno, jde se na to!
První hrátky s Huckem Norrisem probíhaly v dílně CabTech u Pavla Čábelického.