Dynaplug MicroPro – oprava defektu bezduše v terénu!

Se zajímavým systémem pro snadnou a rychlou opravu defektu bezdušového pláště – Dynaplug – jsme vás již před časem letmo seznámili. S touto malou, ale šikovnou a hlavně praktickou věcičkou jsme si od té doby dále hráli a nyní bychom vám o ní chtěli povědět něco víc.

K dlouhodobému použití a testování jsme dostali hned dvě sady, konkrétně aktuálně jediné dvě sady prodávané u nás. Tedy variantu Dynaplug Micro Pro, kapsli s poměrně pestrým obsahem a Dynaplug Racer, což je menší řešení vhodné do kapsy určené pro použití zejména na závodech.

Motoprincip

Princip celého systému je více než prostý, jelikož se jedná o těsnící knoty – podobné, jaké se již dlouho používají na opravy defektů plášťů aut a motorek. Dynaplug jako takový má ostatně bohaté zkušenosti právě ze světa motorizmu, primárně z oblasti motorek, a až v poslední době došlo na „miniaturizaci“ a úpravu jejich řešení pro jízdní kola, především pro aktivní bikery.

Originalita řešení Dynaplug spočívá v použití měděných hrotů (ostré nebo kulaté), které vám pomohou „procpat“ knot z vnější strany do nitra pláště. Přesněji skrz inkriminovaný otvor (díra po hřebíku, připínáčku, menší řez apod.). Velké automobilové sady totiž někdy fungují i obráceně. Pneumatiku musíte sundat z ráfku, najít díru a zevnitř ven protáhnout knot, který má na spodním konci třeba i plochý těsnící klobouček – záplatu. Není to ale pravidlo.

Dynaplug Micro Pro – zatíží vaší kapsu pouhými 46 gramy!

Zaprvé a zadruhé!

Dynaplug se aplikuje přesně naopak, zvenku, a to díky již zmíněnému hrotu. Ano, mnoha lidem to přijde divné, ale ostrý (či tupý) hrot zůstává v plášti. U oblého by to asi nikomu nevadilo, u ostrého můžete mít obavy „aby to vevnitř nezpůsobilo více škody než užitku“. K tomu vám řeknu jen dvě věci:

Zaprvé jsem s jedním knotem a hrotem jezdil dobře dva měsíce a nic se nestalo!

Zadruhé, pokud vás to vážně trápí, jde o to nepanikařit, užít si zbytek vyjížďky a pak doma v klidu vypustit vzduch, otevřít plášť z jedné strany a samotný hrot vyndat. Mně se jej vždy povedlo sundat jen rukou, stačilo s ním trochu otočit, zahýbat a bylo. V extrému jej odříznete, ale to nejspíš nebude nutné. Pak stačí nahodit plášť zpět a zase vesele jezdit. Bez ostrých hrotů!

Pravda, ostrý hrot trčí uvnitř pláště, pokud vám to vadí, lze jej snadno sundat. 

Defekty s plánem i bez plánu…

Osobně jsem si knoty Dynaplug vyzkoušel v terénu již několikrát. Poprvé to bylo, když jsem natáčel seznamovací/instruktážní video (na konci článku / původní článek). Tehdy jsem vyjel do lesa, vzal si s sebou hřebíky, udělal si záměrně díru do pláště a pak ji knotem ucpal. Nebyl jsem si jistý, co to udělá, ale Dynaplug splnil, co sliboval a já ten den mohl vesele pokračovat v jízdě a na stejném plášti jsem pak jezdil ještě docela dlouho.

Druhá a třetí příležitost nastaly poměrně nedávno, když jsem se vrátil z Gardy a zjistil, že zadní kolo je po pár dnech v garáži úplně měkké. Nafoukal jsem ho a nic nezaznamenal. Pak jsem byl jezdit a při jedné zastávce jsem si všiml, jak se na plášti dělá bublina těsnícího mléka. Zjevně ještě trn z Gardy, který ale to proradné mléko nezalepilo (bylo ho tam málo…).

No nic, Dynaplug MicroPro zůstal již natrvalo v mém batohu, vyndal jsem tedy zlatou ampuli a trochu přifouknul dotčený plášť, abych měl rezervu, kdyby ještě něco uteklo. *Dynaplug se nejlépe aplikuje na nahuštěnou pneumatiku. Rozšrouboval jsem balení, knot i s hrotem byly od minula připraveny (jeden je vevnitř jako rezerva pro další defekt), stačilo tedy měděným hrotem najít otvor, zatlačit celou dlaní, pak to lupne a je hotovo!

Nečekané repete!

Zhruba po dalším týdnu mě čekalo opět jedno překvapení – znovu prázdné kolo! Zřejmě další díra po trnu, který možná v kole zůstal, držel, těsnil a uvolnil se až s další jízdou. Každopádně Dynaplug opět zafungoval na jedničku. A to jsem si ještě před pár týdny říkal: „Je to hezké, šikovné, ale je to vůbec potřeba? Kdy jsem měl naposled defekt, který by potřeboval utemovat knotem?“ A hle, hned dva po sobě v poměrně rychlém sledu!

Dva dokumenty opravy pláště z instagramu.

První je starý dva týdny, druhý přesně týden.

Co se skrývá uvnitř?

U sady Dynaplug Micro Pro je v balení více pomůcek, třeba i trn pro nalezení a dočasné utěsnění otvoru, který se hodí jako příprava před aplikací knotu. Také je zde maličký „samurajský meč“, jenž zase přijde ke slovu, když nechcete jezdit s knotem trčícím ven z pláště. Asi by to ničemu nevadilo, ale „už pro ten pocit…“ Stačí vzít nožík, neříznout se a opatrně odstranit vyčuhující knot.

Knoty radši neřežu hned u pláště, ale nechám je tak milimetr koukat, aby tam zůstala rezerva a aby se dal rozmáčknout a zaplácnout zbytek mezery. Posledním prvkem výbavy je štěteček, který nejspíš souží k vyčištění vodícího kovového válečku před instalací nového knotu.

Dynaplug Micro Pro je malý, přitom krásně uspořádaný.

Máme tady: Štěteček, pomocný trn, nožík pro zaříznutí a trny s knoty.

Jeden trn s knotem je našroubován ve víčku, zbytek je usazen v protikusu.

Knoty ostré, tupé a Megaknoty

Dynaplug Micro Pro, jak už jeho název trochu napovídá, obsahuje knoty pouze jediné (malé) velikosti. Primárně čítá kompletní balení dva knoty v samotné ampuli a tři knoty přibalené jako rezerva. Všechny jsou přitom se špičatou měděnou hlavou (hrotem). Objednat si lze ale také knoty s kulatou hlavou, případně Megaknoty. Ty jsou ale určeny pouze pro variantu Dynaplug Racer.

Racer je druhá u nás prodávaná varianta tohoto nástroje (na trh se pomalu chystá ještě specialita jménem Dynaplug Air), která je maximálně odlehčená a zmenšená. Je to taková mikrotužka s dvojicí čepiček. Pod jednou je klasický knot (ostrá, či kulatá hlava) a z druhé strany je Megaknot. Tedy výrazně větší, silnější a pouze s kulatou hlavou.

Dynaplug Racer má na jedné straně klasický knot a na druhé straně „Megaknot“, alias Megaplug.

reklama

Co to ucpe?

Celkem zajímavou a pro praktické použití důležitou otázkou je, co vše to ucpe a zalepí? Klasický hubený knot si v pohodě poradí s dírou po trnu, hřebíku, připínáčku a tak podobně. Měl by zvládnout i lehké naříznutí pláště. Megaknot by pak měl ucpat větší díru, větší řez, řekněme tak kolem půl centimetru. Alespoň pokud používáte účinné mléko (těsnící tmel).

Viděl jsem i několik případů, kdy se defekt středně velkého řezu řešil aplikací dvou knotů vedle sebe. Neměl jsem tu čest, nebo spíše smůlu, abych musel něco podobného řešit, tak vám nedokážu úplně popsat, jak postupovat. Asi jednoduše vložit jeden knot a pak druhý! V případech, které jsem viděl, to ucpalo solidní řez.

Megaknot (Megaplug) je slušný macek!

Který by měl zacelit i poměrně velké díry nebo menší proříznutí. 

RTFM – Read The Fucking Manual!

Omlouvám se za expresivní výraz v titulku, ale nějak mi sem sedl jako „pr.. na hrnec“. Přemýšlím, jestli je v manuálu něco, co jsem nezmínil v tomto článku, nebo co nezazní v mém promo-videu? Asi ne! Postup je totiž až suše jednoduchý. Na první pokus člověk možná trochu váhá, druhý a další výstřel jsou již na jistotu. Tedy otvor v plášti se mi podařilo zacelit již při prvním zkušebním děrování pláště, napodruhé jsem už o postupu přemýšlel a při třetí příležitosti mi to přišlo samozřejmé jako aplikovat samolepící záplatu.

Ve zkratce:

  • Ideálně trochu dofouknout inkriminovaný plášť, aby se při tlačení knotu dovnitř moc nebořil
  • Najít místo defektu a díru dočasně ucpat kovovým hrotem, tedy trochu zvětšit a upřesnit místo průniku (Dynaplug Micro Pro) / *vhodné i před bodem 1
  • Připravit si nástroj s knotem, špičku vložit vedle kovového hrotu a rychlým pohybem hrot vyjmout a knot vložit do otvoru
  • Pro vmáčknutí knotu dovnitř je ideální opřít se o ampuli vnitřkem dlaně a pořádně zatlačit celou rukou
  • Průnik je potvrzen slyšitelným lupnutím
  • Nyní již stačí vytáhnout ampuli a knot je na svém místě
  • V případě, že vás to trápí a máte Dynaplug Micro Pro, sáhněte pro nožík a zaříznete přebytečný knot (optimálně tak 1 – 2 mm nad pláštěm)
  • Ukliďte všechny použité kousky výbavy Dynaplug zpět na své místo
  • Odložte Dynaplug zpět do batohu/ledvinky/kapsy a…
  • Hlavně doma nezapomeňte před další jízdou vložit nový knot do kovového vodítka, případně vyndejte z pláště ostrý hrot, pokud vás to trápí

Krásně nám to vyšlo na deset bodů a navíc mě napadlo ještě závěrečné téma. Doma, až si budete chystat nové knoty, je třeba je dostat do kovového vodítka. Samy o sobě tam nejspíš nepůjdou, stačí ale nový knot chytit mezi prsty a chvíli jej válet, jako byste dělali hada z modelíny nebo chystali těsto na vanilkové rohlíčky. Následně by neměl být problém vložit knot do kovového válce jeho instalačního vodítka.

A co s tím hrotem?

Zajímavé, nejvíc dotazů na Dynaplug, které jsem zatím dostal, směřovalo na skutečnost, že v plášti zůstane onen ostrý hrot! Ano, vzhledem k jeho osazení je to přesně tak myšleno. Je to jak se špičkou harpuny nebo indiánského šípu. Proniknout dovnitř a pak bránit vytažení.

Řadě lidem se protiví myšlenka, že mají něco tak špičatého a ostrého uvnitř kola a že „ta věc“ míří na jejich ráfek! Ano, potenciální nebezpečí poškození ráfku zde je, ale je hodně malé a hodně teoretické. Osobně jsem s hrotem uvnitř pláště jezdil více jak měsíc a nestalo se vůbec nic. Musela by to být asi hodně velká náhoda, abyste plášť zmáčkli o hranu překážky zrovna v místě, kde je knot a jeho hrot. A ještě větší náhoda by byla, kdyby hrot případnému střetu s ráfkem sám neuhnul!!!

Když totiž plášť sundáte, zjistíte, že jde hrot z knotu sundat rukou. Proto mi přijde riziko poškození ráfku hodně malé. Každopádně pro klid duše lze bez strachu dokončit vyjížďku a doma se hrotu zbavit.

Instalace je snadná, prostě najít ono kritické místo a zatlačit!

Hrot pak trčí zevnitř, ale byla by velká náhoda, kdyby něčemu uškodil.

Jak to ale všichni řeší, tak jsem ty hroty ze svého pláště radši vyndal…

Dynaplug – bez něj už nevyjedu!

Tedy rozhodně bych bez Dynaplugu nejel na Gardu a na jiná místa, která jsou pověstná trny, pro něž pláště horských kol fungují skoro jako magnet. Byly zájezdy, kdy jsme na Gardě snad neměli ani jeden defekt, asi dobré mléko, ale také akce, kdy jsme během jednoho dne vyčerpali zásobu všech duší i záplat a Velký Kuba pak musel poslední zhruba kilometr a půl běžet vedle biku s prázdnými koly, aby dole u jezera čekal, až pro něj přijedeme autem! *Vedle stánku s pizzou a zmrzlinou to asi nebylo až takové utrpení…

Dynaplug Micro Pro, který jsem si primárně vybral pro test, je tak již stabilně součástí mého batohu. Když si občas beru na horské kolo ledvinku CamelBak Palos, řeším sice každý gram a každý kus nářadí navíc, Dynaplug ale beru, vedle samolepících záplat Park Tool, za naprostou samozřejmost.

Uznávám, že počáteční investice není zrovna malá (Dynaplug Micro Pro 1399 Kč, barevný set 1599 Kč / Dynaplug Racer 1399 Kč), mně už se ale tato část výbavy několikrát osvědčila v praxi. Navíc investice je to jednorázová, alespoň v této míře, jelikož náhradní sada pěti knotů vyjde na rozumných 299 Kč (ostré i kulaté). Pouze Megaknoty pro Dynaplug Racer stojí o trošku víc (319 Kč za 3 ks). Základní malé knoty ale člověk využije nejčastěji.

Za mě tedy platí: „Nikdy nevyrážej bez ochrany, nebo alespoň bez těsnících knotů Dynaplug!“


Dynaplug – ceny

Dynaplug Micro Pro – 1399 Kč (základní stříbrný / barevný set 1599 Kč)
Dynaplug Racer – 1399 Kč (jedna barva)
Dynaplug Air(připravuje se uvedení na trh)

Náhradní knoty – 299 Kč (5 ks, ostrá nebo kulatá špička)
Megaknoty – 319 Kč (3 ks – pouze pro Dynaplug Racer)

Základní informace najdete u dovozce: www.bikeaction.cz/znacky/dynaplug/
Vše ostatní hledejte na mezinárodním webu: www.dynaplug.com

Foto: Štěpán Hájíček

Dynaplug Micro Pro – kapsle první pomoci (bez kyanidu).

Dynaplug Micro Pro

Dynaplug Micro Pro

Prázdný zásobník!

Raketa mimo základnu…

Vodící trny a samostatné knoty

Raketa na startu!

Nepřipomíná vám to samurajský meč?

Ninja Go!

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • RDO

    Pockame az bude na Aliexpresu za zlomek ceny 🙂

    • To se v lese s dírou v plášti načekáš 😉

    • michal

      stačí trochu pohledat v motorkářskejch obchodech a koupit normální nepředraženou opravnou sadu… jen holt nebude vypadat tak cool

      • tomas

        Díry po trnech opravovat knotem mi přijde zbytečné, to pobere tmel. Racer mě dává vetší smysl, když vezmu jak vypadají moje defekty. Osobně jedu 10ks knotu za 60kc a narvu ho do plášťe imbusem.

  • JiMi

    Jaký máte názor na SAHMURAI SWORD, který je skoro za poloviční cenu a udělá stejnou službu … http://mtbs.cz/clanek/samurajskym-mecem-proti-defektum-sahmurai-sword/kategorie/doplnky-na-kolo

    • Neměl jsem možnost toto vyzkoušet, ale myslím, že to bude také fungovat. Ostatně stejně koncipované řešení se léta používá u aut a motorek. Navíc umístění do řídítek vypadá také dost rafinovaně. Jde asi jen o přístup, co se komu líbí. Pro mě, jelikož stále střídám kola, která testuji, je Dynaplug výhodnější, jelikož zabere jen malinko místa v batohu či v ledvince a mám ho sebou vždy bez ohledu na to na čem zrovna jedu.