reklama

reklama

Specialized – inovované pláště a nová směs! TESTUJEME

Na horském kole se neustále něco vylepšuje a posouvá dopředu. Nejčastěji se přitom mluví a diskutuje o „železe“, myšleno pevné části jako jsou rám, vidlice, řazení atd., přitom si ale musíme uvědomit, že to, co nás drží na zemi, je guma!

I v tomto podoboru se odehrává slušná inovace a probíhá neustálý vývoj. Mluvit bychom mohli, ale také nemuseli o nových rozměrech obutí, které jsou poslední dobou docela velkým trendem a je okolo nich slušný rozruch. Nastartovaly to kdysi devětadvacítky, pak přišlo 27,5“, najednou naskočily na vlnu zájmu fatbiky, pak se zase zužovalo na 27,5+ (650b Plus) a dnes aby se v tom prase vyznalo!

Ať je to jak chce, tyto a všemožné další hrátky s rozměry mají pro nás běžné smrtelníky pár pozitivních efektů. Jednak se díky velkému tlaku na inovace obutí objevila řada nových vzorků a zároveň se mnoho klasických vzorků objevilo v nových rozměrech. Přidejte obecný trend rozšiřování ráfků, velký důraz na devětadvacítky i v technických disciplínách, tedy velké hrubé gumy, či schopnost řady kol pojmout pláště jak standardu 27,5+ tak i 29“ a najednou máte před sebou neskutečný výběr toho, co můžete na své kolo nazout!

Znovu musím zopakovat, že to není jen o rozměrech, ale také o dezénech jako takových, o konstrukcích plášťů a v neposlední řadě i o jejich směsích. Nemalé změny ve svém sortimentu bikových pneumatik, a to snad ve všech výše popsaných kritériích, chystá i důležitá globální značka Specialized, která v podstatě na výrobně vlastních plášťů vyrostla. Vše odstartoval model silniční pneumatiky Turbo a koukněte, kde je Specialized dnes.

Jedna stylová fotka z Gardy z mojí oblíbené vyhlídky v horní části trailu č. 6 – aneb první poctivé svezení na nových pláštích Specialized Hillbilly a Purgatory 650Bx2,6″ GRID (MY2018).
Pro představu, co vše jsem na Gardě s těmito plášti objel…

Nové figury, nové pojivo!

V mém mailu nedávno přistála zajímavá složka s řadou dokumentů popisující meziroční změny a vylepšení plášťů Specialized, a jelikož jsme primárně bikově orientovaní, týkají se tyto materiály v první řadě MTB obutí. Inovovanou podobu vzorku můžete čekat zejména u modelů jako je Butcher, Slaughter či Hillbilly.

Nové budou i rozměry, kdy třeba Specialized Butcher bude nabízen ve velikostech 26×2,3“, 650bx2,3/2,6/2,8“ a 29×2,3“. Podobně je na tom Slaughter, brutálně zubatý Hillbilly se spokojí s maximální šířkou 2,6“ u rozměru 650B.

Nejlepší je na tom celém fakt, že jsem dostal ještě další mail s prostým dotazem: „Ahoj, kdy by sis mohl přijet pro nové vzorky a rozměry plášťů na test? Tvoje Enduro 650B by mělo v pohodě pobrat 2,6“ a pro další varianty ti klidně půjčíme Enduro 29!“ Co říkáte? Na takovou otázku se nedá odpovědět záporně!

Výhled na Torbole, Riva del Garda…

Čtení na pokračování…

Testování plášťů je poměrně specifická disciplína, kterou je nejlépe vykonávat na kole, které člověk dobře zná a v prostředí, které člověk dobře zná. Proto nebylo co řešit a první vzorky na test šly bez přemýšlení na moje Specialized Enduro 650B Comp (MY2017), které jsem na podzim porovnával s identickým strojem v rozměru 29“.

Svoje kolo pochopitelně znám velice dobře, i když v mezidobí sedlám řadu dalších hraček. Zároveň bych ale měl připomenout i jednu skutečnost, že totiž již poměrně dlouho trápíme na redakčním RB Bandit 675 raný předprodukční vzorek Specialized Butcher 650bx2,3“ v provedení S-Works, který nás v redakci všechny zaujal. Když jsem měl tedy možnost vyzkoušet další pryže se stejnou směsí, neváhal jsem ani na chvíli…

A proč jsem nazval mezititulek „čtení na pokračování“. Protože jsme začali u Banditu a oné prvotní gumy, pokračovat budeme nyní popisem jízdních vlastností inovovaných vzorků HillBilly a Purgatory (650Bx2,6“) a pak na mě čeká ještě Enduro 29, na kterém budou obuty pláště Butcher v rozměru 650Bx2,8“.

Specialized S-Works Butcher Gripton 650Bx2,3″ – prototyp
Dlouhodobě testovaný na RB Bandit 675

Eskalace přilnavosti

S MTB plášti Specialized mám různé zkušenosti, zejména z poslední doby. Tedy kdysi dávno jsem měl na svém prvním skutečném MTB stroji také pláště Specialized a tehdy jsem z nich byl unesen. Tyto vzorky se již ale dávno nevyrábí. Ještě na podzim minulého roku jsem byl majitelem Stumpjumperu FSR, který dorazil s plášti Specialized Butcher Control 650Bx2,3“.

Tehdy jsem je rychle vyměnil, jelikož vzorek sice na hlíně držel dobře, na mokru mu ale chyběla jistota a také měl vcelku papírové boky, které jsme já i kolegové hned několikrát prořízli! Na mém novém Enduru už byl Butcher a Slaughter, oba ve variantě GRID, která je o něco těžší, zároveň však výrazně odolnější a také použitá směs je měkčí a na mokru, na kamenech a kořenech o dost jistější.

Nakonec jsem zkusil zmíněnou chystanou novinku, tedy inovovaný Butcher se směsí Gripton a byl naprosto unesen. Kolega Zed tuto gumu dokonce odmítá sundat z našeho RB Bandit 675, protože je tak jistá, agresivní a pevná! Prvotní vzorek sice váží kolem 1300 g, finální kousky by se ale měly dostat hravě pod kilo. Tyto všechny parametry ale blednou před schopnostmi Griptonu!

GRID = pevnější konstrukce pláště | Gripton = inteligentní směs | 2bliss ready = příprava pro bezdušové použití

GRIP…co? Gripton!

Již několikrát jsem zmínil materiál, či směs pryže s obchodním názve Gripton. Není to Krypton, Kryptonit, ani Griptonit, ale Gripton! Specialized se díky tomuto materiálu nemusí chlubit tím, že jeho pláště obsahují dvě, tři nebo snad čtyři různě tvrdé směsi gumy. Neobsahují! Stačí jim jedna inteligentní! Gripton!!!

Gripton nespadl na zem z čistého nebe jako meteorit, s nímž se na zem dostal Superman! Tento materiál má své kořeny u… Trochu jiné značky, ale to není důležité. Specialized totiž Gripton používá již nějaký čas a to hlavně na silničních pláštích, až nyní nastává zásadní obrat a tato směs se dostává i do MTB světa.

Asi by bylo zajímavé rozebrat si chemickou strukturu polymeru, který tvoří hlavní část Griptonu, ale zase tak dobrý chemik nejsem a nejspíš to bude i výrobní tajemství, k němuž se člověk jen tak nedostane. Důležité je, že je tento materiál z nové éry! Možná není „nano“, zato je inteligentní!

Po balvanech na „Garda trailech“ jako nic!

Chytrá guma?!

Ano! Podle prezentačních materiálů dokáže Gripton rozlišit nízko a vysokofrekvenční zatížení a podle něj mění své vlastnosti. Zní to možná divoce, ale je to vlastně docela prosté. Při jízdě po rovném podkladu (pevná cesta, asfalt) je guma zatěžována konstantním tlakem, či jeho plynulou a spíše nízkofrekvenční intenzitou.

Naopak při jízdě v terénu naráží do pláště spousta nerovností, pneumatika má tendenci odskakovat a být neustále bombardována jako opuštěný měsíc bez atmosféry při průletu meteorickým rojem. Takovéto vysoké a hlavně vysokofrekvenční zatížení je přesný opak jízdy po asfaltu.

Ve výsledku to znamená, že použitá směs dokáže rozlišit, zda je valena po silnici, nebo drcena na trailu v terénu. Vnitřní skladba molekul je přitom uspořádána tak, že při plynulém zatížení materiál v pneumatice ztuhne, což pomáhá ke snížení valivého odporu. Naopak v terénu při rázovém zatížení se molekuly rozpohybují jako při ohřevu jídla v mikrovlnce, dezén změkne a přilnavost je maximalizována!

Gripton dokáže rozlišit konstantní zatížení (ztvrdne) nebo dynamické (změkne)

Velký balón, ostré drápy!

Tolik teorie, nyní si pojďme říct něco o praktických postřezích za dobu našeho testování. Prvně bych rád zmínil, nebo spíše připomněl, že s prvotním vzorkem Butcher 650bx2,3“ S-Works, který se stále otáčí na RB Bandit 675, jsme maximálně spokojeni co se týká trakce, přilnavosti i jistoty konstrukce samotného pláště. Zároveň jsme nezaznamenali, že by nás tato pryž, až na svou vyšší předprodukční hmotu, nějak zásadně brzdila na asfaltu.

Více jsem ale rozdíly cítil u dalších dvou vzorků, které už jsou téměř na 100 % shodné s budoucí produkční variantou (HillBilly a Purgatory). Moje zkušenosti s nimi jsou ale trochu „deformovány“ skutečností, že se jedná o rozměr 650Bx2,6“, který jsem obul na klasický ráfek 650B s vnitřní šířkou 29 mm. Není to až tak šílené, jak to takto na první pohled vyznívá, ale i tak je to slušný balón. Zejména pak zubatý HillBilly, který vypadá velký i v běžnějším rozměru.

Každopádně velké, větší a ještě větší obutí je dnes docela často propíraným trendem, proč tedy nezkusit, jak se taková „skoro-plus-guma“ v šíři 2,6“ chová na standardním ráfku. Upřímně šlo hodně o zvyk a o pochopení, jak se tyto pláště chovají a také o nalezení optimálního tlaku.

Specialized Purgatory je ještě vcelku standardní all-mountain vzorek
Specialized Hillbilly ale připomíná spíše pneumatiku z motorky
Což je při rozměru 650Bx2,6″ skoro pravda!

Klíčový nátlak!

U pneumatik s šířkou řekněme 2,3 – 2,4“ si člověk může hrát s tlakem v poměrně širokém spektru, přičemž se jízdní vlastnosti mění, avšak až na vyslovené extrémy nikterak radikálně. U pláště šíře 2,6“ může ale znamenat posun o 0,1 – 0,2 bar docela slušný skok. Respektive pláště tohoto rozměru mají často jednu určitou zlomovou oblast, kde se ze stabilní a krásně přilnavé pryže stává hůře předvídatelná a deformující se houba.

Navíc není plášť jako plášť. Konkrétně v porovnání HillBilly a Purgatory Grid (Gripton) mi přišlo, že je HillBilly při stejném tlaku pevnější, Purgatory měkčí. Postupem času jsem tak experimentoval s tlaky a osciloval u předního pláště na hodnotách 0,9 – 1 bar, vzadu pak cca 1 bar až 1,2 bar.

Vtipné je, že jsem toto obutí prvně zkoušel v okolí Lago di Garda, kde bylo potřeba zkombinovat delší asfaltové přejezdy, ať již podél jezera, tak i nahoru do kopců, a náročné terénní sekce, a ještě jsem si občas střihl street! Nakonec to skončilo tak, že jsem si na delší přejezd z Malcesine do Torbole a dále nahoru do Nago a směrem na Altissimo gumy v kempu více přifouknul a před vytouženou, a hlavně zaslouženou akcí je zase upustil.

Vydrápat se od jezera Garda (60 m.n.m.) nahoru na kvótu přibližně 1200 m.n.m. mi dalo docela zabrat, až jsem si z toho musel na chvíli lehnout!

Tvář první – andílek

Při tomto postupu mě překvapilo, jak dobře ve výsledku tyto macaté pláště jely po asfaltu. Sice s vyšším tlakem, ale i tak! Rozměr 2,6“, ostrý vzorek HillBilly a protivítr okolo jezera vypadaly jako totální zabijácká kombinace, ale nakonec to šlo. I výjezd nahoru do svahů nad jezero, až na kvótu 1200 m.n.m., nebyl až tak dramatický, jak bych si dopředu myslel.

Přiznávám, že poté, co jsem se vrátil domů, nastudoval si pár materiálů o směsi Gripton a pak vyrazil na své lokální traily, jsem nechtěně zmanipuloval svou vlastní mysl a snažil se uvěřit tomu, co sepsali pracovníci marketingu Specialized. Možná jsem se nechal ovlivnit, možná ne. Pravdou zůstává, že jsem se na několika přejezdech či ve výjezdech až divil, jak snadno to jede!

V tomto bodě ještě jednou připomenu potřebu najít optimální tlak, zejména u zadního pláště, když jej ale trefíte, dočkáte se velkého komfortu a přitom i velice solidního valivého odporu. Tedy solidně nízkého! Hodně mě to překvapilo na jedné štěrkové cestě s postupně rostoucím sklonem, kterou jsou vyjel jako nic a přitom jsem se dopředu bál, jak se budu s těmito balóny v prudkém závěru trápit!

Rozměr 650Bx2,6″ na 29 mm široký ráfek docela padl, místy by se mu ale hodila i širší základna, řekněme 35 mm. 
Hodnoty doporučeného tlaku obvykle nerespektuji! I zde jsem se skoro vždy pohyboval hluboko pod 1,5 bar.
Ještě detail na Purgatory a důkaz, že jde o šíři 2,6″.

Tvář druhá – čertík z krabičky

Nebudu vás vodit za nos a rovnou přiznám, že na domácích trailech mi chvíli trvalo, než jsem si zvykl na velký balón předního pláště a jeho lehce pluskový, lehce opilý projev. Když jsem ale toto dokázal kompenzovat patřičným přenastavením velícího centra (přizpůsobením ve své hlavě), začal jsem si tyto gumy zatraceně užívat.

Přechod z rozměru 2,3“ na 2,6“ možná nezní až tak dramaticky, skok je to ale docela velký. Zvětší se styčná plocha a trochu naroste i vnější obvod. Přidejte vysoký vzorek předního pláště Specialized HillBilly se směsí Gripton a máte před sebou, či spíše vepředu pod sebou, slušně zabijácký komplet! A také, že zabíjel! Hlavně časy na Stravě.

Kolega, kterému jsem takto vylepšené enduro nechal na jeden víkend mi napsal: „Člověče, zajel jsem na jedné sekci s velkými šutry svůj druhý nejrychlejší čas, a to jsem se o to ani nesnažil!“ Já sám jsem při své hlavní testovací vyjížďce stačil prolomit pár osobních rekordů a také jsem rozhodně nejel na krev, spíš si na gumy pomalu zvykal. Ona velká plocha, ostrý zubatý vzorek a výtečná směs prostě dělají své.

reklama

V rychlých zatáčkách se široká guma na spíše užším ráfku trochu žvýká, ale ta přilnavost! Jestli by nebylo rychlejší vzít to rovně!

Trochu jako na devětadvacítce

Je to tak. Místy jsem měl vážně poct, že obvod mých kol narostl o víc než kolik bych dle udaného parametru 650Bx2,6“ čekal. Jako by celý set utekl standardu 27,5“ a přiblížil se více 29“! Tak jistě jsem se s ním cítil na různých terénních schodech a jiných překážkách, kde „průměr dělá dojem“. Zatáčení, pravda, nebylo až tak přesné a bezprostřední jako s klasikou 650Bx2,3“, ale logicky je to vždy něco za něco!

Opět a stále dokola… Je to hodně o zvyku a hodně o tlaku. Nakolik vyjdete vstříc vašemu kolu, natolik vyjde vstříc ono vám. Asi bych ani po této zkušenosti nechtěl zahodit svoje „dva-trojky“ a nahradit je nastálo „dva-šestkou“, dovedu si dnes ale mnohem lépe představit, že bych si takové obutí pořídil a používal jej na určité specifické situace do extra těžkého terénu.

Třeba na Enduro Race Ještěd bych byl za takové gumy asi hodně rád!

Velice zajímavé bylo chování plášťů také v určitých extrémech, zejména pak v rychlých ostrých zatáčkách. Na pevném podkladu bylo znát, že se velké balóny v oblouku dost deformují a že by jim určitě lépe seděl ráfek vnitřní šířky alespoň 35 mm. Fascinující byl pak především Specalized HillBilly, který se sice v oblouku někdy pocitově hroutil, přitom se vlastně jen opřel větší plochou o rozmáčený svah, načež držel a řezal jako šílenec s maskou z klasického hororu.

Není 27,5″ jako 650B 😀
Moje vidlice RockShox Yari (Boost) pobrala „dva-šestky“ celkem v klidu.
Vysoký vzorek už se ale pomalu přibližuje spojovacímu můstku.

Urvu, nebo se servu?

Zkoušel jsem ho třeba urvat v zatáčkách na hlíně na odkloněném svahu, ale nepodařilo se mi to. Neměl jsem morál na to položit v zatáčce loket na zem nebo se sedřít, až to skutečně urvu! HillBilly s tlakem kolem 1 bar se vážně zajímavě žvýkal, jeho ostré výstupky se ale zakusovaly neskutečně lačně do hlíny a já sice neměl pocit, že jsem na 100 %.- pánem zvolené stopy, požadovanou trajektorii jsem ale nakonec vykroužil a ještě se udržel na svahu a nesvezl se až do vybrzděného žlabu.

Purgatory nazuté vzadu pak plnilo za všech okolností velice schopně roli zadního pláště. Ve výjezdech zabíralo, ve sjezdech drželo a kde bylo třeba, tam se nechalo i trochu utrhnout do smyku. Ale s rozumem. Sranda byla s tímto obutím na Gardě, kde jsem kličkoval nočními uličkami Malcesine.

Zde na kulatých kočičích hlavách místních vápencových chodníčků a uliček vydávaly zbrusu nové pláště srandovní žvýkavé zvuky, až se za mnou ohlédlo všech pět turistů a sedm místních, co jsem zde toho večera potkal.  Dost mě také bavilo traverzovat jednu malou šiknou kamennou stěnu dole u moře, kde bylo, zejména s vyšším transportním tlakem, dokonale znát, jak se v extrému ohýbají a deformují vysoké špunty pláště HillBilly. Až to se mnou párkrát vtipně smýklo, ale to jsem vlastně čekal!

Široká a poměrně otevřená zadní stavba také neměla problém s umístěním takto velkých plášťů.
Dostatečná rezerva byla i v tomto kritickém bodě.
Koukám ale, že se řetěz na nejlehčím převodu již docela blížil boční stěně pláště.

Kam s ním a co dál?

Z dosavadních zkušeností musím říct, že směs plášťů Specialized Gripton se jeví jako skutečně povedená. Neřeknu vám a nebudu to měřit v laboratoři, jestli na asfaltu skutečně ztvrdne a v terénu zase změkne, či zda je to jen otázka autosugesce. Postavit se ale můžu za tvrzení, že všechny MTB Gripton pláště, co jsem zatím zkoušel, drží v terénu vážně dobře, sakra dobře, a na přejezdech přitom nebudí dojem, že se okolo vás zastavil čas!

Maličko starší vzorek Butcheru na RB Bandit 675 navíc drtíme již docela dlouho a přitom se nezdá, že by nějak výrazně mizel. Naopak mě vždy překvapí, že je stále tak krásně zubatý a stále vypadá skoro jako nový! Takže i potenciál životnosti se nezdá být vůbec špatný! Počkejme si tedy ještě na další část našeho gumárenského hodnocení, tentokrát v sedle Specialized Enduro 29er, s koly standardu 6Fattie a plášti Specialized Butcher Grid Gripton 650Bx2,8“. A možná k nim dostanu ještě další vzorek na porovnání.


Spurty po rovině nebyly překvapivě až tak zničující, jak by si člověk myslel. 
V zatáčkách to chtělo trochu zvyku a cviku…
Největší sranda byla, když to člověk rozpálil po kamenech!

AKCE – Kup jeden, ber dva!

Na úplně nové, či alespoň omlazené vzorky Specialized si bude třeba na pultech prodejen ještě chvíli počkat, stejně tak na prodejní variantu modelů se směsí Gripton. Každopádně pokud byste chtěli zkusit některé z plášťů Specialized, varianty GRID nejsou vůbec špatné i bez Griptonu, máte nyní výjimečnou příležitost. Prostě si vyberete a zaplatíte jeden plášť a k němu jako bonus dostanete druhý identický kousek zdarma!

Pozor, tato akce je ale časově omezená a koho zlákala, ten má šanci jen do půlky května 2017! Více o akci „Kup jeden, ber dva“ na stránce specialized.com

Přehled aktuálně prodávaných MTB plášťů a jejich ceny najdete rovněž na webu specialized.com

Foto: Štěpán Hájíček

Takové jsou moje dojmy z plášťů Specialized HillBilly 650Bx2,6″

A Purgatory 650Bx2,6″ v provedení GRID, 2Bliss Ready, Gripton compound