reklama

reklama

RB Bandit 675 – první dojmy a nejbližší plány

RB Bandit 675 - redakční bike | prvni dojmyUž je to nějaký týden, co jsme konečně poskládali novou redakční mašinu, RB Bandit 675. Zatím jsem ale neměl čas ji osobně prověřit v terénu a svěřil jsem ji proto na zajetí svému ochočenému zátěžovému jezdci a korektorovi v jedné osobě (The Zed)! Nyní jsem se ale konečně svezl a vozit se budu dál protože…

Protože jsme společně s Petrem Heiníkem vymysleli jednu vtipnou a hlavně zajímavou akci. Použijeme náš rám a moje testerské schopnosti a zkušenosti a vystřídáme na jednom kole několik tlumičů. To proto, aby se vidělo, co tento rám umí a dokáže a jaké odpružení mu vyhovuje, či prostě jak se chová s tou či onou jednotkou odpružení. Výstup tohoto srovnání by pro vás mohl být vodítkem zejména v případě, že vás Bandit zaujal, avšak tápete nad výběrem právě tohoto dílu.

Do této chvíle jsme měli k našemu kolu zapůjčen tlumič RockShox Monarch Plus v provedení DebonAir, abychom na něm mohli jezdit, než dorazil z e-shopu www.BikeStrike.com objednaný tlumič DVO Topaz, který bude na našem RB stabilně za účelem dlouhodobého testování.

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Co budeme zkoušet?

Bude toho docela dost. Začneme s výchozím tlumičem, který je i součástí originálního konfigurátoru RB, tedy s již zmíněným RockShoxem Monarch Plus DebonAir. Včera jsem si v pražském obchodě RB vyzvedl druhý identický tlumič, pro změnu osazený jehličkovými ložisky namísto klasických bronzových pouzder, která jsou na kole nyní. Hned poté můžeme navázat naším vzduchovým tlumičem DVO Topaz a vzápětí zkusit pružinu DVO Jade, kterou si pro svoje kolo objednal Petr Heiník. Vše by měl korunovat tlumič Fox Float X z Factory Series s komorou EVOL a třeba se časem dostaneme i k tlumiči Fox X2. Případně se může vyskytnout i něco jiného…

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Zkalibrovat senzory!

Abych si „zkalibroval svoje testerské senzory“ v rukou, nohou a v… (zadku!), trápil jsem tento týden po dva dny naše RB na trailech kousek za barákem, i kousek dál na Brdech a musím  říct, že jsem z kola nadšený. Je vlastně v mnoha ohledech dost jiné, než současná enduro produkce, ale to mi nevadí, spíš naopak. Největší rozdíl je svým způsobem v geometrii a také v projevu odpružení, kdy kombinujeme vidlici Manitou Mattoc Pro a tlumič, o kterém jsem se zmiňoval již několikrát.

V aktuálním set-upu, kterému chybí ještě kola Industry Nine (již jsou v ČR a čekáme na jejich zapletení), je RB Bandit 675 až překvapivě živým kolem, zejména s ohledem na projev jeho odpružení. Již několikrát mě fascinovalo – obzvláště když na Bandita člověk přestoupí z jiného fullu – jak moc se tlumič zanoří jen když se posadíte do sedla. Tlumič klesá a klesá a vy máte pocit, že musel zahučet dobře o půlku zdvihu! Ne, ne, stále je tam 35% sag, nic víc!

Hodně aktivní je zadek i v terénu, což krásně koresponduje s vidlicí Manitou Mattoc, která se po našem posledním servisním zásahu a tuningu nebojí ponořit hlouběji do zdvihu, podobně i zadní stavba. Když si to tedy namíříte divokým rozbitým trailem zprudka dolů, budete se až divit, jak moc to na obou frontách lítá. Skoro jako za časů vinutých pružin. Člověk si na to musí chvíli zvykat, jelikož takto se většina současných enduro strojů nechová, zejména ne těch postavených na odpružení Fox!

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Rozbouřené vody

Někdy to je docela slušná divočina a člověk může být místy až lehce nervózní, jak se odpružení pod ním vlní, zejména když přijde větší příčná nerovnost, boule, nebo naopak rychlý dloubáček (Amíci říkají G-out). Nebojte, není to ale tak, že byste se propadli až na dno, nebo si klepli o doraz. Vidlice i zadek jsou v tomto směru dostatečně rozumní, jen jsou prostě aktivnější, než bývá současná konkurence.

Super je to naopak na rozbitých a členitých trailech, kde jedete hlava nehlava, šutr nešutr. Úžasná byla moje poslední zkušenost z Brd, kde je několik těžkých trailů z velkými balvany, jimž se někdy prostě nelze vyhnout. Zejména, když křižujete kamenné moře. S RB Bandit 675 přitom stačilo držet řídítka, směr a zbytek vyřešilo odpružení a pláště WTB Vigilante.

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

reklama

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)

Jak je to s tou progresí?

Hodně lidí kritizuje RB Bandit 675, nebo spíš poukazuje na určitý fakt, který je vlastní použité konstrukci zadní stavby. Tím je vysoká progresivita samotného zavěšení. Ano, je tam a proto v RB doporučují tlumiče s velkou komorou jako je RockShox DebonAir, DVO Topaz (v základu) nebo Fox EVOL. Tlumiče, které by měly být více lineární. I já při svých několika jízdách progresivitu zkoumal a nelze se jí vyhnout.

Osobně jsem jezdec, který má radši flow, s kolem netříská, příliš neskáče a tak podobně, proto se pode mnou zadek moc často k dorazu nedostane. Zjistil jsem ale následující. Zaprvé nižší tlak (vyšší sag) tomuto jevu nepomůže. Optimální je, dle mého, 30 – 35 %. Když jsem ufouknul na 40 %, bylo kolo zbytečně žvýkavé, předek se ve výjezdech zvedal a k delšímu kroku jsem se nedobral. S 30 i 40 % sagu jsem se běžně nedostal dál jak cca 1 cm od konce pístnice. Faktický doraz je pár milimetrů nad koncem pístnice.

Když jsem se vrátil k původními sagu (35 %) a když jsem později projel jeden mocný dloubák, houpačku, G-out, nebo jak to nazvat, šoupnul jsem gumičku na pístnici i tak o dalších pár milimetrů blíže konci. Druhý, třetí průjezd s vyšší razancí by asi dokázal ještě víc. Závěrem této sekce proto říkám: „Ano, dorazu na tlumiči lze dosáhnout, vyšší progrese konce zdvihu je zde ale oprávněná a dělá to, co má! Tedy chrání jezdce, tlumič i rám od zbytečně tvrdého konce!“

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Ovládání a pak už končím…

Ještě pár slov k ovládání a pak jdu zase jezdit! Pokud se RB Bandit 675 konstrukčně podobá Giantu Reign – netvařme se, že to nevidíme – pak se jeho ovládání v mnohém blíží Turneru RFX. Bandit 675 je hodně stabilní, má značně položenou hlavu a při nižším tempu a ve více utažených zatáčkách se chová trochu jako chopper. Musíte ho do zatáček více lámat a je pak mnohdy i trochu delší. To jsem ale ochoten akceptovat.

Co mě naopak baví je fakt, že Bandit 675 není zbytečně dlouhý, hlavu má trochu výš, nikoliv však v oblacích a jeho rozvor je vcelku rozumný. Díky tomu je krásně stabilní a jistý, zejména v prudkých padácích. Nebojí se vyššího tempa, nevadí mu ale ani opatrné manévrování na kořenech a mezi kameny v rychlosti chůze důchodkyně na přechodu. Jak jsem zmiňoval výše, je to slušný protiklad současným dlouhým a nízkým enduro speciálům, jako je třeba Rocky Mountain Altitude, mně to ale vyhovuje!

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Poslední dovětek…

Abych nezapomněl. Slyšel jsem od několika lidí, že: „RB Bandit 675? Z kopce výborný, jede jako malý sjezďák, do kopce se mu ale moc nechce!“ S tím nemůžu příliš souhlasit. Bude hodně záležet na konkrétní sestavě, kolech, obutí a celkové hmotnosti, ale… Ale kolo jako takové problém nemá. Zadek je při šlapání krásně stabilní a nehoupe se ani když je tlumič plně otevřený. Zadní stavba je naopak krásně jistá a záběry do pedálů jsou plně využité, přitom ale stále velice slušně reaguje na nerovnosti a žehlí vše, co je pod zadním kolem.

Na asfaltu to není žádný švihák, už jen díky gumám WTB Vigilante, kdy má každá více jak jeden kilogram. Na štěrku ale docela jede, stoupá překvapivě ochotně a cestou dolů… To už stačí jen pustit brzdy!

Foto: Štěpán Hájíček