RB Bandit 675 – první dojmy a nejbližší plány

RB Bandit 675 - redakční bike | prvni dojmyUž je to nějaký týden, co jsme konečně poskládali novou redakční mašinu, RB Bandit 675. Zatím jsem ale neměl čas ji osobně prověřit v terénu a svěřil jsem ji proto na zajetí svému ochočenému zátěžovému jezdci a korektorovi v jedné osobě (The Zed)! Nyní jsem se ale konečně svezl a vozit se budu dál protože…

Protože jsme společně s Petrem Heiníkem vymysleli jednu vtipnou a hlavně zajímavou akci. Použijeme náš rám a moje testerské schopnosti a zkušenosti a vystřídáme na jednom kole několik tlumičů. To proto, aby se vidělo, co tento rám umí a dokáže a jaké odpružení mu vyhovuje, či prostě jak se chová s tou či onou jednotkou odpružení. Výstup tohoto srovnání by pro vás mohl být vodítkem zejména v případě, že vás Bandit zaujal, avšak tápete nad výběrem právě tohoto dílu.

Do této chvíle jsme měli k našemu kolu zapůjčen tlumič RockShox Monarch Plus v provedení DebonAir, abychom na něm mohli jezdit, než dorazil z e-shopu www.BikeStrike.com objednaný tlumič DVO Topaz, který bude na našem RB stabilně za účelem dlouhodobého testování.

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Co budeme zkoušet?

Bude toho docela dost. Začneme s výchozím tlumičem, který je i součástí originálního konfigurátoru RB, tedy s již zmíněným RockShoxem Monarch Plus DebonAir. Včera jsem si v pražském obchodě RB vyzvedl druhý identický tlumič, pro změnu osazený jehličkovými ložisky namísto klasických bronzových pouzder, která jsou na kole nyní. Hned poté můžeme navázat naším vzduchovým tlumičem DVO Topaz a vzápětí zkusit pružinu DVO Jade, kterou si pro svoje kolo objednal Petr Heiník. Vše by měl korunovat tlumič Fox Float X z Factory Series s komorou EVOL a třeba se časem dostaneme i k tlumiči Fox X2. Případně se může vyskytnout i něco jiného…

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Zkalibrovat senzory!

Abych si „zkalibroval svoje testerské senzory“ v rukou, nohou a v… (zadku!), trápil jsem tento týden po dva dny naše RB na trailech kousek za barákem, i kousek dál na Brdech a musím  říct, že jsem z kola nadšený. Je vlastně v mnoha ohledech dost jiné, než současná enduro produkce, ale to mi nevadí, spíš naopak. Největší rozdíl je svým způsobem v geometrii a také v projevu odpružení, kdy kombinujeme vidlici Manitou Mattoc Pro a tlumič, o kterém jsem se zmiňoval již několikrát.

V aktuálním set-upu, kterému chybí ještě kola Industry Nine (již jsou v ČR a čekáme na jejich zapletení), je RB Bandit 675 až překvapivě živým kolem, zejména s ohledem na projev jeho odpružení. Již několikrát mě fascinovalo – obzvláště když na Bandita člověk přestoupí z jiného fullu – jak moc se tlumič zanoří jen když se posadíte do sedla. Tlumič klesá a klesá a vy máte pocit, že musel zahučet dobře o půlku zdvihu! Ne, ne, stále je tam 35% sag, nic víc!

Hodně aktivní je zadek i v terénu, což krásně koresponduje s vidlicí Manitou Mattoc, která se po našem posledním servisním zásahu a tuningu nebojí ponořit hlouběji do zdvihu, podobně i zadní stavba. Když si to tedy namíříte divokým rozbitým trailem zprudka dolů, budete se až divit, jak moc to na obou frontách lítá. Skoro jako za časů vinutých pružin. Člověk si na to musí chvíli zvykat, jelikož takto se většina současných enduro strojů nechová, zejména ne těch postavených na odpružení Fox!

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Rozbouřené vody

Někdy to je docela slušná divočina a člověk může být místy až lehce nervózní, jak se odpružení pod ním vlní, zejména když přijde větší příčná nerovnost, boule, nebo naopak rychlý dloubáček (Amíci říkají G-out). Nebojte, není to ale tak, že byste se propadli až na dno, nebo si klepli o doraz. Vidlice i zadek jsou v tomto směru dostatečně rozumní, jen jsou prostě aktivnější, než bývá současná konkurence.

Super je to naopak na rozbitých a členitých trailech, kde jedete hlava nehlava, šutr nešutr. Úžasná byla moje poslední zkušenost z Brd, kde je několik těžkých trailů z velkými balvany, jimž se někdy prostě nelze vyhnout. Zejména, když křižujete kamenné moře. S RB Bandit 675 přitom stačilo držet řídítka, směr a zbytek vyřešilo odpružení a pláště WTB Vigilante.

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

reklama

Jak je to s tou progresí?

Hodně lidí kritizuje RB Bandit 675, nebo spíš poukazuje na určitý fakt, který je vlastní použité konstrukci zadní stavby. Tím je vysoká progresivita samotného zavěšení. Ano, je tam a proto v RB doporučují tlumiče s velkou komorou jako je RockShox DebonAir, DVO Topaz (v základu) nebo Fox EVOL. Tlumiče, které by měly být více lineární. I já při svých několika jízdách progresivitu zkoumal a nelze se jí vyhnout.

Osobně jsem jezdec, který má radši flow, s kolem netříská, příliš neskáče a tak podobně, proto se pode mnou zadek moc často k dorazu nedostane. Zjistil jsem ale následující. Zaprvé nižší tlak (vyšší sag) tomuto jevu nepomůže. Optimální je, dle mého, 30 – 35 %. Když jsem ufouknul na 40 %, bylo kolo zbytečně žvýkavé, předek se ve výjezdech zvedal a k delšímu kroku jsem se nedobral. S 30 i 40 % sagu jsem se běžně nedostal dál jak cca 1 cm od konce pístnice. Faktický doraz je pár milimetrů nad koncem pístnice.

Když jsem se vrátil k původními sagu (35 %) a když jsem později projel jeden mocný dloubák, houpačku, G-out, nebo jak to nazvat, šoupnul jsem gumičku na pístnici i tak o dalších pár milimetrů blíže konci. Druhý, třetí průjezd s vyšší razancí by asi dokázal ještě víc. Závěrem této sekce proto říkám: „Ano, dorazu na tlumiči lze dosáhnout, vyšší progrese konce zdvihu je zde ale oprávněná a dělá to, co má! Tedy chrání jezdce, tlumič i rám od zbytečně tvrdého konce!“

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Ovládání a pak už končím…

Ještě pár slov k ovládání a pak jdu zase jezdit! Pokud se RB Bandit 675 konstrukčně podobá Giantu Reign – netvařme se, že to nevidíme – pak se jeho ovládání v mnohém blíží Turneru RFX. Bandit 675 je hodně stabilní, má značně položenou hlavu a při nižším tempu a ve více utažených zatáčkách se chová trochu jako chopper. Musíte ho do zatáček více lámat a je pak mnohdy i trochu delší. To jsem ale ochoten akceptovat.

Co mě naopak baví je fakt, že Bandit 675 není zbytečně dlouhý, hlavu má trochu výš, nikoliv však v oblacích a jeho rozvor je vcelku rozumný. Díky tomu je krásně stabilní a jistý, zejména v prudkých padácích. Nebojí se vyššího tempa, nevadí mu ale ani opatrné manévrování na kořenech a mezi kameny v rychlosti chůze důchodkyně na přechodu. Jak jsem zmiňoval výše, je to slušný protiklad současným dlouhým a nízkým enduro speciálům, jako je třeba Rocky Mountain Altitude, mně to ale vyhovuje!

RB Bandit 675 - redakèní bike | prvni dojmy

Poslední dovětek…

Abych nezapomněl. Slyšel jsem od několika lidí, že: „RB Bandit 675? Z kopce výborný, jede jako malý sjezďák, do kopce se mu ale moc nechce!“ S tím nemůžu příliš souhlasit. Bude hodně záležet na konkrétní sestavě, kolech, obutí a celkové hmotnosti, ale… Ale kolo jako takové problém nemá. Zadek je při šlapání krásně stabilní a nehoupe se ani když je tlumič plně otevřený. Zadní stavba je naopak krásně jistá a záběry do pedálů jsou plně využité, přitom ale stále velice slušně reaguje na nerovnosti a žehlí vše, co je pod zadním kolem.

Na asfaltu to není žádný švihák, už jen díky gumám WTB Vigilante, kdy má každá více jak jeden kilogram. Na štěrku ale docela jede, stoupá překvapivě ochotně a cestou dolů… To už stačí jen pustit brzdy!

Foto: Štěpán Hájíček

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • David Polesný

    Teď jsem na tom jezdil o víkendu (vepředu Pike) a dojmy mám víceméně shodné. Po usednutí na kolo jsem se vždycky až trochu lekl, kam až jsem se propadl, ale na tlumiči to šlo jen o 30-35%. Žehlí to neskutečně a člověk jen vyhledává těžší a těžší terén – třeba po modré ze Smrku 🙂 Do kopce to ale úplně bez chyby není – to přece jen chtělo tlumič i vidli trochu dotáhnout, na plné otevření to trochu houpalo. Stoupavost je OK, žádné převažování dozadu, šlape se v pohodě, jen ty kila navíc jsou trochu znát. Ale ano, je to nadstandardně univerzální enduro bike. A kdykoli se stezka sklopí jen trochu z kopce, nastává neskutečné zábavné eldorádo.

  • Ondra

    Skvělý; zdá se, že se do povedlo. Sem zvědavej jak to zaspívá v bikeparku a hlavně jestli to uplně klekne s pružinou nebo to bude ještě použitelný… Podle vlastností odhaduju, že to 120 km neujede jinak, než totálně odlehčený …tudíž by snad ta pružina na krátký mrsky nerušila. No, sem zvědav.

    • Zed

      Přibližně za měsíc se chystám na svůj každoroční stokilometrovej trip z Prahy na chalupu na Kokořínsku, takže pak můžu poreferovat, jak se mi jelo:-) Ale po zkušenostech s tímto bikem co mám z pojíždění do práce po asfaltu (40 km za den) bych to neviděl nějak extrémně bledě. Hlavním brzdičem jsou – jak psal už Štěpán výše – pláště, samo o sobě kolo po rovině jede velmi slušně, dokonce jsem byl na pár místech i rychlejší než na IQ. Hodit tam Ardenty Race co mám ve sklepě, byla by to hned jiná písnička – hmotnost by klesla počítám na nějakých 13,6 kg, ale zase by se s tím nedalo tak libově řádit v lese:-)

      • Ondra

        JJ zkoušel sem vydráždit nějaký chrty v Jedovnici na IQ čku s velkejma pláštěma – s dušema to má tři kyla?? A prostě to bolí. Já sem hlavně zvědavej na ten projev s pružinou; pokud to někdo zkusí přede mnou :). Ovládání by mělo být hodně daný těma úhlama na hlavě a nějakejma dalšíma rozměrama; to už tak nějak vyplyne, jak to uvařily. Ale to zavěšení je na Vás to nějak slušně popsat nebo případně dát do srovnání s těma zmýněnejma příbuznejma. Že to pojede to doufám, hlavně aby to žralo. Mě zajímá hlavně ten posun z IQ. To kylíčko hliníku tam svoje udělá, takže pokud je to živý jedině dobře.

        • Petr Heinik

          Dobrý den, projev s pružinou, respektive informace k chování rámu s tlumičem DVO Jade mohu případně poskytnout. Poprosím ovšem o přímý kontakt skrze email nebo telefon.

        • Joza

          Tebe by spíš měl zajímat nějakej rychlokurz češtiny…to se fakt nedá :o/

          • ONdra

            Máš pravdu, ale mě zajímá spíš ježdění. Sem prase na češtinu a mám rád les ne dress code.

        • Na pružinu jsem také zvědavý. Jestli to bude ještě citlivější než s Monarchem na jehličkách, pak nevím, jak budu hodnotit ostatní kola jinak než „tvrdá koza“, „tohle je taky tvrdá koza“,“tohle vůbec nepruží“, „tomuhle by měli říkat hardtail…“ apod 😀 S DVO Jade to bude chtít něco hodně výživného, asi jednu extra návštěvu Ještědu, nebo třeba Monínec, tak jsem, sakra, vlastně ještě nebyl!!! 😛

      • Roman

        No mě teda nepřijde, že by se do kopce nějak extra hnal. Sice fyzička moc není, ale předtím jsem jezdil na mini-DH a ve výsledku do kopce nebylo o mnoho pomalejší. Jakmile se cesta narovná, nebo je z kopce tak letí jak splašený. Sag vozím cca 30% a využívám komplet zdvih, zatím tedy bez tvrdého dorazu(monarch+). Musím říct, že je to kolo, které je o kus rychlejší jak já. člověk musí Bandita furt krotit, protože kolo může pořád zrychlovat, ale já ty točky v takových rychlostech nedávám:)

  • Zdeněk Marek

    Bylo by zajímavé porovnat i základní tlumič Debonair bez Plus. Myslím, že by to mohlo hodně lidem ulehčit rozhodování, zda si připlatit nebo by na jejich spíš trailové ježdění nebyl vhodnější základ. Popřemýšlejte.;-)

    • Dle diskuzí s Petrem Heiníkem na toto téma, respektive z debat typu „mohl bych použít tlumič RS Monarch Plus z IQ 575 na Bandita, než dorazí DVO?“ celkem jasně vyplynulo, že vyšší přirozená míra progrese samotného rámu (RB Bandit 675) si již z principu žádá tlumič s co největší komorou, proto Petr doporučuje vždy volit spíše verzi DebonAir. I tak je zadek progresivní poměrně dost. Ale konec konců bych mohl udělat pokus a ukrást kolegovi na chvíli tlumič z IQ a zkusit na Banditovi klasického Monarcha Plus 😉

      • Petr Heinik

        Zdraví, myslím že otázka směřovala jiným směrem, tedy na vyzkoušení tlumiče Monarch RT3 jenž je nabízen v základu, což z naší strany samozřejmě není problém zajistit.

        • OK, jak píše Petr, může k seznamu zkoušených tlumičů přihodit i tento základ 😉

  • Milan

    Vrabci na střeše štěbetají že se chystá i 29er na stejné platformě odpružení, nebylo by nějaké info kdy a kolik zdvihu to poveze?

    • Tak to asi vrabci vědí víc než já, což se samozřejmě nevylučuje 😉 Veřejným tajemstvím jsou „tajné“ přípravy Banditu na 140 mm, osobně bych ale předpokládal, že bude postaven rovněž na průměru 27,5″, ale na druhou stranu nikdo neříká, že časem nemůže vzniknout třeba Bandit 29 na 120 mm, to už je ale čistá spekulace…

      • Ondo

        Jo a vrabci uvařili na výstavu ještě jeden rám. Tak ten snad do roka a do dne taky vyseděj. Tím míjím vlastně jen otázku na zvihy; jináč si přirozeně počkám. Mě se celkově líbí, jak uši klukatí stále pracujou na tom, že na traily se prostě nemusí jet vozem, ačkolivěk kolo se po delším poletu nerozloží blahen na dílčí komponenty (*wtf – jede to i když to váží a unese parkový zacházení). Do your best in that test.