Jak nezničit kolo „bez duše“ | Systémy ochrany ráfku/pláště

Poslední dobou mě zaujalo pár řešení určených k ochraně pláště či ráfku v bezdušových systémech, tedy různé vložky, výztuhy, dvojité duše a podobně. O tom, že by to mohla být věc v praxi hodně užitečná asi nebude sporu, otázkou zůstává, které řešení má šanci na úspěch.

Co se mého osobního rozhledu týká, tak jsem poslední dobou v tomto směru zaznamenal okolo sebe, na výstavách a ve světových MTB médiích, tři samostatná řešení:

Schwalbe – plášť v plášti co (údajně) trhá ráfky

První a zřejmě nejstarší a nejdéle na trhu se vyskytujícím systémem je Schwalbe Procore. Je to řešení, které začínalo spoluprací značek Syntace a Schwalbe, až později si jej víceméně přivlastnilo jako celek samotné Schwalbe.

Řešení zvané Procore spočívá v tom, že vezmete klasický ráfek, do něj vložíte menší „vnitřní plášť“ s duší, tedy takový „plášť do pláště“, který je naplněn vysokým tlakem (4-6 bar) a tím chrání ráfek proti proražení. Přes tento vnitřní plášť se nasadí klasický vnější plášť, tentokrát již čistě bezdušově s trochou těsnícího mléka.

Vnitřní plášť, nebo jak mám tuto vysokotlakou vložku nazývat, v první řadě chrání samotný ráfek tím, že jej „zevnitř podepírá“. Nebo spíše rozevírá. Zároveň zabraňuje kontaktu pláště s ráfkem, když chytíte ostrou hranu a nad to vše ještě snižuje objem v otevřené hlavní části pláště.

Díky tomu lze vozit nižší tlak, podpořit tedy přilnavost a komfort. To vše, aniž by hrozilo výrazné riziko procvaknutí, zutí, nebo nadměrné deformace pláště v zatáčkách. Vnitřní vysokotlaká vložka totiž drží plášť pevně v patkách, neměl by si tedy rozhodně ufouknout, zároveň zpevňuje jeho boky a zbytek dělá onen menší objem.

Takto vypadá složený vnitřní plášť systému Procore

A takto „mini duše“, která patří dovnitř „pláště v plášti“. Červený prstýnek slouží k separátnímu tlakování obou komor.

Začátky a neduhy

Toto řešení začínalo tak, že byly potřeba dva samostatné ventilky, jeden pro vnitřní vysokotlakou vložku, druhý pro plášť jako takový. Toto nestandardní řešení podporovala v začátcích právě značka Syntace, později přišlo Schwalbe s elegantnější variantou s dvoucestným ventilkem, díky němuž Procore pasuje na takřka jakýkoliv ráfek s vnitřní šířkou alespoň 23 mm.

Všechna teoretická pozitiva se při reálných zkouškách potvrdila vlastně i v praxi a jezdci, kteří toto řešení používali, s ním byli v zásadě spokojeni. Méně však už jejich mechanici, jelikož obout tento komplexní systém není nic snadného. Zároveň v případě neopravitelného defektu samotného pláště není úplně snadné a rychlé zbavit se vnitřní vložky. Když třeba kvůli říznutému plášti potřebujete nasadit klasickou duši.

Svou roli hraje i nárůst hmotnosti na obvodu kola o cca 200 g, což je i není moc! Schwalbe kupříkladu na svých stránkách věnovaných systému Procore tvrdí, že díky extra ochraně ráfku, podpoře jeho boků a tak podobně, lze v reálu vozit výrazně lehčí pláště, čímž se onen deficit 200 gramů snadno smaže.

A konečně, nevím na kolik to je pravda, ale slyšel jsem, že vnitřní vysokotlaká vložka, právě kvůli vysokému tlaku (4 – 6 bar), údajně trhá ráfky, když se něco nepodaří (ale možná to jsou jen drby nepřejících duší z internetových fór). Pokud by ale k tomuto řešení byl cíleně uzpůsoben ráfek, třeba i pro snazší obutí, tak krom instalace snad není zásadní důvod toto řešení nepoužít. Zejména když záleží na dokonalém kontaktu se zemí a jistotě, či spíše sníženému riziku procvaknutí.

Hlavní nevýhodou pro větší rozšíření bude nejspíš cena od cca 5000 Kč za jeden set!

Vozí to někdo?

Abych pravdu řekl, poslední dobou o tomto systému mnoho slyšet není, alespoň já nemám pocit, že bych na něj nějak často narážel. Nicméně ze stránky www.schwalbe.com/en/schwalbe-procore je patrné, že řešení Schwalbe Procore vozí třeba Adam Craig z Giant Factory Off-Road teamu a nejen on. Co si o tomto systému myslí sponzorovaní jezdci (Adam Craig, Josh Carlson, Sam Hill, Emmeline Rafgot, nebo Nico Lau):

Schwalbe Procore Set 27,5″ na koloshop.cz aktuálně za 4 199 Kč

Huck Norris – jednoduchý, pěnový bratr Chucka Norrise

Huck Norris je úžasně jednoduché řešení pocházející z Finska, které jsem poprvé viděl na Eurobike Media days 2016 a později také na veletrhu Eurobike 2016.  Nejdřív jsem moc nechápal „k čemu je to dobré“, když teď ale prohlížím a studuji dostupné materiály, začíná se mi toto řešení líbit více a více.

Celý vtip řešení Huck Norris je úžasně prostý. Ostatně jak se říká: „V jednoduchosti je síla“ (jeho tvůrci si ve svém popisu neodpustí malé rýpnutí do jiných systémů, které jsou podle nich „překonstruované“). Zkrátka vezmete pěnový pás Huck Norris správné velikosti, primárně podle šířky vašeho ráfku/obutí (viz níže), upravíte jeho délku podle průměru kola, volné konce snadno spojíte dodanou páskou a pak tuto pěnovou obruč vložíte do pláště.

Unikátnost tohoto řešení spočívá v tom, že pěna sedí nikoliv na ráfku, ale uprostřed pláště. Proto, když dojde k jeho deformaci na hraně překážky, nenaráží plášť na ráfek, nýbrž tento náraz utlumí pěna Huck Norris. Cvaknout bezdušovou pneumatiku s tímto pěnovým pásem uvnitř kola by tak mělo být o mnoho těžší, než když nemáte vevnitř nic, než mléko.

Nepřipomíná vám to někoho?

Jak jednoduché, jak skladné!

Huck Norris – velikosti

Vel. S – 21-26 mm vnitřní šířka ráfku a pláště 2,25-2,5“
Vel. M – 26-35 mm vnitřní šířka ráfku a pláště 2,25-2,5″
Vel. L – 34-45 mm vnitřní šířka ráfku a pláště 2,6-3,0″

Huck Norris – jak to vypadá uvnitř při deformaci pláště.

Umí to i něco navíc?

Ano, umí. Možná to ani nebyl primární či sekundární konstrukční záměr, ale je to vlastně dost logické. Vzhledem k tomu, že Huck Norris při instalaci pláště do ráfku tlačí zevnitř na jeho boční stěny, tlačí zároveň i patky pláště do ráfku. Díky tomu lze bezdušový set ve většině případů nafoukat běžnou dílenskou pumpou bez potřeby zapínat (shánět) kompresor nebo používat různé vysokotlaké „nahazováky“.

*Mně se tedy obvykle daří nahodit bezduše i bez všemožných pomůcek prostým foukáním, ale už jsem si ověřil, že to hodně záleží na kombinaci pláště a ráfku, a v pár případech bych býval byl za podobnou pomůcku rozhodně rád.

Huck Norris se tedy jeví jako velice šikovné, jednoduché a funkční řešení, teď už si jej jen ověřit v praxi, což není beznadějné. Naopak, dozvěděl jsem se, že toto řešení bude brzy v prodeji i v ČR za české koruny a dokonce mám jeden set slíbený na test! Těšte se.

Jinak, pokud bych hledal i zde nějaké neduhy, nedostatky či zápory, pak jich moc nenacházím. Cena je ne zcela zanedbatelných 79 EUR za pár (cca 2100 Kč), příjemná je ale hmotnost 70 – 85 gramů (podle velikosti). Instalace není nijak zásadně složitější než u klasického bezdušového setu. Není-li náhodou dokonce jednodušší, když nemáte po ruce kompresor a plášť zrovna nechce zaskočit do patek ráfku…

reklama

Flat Tire Defender Foam Inserts

Poslední řešení, které bych vám chtěl dnes ukázat, nese jméno Flat Tire Defender Foam Insert, kdy toto označení hovoří za své samo o sobě. Svým způsobem jde o kombinaci obou výše popisovaných systémů. Rovněž se jedná o pěnovou vložku (jako je Huck Norris), která ale v tomto případě sedí v ráfku (podobně jako Schwalbe Procore).

Blíže má asi k druhému řešení, jen je výrazně, výrazně jednodušší! Vše, co potřebujete k jeho instalaci, je pěnová vložka v podobě plné „hadice“ spojené do kruhu, která se usadí do ráfku jako duše. Předtím je ale potřeba použít speciální bezdušový ventilek, který má na vnitřním kloboučku výrazné rýhy, jimiž proudí vzduch okolo pěnového tubusu do prostoru samotného pláště.

Žádné dvojité ventilky a nic podobného. Jednoduché, funkční! Jediné, na co je potřeba dávat pozor je, aby velké rýhy byly orientovány kolmo na ráfek, směřovaly tedy k jeho patkám a vzduch tak mohl proudit okolo pěnové vložky. Tím to končí! Skoro…

Speciální ventilek s výřezy pro požadovaný rozvod vzduchu (foto: Pinkbike.com).

Jednoduchá sada Flat Tire Defender (foto: Pinkbike.com)

Pár rukou navíc!

Vzhledem k tomu, že vložka Flat Tire Defender sedí uvnitř ráfku, brání do určité míry snadnému usazení patek samotného pláště. Proto mechanici, kteří mají se systémem Flat Tire Defender své zkušenosti, doporučují použít dvě stahovací (zip) pásky, které použijete při obouvání pláště, jako byste měli dvě ruce navíc.

*Richard Cunningham z PinkBike.com to údajně zvládl s pláštěm Maxxis DHF bez těchto pomůcek. Každopádně dvě velké stahovací pásky jsou běžnou součástí balení.

Výhody a nevýhody? V principu bych mohl zopakovat podobné body jako u Schwalbe Procore, zejména co se výhod týká. Hezky o tom mluví ve videu Aaron Gwin. V kostce vyšší ochrana ráfku, možnost vozit nižší tlak, navýšit tedy přilnavost a komfort, aniž byste riskovali procvaknutí. Do určité míry se snižuje riziko vyzutí pláště v zatáčce, či jeho ufouknutí. Schwalbe Procore ale v tomto směru bude rozhodně jistější.

Oproti Schwalbe Procore je jasnou výhodou Flat Tire Defenderu výrazně jednodušší konstrukce a jednodušší instalace. Naopak o něco vyšší je hmotnost, kdy se pohybujeme v rozsahu od 275 do 350 gramů od nejmenší varianty pasující do kol průměru 26“ a 27,5“, po variantu určenou do kol standardu 29+.

Cena tohoto řešení se na americkém kontinentu odvíjí od vybraného modelu, kdy jsou na výběr varianty pro kola průměru 26“, 27,5“(27,5+) a 29“ (29+) a to pro Enduro/Trail, přes DH až po eBiky. Cena pak osciluje od 109,50 USD po 129,5 USD (cca 2 800 – 3 300 Kč). Jsme tedy na částce blízké řešení Huck Norris, avšak případné dovozní clo z USA do Evropy by Flat Tire Defender v tomto směru jistě dále cenově penalizovalo.

Sečteno, podtrženo

Jak tedy vypadá náš virtuální souboj systémů pro ochranu ráfku a pro zamezení proražení bezdušového pláště? Schwalbe Procore je sice zatím jediným řešením, které lze oficiálně pořídit v České republice, je ale konstrukčně a manipulačně nejsložitější (nejnáročnější), údajně může způsobit defekt samotného ráfku a je jednoznačně nejdražší.

Osobně se mi líbí varianta Flat Tire Defender právě proto, že sedí v ráfku a fakticky zmenšuje objem vzduchu v plášti, přitom chrání jeho boky a usazení v patkách. Tuto legrácku by si člověk ale musel objednat přímo z USA, což by nám mohl „strejda Donald“ také brzy zatrhnout. Tak snad nějaký kamarád, co pojede na otočku do států…

Třetí možnost Huck Norris je mi sympatická už jen svým jménem, grafikou obalu, nápadem a úžasnou jednoduchostí. Dokázal bych si představit, že by toto „udělátko“ mohlo být dobře o polovinu levnější, ale chápu, že z něčeho se musí zaplatit už jen poplatky za mezinárodní patent! Huck Norris nabízí, „teoreticky“ a „pouze“ ochranu proti procvaknutí, neřeší rozložení tlaku, usazení v patkách atd.

Svou jednoduchostí by to ale Norris mohl vynahradit a pokud časem klesne jeho cena, dokážu si představit, že mi oněch 80 gramů v jednom kole navíc bude stát za ten pocit „jistoty, sucha a bezpečí“.

Flat Tire Defender pro trail, enduro i DH

Souhrn parametrů

To by bylo dnes k tomuto tématu vše. Názor na jednotlivé systémy si, prosím, utvořte sami a pokud budete mít cokoliv, co by stálo za doplnění, upřesňující poznámku, osobní zkušenost nebo cokoliv podobného, neváhejte, diskuze pod článkem je otevřená. Nyní už zbývá doplnit jen závěrečný přehled základních parametrů, kladů a záporů třech probíraných systémů.


Schwalbe Procore

Cena: od cc 4 199 Kč (set)
Hmotnost: 200 g (jedno kolo)
WEB: schwalbe.com
Nákup: koloshop.cz aktuálně za 4 199 Kč“ target=“_blank“>koloshop.cz

PLUS: vysoká míra ochrany ráfku; dvě oddělené vzduchové komory umožňující hrát si separátně s tlakem; vyšší přilnavost; vyšší komfort; minimální riziko vyzutí pláště; možnost kompenzovat nárůst hmotnosti použitím lehčího pláště; dostupné v ČR
MINUS: vysoká cena; složitá konstrukce a instalace; dvojitý ventilek

Huck Norris

Cena: 1 090 Kč (kus)
Hmotnost: 70 – 85 g (jedno kolo)
WEB: hucknoris.com
Nákup: Protocycles.cz

PLUS: jednoduchá konstrukce; jednoduchá instalace; minimální hmotnost; ochrana proti procvaknutí; snazší instalace bezdušového pláště; brzy k dispozici v ČR – sledujte nabídku na protocycles.cz/shop
MINUS: nezpevní ráfek/plášť, funguje tedy „pouze“ jako ochrana proti defektu

Flat Tire Defender Foam Inserts

Cena: od cca 110 USD (2 800 Kč/set)
Hmotnost: 275 – 300 g (jedno kolo)
WEB: flattiredefender.com

PLUS: ochrana ráfku; zmenšený objem prostoru v plášti; vyšší přilnavost; vyšší komfort; částečně snížené riziko vyzutí pláště; možnost kompenzovat nárůst hmotnosti použitím lehčího pláště

MINUS: nedostupné v EU; složitější instalace; vyšší hmotnost

Foto: Štěpán Hájíček, Huck Norris, Schwalbe, Flat Tire Defender

Schwalbe Procore

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Vlající Střapec

    Možnost malého rizika vyzutí pláště vidím jen u Procore. U Defenderu je zmíněno i v samotném původním článku na PinkBike, že vyzout je možné.

    A že Procore údajně trhá ráfky? Olala, tady to zavání konspiračními fantaziemi z růných bikefór… 🙂 Ano, pokud vím, byly zničené ráfky, spolu s tím, že se za patřičného zvukového efektu roztrhlo i jádro Procore, ovšem povšimněme, za jakých situací: velmi tvrdé pristání přímo do rockgardenu, kdy došlo k destrukci ráfku. Procore neProcore, to jsou situace kdy jde ráfek srát tak jako tak…

    Pak ta sranda s videoprezentací typu: co si o systému myslí sponzorovaní jezdci. 🙂 To se z takových videí těžko dozvíme, když tam ti kucí odrecitují to, co jim markeťáci předem připraví…

    • Nemůžu než souhlasit. Přestože bych věřil tomu, že Tire Defender pomůže zajistit plášť i proti vyzutí (do určité míry). Ano, v tomto směru bude určitě jistější Procore. A ty drby o destrukci ráfku… Uznávám, že to nemám úplně podložené, tak to radši dám pryč.

      A prezentační videa jsou prezentační vide a záměrně jsem použil onen obrat „Sponzorovaní jezdci,“ ať si každý udělá svůj názor. Ale obecně lidi Procore chválí, tedy minimálně jízdní dojmy. Instalace ale bude asi za trest.

      • Každopádně jsem rád, že mě někdo občas doplní, nebo rovnou konstruktivně zkritizuje! Nedostatky rád opravím, doplním, nahradím apod. DÍKY

  • doubleingram

    Vypadá to zajímavě, ale ty ceny jsou dost mimo, co kus penovy instalatersky izolace na trubky misto toho?

    • Je mi jasné, že chytré české hlavičky a šikovné české ručičky brzy vymyslí nějakou radikálně levnější náhradu. Jen ta pěnová izolace by měla být spíš plná, nebo do ní narvat prázdnou hadici… nebo jí vyspat pískem! Dělám si srandu!!! Ale vymyslet by se určitě dalo něco levnějšího. I ten Huck Norris by šel vytvořit jistě za pár kaček. Jen bacha na „patentovou kolizi.“

      • doubleingram

        Pena s uzavrenymi bunkami v adekvatni kvalite a tloustce se zda byt resenim za hubicku, viz https://www.youtube.com/watch?v=4WUEZO2mPUo.
        Patenty 🙂 Rekni to soudruhum v Cine, se pobavi.

        • Pecka, vlastně stačí rozřezat karimatku a máte Chucka 😀

          Jdu nějakou starou najít!!!

  • Dobré zprávy pro všechny, které zaujalo řešení Huck Norris. Dnes jsem se dozvěděl, že jej brzy koupíme oficiálně i u nás a to v první řadě na e-shopu http://protocycles.cz/shop/index.php

    Cena nebude sice zanedbatelná, ale zase nemusíte ničit starou karimatku! Navíc s diskuze s budoucím importérem vyšlo najevo, že použitý materiál má do karimatky dost daleko, především je odolnější a lépe tlumí nárazy, když se plášť skřípne na překážce. Karimatku byste nejspíš v takové situaci procvakli a ráfek by to neochránilo. Ale můžete to samozřejmě zkusit a pak se uvidí 😉

    Každopádně my máme již nyní jeden set slíbený na test!

    • Vlající Střapec

      No výborně! Těším se na test…
      Osobně si myslím (pouze se domnívám), že karimatka navíc není tak úplně tou pěnou s uzavřenými buňkami. A že dřív, či později by z ní zbyla jen houba nacucaná mlíkem… 🙂

      • No právě! Vypadá to jako, že by si to člověk mohl spáchat sám doma, ale ono na tom něco bude… Nějaký vývoj apod. Nechme se překvapit praxí! Jen to budu muset dát někomu, kdo to dokáže poslat pěkně na doraz!!! Pár kandidátů bych naštěstí měl! 😀

      • zbartos

        Ty dražsí karimatky (např. 1,4 cm tlustá https://www.4camping.cz/p/karimatka-yate-eva-comfort-gumicky/) jsou z materiálu EVA ( https://cs.wikipedia.org /wiki/Etylenvinylacet%C3%A1t ), který vodu nesaje.

        P.S. Nedávno jsem narazil na něco podobného výše uvedeným vynálezům, ale pro příznivce duší: http://www.tubolito.com/ . Majitelé jsou komunikativní, maji spoustu zastoupení v Rakousku (např. kousek od Brna v Laa) a BRD (o ČR stojí taky) a obratem mi napsali že „The price for one tubolito light weight tubes is 29.90 Euro.“
        Prodejci viz https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=12tBVrSkobGDQBRsrOCfU0qkbLgg&ll=47.66851724150794%2C13.027532249999922&z=6 .

        Vážně uvažuji o tom, že si jednu duši na zkoušku dozadu objednám, ale kdyby je náhodou do té doby už někdo testoval, tak mi (nebo alespoň sem) dejte prosím vědět výsledek. Díky předem http://www.czex.cz/zbartos/ .

        • zbartos

          Pardon, v BRD zastoupení zatím zřejmě nemají.

        • zbartos

          Info k věci od Tubolito:
          xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
          Our material is a high tech thermoplastic elastomer (TPE). We chose it to perfectly match the bike tube requirements. We do not know which kind of specific TPEs Eclipse and Foss are using as TPE is just wide generic term.

          We started a cooperation with the University of Applied Sciences Technikum Wien in terms of rolling resistance measurement. Of course we keep you updated on first results, stay tuned on our channels.

          A defective tubolito tube, which hopefully will almost never happen 😉, can be repaired with a tubolito patch. The patch is under development and will be released to market soon.

          Cheers the Tubolito Team
          xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

          Takže se zdá, že je to cenou i provedením nějaká rakouská verze duší Eclipse…

  • Pingback: Jak nezničit kolo „bez duše“ | Systémy ochrany ráfku/pláště | Horská kola - dopravní prostředek do města i do hor()