SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump – dlouhodobý test

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby testPokud si dobře vzpomínám, tak již někdy od května tohoto roku používám v dílně a na cestách velkou pumpu Specialized Air Tool MTB Floor, která v mojí výbavě dočasně nahradila Blackburn AirTower 3. Respektive Blackburn je můj, Specialized si objednal kolega Zed, ale já mu tuto pumpu z důvodu přípravy testu ihned zabavil a teď se mi ji nechce vracet…

Blackburn AirTower 3 je fajn, má pevné tělo, kovovou základnu, a tak vůbec. Model Specialized Air Tool MTB Floor je ale, jak již jeho název napovídá, zaměřen zejména na horská kola. V principu je rozdílem hlavně to, že manometr této pumpy je ocejchován pouze do 75 psi, tedy 5,2 bar, zatímco u zmíněného univerzálního Blackburnu začíná červené pole na hodnotě 140 psi a v extrému můžete jít až na 150 psi, neboli 11 bar.

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Zmenšený rozsah manometru pumpy Specialized Air Tool MTB

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

Pro porovnání plné spektrum u pumpy Blackburn AirTower 3

Proč je to tak důležité?

Samozřejmě záleží na přístupu a na způsobu použití, každopádně filosofie pumpy Specialized Air Tool MTB Floor a jejího sníženého rozsahu spočívá v použití v jemnější stupnice tlaků, tedy i teoretické možnosti nafoukat do plášťů přesně tolik, kolik chcete. Z hlediska moderní doby je to více než praktické, jelikož se dnes, díky bezdušovým ráfkům a širokým plášťům, jezdí často poměrně nízké tlaky a mnohdy rozhodují jednotky psi, či desetiny bar.

Zkrátka řadě MTB jezdců nestačí foukat 1 bar a čtvrt, půl nebo tři čtvrtě, ale chtějí to řešit po desetinách. I já si po delším čase s velkou pumpou Specialized našel své tlaky a podle jejího manometru běžně foukám kupříkladu 1 – 1,1 bar dopředu a 1,2 – 1,4 bar dozadu. A to ani nemluvím o tom, že v batohu již nějaký čas vozím digitální manometr a občas své tlaky kontroluji s přesností na desetiny bar.

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Moje malá asistentka se poslední dobou snaží propašovat do každého článku 😉

Tak šílený zase nejsem…

Nebojte, tak šílený skutečně nejsem. Digitální manometr jsem si pořídil hlavně kvůli plusbikům a fatbikům, a to hlavně pro kontrolu a možnost podělit se s vámi o použité hodnoty. I když je pravdou, co jsem slyšel od řady lidí a co se mi dost často potvrzuje, že spoléhat se na údaje jakéhokoliv „nekalibrovaného“ manometru nelze, jelikož každý ukazuje něco jiného.

Jednoduše nemá smysl snažit se na desetiny přesně dosáhnout tlaku někoho jiného, když to měří něčím jiným. Spíš má smysl najít si svoje hodnoty a těch se držet, což lze právě u pumpy Specialized Air Tool MTB Floor realizovat velice přesně. Tedy primárně u horských kol, jelikož na silnici by vám maximum okolo 5 bar nemuselo stačit.

Osobně jsem přitom pár silniček, cyklokrosek a gravelbiků touto pumpou hustil a vlastně mi to stačilo. Dozadu na asfalt řekněme 5 bar, dopředu pro trochu komfortu 4 bar. S plášti jako jsou Maxxis Rambler v rozměru 700x40c je to úplná pohoda, jelikož s nimi se přes 4 bar dostat obvykle nepotřebujete. Jinak já sám jsem na silnici snad vždy foukal tak do 6 bar, hodně, hodně výjimečně 8 bar. Ale o tom se zde není třeba šířit…

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Zelená k zelené…

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Rozměrné madlo s příjemným ergonomickým tvarem a upouštěcím ventilem.

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Kdybyste nevěděli, objem pracovního válce je 508 cc!

Trubice a hlavice volají základnu

Trochu se musím krotit ve vzletných myšlenkách a úvahách, abych náhodou nezapomněl na pár přízemních faktů jako je konstrukce a výbava. První zmíněné hledisko si zaslouží velký palec nahoru! Poměrně široký a náležitě vysoký hlavní válec má objem 508 centimetrů krychlových, což je dost pro foukání i velkoobjemových plášťů. K základně je přitom připevněn pěticí poctivých šroubů.

Základna, či podstavec je rovněž kovová, zajímavě tvarovaná a rozhodně nešizená. Tvoří ji profilovaný plech, kdy střední vyvýšená část ukrývá „rozvod potrubí“ od pístu k manometru a dále k napojení na hadici. Naopak boční strany jsou ploché, lehce se zvedající, děrované a navíc opatřené protiskluzovým materiálem. Prostě nalepený smirkový papír!

Kovová je očekávatelně i pístnice, plastové je naopak madlo s bočním profilem křídla, nebo chcete-li kapky. Specialitou pumpy Specialized je drobný upouštěcí ventil nahoře na rukojeti, který je nanejvýš praktickým pomocníkem.  Praktická je též extra dlouhá hadice, kterou, při potřebě transportu, zacvaknete do dvou oček na válci a vše završíte jedním cvočkem přímo na hadici.

Posledním technickým detailem hodným pozornosti je samotná hlavice s koncovkou SwitchHitter II (žádný Hitler!!!). Ta je zcela univerzální a samonastavitelná. Proto ji stačí nasadit na ventilek (galuskový – Presta nebo autoventilek – Schrader / historický Dunlop jsem neměl na čem zkusit), zdvihnout pojistnou páčku a foukat!

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Pevné spojení se základnou a „stupátka“ s odolnou protiskluzovou úpravou

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Koncovka SwitchHitter II si bez potřeby cokoliv měnit snadno poradí s jakýmkoliv ventilkem.

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Poslední generace této pumpy je již vybavena jinou, částečně vylepšenou hlavicí, i tato funguje na 100 %

Křídla do ruky, vítr do tváře

Praktické použití pumpy Specialized Air Tool MTB Floor je příkladně komfortní, jisté a za půl roku našeho soužití naprosto spolehlivé. Touto pumpou jsem foukal jak MTB pláště (s duší i bez duše), tak i silnice, CX, kočárky, dětská kola, vozík za kolo nebo i macaté pneumatiky svého auta! Vždy bez zaváhání. Pokaždé stačí nasadit hlavici, lehce zatlačit, ozve se lehké cvaknutí, zajistit páčkou a foukat.

Velká křídla plastového madla padnou do ruky díky víceméně ploché horní části naprosto dokonale, prsty ovinou „přední část křídla“ a vy se do toho můžete opřít naplno. Nejvíc jsem se nadřel, když jsem měnil kola na svém autě a pak čerstvě nasazené zimáky dofukoval na požadovaný tlak. Každopádně už jen díky jemnému odstupňování nebyl problém dosáhnout shodného tlaku 2,4 bar u všech kol.

V drtivé většině případů člověk skoro ani nepotřebuje upouštěcí ventil, přesto se najdou situace, kdy se rozhodně hodí. Normálně totiž foukáte „od spodu“, takže jakmile dosáhnete požadovaného tlaku, skončíte a pumpu sundáte z ventilku. Když ale nasazujete nové pláště, je potřeba obvykle dosáhnout vyššího tlaku, než s jakým běžně jezdíte, aby patky pláště zapadly do patek ráfku! A přesně tehdy se hodí možnost snadného upuštění a srovnání tlaku na požadovanou hodnotu.

Je to sice jen taková drobnost, ale jistě si vybavíte pár situací, kdy jste nafoukali kolo tak, aby plášť zaskočil do ráfku, sundali jste hlavici, upustili tlak, znovu zapojili pumpu a snažili se trefit požadovaný tlak. Když pak člověk napoprvé upustí málo…

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Kontrolní šipka zůstala kdesi zaseknutá, já ale stejně foukám vždy na konkrétní tlak. A tohle už je na mě „sakra hodně!“

reklama

Naskoč bezduše, naskoč!

Do minulého týdne jsem všem tvrdil, že nepotřebuji doma kompresor, ani speciální tlakovací nádoby, jako je třeba Specialized Air Tool Blast Tubeless Tire Setter, či jeho menší obdoba, která se vejde do košíku na lahev od SKS (reportáž z prezentace Schindler MY2017). Rád bych to tvrdil ještě dnes, ale nemůžu! L

Setkal jsem se totiž s extrémním případem kombinace kol Spank Oozy Trail 345 a plášťů Maxxis Ardent 27,5×2,4“. Ty ale nebyly ve verzi TR (Tubeless Ready), což byl zřejmě problém, přestože jsem na bezduše předělal již pár jiných No-Tubeless Rady plášťů. Ale tato kombinace se prostě nechytala, asi moc volného místa v ráfku a příliš volné patky. Jinak se mi ale nestalo, že bych bezduši pumpou Specialized nenahodil.

Poslední podobnou příhodu (krom té s koly Spank, na něž jsme nakonec hodili jiné pláště) jsem zažil se svým strojem Specialized Enduro 650b Comp, když jsem původní sestavu předělával na bezduše.

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Malá, zato nanejvýš praktická drobnost – upouštěcí ventil.

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Spíš jen pro zajímavost, takto je spojena hadice s hlavicí.

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Takto vypadá rozvod na spodní straně…

Když zavřou tunel!

Stalo se mi dokonce, že jsem asi na 20 minut zůstal stát na pražském okruhu před vjezdem do Komořanského tunelu, který jednoduše zavřeli! Otevřel jsem tedy kufr, vyndal kolo z rámu, sundal plášť, vyndal duši, vložil originální bezdušový ventilek (bezdušová páska již byla v ráfku), do pláště jsem nalil trochu mléka, gumu usadil zpět do ráfku, připojil pumpu Specialized, po chvilce se to chytlo, naskočila patka a já to celé úspěšně nafoukal. A to dřív, než se tunel otevřel a kolona se rozjela!!!

Po zprovoznění okruhu jsem skočil do auta, dojel na místo určení (místo srazu), opakoval stejný proces s druhým kokem a za pár minut jsem byl připraven k akci již komplet na bezduších! Mezitím jsem samozřejmě kola, po prvotním protočení, ufouknul přes upouštěcí ventilek na požadovaný tlak. Ani na mě necákalo mléko…

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Věrný pomocník s rozměrným tělem

Čím to celé uzavřít? Snad nějakým nedostatkem na jinak dokonalém obraze vzhledu, zpracování a funkci pumpy Specialized Air Tool MTB Floor? Rád bych byl přísný a kritický, ale napadá mě jedna jediná výtka, tedy alespoň pokud nebudete lamentovat nad cenou 2 499 Kč!

Onou výtkou jsou větší rozměry základny a její poměrně ostré hrany a rohy, na což narazíte zejména při transportu. Ano, pumpa Specialized je na zemi extra stabilní, ale můj původní Blackburn AirTower 3 také není žádné vachrlaté tintítko, nebo plastová hrůza z Lidlu, přitom jej ale do auta člověk uloží o dost snáz než Specialized Air Tool MTB Floor.

Výrazné trojúhelníkové tělo základny se složitě umisťuje mezi přepravované věci, a že pumpu v autě vozím hodně často. Navíc se snažíte vše vymyslet a uspořádat tak, aby ostré hrany základny nepoškrábaly rám vašeho kola, neprořízly tašku a tak podobně. Jasně, je to pumpa určená spíše do dílny, ale jak už jsem zmínil, já cestuji s koly v jednom kuse a dílnu mám pojízdnou, často venku na parkovišti, nikoliv jen na jednom místě. Ale opět jde o úhel pohledu, osobní preference a způsob použití.

Poslední věc, kterou jsem možná lehce opomněl, je manometr. Ten je dostatečně velký (průměr 76 mm), proto i bez problému čitelný. Dominantní jsou hodnoty na stupnici PSI vyvedené velkými stříbrnými číslicemi, „bary“ jsou výrazně menší a šedivé, ale i tak slušně čitelné. Navíc po chvíli si vaše oči zapamatují polohu požadovaného tlaku (u mě referenční hodnota 1,2 bar), který vždy snadno trefíte. Pomoci si přitom můžete červenou šipkou na okruží. Tedy až na takový detail, že na mojí pumpě toto okruží totálně zatuhlo. Asi proto, že jsem jej za půl roku použil jen jednou!

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Takto svou pumpu uvidíte nejčastěji…

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Ale zajímavé jsou i drobné detaily.

 

Specialized Air Tool MTB Floor – Závěr

Pumpa Air Tool MTB Floor od Specialized je hodně šikovná, praktická a návyková. Rozhodně musím ocenit nápad se snížením maximálního tlaku a tím i zjemněním stupnice manometru, podobně jako provedení s velkým objemem pro foukání velkých MTB plášťů. Nebudu vám říkat na kolik tahů nafoukáte od nuly do 4 bar plášť rozměru 27,5×2,3“, stejně je každý jiný a stejně je asi jedno, jestli to je deset nebo patnáct tahů. Sto jich rozhodně není!

Co mě vlastně ještě napadlo jako výtka, nebo jen praktické upozornění na závěr, je skutečnost trochu tužšího chodu.  Snad i díky rozměrnému pístu, velkému objemu a kvalitnímu utěsnění, se rukojeť a píst pohybují spíše pomaleji, kdy pumpa sama o sobě klade určitý odpor. Tím jsem ale nikterak netrpěl, i když při trošku lehčím chodu by se možná o trochu lépe a snáze nahazovaly bezduše. Ale to je bohapustá spekulace. Každopádně tato pumpa, až ji po půl roce slibů a odkladů předám Zedovi, mi bude asi dost chybět. Už jen kvůli tomu, jak barevně ladí s mým Endurem 650b!!!


Specialized Air Tool MTB Floor – data

Hmotnost: 1970 g
Cena: 2 499 Kč
Objem vzduchu: 508 cc
Tlak (max.): 75 psi (5,2 bar)
Manometr (průměr): 76 mm
Konstrukce těla: Hliník
Konstrukce základy: Kovový profil
Hlavice: SwitchHitter II (univerzální s automatickým přizpůsobením ventilku)
Extra: Ergonomická rukojeť s upouštěcím ventilem / aktuálně dostupná varianta modelového roku 2017 se nabízí s vylepšenou hlavicí

Více informací na webu: www.specialized.com
Všechny pumpy Specialized: www.specialized.com

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Myslelo se i na takové věci jak upevnit hadici, když pumpu nepoužíváte.

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

Pro foukání nasadit, zatlačit, zvednout pojistnou páčku a jde se na věc!

SPECIALIZED Air Tool MTB Floor Pump - dlouhodoby test

S takovouto základnou se o stabilitu bát vážně nemusíte!

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • File12

    Super. Honde mi pripomina Moji Topeak JoeBlow Mountain. Taky manometr do 5 a velkej objem. Zatim jsem na bezdus nahodil vse. A to nahodit Conti Baron Projekt je peklo. Ale je pravda ze bezdus jsem nezkousel. A k Enduru ladi krasne 🙂

    • Jo Barona, na toho čekáme už nějaký pátek! Před týdnem jsem se pral s kombinací WTB Vigilante a Spank Oozy Trail 345 a nešlo to za boha. Normálně jsem musel použít montpáky, což se mi běžně dost příčí! 😀

      • Kamil Holub

        Co je na montpakach spatne? Kdybych mel na dilne kazdej den vsechno nahazovat rukama,tak vecer ani nemam silu obejmout manzelku a do mesice mam pazoury jak orangutan… 😀

        • V dílně je to v pořádku, ale v terénu se snažím vždy pláště sundavat a nandávat rukou. Ale někdy to je boj a pak pěkně trpí palce. Jednou jsem se s pláštěm pral tak dlouho, že mi tlakem začala téct krev okolo nehtů! 😱😵