Blackburn AirTower 3 – test dílenské pumpy

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpyNejen jízdou živ je biker! Jinak řečeno, na kole se nedá jen jezdit, ale musíme se o něj také starat. Jedním ze základních úkonů je kontrola a úprava tlaku v pneumatikách. V batohu „jistě všichni máme“ malou ruční pumpu, na doma se ale hodí velká dílenská, jako je kupříkladu Blackburn AirTower 3.

Přiznám se dobrovolně a bez mučení, že jsem dlouho velkou pumpu neměl a pak jsem si koupil za pár set korun „plastovou hračku“ v Lidlu. Sloužila docela dobře a tak jsem si říkal, že novou a pořádnou pumpu si pořídím, až se ta Lidlová začne rozpadat. A ona „mrcha“ držela asi tři roky! Pak praskla jedna část plastové skládací základy a to pro mě byl jasný signál.

Asi si tě nechám!

Chvíli jsem přemýšlel jakou pumpu pořídit a pak mi do oka padly „vzduchové věže,“ alias AirTower od Blackburnu. Jako novinář jsem využil eshop.progresscycle.cz pro základní orientaci a požádal hochy z Progressu, zda by mi jednu neposkytli pro dlouhodobý test. No, a když zas jednou předběhnu klasický sled událostí, tak už nyní musím říct, že jsem s pumpou naprosto spokojený, proto si ji hodlám po testu odkoupit a nechat ve své garáži natrvalo!

reklama

En-ten-týky-tři-špalíky

Ale zpět k našemu příběhu. Blackburn nabízí docela slušnou řadu dílenským pump v ceně od 749 Kč (Airtower 1) po 2 699 Kč (profesionální AirTower Shop). Kterou vybrat? Já se spolehl na zlatou střední cestu a vybral AirTower 3. Za rozumné peníze (1 199 Kč) dostanete poctivý kus dílenského vybavení s ocelovým tělem, kovovou základnou a „chytrou“ hlavicí Anyvalve, která si bez nutnosti cokoliv měnit či přehazovat poradí se všemi základními druhy ventilku. Odzkoušeno na „galuskáči“ (Presta) i „autoventilku“ (Schrader).

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

Pro usnadnění výběru jsem pro vás základní data vložil do tabulky:

Model konstrukce – materiál hlavice barometr max. tlaky cena
AirTower 1 Ocelové tělo, plastová základna servisovatelná hlavice pro oba typy ventilků ANO, v základně 120 psi / 8 bar 749 Kč
AirTower 2 Ocelové tělo, nylonová základna Anyvalve ANO, v základně 160 psi / 11 bar 949 Kč
AirTower 3 Ocelové tělo, kovová základna Anyvalve (z hliníku) ANO, v základně 160 psi / 11 bar 1 199 Kč
AirTower 4 Ocelové tělo, kovová základna Anyvalve (magnetická) ANO, nahoře 200 psi / 14 bar 1 599 Kč
AirTower Shop Ocelové tělo, kovová základna,
extra dlouhá pancéřovaná hadice
Zdvojená hlavice pro oba typy ventilků ANO, v základně 220 psi / 15 bar 2 699 Kč

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy
Pumpy Blackburn AirTower (zleva AirTower 1, AirTower 2, AirTower 3, AirTower 4, AirTower Shop)

Stále na cestách

Pumpu Blackburn AirTower 3 používám prakticky celou letošní sezonu, přičemž poslední dobou obvykle leží v kufru mého auta, jelikož jsem stále někde na cestách s kolem. Prozatím se mi nestalo, že by mě tato hustilka byť jedinkrát vypekla. Její konstrukce je příkladně pevná, kovová základna stabilní, vše zkrátka funguje jak má.

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

Pobere i lopaty

Plastové madlo s přísně kruhovým profilem je dostatečně velké i pro moje „lopaty“, jak již od dětství nazývala máma mé ruce, dobře se drží a dobře se s ní pracuje. Velikost pumpy a zdvih pístu jsou více než dostatečné, stejně jako objem na jedno stlačení. Jednoduchou metodou počítání jsem došel ke zjištění, že objemné pláště (Schwalbe Hans Dampf 27,5×2,3“) nafoukáte z 0 na 2 bar (30 psi) za pomocí zhruba dvaceti pumpnutí. Na 3 bar je potřeba dalších asi tak deset. Prostě přímá úměra.

Kolik tam chceš?

Rozměrný barometr usazený v základně ukazuje poměrně přesně. Disponuje zdvojenou stupnicí (bar/psi) a také malou červenou šipkou, kterou si můžete napolohovat tak, aby ukazovala cílový tlak. Tahle šipečka se přitom pohybuje až nečekaně lehce. Čekal bych nějakou možnost aretace nebo posunu v mikropolohách. Na druhou stranu se mi nestává, že by se pohnula, kam nemá. Ostatně stejně se dívám spíš na konkrétní tlak a gumu pak ještě kontroluju pohmatem, než že bych se snažil přesně dosáhnout určitého tlaku.

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

Nasadit, zacvaknout!

Co se týká hlavice, tak ta je, hlavně proti mé původní Lidl-pumpě, nanejvýš luxusní. Stačí nasadit na ventilek, u hubeného galuskáče (Presta) je cítit malé cvaknutí, pak se zajistí páčka (ohne se nahoru) a jde se foukat. Nandat i sundat jde hlavice z ventilku s přiměřeným odporem. Stejně snadno jde i na tlustý autoventilek (Schrader), jen zde není ono typické cvaknutí.

Problém může nastat jen tehdy, když je ventilek příliš utopen v ráfku, s čímž bojuju na jednom kole svojí cyklokrosky Lapierre. Zde ale stačí odšroubovat pojistnou matičku, aby byl ventilek dostatečně odhalen, a s trochou šikovnosti pak „zacvaknu“ i zde.

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

Malé tlaky, velké tlaky, malá kola, velká kola

Malé tlaky na biku, velké tlaky na CX kole i silničce nejsou problém. Pumpu Blackburn AirTower 3 jsem použil již i na dofouknutí kol u auta a při troše snahy jsem hlavici dostal i do koleček kočárku a odrážedla. Stejně tak bez řečí jsem s ní nafoukal i nově obuté bezdušové kolo (MTB). Tedy bez kompresoru!

Něco mi tam mlátí…

Jediné, co mi snad trochu vadí, jsou poměrně tvrdé dorazy hlavního pístu. Když se rozvášníte, tak narážíte tvrdě nahoře i dole. Ale jde jen o zvyk. No a taky by se mi líbilo, kdyby byla základna nějak skládací. V autě stále bojuju s tím, kam a mezi co pumpu šikovně usadit. Ale to bych zase přišel o jistotu ocelové základny a to bych vážně nechtěl. Takhle se totiž dají menší tlaky klidně foukat i jednou rukou a druhou můžete třeba telefonovat nebo sjíždět facebook BikeAndRide.cz, Twitter, Google+, Vimeo, či snad Instagram

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

Blackburn AirTower 3 – závěr

Tuto dílenskou pumpu, o níž výrobce tvrdí, že „je navržena jednoduše tak, aby vám vydržela celý život – minimálně ten cyklistický,“ intenzivně používám více jak půl roku a nutno říct, že k plné spokojenosti. Zatím jsem s ní nafoukal vždy vše, co jsem chtěl a potřeboval. Její konstrukce je dostatečně bytelná, hlavice je „inteligentní“ (nepotřebuje žádné úpravy) a snadno použitelná. Objem vzduchu v hlavním válci velký a dosažitelné tlaky zcela dostatečné. Nafoukat by se s ní dal snad i tlumič… Nemám tedy důvod cokoliv měnit. „Můžete mi, prosím, poslat fakturu? Díky!“

PS: V batohu aktuálně vozím, shodou okolností, pumpu Blackburn Mamoth Any Valve, kterou jsem si jednou musel na cestách koupit, jelikož jsem zničil svou původní, pak jsem se chvíli spoléhal na bombičky, co jsem doma našel a když mě tyto vypekly… O ní si můžeme napsat něco příště.
Pumpa Blackburn AirTower 3 v nabídce obchodu
www.koloshop.cz
koloshop-logo-PNG

Nebo na e-shopu Progress Cycle
Progresscycle.cz

Foto: Štěpán Hájíček (BikeAndRide.cz)

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy
Blackburn Mamoth Any Valve

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

SAMSUNG CSC

Blackburn AirTower 3 - test dílenské pumpy

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Petr

    Jen mě napadá, jestli při dnešních cenách kompresorů, má dílenská pumpa vůbec smysl…

    • No, to je jak s tím tématem o elektrifikaci MTB.
      http://www.bikeandride.cz/2014/09/zabiji-nas-elek

      Mám v autě (opět) z Lídlu malý kompresor do autozásuvky a když na to přijde tak i kola u auta radši foukám Blackburnem. Stačí vzít pumpu, nacvaknout a jedu. Žádnej randál, dráty a čekání až to tam něco „naprdí“. Kompresor tak používám spíš jen pro nafukování vzduchové matrace do stanu. Na to jsem fakt línej…

      Ale je to, jako vždy, otázka osobního přístupu.