Santa Cruz Nomad – Skutečně revoluční změna!
Zajímavých novinek na nás svět horských kol chrlí každý rok dost a dost. Kdy naposled se ale objevilo něco přelomového, něco zásadně nového, či jiného? Od doby „vynálezu“ průměru 27,5“ jako by tvůrcům docházely nápady, změnit by to ale mohla nová generace Santa Cruz Nomad!
Zrození kultu
Doba stagnace ale možná pomalu končí! Jedním ze zajímavých nápadů je Marin Wolf Ridge, a nyní na scénu přichází Santa Cruz a jeho žhavá novinka, konkrétně čtvrtá generace modelu Nomad! Dodnes si pamatuju moment, kde se zčistajasna zjevil první Nomad (co to bylo za rok?). Jak jsme jej tehdy na Eurobiku nadšeně obletovali a jásali, když se nám podařilo urvat jeden kousek do Vela na test!
Nomad byl, alespoň mezi velkými světovými značkami, jedním z prvních endur v moderním slova smyslu, přestože v té době o závodech typu EWS či Enduro Serie nikdo snad ještě ani neuvažoval. Tento bike se stal kultem od svého prvopočátku a svou výsadní pozici si drží dodnes. Aby ji náhodou neztratil, přichází čtvrtá generace, která obrací celý koncept vzhůru nohama, nebojí se překročit hranice a dost možná definovat zcela novou kategorii. Nebo se snad vrací k jedné pomalu zapomínané?
Nebudu to více rozmazávat, Santa Cruz Nomad čtvrté generace je zde a je rozhodně na co se dívat. Dopředu musím přiznat, že se mi jeho rám na první pohled vlastně moc nelíbí. Přijde mi, že horní rameno nepřirozeně pluje v prostoru, zatímco okolo středu je až příliš rušno. Čím déle se na něj ale dívám, tím méně mi začíná vadit a o to více mě fascinuje. Je prostě jiný, neotřelý, originální. A to v mnoha směrech. Ať už je to jak chce, kontroverze vždy zaujme více než konformizmus!
Malý brácha, velký brácha
Značka Santa Cruz se nikterak netají tím, že se nová generace Nomadu ve velkém měřítku inspirovala slavným DH modelem V10, od nějž Nomad přebírá jak základní konstrukci zadní stavby, tak i další charakterové rysy.
Na rovinu, nový Santa Cruz Nomad se zdvihem 170 mm nad oběma koly a úhlem vidlice, který lze snížit až na hodnotu 64,6° (po otočení prvku Flip Chip se hlava „narovná“ na 65°), se už příliš netváří jako univerzální kolo na traily, ale spíše jako sjezdová bestie, které pouze někdo ukradl dvoukorunku a seškrtil její zdvih na hodnotu DH světa z dob před cca 10 až 15 lety. A také ji ohobloval na hmotnost 13,6 kg!
Podobně vyznívá i první praktické hodnocení kolegů z Pinkbike.com, kdy je v jejich posouzení řečeno, že je nový Nomad super bikem do extra těžkého terénu s extra strmými pasážemi, na regulérní enduro závody dnešní doby se zdá být až příliš sjezdový. A to i přes skutečnost, že se na něm šlape o poznání lépe, než co by do něj člověk na první pohled řekl.
Jak a proč se dostal dolů?
Člověk by musel být asi úplně slepý, aby si nevšiml, co je zásadně jiného u nové generace Santa Cruz Nomad. Jeho první až třetí vývojová verze totiž využívala víceméně klasickou koncepci a kompozici zadního zavěšení VPP s tlumičem napojeným na horní vahadlo a opřeným o spodní trubku. O „nenápadném“ posunu spodního ramene z pozice „pod středem“ do polohy „nad středem“ se dnes bavit nebudeme, k tomu si můžeme osvěžit paměť testem kupříkladu Santa Cruh Higtower (test 29 / test 27,5+ / shrnuti).
Oproti zmíněným třem generacím přichází aktuální čtvrtá s konceptem zadní stavby převzatým z modelu Santa Cruz V10. V praxi to znamená, že je horní vahadlo „neobsazené“, pluje volně v prostoru, jelikož je tlumič napojen na vahadlo spodní. To má za tímto účelem trojúhelníkový boční profil, kdy je spodní oko tlumiče připojeno k vrcholu tohoto trojúhelníku.
U modelu Santa Cruz V10 působí tato konstrukce díky „kytarové“, zezadu otevřené siluetě rámu, vcelku přirozeně. U Nomadu ale bylo potřeba vymodelovat širokou základnu sedlové trubky a jejím nitrem protáhnout tlumič. Proč to vše? Aby nový Nomad jezdil jako malé V10, aby se maximum hmoty koncentrovalo okolo středu, aby kleslo těžiště a celý stroj byl jistý, stabilní a dokonale ovladatelný.
Na pružině, nebo na vzduchu?
Santa Cruz Nomad při svých parametrech působí jako čistokrevné freeridové kolo (snad až na tu hmotnost), kdy přesně to může být jeho určení, nebo také nemusí. Je to jednoduše kolo do extra těžkého terénu, určené pro velké rychlosti a strmé sjezdy. Nabídnout přitom může více tváří, než jak se možná jeví. Již bylo zmíněno, že otočný prvek Flip Chip dokáže měnit úhel hlavy z 64,6° na 65°. Adekvátně s tím se mění i další parametry.
Zároveň si jej v konfigurátoru na webu www.santacruzbicycles.com, nebo v dohledné době při objednávce u www.03probike.cz můžete nechat doručit v setu s tlumičem pružinovým (RockShox Super Deluxe Coil), tak i vzduchovým (RockShox Super Deluxe Air). Už jen tím lze poměrně výrazně měnit projev a charakter tohoto stroje.
*Tester na Pinkbiku přitom psal, že se mu paradoxně více líbil projev Nomadu na vzduchu, kdy bylo kolo jistější a lépe reagovalo než na pružině, s kterou byl zadek Nomadu skoro až moc aktivní.
Opět vlastní cestou!
Jak už to tak vypadá, Santa Cruz podobou, ztvárněním a parametry nového Nomadu dost možná opět otevírá jednu novou kapitolu MTB historie a uvidí se, kdo jej bude následovat. Nebo se naopak ukáže, že takováto kategorie skoro není potřeba, že už zkrátka postupné navyšování potenciálu enduro kol dosáhlo svého vrcholu a komu nestačí stroje této třídy, ten už jde stejně po kole z DH branže. Nebo to s Nomadem dopadne úplně jinak a já jsem totálně mimo mísu! Uvidíme, co nám další vývoj v MTB přinese za překvapení!
Santa Cruz Nomad (4. generace) v kostce
- Zaměření: těžké traily, freeride, lehčí DH
- Průměr kol: 27,5“
- Zdvih zadní stavby: 170 mm
- Úhel hlavy: 64,6° / 65°
- Rámové varianty – C a CC (karbon a lepší karbon)
- *Hliníková verze by se snad měla objevit na podzim 2017
- Metrický tlumič
- Boost náboje a střed
- Ceny (USA) – $4,499 – $9,399 USD
- Hmotnost: 13,6 kg (vel. L)
- Dostupnost: Půlka června 2017
- Více informací: santacruzbicycles.com
Sestra (Juliana Strega) a vlastní kola Reserve
Aby pod tíhou všech těchto zlomových a zásadních informací něco nezapadlo… Společně s novou generací Santa Cruz Nomad se představuje i dámská obdoba Juliana Strega (www.julianabicycles.com), která nabízí stejně koncipovaný rám, víceméně stejné základní parametry (zdvih a úhly), stejné zaměření atd. To vše ale v lehce odlišném dámském balení. Tedy nejen s jinými logy, ale i s jinak odladěným posedem, poskládanými velikostmi atd.
*kompletní představení Juliana Strega na Pinkbike.com
Druhou zajímavou novinku představují zapletená kola Santa Cruz Reserve s karbonovými ráfky. V Santa Cruz se jednoduše rozhodli, že jsou již dostatečně zkušení ve výrobě a zpracování kompozitu, že jim stojí za to „umotat si“ i vlastní ráfky. Specifikem jsou široké profily, asymetrické provedení, či zajímavé výstupky v místě usazení niplů, které by měly lépe přenést napětí výpletu na samotný ráfek.
Kola Santa Cruz Reserve budou vybavena 28 dráty s trojím křížením a nabízena budou v průměru 27,5” s vnitřní šířkou ráfku 27 a 30 mm, případně v rozměru 29” s šířkou 25, 27 a 30 mm.
Foto: Santa Cruz / Juliana / Pinkbike