RockShox – Super Deluxe s pružinou, s dálkou atd.

V roce 2016 byla nastartována MALÁ/velká revoluce na pozici jednotek zadního odpružení, kdy většina velkých výrobců přišla s novými metrickými tlumiči! RockShox toto tažení zahájil na vzduchové scéně s modely Deluxe a Super Deluxe, nyní je na pořadu dne jejich pružinové pokračování – Super Deluxe Coil.

Ale není to jen o pružinách, jelikož inovace, které přichází s tlumiči RockShox Super Deluxe Coil se tu ve větší, tu v menší míře promítají i do nabídky již zavedených a námi i dalšími odborníky vesměs chválených tlumičů Deluxe a Super Deluxe.

Nová vize enduro stroje! Pružina na tlumiči jako standard?

Pružina pro všechny!

RockShox si při vývoji nového tlumiče Super Deluxe Coil dal za cíl splnění hned několika úkolů. Jednak je to snaha stvořit pružinový tlumič použitelný od trailového ježdění po DH, či Gravity obecně, jednak je patrná tendence prosadit stále ještě čerstvé, a ne zcela zavedené, metrické rozměry i na sjezdová a FR kola.

Vyřešit druhou zmíněnou záležitost se zdá být poměrně prosté. Můžete předělat stávající tlumiče na metrické, doplnit ke stávajícím metrické rozměry, nebo představíte nový model, který bude čistě metrický. U RockShoxu byla zvolena varianta č. 3!

První záležitost, kterou obecně charakterizuje heslo „Coil for all“ (Pružina pro všechny), může být těžším oříškem. Co brání většímu rozšíření pružinových tlumičů do světa „běžného endura“ (mimo vyhraněnou závodní scénu), nebo dokonce na výkonnější trailbiky? Faktorů je více:

  1. Vyšší hmotnost
  2. Složitější nastavení tuhosti (pracnější výměna pružiny VERSUS snadné foukání vzduchové komory)
  3. Často chybějící rozměry pro trailová a enduro kola
  4. Chybějící optimalizace tlumení s možností tlumič zavřít, či jednoduše přepnout do výjezdového módu

Kolečko odskoku je tradičně na spodním konci tlumiče.

Máme řešení!?

Něco z tohoto RockShox u modelů Super Deluxe Coil vyřešil, něco není jisté a něco zůstalo. Zkusme to vzít bod od bodu. O hmotnosti nových pružinových tlumičů RockShox se v propagačních materiálech zatím nikde nepíše! Proč?

Složitosti se správným nastavením tvrdosti se u pružiny asi samy nevyřeší, proto pokud tomuto fenoménu propadnete, budete muset spoléhat na to, že se s rozšířením tohoto druhu tlumení naplní trh také samotnými pružinami, které RockShox slibuje dodávat v rozsahu tvrdosti 250 – 650 liber v krocích po 50 lbs.

Co mi přijde ale chytré a praktické je vytištění stupnice pro snazší odečtení hodnoty sagu přímo na pístnici, jak je tomu již standardem u vzduchových tlumičů a skoro všech vidlic střední a vyšší třídy značky RockShox.

S rozměry pro menší kola s menším zdvihem je to celkem snadné, ty jednoduše stačí doplnit – pokud máte ambice jako RockShox – a optimalizace tlumení by pro takovouto značku také neměla představovat žádnou větší překážku. Jednoduše využijete systémy ze vzduchové sféry, k odskoku a nastavení komprese přidáte páčku pro přitvrzení tlumiče (přepnutí do efektivního módu) a je vyřešeno!

Bude za pár let běžné vídat pružinové tlumiče s dálkovým ovládáním?

Pružina se zámkem, pružina na dálku

Rozhodně si nemá cenu hrát na slepou bábu a tvrdit, že RockShox přišel s tímto konceptem jako první, že snad „objevil Ameriku“. V tomto směru jej předběhl třeba Cane Creek, který již minulý rok představil tlumič DB Inline Coil (DB IL Coil). Tedy pružinovou jednotku vycházející ze vzduchové varianty DB Inline Air s páčkou „Climb Switch“, tradičně nepřeberným množstvím nastavovacích koleček, a hlavně bez expanzní nádoby (Piggyback).

Osobně jsem jej ještě nezkusil, ale takhle od stolu si o něm nic zázračného nemyslím. Je sice lehký (285 g bez pružiny), snadno se zamkne, méně snadno nastaví… DB Inline Air na mě přílišný dojem neudělal (spíše naopak), klasický Double Barrel mám vcelku rád, DB IL Coil se mi tak nějak filozoficky příčí!

Zpět k tématu! RockShox naštěstí Piggyback u tlumičů Super Deluxe Coil neodstřihl, přidal jim ale již zmíněnou páčku pro přitvrzení (režimy Open/Pedal) a nikde nesmí chybět alespoň kolečko pro samostatný útlum nízkorychlostní komprese (Low Speed), která ovlivňuje vnímavost a „houpavost“ tlumiče v režimu Open. Přidejte k tomu možnost pořídit verzi s dálkovým ovládáním a najednou to začíná dávat smysl.

Tedy v případě, že jste přesvědčeni o potřebě využití pružinového tlumiče, který bude asi vždy aktivnější a jemněji pracující než vzduchový, vždy bude ale těžší a předpokládám, že se u něj neobejdete bez aktivního využití oné kompresní páčky, ať již na těle tlumiče, nebo dálkově na řídítkách.

Někomu se zřejmě zdá, že kabelů a páček na kolech poslední dobou nějak moc ubylo…

Třeba se nechám přesvědčit

Pružinu na enduro kole jsem již zkusil – sice lehce extrémní kousek na RB Bandit 675 v rámci našeho „velkého testování tlumičů“ – a zážitek to byl mimořádný. Že bych tomuto fenoménu ale propadl, to se říct nedá. Jízda těžkým terénem s pružinou pod zadkem byla parádní, všechna čest, jen si na ten projev musel člověk zvyknout a bylo též třeba jemně nastavit kompresní okruh.

Co mě vadilo byla tehdy hmotnost, cca 900 gramů oproti řádově 450 gramům většiny vzducháčů, a také žvýkačkový projev při šlapání. Testovaný kousek DVO Jade byl ale poněkud jiného ražení, proto lze věřit, že hmotnostní skok nebude u Super Deluxe takový. Efektivita při šlapání lze vyřešit onou páčkou, takže co zbývá? Boj s tvrdostí pružiny a potenciální nutnost neustálé manipulace s tlumením. Ale nezavíral bych nad tím oči, Super Deluxe Coil si rád zkusím a pak se uvidí.

Stupnice pro snadné odečtení sagu přímo na pístnici.

Možnosti, vlastnosti atd.

Pro kompletnost nám chybí ještě přehled modelů RockShox Super Deluxe Coil a jejich základních vlastností. Prvně bych mohl zmínit, že jsou zatím všechny určeny pro OEM použití (pouze pro výrobce kol), časem se snad dostane i na „after market“ (na pulty prodejen).

RockShox Super Deluxe Coil RCT

  • Použití: Trail/Enduro
  • Metrické rozměry
  • Nastavení komprese a odskoku
  • Páčka pro aktivaci efektivního jízdního módu (Open/Pedal)
  • Montážní varianty: Trunnion, s ložisky, klasické oko
  • Pružiny odstupňovány po 50 lbs v rozsahu 250 – 650 liber

RockShox Super Deluxe Coil RT Remote

  • Použití: Trail/Enduro
  • Metrické rozměry
  • Nastavení komprese a odskoku
  • Dálkové ovládání jízdního módu (Open/Pedal), páčka RockShox OneLoc
  • Montážní varianty: Trunnion, s ložisky, klasické oko
  • Pružiny odstupňovány po 50 lbs v rozsahu 250 – 650 liber

RockShox Super Deluxe Coil RC World Cup

  • Použití: DH/FR
  • Metrické rozměry nově v DH
  • Nastavení komprese a odskoku
  • Montážní varianty: Trunnion, s ložisky, klasické oko
  • Pružiny odstupňovány po 50 lbs v rozsahu 250 – 650 liber
  • Metrická náhrada za Vivid Coil

RockShox Super Deluxe Coil R

  • Použití: Trail/Enduro
  • Metrické rozměry
  • Nastavení komprese a odskoku
  • Montážní varianty: Trunnion, s ložisky, klasické oko
  • Pružiny odstupňovány po 50 lbs v rozsahu 250 – 650 liber
  • Metrická náhrada za Kage Coil

RockShox Super Deluxe Coil RT Remote

RockShox Super Deluxe World Cup

RockShox Super Deluxe Coil R

Vylepšení vzduchové řady Deluxe a Super Deluxe pro rok 2018

Společně s pružinovými kousky RockShox Super Deluxe Coil se lehce inovovala také vzduchová řada Deluxe a Super Deluxe (Deluxe základní tlumič, Super Deluxe „výkonnější varianta“ s expanzní nádobkou).

Z obecného hlediska je asi ne úplně zásadním, ale praktickým vylepšením nová ryska na noze pístnice, která ukazuje, kde je faktický konec kroku tlumiče. Je to drobnost, ale díky ní lze konečně utnout debaty o tom, jestli šel tlumič až na doraz, nebo ne, „když ani nespadla kontrolní gumička z pístnice!“

Berte to jen jako malé pošťouchnutí. Skutečné novinky a vylepšení si pojďme představit ve stručném přehledu níže:

reklama

Nová je ryska na spodní části pístnice vyznačující fyzický konec kroku tlumiče.

RockShox Super Deluxe – vylepšení pro MY2018

  • NOVÝ Super Deluxe RCT
  • NOVÝ Super Deluxe RT Remote
  • NOVÝ Super Deluxe RC World Cup
  • Nová grafika stealth na Super Deluxe RC3, Super Deluxe R

RockShox Super Deluxe RCT

  • Určení: Trail, Enduro
  • Obdoba pružinové verze RCT
  • Snadné nastavení objemu vzduchové komory
  • Nezávislé nastavení odskoku a komprese
  • Páčka pro aktivaci efektivního jízdního módu (Open/Pedal)
  • Montážní varianty: Trunnion, s ložisky, klasické oko

RockShox Super Deluxe RT Remote

  • Určení: XC, Trail, Enduro
  • Obdoba pružinové verze RT Remote
  • Prověřeno v EWS (Jerome Clementz a Cecile Ravanel)
  • Snadné nastavení objemu vzduchové komory
  • Nezávislé nastavení odskoku a komprese
  • Dálkové ovládání jízdního módu (Open/Pedal), páčka RockShox OneLoc
  • Montážní varianty: Trunnion, s ložisky, klasické oko

RockShox Super Deluxe World Cup

  • Určení: DH, FR
  • Snadné nastavení objemu vzduchové komory
  • Nezávislé nastavení odskoku a komprese
  • Montážní varianty: Trunnion, s ložisky, klasické oko
  • Metrická náhrada tlumiče Vivid Air

RockShox Super Deluxe World Cup

RockShox Super Deluxe RCT

RockShox Super Deluxe RT Remote

RockShox Deluxe – vylepšení pro MY2018

  • NOVÝ Deluxe RT Remote
  • Nová grafika stealth na Deluxe RT3, RT, RL a R

RockShox Deluxe RT Remote

  • Určení: Trail, Enduro
  • Snadné nastavení objemu vzduchové komory
  • Nezávislé nastavení odskoku a komprese
  • Dálkové ovládání jízdního módu (Open/Pedal), páčka RockShox OneLoc
  • Montážní varianty: Trunnion, s ložisky, klasické oko

RockShox Deluxe RT Remote

Jak tohle dopadne? Vy rozhodnete!

Tolik k novinkám v sestavě RockShox Deluxe a Super Deluxe v provedení Air i Coil. Inovací je zde celkem dost a trendy jsou jasně stanovené. Pokud by enduro a trailoví jezdci neprahli po pružinových tlumičích, či se po nic alespoň neptali, nediskutovali o nich a negooglili je, pak by asi RockShox neměl důvod k tomuto kroku přistupovat.

Na jedné straně musím přiznat, že jízda s pružinou i na enduro kole je v mnohém jedinečná, záleží ale na způsobu, jak své kolo používáte a na tom, co od něj očekáváte. Také mě, a ne poprvé napadá, že je sice hezké mít super aktivní zadek, zároveň by se ale k projevu pružinového tlumiče často hodila i pružinová vidlice!  Dočkáme se inovace, nebo spíš „moderního návratu ke starým kořenům“ i v tomto segmentu?*

*Tohle bych skladníkům a nákupčím snad ani nepřál. Pružiny X rozměrů X stupňů tvrdosti pro tlumiče a nedej bože i pro vidlice!!!

Uvidíme! Čas nám napoví a my sami vlastně rozhodneme, jak to bude podle toho, co si nejčastěji zvolíme. Sám za sebe jsem zatím stále spokojen s výkony „plně vzduchového“ kola a nemám potřebu na něm tyto věci měnit, či řešit. Za pár let ale může být pružina běžným standardem a třeba pak budeme kroutit hlavou nad tím, proč jsme tak dlouho jezdili na vzduchu?! Nebo také ne!

Více ještě dnes na webu sram.com

RockShox Super Deluxe Coil RT Remote (foto: sram.com)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • goofy

    No když už jste zmiňovali předchůdce RS, tak jste měli spíš uvést klasický CCDB Coil CS, který byl první a ne IL verzi. Stejně tak byl dříve i Fox X2. 😉 Já naopak pružinové tlumiče s páčkou vítám.

    • Pravda, určitě by se jich našlo víc, ale myslel jsem spíš zástupce „moderní vlny“ zamykacích pružiňáků, mezi nimiž je DB IL je do značné míry pionýr 😉

      • goofy

        No myslím, že právě ta moderní vlna, začala u tohohle Db 🙂 https://www.canecreek.com/products/suspension/dbcoil-cs ale třeba to blbě chápu.

        Pak se chytil Fox, teď už i RS, IL je zase snahou hodně odlehčit, ale kdo to myslí s ježděním vážně stejně nakonec šáhne pro tlumiči s expanzkou. 😉 Každopádně mě štve, že to zase bude jenom na metrický standart, čili chceš náš nový tlumič? Kup si nové kolo. 🙂

        • Chápeš to správně, jen mě osobně připadá, že je DB IL Coil takový vlajkonoš této změny, ale to je jen můj osobní pohled. Nebo mi jen přijde, že se o něm v této souvislosti nejvíc mluví. Ohledně expanzky naprostý souhlas. A ty metrické rozměry… Tady je to jasný tlak na to, aby si lidi kupovaly nová kola. Navíc všechny tyto tlumiče od RS jsou zatím jen OEM, takže je to jen takové lákadlo!

  • asavsdgd

    Zvýkačkový projev je zle nastavene tlmenie, ale samozrejme, hupe sa to, ak nie je lsc .. ale ine som chcel .. sranda je, ze tlmic je metricky, ale pruziny su uvadzane v librach. To je tiez pekna ukazka toho, preco prechadzaju na metricke tlmice. Potrebuju odstavit bazarovy trh 🙂

    • Nastavení udělá hodně, ale musíš si vybrat jestli super citlivost, nebo stabilita, případně často používat páčku. Metrickým rozměrům vcelku rozumím, jejich nabídka je o dost přehlednější, ale uznávám, že v tom bude velký díl marketingu. A tvrdost pružin v librách… Mohli by být důslední a přejít na Nm, či jaká by to měla být jednotka?