reklama

reklama

Santa Cruz Hightower cc 29er – v sedle (už zase)

Santa Cruz Hightower cc 29er - testO stroji Santa Cruz Hightower cc neslyšíte na našem webu poprvé. Nejdříve jsme jej představili letos v únoru a poté jsme se v květnu podívali na to, jak se s ním jezdí, je-li postaven na velkých tlustých kolech parametru 27,5+. Jak ale jistě všichni víte, Hightower je jedním z řady „měňavců“, proto jsme neodolali možnosti vyzkoušet jej i v konfiguraci 29“.

Ono to na jedné straně zní jako pohádka, kdy otočíte kouzelným prstenem a rázem máte z pluska devětadvacítku. Teoreticky by mělo stačit prohodit kola a je vyřešeno! Jenže tak tomu zrovna u Santa Cruzu není, alespoň pokud chcete být kalifornsky důslední! Aby se kolo chovalo pokud možno stejně s jedním parametrem kol jako s tím druhým, kdy se oba liší vnějším průměrem plášťů, je potřeba udělat pár změn.

V první řadě si Santa Cruz vymyslel, vcelku logicky, že Plusko bude pracovat se 150 mm vidlice, 29er jen se 140 mm. Tedy již zkraje byste měli buď vyměnit vidlici, nebo ji rozebrat a vnitřní přestavbou zkrátit (prodloužit) její krok. V druhé řadě na horním raménku najdete oválné excentrické kameny držící spodní oko tlumiče, kde je pozice „Low“ primárně určena pro 29“ a 140 mm vepředu, pozice „High“ zase pro 27,5+ a 150mm vidlici. Vzadu pak, bez ohledu na nastavení, pracuje 135 mm zdvihu moderní podoby systému Santa Cruz VPP.

Santa Cruz Hightower cc 29er - test
Nejnovější zavěšení Santa Cruz VPP v plné kráse
Santa Cruz Hightower cc 29er - test
Meziročně se změnilo hlavně usazení spodního ramene, které již není pod středem, ale v kapličce nad středem…
Santa Cruz Hightower cc 29er - test
Tím se částečně změnila kinematika a jiné věci. Ale na skutečnosti, že jsou čepy spodního ramene vystaveny neustálému náporu nečistot se nic nemění. Utěsněná by ale měla být kvalitně!

 

Přirozený jako nikdo!

Devětadvacítky s vyšším zdvihem a pluska jsou poslední dobou obrovským trendem, či minimálně tématem, o kterém se hodně a všude hovoří. I na mou hlavu směřovalo již mnoho dotazů, co si o tomto trendu (trendech) myslím. Podle mého jsou Pluska zajímavou alternativou, či minimálně vhodným kolem pro lidi, kteří buď s těžším terénem začínají, nebo se jej z jakéhokoliv důvodu bojí. Také devětadvacítky s delším krokem vídám poslední dobou na každém rohu, stále ale nějak nevím proč?

Proč je lidi tolik řeší, proč je tolik chtějí, když je trailbike, neřkuli enduro, skoro vždy lepší, hravější a zábavnější, je-li postaveno na menších kolech průměru 27,5“. Tento rozměr mi pro tyto kategorie kol připadá jako dokonale přirozený. No jo, jenže pak si sednete na kolo jako je Santa Cruz Hightower cc s jeho lehoučkým rámem, lehkými a pevnými koly Industry Nine, s Boost osami a vším dalším a jen žasnete!

Žasnete, jak to krásně jede, jak snadno a pohotově tohle kolo reaguje na podněty vyslané skrz podrážky vašich bot do pedálů, jak živé, hravé a zábavné dokáže být řízení, jak přední kolo okamžitě poslechne jakýkoliv váš příkaz… Navíc si začnete uvědomovat, že větší kola toho přeci jen více sežerou než 27,5“, či se přes řadu věcí snáze převalí a pak vám to začne docházet.

Santa Cruz Hightower cc 29er - test
Tlumič RockShox Monarch je krásně dlouhý (200×51 mm) a funguje luxusně i bez expanzní nádobky (Plus).

Svěží vítr = nový kabát? Nikoliv!

Neříkám, že tímto bodem zavrhnu všechna kola s průměrem 27,5“, to se určitě nestane! Mně se prostě líbí, že člověk menší kola prostě „musí řídit“, minimálně ale začínám chápat, proč tolik lidí a tolik značek začíná řešit kombinaci vyššího zdvihu a velkých kol.

Pokud si postavíte drahé kolo, kde vás nemusí trápit a tížit výrazný nárůst rotační hmotnosti na kolech, pak už je skoro jedno, jestli to bude 27,5“ nebo 29“. Tedy minimálně pokud se rozhodnete pro značku Santa Cruz, která tvorbu trailové devětadvacítky zvládla skutečně na výbornou. Alespoň dle mých prvních dojmů!

A to jsem zatím jezdil s tlumičem v poloze „High“, za chvíli ho jdu přehodit dolů a zkusit, co to udělá, když se hlava položí o 0,2°, střed klesne o 2 mm (337/335 mm), o fousek se hne délka zadní stavby (435/434 mm) či se zkrátí rozvor (1165/1168 mm; platí pro velikost M)?

Včera odpoledne jsem zkusil i druhé nastavení a je to docela rozdíl. Hlava se znatelně položila, těžiště se posunulo o fous nad zadní kolo a hlavně zaplulo více „mezi kola“. Zprvu mi to přišlo skoro až zbytečně vyhrocené a položené, ale pak jsem si na to celkem zvykl a užíval si jistotu i ve značně strmých a rychlých sjezdech.

Osobně bych asi volil kombinaci 29″ a High pro běžné trailování, 29″ a Low do hor a do extra náročného terénu! Jinak stále platí, že tohle kolo je pecka!!! Na devětadvacítkách totální!!! 

Santa Cruz Hightower cc 29er - test
Santa Cruz doporučuje použít polohu „High“ (H) pro kola 27,5″ a vidlici 150 mm
Santa Cruz Hightower cc 29er - test
A druhou polohu „Low“ (L) pro kola 29″ a vidlici 140 mm. Ve výsledku je to ale na vás. Jak jsem si již vyzkoušel, devětadvacítky fungují dobře v jednom i druhém nastavení.

Odpružení luxusní, zbytek si povíme příště…

Pokud jde o funkci odpružení a jiné aspekty, něco najdete v mém hodnocení jízdy na Santa Cruz Hightower cc 27,5+, zbytek si řekneme příště. Dnes dodám tolik, že RockShox Pike snad ani nemůže být zklamáním a tlumič RockShox Monarch Plus ve spojení s moderní podobou systému VPP také funguje naprosto skvěle, jemně, čistě a aktivně. Vrrrm, už se třesu znovu do sedla!!!

reklama

Foto: Štěpán Hájíček