RockShox Deluxe a Super Deluxe – Tech News

RockShox Deluxe & Super Deluxe - newsHorská kola prošla za posledních několik let obrovským vývojem. Podívejte se na masivní rozšíření pevných os, všudypřítomnost karbonových rámů nebo teleskopických sedlovek, či třeba pohon 1x, který je u mnoha nových kol spíše pravidlem než výjimkou. Mnoho se změnilo, ale nezapomněli jsme na něco? Že bychom kompletně překopali zadní tlumič?

Ano, něco podobného si řekli v RockShoxu, poté dali hlavy dohromady, z šuplíku vytáhli čistý kus papíru a začali kreslit, či spíše rýsovat. Zní to sice jako obehrané marketingové klišé, což přiznávají i lidé z RockShoxu ve svém příběhu popisujícím zrod tlumičů RockShox Super Deluxe a Deluxe, ale co na tom! Pravda je taková, že vývojáři RS vysypali na stůl vše, co se poslední roky naučili při konstrukci odpružení a začali tvořit zbrusu novou generaci tlumičů.

R_SuperDeluxe_RC3_MRockShox Super Deluxe RC3

Když změny, tak od podlahy!

Neznamená to ale, že se zaměřili pouze na nové vnitřnosti tohoto nenápadného, o to však důležitějšího hráče, ale znovu a jinak se snažili vymyslet celý koncept MTB tlumiče. Ostatně jak zaznívá nejen v prezentačním videu (na konci článku):

„Na začátku éry plného odpružení nejprve stavitelé kol vyrobili nový rám a potom bylo na výrobcích odpružení, aby dodělali zbytek. Tedy aby podle rámu připravili tlumič. Co když ale tento proces otočíte a uděláte nejdříve tlumič a podle něj až rám? My si myslíme, že to bude fungovat, a to dokonce lépe než dřív,“ tvrdí hlas zaznívající z vývojového a marketingového střediska RockShox.

Než se totiž začneme bavit o tlumičích RockShox Deluxe a Super Deluxe jako takových, je třeba nastínit otázku jejich uchycení v rámu. Doposud se, z historických důvodů, používaly ne zrovna logické způsoby rozdělení délky tlumičů (od oka k oku) a jejich faktického zdvihu vycházející z (imperiálních) palcových rozměrů. S výhledem na rok 2017 se ale skupina šesti klíčových hráčů na poli zadního odpružení domluvila, že se toto „zruší“, udělá se tlustá čára a vše se zjednoduší zavedením metrických standardů s logickými kroky. *Jak jsme vás o tom ostatně před týdnem informovali v samostatném článku.

RockShox Deluxe & Super Deluxe - newsRockShox Deluxe RT3

Jak velké zjednodušení to znamená krásně dokazují následující dvě tabulky. První porovnává současné standardy rozměrů tlumičů a nové metrické míry (pojem Trunnion Mount si ještě vysvětlíme). Tabulka druhá ukazuje ještě radikálnější zpřehlednění rozměrů montážních vložek do rámů po přechodu na metrické standardy. Tomu říkám argument!MTB Shoks - Metric sizes MTB Shoks - Metric sizes

Uchycení tlumiče A, B nebo C

RockShox jde ale v tomto směru, v souvislosti se zavedením nových metrických rozměrů, ještě dál. Nestačilo totiž překreslit pouze tabulky velikostí, došlo i na úvahy ohledně způsobu uchycení tlumiče do rámu, jelikož současná často bronzová pouzdra nejsou vždy tím pravým ořechovým! Respektive někdy ano, někdy ne.

Klasická kluzná pouzdra se hodí všude tam, kde je pohyb oka tlumiče minimální, tedy v jednotkách stupňů, či v úhlových minutách. Obvykle v místě, kde je tlumič ukotven v rámu. Naopak v bodě spojení oka tlumiče s ramenem či vahadlem zadní stavby dochází často k rotaci dotčeného čepu v rozsahu 70 – 120°. Toto pravidlo platí jak pro systémy s tlumičem umístěným kolmo v rámu (vertikálně, např. Giant, Trek apod.), či naopak podélně (např. Santa Cruz, Scott, Author apod.).

Výjimku představují konstrukce, kde je tlumič k ramenu zadní stavby připojen „nepřímo“, tedy pomocí vidlice či jiného nástavce. Ten se obvykle otáčí na ložiskách, nikoliv na kluzných pouzdrech. Odsud nejspíš pramení nápad integrovat ložiska přímo do oka tlumiče. Ostatně stejnou myšlenku, jen trochu jinak zpracovanou, využívají kola Giant, která integrovala ložiska do předního oka svého vahadla, proto si vystačí s klasickým kluzným pouzdrem, či s pevným čepem u horního oka tlumiče (příklad – Giant Reign 27,5 1.5 LTD).

RockShox Deluxe & Super Deluxe - news

Méně tření, více akce…

Proč se vůbec zabývat něčím takovým? Důvod je jasný. Kuličkové ložisko v místě, kde se oko skutečně otáčí, znamená výrazně menší tření, tedy i menší síly potřebné k „rozpohybování“ odpružení, neboli k jeho „odtržení z klidu“. Menší odpory při pohybu tlumiče jsou samozřejmě klíčem k jeho vyšší vnímavosti, tím pádem vyšší přilnavosti a nakonec i k jistějšímu ovládání kola.

Když už jsme u tématu uchycení samotného tlumiče, dovolte mi jej několika málo odstavci uzavřít. Z výše popsaného snad celkem jasně vyplývá, že RockShox bude nové tlumiče Deluxe a Super Deluxe nabízet jak v provedení s běžným okem a kluzným pouzdrem, tak i ve verzi s integrovanými ložisky. Ta se přitom mohou objevit jak nahoře na těle tlumiče, tak i dole na pístnici. Záleží jen na typu rámu, kde je potřeba pomoci lehčímu otáčení samotného oka.

RockShox Deluxe & Super Deluxe - news

reklama

Skvělá správa pro juniory a holky!

Poslední variantou je tzv. Trunnion Mount, kdy na tlumiči nenajdete v jeho horní části klasické oko, nýbrž zde budou otvory se závitem na bocích hlavní komory, tedy přímo v těle tlumiče. Trochu to připomíná řešení používané na kolech Trek/Gary Fisher s tlumiči Fox DRCV. Důvod je i zde krásně prostý. Posunutí montážního bodu přímo na tělo vzduchové komory umožní konstruktérům použít delší tlumič i u maličkých rámů, kde by na ně jinak nebyl prostor.

Toto je ideální řešení pro specifické konstrukce a zejména pak pro malé velikosti dámských či juniorských fullů. U nichž proto bude konečně možné použít běžnou délku tlumiče, tedy stejnou, jaká se používá u identických kol větší velikosti. Díky tomu bude možné dosáhnout lepších výkonů a hladšího kroku.

RockShox Deluxe & Super Deluxe - news

RockShox Deluxe a Super Deluxe

Konečně se pomaličku dostáváme k samotným tlumičům Deluxe a Super Deluxe, jejichž „revolučnost“ může mít větší dopad na bikový svět, než by se mohlo na první pohled zdát. Aby ale nezůstalo jen u povídání o nových rozměrech a nových způsobech spojení s rámem…

Nové tlumiče RockShox Deluxe a Super Deluxe asi hned nevytlačí ze scény zavedené modely Monarch a Monarch Plus, měly by ale i tak být de facto jejich přímými pokračovateli. Jejich rozdělení a zaměření je přitom vcelku jasné. RockShox Deluxe půjde ve stopách modelu Monarch, proto by jeho doménou měla být trailová a XC kola. RockShox Super Deluxe, který poznáte snadno díky expanzní nádobce, zase kráčí ve stopách modelu Monarch Plus a je tedy zaměřen na trailové a enduro stroje.

Co se modelového rozdělení týká, nabídne řada RockShox Super Deluxe dvě verze – Super Deluxe RC3 a R. První s nastavením odskoku a s třemi pozicemi komprese (Open-Pedal-Lock), druhá jen s odskokem. RockShox Deluxe bude nabízen hned ve čtyřech variantách a to RT3, RL, RT a R. Tedy se stejnými prvky ovládání, jakými disponuje současný Monarch.

RockShox Deluxe & Super Deluxe - newsRockShox Super Deluxe R

Větší kolečko, více vzduchu, nebo radši něco dovnitř?

Zajímavostí RockShoxu Super Deluxe je ovládání odskoku integrované do horní části těla tlumiče, již tedy nebudete točit malým kolečkem, ale velkým okružím. Schválně, jestli se toto řešení chytí, nebo časem potichu zmizí, jako když RockShox vymyslel praktické otáčecí ventilky, které ale obvykle moc dlouho netěsnily… Každopádně u RockShoxu Deluxe jsou ovládací páčky již zcela klasické.

Přímé dědictví modelů Monarch a Monarch Plus představuje i vzduchová komora DebonAir, která je standardní součástí tlumičů Deluxe a Super Deluxe, nikoliv volitelnou variantou jako u Monarchů. Tomu odpovídají i maximální tlaky s hranicí na 350 psi. Komu by vadilo foukat až takto vysoké hodnoty, může využít systému vložek Bottomless Token, podobně jako je tomu u vidlic RockShox. Jejich pomocí lze celkem snadno snížit objem vzduchové komory, snížit provozní tlaky a zvýšit progresivitu.

RockShox Deluxe & Super Deluxe - news

(Ne)podstatné na závěr

Co se týká nových vnitřností, které jsou rovněž produktem „stavby tlumiče na zelené louce“, pak se v prezentačních materiálech hovoří hlavně o větším překrytí uložení pístnice a úpravě jeho těsnění. Prakticky stejná filosofie byla aplikována u nové generace teleskopických sedlovek RockShox Reverb.

Druhým často skloňovaným pojmem je „Scraper Seal Technology“, který reprezentuje novou generaci těsnění. To by mělo zajistit opět méně tření, v praxi pak logicky hladší krok, ale také delší životnost, lepší funkci za nízkých teplot a prodloužit by se měly i doporučené servisní intervaly. Hmmm!

RockShox Deluxe & Super Deluxe - news

RockShox Deluxe a SuperDeluxe – závěr

Nové tlumiče RockShox Deluxe a SuperDeluxe mají evidentně dobře našlápnuto a pokud se jich chytí zejména stavitelé rámů, mohou přinést skutečný pokrok, či minimálně výrazné změny v konstrukci, ale i ve funkci plně odpružených kol. Dostupnost nové generace jednotek zadního odpružení je cílena na léto 2016, jedná se ale primárně o OEM kousky určené k montáži na nová kola s metrickými rozměry uchycení.

Těch by mělo být poměrně hodně, jak tvrdí RockShox, ale i Manitou ve zprávě, kde jsme se poprvé zmiňovali o „metrické revoluci.“ Brzy se jistě dozvíme o „metrických novinkách“ i dalších výrobců odpružení. Počkejme si ale, co tato vlna skutečně přinese. Předpoklady pro úspěch nových standardů jsou velké, jelikož budou mít zřejmě velké zastoupení na obou pólech výrobní barikády. Na druhé straně se „už zase“ vytváří tlak na uživatele, aby svá současná kola po pár letech vyhodili a koupili si něco nového! Taková je ale zkrátka dnešní doba!

Více o nových tlumičích na webu
www.sram.com
SRAM-Logo

 

Foto: SRAM/RockShox

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Petr S

    Nemůžu si pomoci, ale bajkový marketéři jsou prostě geniální. Tolik nových standrdů, kolik se jich vynořilo za posledních pár let, se jen těžko v nějakém jiném oboru najde. A to vše jen proto, abychom si kupovali pořád nová a nová kola, protože na ta stará polovinu novinek nenamontujeme, takže koupit a vyměnit jednotlivý díl za lepší prostě nejde. Na bazarech pak člověk často marně rozklikává inzeráty a hledá ten svůj správný rozměr. Ale marně. Tak nakonec raději koupí nové kolo s novými standardy v naději, že pár let nebude problém obměňovat za nové komponenty. Leč smůla, za chvíli už výrobci chrlí další a další standardy. A staré kolo leží doma, protože se starými standardy ho nikdo nechce a prodávat za bagatel ho zase nechce prodat majitel. Prostě geniální…

    Nové rozměry tlumičů prostě nechápu… Co je špatné na palcových rozměrech? Jsou tu s námi už hodně dlouho, každý je na ně zvyklý, nikomu nevadily. Ale někdo si řekl, jak rozproudt trh? Totálné vše zase změníme.

    Co takhle změnit palcové rozměry u vodovodních trubek/hadic na metrické? Aspoň se rozproudí trh…

    • Zcela chápu tvoje rozhořčení, zároveň mi ale připadá logické zpřehlednit nabídku tlumičů a montážních dílů. Když se podíváš do tabulek, rozdíly v počtu toho a onoho tam jsou veliké. Navíc na tomto kroku se domluvili společně všichni výrobci odpružení, tak to snad vydrží další řadu let! Ale jo, je to pakárna!

      Na druhou jeden kamarád, který není až tak zatížený na moderní trendy, si teď na bazaru koupil krásný 26″ full za super peníze, což může být pro mnoho lidí impulz k tomu začít víc jezdit, nebo si koupit něco, co kdy chtěli a doposud na to ale neměli… Kola obchodu se prostě musí točit a my novináři musíme mít o čem psát 😉

      • Petr S

        však jasné, kola se musí točit, o tom žádná, právě je obdivuju, jak to pořád sypou a my jim to stále žereme 🙂 a s tím, že občas se teď dá sehnat fajn 26″ za super prachy taky souhlas, aspoň bude jezdit víc lidí… na druhou stranu ceny podobně osazených nových kol za posledních 5 let dost vzrostly…

        ale prostě s těmi tlumiči to nechápu.. teď je podle mě cca 10 „standardních“ rozměrů, kterých se Fox a RockShox pevně drželi. To, že někteří menší výrobci prostě ulítávali sem či tam o pár milimetrů, je jejich chyba (moc ostatní značky nesleduji, teď vzpomínám jen na SR Suntour, kde ty rozměry prostě byly „blbě“ ). Teď se teda rozhodli, že to „zpřehlední“, rozteče po 2cm, chod po 5mm(+Trunnion mount – to řešení se mi samo o sobě líbí). OK. Akorát teď teda těch typů bude třeba 25 a všici se z toho můžeme zbláznit :-D.

        je to jedno, stejně to nezměníme… jen se podle mě stačilo shodnout na současných rozměrech, klidně je mít jen v mm(+Trunnion), a já bych byl spokojený.

        A poslední věc – strašně se mi líbí, jak mají v tabulce současných rozměrů v mm uváděna až na 3 desetiná místa 😀 přitom samotný Rockshox na tlumiče píše normálně mm rozměry (třeba 200×51). Prostě jen proto, aby se víc vyniklo, jak moc nové rozměry potřebujeme…

        • Ondra K

          8 zubů na kazetě; trojpřevodník; monarch/auron; ložiska, kde to de; těžký kola a duše; nejlevnější brzdy, kokpit za 2500 normálně je to za polovinu. … Myslíš, že to má vliv na moje výkony? Jak to ovlivní pocit, když dorazíš na inverzi, po tom cos vstal ve 4 ráno a dostal se na hřeben přilehlejch hor. Jo jo, taky sem strávil pár let v Praze, ale to už je hodně let. Just do it. Přesmyk je levnější než 1/10 kazety z letáku… Asi pojedem s dětma někam na výlet a technologie nechám propadat sítem historie až je najdu na bazaru za 1/10 současné ceny a budu šťastnej jako trám, že mám teď, to o čem tu dnes čtu. DIY. Ještě, že máme ty kola, dyby toho nebylo, práce se povleče…
          Nechte lidi dělat svou práci, sme velcí kluci a máme to rádi, tak co na tom měnit. Bez peněz by to taky šlo, žejo?

    • Roman

      Pokud budou používat těsnění a ostatní věci v metrických rozměrech, tak tomu jenom fandím.
      Ale jinak je pravda, že se standarty se roztrhl pytel. Chudáci co mají kamenný obchod musí mít jen na hlávka celý regál:) O nábojích a atd radši nemluvím.

      • Petr S

        Mít dnes jen kamenný obchod s koly a držet víc komponentů skladem musí být sebevražda 😀 Většinou mám i na eshopech problém udělat jeden větší nákup tak, abych dostal všechno co potřebuji… I když potřebnou značku třeba prodávají, tak to, co potřebuji, zrovna nemají 🙁

  • Vlající Střapec

    Nevím, jestli jsou bajkoví matketéři až tak geniální, jak píše Petr. Možná že jo… Já je každopádně spíš už delší dobu podezírám, že jedou v ku*va dobrém fetu, protože to, co se v posledních letech děje se všemi „standardy“ už dávno překročilo všechny hranice zdravého rozumu! 🙂

    Pod čarou: možná, že mi zase utekla nějaká nová informace, ale: Canyon Sender a jeho zadní osa 12x157mm??

    • Roman

      12x157mm jo poměrně starý rozměr. Mě nejvíc vyhovoval 12x150mm symetrický výplet má něco do sebe.

  • jan

    Na sram kašlem od čias čo prestali vyrábať 26 vidlice s rovným krkom, prešiel som na Durolux a vôbec neľutujem !

  • Kamil Holub

    …“standardem rozumíme obecně uzávaný vzor“…

    Bych řekl, že hromadu těch výkřiků velkých výrobců snad ani nelze považovat za standard v pravém slova smyslu… Vezmu kupříkladu sloupky vidlic. 1″, pak 1 1/8″ a tapered 1 1/2″ to 1 1/8″ jsem ochoten považovat za standardní rozměry. Overdrive 1 1/2 to 1 1/4 ve velkém používá pouze Giant a třeba výrobci ložisek i hlavových složení toto přijali. Není problém zakoupit co potřebuju, ale třeba představec už problém je a to dosti velký. Takže bych neřekl, že je to standardní rozměr. Stejně tak brutální standard 1,5″ sloupek rovný. Ano pár rámů už jsem viděl, na Froggyně mnohokrát jezdil, ale výběr vidlic, hlávek a představců? Mizerný. Taky to není standard. Stejně tak silniční rozměr 1 1/4 to 1 1/8… Ten jsem viděl akorát na kamarádově CX Focusu…

    Za mě,…není standard jako standard…!

    A jen pro připomenutí… 😉 Měl jsem jej na svém GT LTS DH, a i ten Trunnion úchyt měl už tenkrát. 😀