reklama

reklama

Rocky Mountain Altitude Powerplay – představení!

Smělých prohlášení o novinkách v oblasti elektrických kol jsem slyšel již mnoho, proto jsem rozhodně neomdléval, když jsem se dozvěděl, že se kanadská legenda Rocky Mountain chystá představit svůj vůbec první a údajně dosti revoluční eBike. Zároveň by mi přišlo škoda tuto informaci zazdít, zejména, když jsem byl osobně pozván na prezentaci této novinky do jižní Francie.

Termínově se tato akce téměř kryla s odjezdem na moji rodinnou dovolenou, ale zase jsem si říkal, že se podobné nabídky prostě neodmítají, když to není nutné. Rozplánoval jsem si tedy podrobně let do Nice, přesun do horského střediska Valberg, návrat do Prahy a následný přesun směrem na mnichovské letiště, již s celou rodinou. To jen abychom se já ani mí blízcí náhodou nenudili.

Wade Simmons na elektrice! (foto: Matt Wragg)

Proč zrovna na elektriku?

Rocky Mountain poslední dobou představil slušnou řádku novinek, naposled novou generaci oblíbeného enduro a all-mountain stroje Altitude (loni na Eurobike Media Days to byl Element, chvíli před tím nový Slayer). Všechny tyto prezentace proběhly relativně v poklidu, mnoho novinářů dostalo jen press-kit a fotky po síti a první testovací jízdy se uskutečnily obvykle jen v rámci různých akcí – Eurobike Media Days, Garda Festival apod.

U novinky vtipně pojmenované Altitude Powerplay (v hokejové terminologii přesilovka, tuším), ale Rocky Mountain odložil veškerou skromnost stranou a sezval novináře z celého světa, rozdělené do několika menších skupin, k slavnostní prezentaci do již zmíněného Valbergu. Jedná se o menší středisko ve francouzských Alpách, v jehož těsné blízkosti se ale, shodou okolností, koná jeden ze závodů Enduro World Series. Takže je to místo, bráno bikovou optikou, vcelku významné.

Před cestou jsem příliš netušil, co vše nás čeká. Dostal jsem itinerář cesty, harmonogram celé akce a dalších pár instrukcí týkajících se výbavy. „Integrálka není potřeba, chrániče dle vaší úvahy“, stálo na pozvánce. Doporučeno bylo také stáhnout si do telefonu aplikaci Trailforks (Google Play), kde jsou vyznačeny všechny traily, jež nás v sedle Altitude Powerplay budou čekat.

(foto: Matt Wragg)

Proč je tam samá černá?!

Aplikaci jsem si nainstaloval, prohlížel lokalitu a našel vlastně jen pár trailů. Řada z nich byla ale označená černou barvou, což mě mohlo dopředu trknout a možná i podvědomě trklo, proto jsem se nakonec rozhodl pro volné pedály, přibalil chrániče na kolena a trailovou helmu (jiné už skoro nemám). Teď už to jen vše nacpat do co nejmenších tašek, abych se vešel do leteckých limitů a jede se!

To, co jsem jel 11 hodin!

Jak jsem již možná zmínil, výlet do Valbergu začínal letem z Prahy do Nice, což je slabá hodina a půl vzduchem. Vtipné mi přišlo, že jsem byl před zhruba měsícem poměrně nedaleko, na prezentaci Cannondale Jekyll a Trigger ve Finale Ligure. Když jsem se po chvíli letu podíval na mapu promítanou v letadle, uvědomil jsem si, že jsme zhruba nad Finale, což mi autem trvalo dobrých 11 hodin a teď jsem se sotva rozkoukal v letadle.

Již na letišti v Praze jsem potkal Marka, který jako zástupce a český agent německé společnosti Bike Action reprezentuje značku Rocky Mountain u nás (bikeaction.cz) a také Kubu, který byl na stejnou akci vyslán jménem Electric Bike Action. Takže byla sranda už na letišti v Praze a nenudili jsme se ani po přistání v Nice.

Z Nice je to do Valbergu asi hodina a půl autem, takže pohoda, jen nás trochu vyvedlo z míry, jak ostře řídil svou dodávku místní bikový průvodce. Dole u řeky to ještě šlo, po čase se ale začalo stoupat nádherným kaňonem s červenými kameny, skrz nějž vedla uzoučká klikatá silnice a my jeli s plnou dodávkou jako kdyby to byla rychlostní zkouška na rally!

(foto: Matt Wragg)

Odpočinek, procházka, prezentace

Na místo jsme dorazili v pořádku, jen trochu vyklepaní závodní jízdou a pohledy do hluboké strže pod námi. Z pozvaných novinářů jsme byli ve Valbergu mezi prvními a měli tak hromadu času na to vstřebat atmosféru tohoto místa, prezentace totiž byla až večer. Rozhodli jsme se tedy s Kubou vyrazit na menší procházku, z které se ve výsledku vyklubal pochod na cca 10 km.

K večeru nás již čekal zástup dalších novinářů, zavřené dveře do restaurace a tajnůstkářské narážky lidí z Rocky Mountain. „Těšíte se? Budete překvapeni! Tohle je vážně něco.“  Bylo vidět, že Rocky Mountain svému novému konceptu hodně věří, zřejmě i proto nás na pokoji čekal suvenýr v podobě do plastu zalitého kusu prototypu karbonového rámu Altitude Powerplay. Konkrétně jeden z 38 dílů, jakožto svědectví zlomové inovace u Rockyho! „OK, co je tedy pod tou plachtou?“

Tohle jsem VÁŽNĚ nečekal!

Přiznávám, že jsme byli s Kubou zprvu celkem skeptičtí, vždyť horská elektrokola posledních let jsou skoro stejná. Ano, ten či onen výrobce tu a tam představí zajímavé a chytré vylepšení, vzpomeňme třeba Lapierre Overvolt AM Carbon, Cannondale Moterra nebo český Rock Machine Blizzard eLTD, ale nic vysloveně zásadního se v této oblasti dlouho neodehrálo.

Jenže pak začala prezentace, začaly se odhalovat detaily Rocky Mountain Altitude Powerplay a nám začaly padat brady. Na první pohled sice Powerplay vypadá podobně jako mnoho jiných eBiků, když se ale začnou odhalovat jeho slupky, zjišťujete, že zde je skutečně důvod, aby na sebe byli vývojáři z Rocky Mountain hrdí. Je to sice otřepaná fráze, ale toto kolo skutečně přepisuje doposud zavedená pravidla dané kategorie!

Rocky Mountain Altitude Powerplay – čerstvě odhaleno!

Kde začít?

Zřejmě nejdůležitější myšlenkou, která od samotného počátku provází tento projekt, je snaha nestavět kolo „jako je Altitude“, případně „inspirované Altitudem“, ale postavit skutečný Rocky Mountain Altitude se vším, co k němu patří (zdvih, posed, geometrie atd.) „pouze“ doplněný o elektrický asistent, o přídavný elektrický pohon.

I takováto prohlášení jsem nejednou slyšel, Rocky Mountain je ale jediný, alespoň pokud vím, kdo tato slova dokáže skutečně naplnit. Důkazem místo slibů je naprosto stejná geometrie, stejné pozice čepů a další důležité rysy, které jsou do puntíku shodné jak u klasické varianty Rocky Mountain Altitude, tak i u Altitude Powerplay. Slušný začátek, co říkáte?

Klíčů, jak se tohoto výsledku podařilo dosáhnout je přitom hned několik. V první řadě je to použití vlastního pohonu a vlastní baterie. Žádné přebírání technologií, žádné kompromisy ve smyslu: „Tady máte motor a baterku a postavte okolo toho kolo!“ Ne, ne, nic takového! Rocky postupoval přesně naopak. Měli kolo, nový Altitude, a pro něj koncipovali pohon. Tečka!

Chaloupko, chaloupko, kdo v tobě přebývá?

Rám nechť zůstane rámem…

Kompromisy většiny současných elektrokol se středovým motorem pramení z toho, že mají středový motor. Tedy, že je šlapací střed součástí motoru, který je, ať chceme či nikoliv, poměrně velký, těžký a nikdy není integrální součástí rámu. Rocky Mountain to pojal zcela jinak. Ponechal víceméně klasickou sedlovou trubku, standardní středovou osu, běžně dostupné kliky a vlastní motor posadil před šlapací střed. Do prostoru, kde je na něj vytvořená kapsa!

Už to samo o sobě je NÁPAD jako hrom. Aby ale toto bylo možné, bylo potřeba vymyslet, jak přenést sílu motoru na řetěz a zadní kolo. To se vyřešilo vcelku jednoduše, malou kladkou, která je součástí již samotného motoru a která pomáhá jezdci roztáčet řetěz. Kladek je zde ale podstatně více, u některých je funkce zřejmá, na rámu nad převodníkem a na vidlici za převodníkem, u jedné je ale speciální. Hodně speciální!

reklama

Bezprostřední magnet

Kouzlo poslední kladky, o které běžně ani nevíte, jelikož je standardně schována pod černým plastovým krytem, a která se nachází před samotným převodníkem, má co dočinění s magnetickým senzorem.

Nebudu vás dále napínat, jde o to, že vývojáře v Rocky Mountain při zkoušení konkurenčních systémů elektrického pohonu rozčilovaly senzory točivého momentu na klikách, které často zabírají se zpožděním, rázově, nečekaně a obvykle neposkytují motoru dostatek informací o síle záběru samotného jezdce. Proto to někdy působí, že vám motor dává buď 100 % aktuálně nastaveného výkonu, nebo 0!

U Rocky Altitude Powerplay ale figuruje tato kladka, která se pohybuje s tím, jak se napíná řetěz, podle toho, jak moc se jezdec opírá do pedálů. Jemný pohyb kladky přitom snímá citlivě vyladěný senzor mapující změny magnetického pole. Nemá asi cenu utopit se v technických detailech, stačí předložit závěr, či alespoň předpoklad, že právě podle napnutí řetězu pozná řídící centrum pohonu, kdy a jak silně se jezdec šlape a podle toho dokáže dávkovat elektrický výkon, aby bylo vše přirozené a očekávatelné.

Kladka nahoře pouze vede řetěz, přední ozubené kolečko patří elektrickému pohonu, kladka za klikami se stará o dostatečné obtočení převodníku řetězem a poslední malá kladka vepředu (s vykřičníkem) je pohyblivá a snímá napnutí řetězu.

U nás bez čekání!

Další z výhod tohoto řešení představuje okamžitá odezva. Zde prostě není třeba čekat čtvrt, půl, nebo celou otáčku klik, než motor skutečně zabere. V extrému se můžete postavit do pedálů, stisknout brzdy, opřít se do klik a na startovní výstřel okamžitě vypálit z brány s plnou podporou motoru!

Nebo se jen bez prodlevy rozjet na semaforu, či, co bude skutečné bikery trápit asi nejvíce, rozjet se bez zbytečné námahy a přemlouvání pohonné jednotky do prudkého kopce. Zkoušel jsem to a funguje to! O tom si ale povíme až v samostatném článku popisujícím moje první praktické dojmy z tohoto kola.

Pro dokonalé pochopení ještě jeden pohled na celé soukolí.
Pro porovnání ještě motor z druhé strany a elektrický rozvod. Po zadní vidlici běží hadice k zadní brzdě a kabel k čidlu rychlosti kola, které je chytře umístěno na kotouči, nikoliv na výpletu.
Kliky nejsou přímo spojeny s převodníkem, ale využívají speciální unašeč (pavouk), který obsahuje přídavnou volnoběžku (dozadu se kliky otáčejí zcela volně), abyste netočili motorem proti směru jeho otáčení.

Více voltů, více zábavy

Přestože jsem se snažil z lidí z Rocky Mountain vydolovat nějaká konkrétní čísla týkající se síly motoru, výkonu a točivého momentu, nic přesného mi neřekli. Nominální výkon je každopádně legislativně omezen hodnotou 250 W, o špičkovém výkonu nikdo mluvit nechtěl. Jediné, čím nás utěšovali, bylo tvrzení, že je motor silný, hodně silný! „Neptejte se na čísla, zítra si to zkusíte sami,“ říkali nám na naše zvídavé otázky.

Alespoň pár zajímavých čísel bych pro vás ale měl. Prvním je hodnota napětí 48 V, oproti běžně používaným 36 V. Důvod je přitom poměrně jednoduchý. Při vyšším napětí lze do baterie (akumulátoru) nacpat mnohem více elektřiny za kratší čas. Konkrétně bude Rocky Mountain Altitude Powerplay doplněn o akumulátory kapacity 500 Wh a 632 Wh, což jsou sama o sobě také poměrně zajímavá čísla.

Inženýři od Rockyho, stejně tak i prezentační materiály tvrdí, že se slabší baterie (500 Wh) nabije z nuly na 80 % kapacity za 1 hodinu a 40 minut, větší kousek s kapacitou 632 Wh pak za rovné dvě hodiny. Zbylých 20 % do plné kapacity již zabere o něco více času, ale to je běžný jev třeba i u elektromobilů.

Akumulátor nelze běžně vyndat z rámu, proto k jeho nabíjení slouží konektor umístěný nad motorem.
Baterie (akumulátor) využívá články Samsung a může mít kapacitu 632 Wh (modely Carbon 90 a 70), nebo „jen“ 500 Wh (Carbon 50).
Nabíječka si nehraje na sexy design, naopak je čistě účelová pro maximální výkon. Podobně vypadá můj měnič napětí (na 220 V), který používám v autě na cestách.

Kdo by ji měnil, když máme rychlé nabíjení?

S jedním z techniků zodpovědných za vývoj modelu Altitude Powerplay jsem se bavil také o tom, proč není baterie snadno vyjímatelná, aby ji člověk mohl jednoduše prohodit za záložní. Důvodem je čistší vzhled, jednodušší a pevnější konstrukce a tak podobně. Na dotaz týkající se chlazení mi bylo řečeno, že akumulátor jednoduše vložený do rámu se ve výsledku chladí víceméně stejně dobře jako externě montovaný s hromadou ochranného plastu okolo.

Každopádně zde existuje ochrana proti přehřátí, kdy se po dosažení teploty 60°C sníží výkon, v případě vzestupu teploty až na 65 % by se pohon zcela odpojil. V průběhu testování a v rámci vývoje se údajně ani jednou nestalo, že by se přísun energie snížil v důsledku přehřátí baterie, třeba vlivem až příliš silného odběru energie. Zkrátka a dobře, Tesla Model X možná udrží rychlost 200 km/h jen nějakých 10 minut, než se začnou „vařit“ její baterky, Altitude Powerplay můžete ždímat na plný výkon, dokud vám nedojde šťáva.

Nabíjení samotné pak probíhá prostřednictvím konektoru, zásuvky na rámu, který je schován pod gumovou krytkou. Na druhém konci, pod představcem, pak najdete malou krabičku s rozvodem kabeláže, kde je připraven standardní USB konektor, abyste mohli čerpat energii ze svého kola, pokud vám bude docházet šťáva ve vašem mobilu, či jiném zařízení.

Jak že se ta kladka hýbe? Ptali se zvědaví novináři.

Ovládání z blízka či na dálku

Nejspíš poslední technický bod, který bych rád probral v rámci tohoto prvotního teoretického představení, reprezentuje ovládání pohonu jako takového. U Rocky Mountain se rozhodli vydat cestou jednoduchou a praktickou zároveň. Jednoduchost spočívá v absenci rozměrného a nevzhledného displeje, jaké bývají přítomné u mnoha konkurenčních řešení, praktičnost pak v přítomnosti vcelku tradičně pojaté ovládací krabičky na řídítkách.

Dohromady je zde pět tlačítek, primárně vás ale můžou zajímat jen tři: „on/off,“ „plus“ a „mínus“. Smysl a logiku jejich použití snad nemusím nikomu vysvětlovat. Co zde samozřejmě nechybí je jednoduchá indikace stavu nabytí akumulátoru (4 diody) a zvoleného režimu jízdy (tři režimy, tři diody). V zásadě tedy stačí kolo zapnout (delší stisk středního tlačítka), vyrazit a za jízdy už jen ladit silnější či slabší asistenci elektropohonu.

Nad to vše lze ještě Altitude spárovat s aplikací Rocky Mountain Powerplay, jejímž prostřednictvím lze nejen sledovat kolo samotné, své výkony a podobné věci, ale také ladit třeba míru dopomoci ve zmíněných třech režimech. Teoreticky od 0 do 100 % u každého z nich. O aplikaci se na prezentaci hovořilo jen okrajově, proto si její detailnější popis nechám do doby, až se k nám do redakce dostane Altitude Powerplay na důkladný test.

Jde se na pivo a zítra jezdit

Tímto bodem bych teoretické povídání o novince Rocky Mountain Altitude Powerplay uzavřel, stejně jako se uzavřela prezentace, vypnuly se foťáky a ukončilo nahrávání. Dále jsme se již přesunuli na večeři, ochutnali pár místních specialit a popili trochu piva. Poté jsme šli spát a těšili se, co nám přinese další den, tentokrát již v sedle této poměrně revoluční elektriky od Rocky Mountain.

V zásadě jediné ovládací rozhraní představuje tato krabička na řídítkách. Primárně vás zajímají jen tři tlačítka vlevo, další dvě vpravo jsou pro komunikaci s aplikací v telefonu (zapínání Bluetooth apod.)
Jedním z nestandardních prvků na Rocky Mountain Altitude Powerplay je tato „rozvodná“ krabička pod představcem.
Která obsahuje standardní USB konektor, abyste mohli za jízdy napájet svůj telefon, kdyby vám docházela šťáva třeba vlivem použití ke kolu náležící aplikace.

Rocky Mountain Altitude Powerplay – kolik jich bude?

Aby byla naše prvotní informace o kolech Altitude Powerplay kompletní, pojďme se ještě v rychlosti podívat na nabízené modely. V první řadě se sluší upozornit, že se s příchodem této novinky lehce mění logika označení jednotlivých modelů napříč nabídkou značky Rocky Mountain. S modelovým rokem 2018 se tak kupříkladu změnilo označení Altitude 790 MSL na Altitude Carbon 90, v případě hliníku pak modelově na Altitude Alloy 50.

Stejnou logiku najdeme i u označení modelů Powerplay, které budou tři – Altitude Powerplay Carbon 90, 70 a 50. Všechny tři stroje jsou na karbonovém rámu, tedy přesněji jen nejvyšší Carbon 90 je plně uhlíkový, Carbon 70 a Carbon 50 mají hliníkovou zadní stavbu. Všechny tři modely vsází na specifickou osmirychlostní sadu SRAM EX1 určenou pro elektrokola, či brzdy SRAM Guide RE.

Dva nejvyšší modely spojuje stejná baterie (kapacita 632 Wh), vyšší Carbon 90 má karbonové ráfky, plně karbonový rám a odpružení Fox z řady Factory. Altitude Powerplay Carbon 70 si musí vystačit s Foxem řady Performance, základní Powerplay Carbon 50 pak kombinuje RockShox Yari vepředu a RockShox Deluxe vzadu. U něj je kapacita baterie 500 Wh. Ceny ještě brzy doplníme, ale dopředu je asi všem jasné, že to nebude „levná sranda“. Konkrétně se budeme pohybovat okolo číslovky 200 000 Kč.

(Foto: Štěpán Hájíček, Rocky Mountain, Matt Wragg – kompletní fotogalerie)

Rocky Mountain Altitude Powerplay Carbon 90 (280 000 Kč)
Rocky Mountain Altitude Powerplay Carbon 70 (205 000 Kč)
Rocky Mountain Altitude Powerplay Carbon 50 (174 000 Kč)
Porovnejte schválně geometrii Altitude Powerplay a klasického RM Altitude
Jako každý jiný Rocky Mountain je i Altitude Powerplay vybaven systémem RIDE-9 umožňujícím měnit geometrii a charakter odpružení v devíti krocích. Nově jsou ale kameny tohoto systému umístěny na horním vahadle, nikoli u předního oka tlumiče. To je nová cesta, která se brzy objeví nejspíše u všech plně odpružených kol Rocky Mountain.
Altitude Powerplay vsází u všech modelů na osmirychlostní řazení SRAM EX1 s velkými kroky a velkým rozsahem.
Specifikem řazení EX1 je, že nahoru můžete řadit vždy jen po jednom stupni, zejména kvůli sladění s motorem.
Rocky Mountain Altitude Powerplay není „plusbike“, využívá ale moderních ráfků SUN Ringle Duroc šíře 40 mm.
A také pláště Maxxis Minion DHF v rozměru 27,5×2,5″ zjevně nového standardu WT, alias Wide Trail