SRAM EX1 a Guide RE – Tech news

SRAM_EX1_startMožná se to mnohým příčí, jiní jsou ale nadšeni. Elektrifikace je zkrátka zde a nevyhýbá se ani horským kolům, naopak se na ně poslední dobu soustředí stále víc! To potvrzují i dvě novinky SRAM. SRAM EX1 – světově první sada určená cíleně pro E-MTB, stejně jako pro e-biky navržené brzdy SRAM Guide RE.

SRAM EX1 – nová generace řazení pro e-biky

V úvodu prezentace zaznělo docela dobré srovnání. „Když se rodilo MTB, začínali jsme s komponenty, které byly původně navržené pro silniční či městská kola a až později začaly vznikat samostatné MTB sady. Podobné je to dnes s koly s elektrickým asistentem, které doposud využívaly konvenční MTB řazení, jež ale není pro jejich funkci zcela ideální,“ tvrdí lidé ze SRAMu.

Podobně jako SRAM před časem představil cíleně na sjezd zaměřenou sadu SRAM X01 DH, i nyní jde se svým aktuálním výtvorem tak trochu proti proudu. U sjezdové varianty řazení nás SRAM „šokoval“ tím, že stvořil sedmirychlostní sadu se záměrně většími skoky mezi jednotlivými rychlostmi, aby jezdci nemuseli cvakat jako pominutí. Podobnou filosofii aplikuje i u sady SRAM EX1, která nabídne kazetu s osmi pastorky s rozsahem 11-48 zubů!

SRAM_MTB_EX1_Cassette_XG899_Side_M

SRAM XG-899 E-BLOCK™

Kazeta nazvaná E-BLOCK™ využívá této konfigurace hned z několika důvodů. Díky elektrickému pohonu (asistentu) není potřeba až tak jemné odstupňování, jelikož co nezvládnou nohy, s tím pomůže motor. Zároveň s menším počtem převodů nemusíte tak často řadit, což je výhodnější pro samotný elektropohon a mělo by to dle všeho pomoci uspořit kapacitu akumulátoru.

V neposlední řadě do hry vstupuje i fakt, že s pouhými osmi převody lze vyrobit silnější řetěz a pevnější kazetu, což bez diskuzí přispěje k životnosti celého pohonu, který je u elektrokol výrazně více zatížen. Tedy nejen výkonem v kombinaci člověk+motor, ale i jinými návyky řazení, kdy se převody často mění při vyšším zatížení a nižší frekvenci šlapání.

Kazeta E-BLOCK™ je vyrobena z oceli, aby byla co nejpevnější a je určena pro klasické ořechy (nikoliv XD). Maličký pastorek s deseti zuby totiž s elektropohonem nemá tak úplně smysl, důležitější je údajně horní rozsah, který běží až do 48 zubů. SRAM_MTB_EX1_Shifter_Front_Black_M

Kazeta a její pomocníci

K nové kazetě se specifickým počtem rychlostí a výrazným rozsahem patří i originální přehazovačka EX1, která je inspirována sadami konfigurace 1×11. Využívá tedy horizontální paralelogram X-HORIZON™ a další vymoženosti, na něž jsme zvyklí u sad XX1 až NX. Upravené bylo též páčkové řazení SRAM EX1, tedy nejen pro osm převodů, ale i pro preferenci posunu po jednom pastorku, aby bylo vše přesné, jisté a plynulé.

Abychom nezapomněli, SRAM bude dodávat ke svému řazení i originální kliky určené pro středové motory Bosch a Brose (např. kola Specialized Turbo) a k nim i své původní převodníky s nestejně širokými zuby X-SYNC™. Primárně se počítá s velikostmi 14, 16 a 18 zubů (určeno pro motory Bosch).

SM_EX1_Crank_34t_Brose_Black_Side_M SM_EX1_Crank_Bosch_Black_Side_M

reklama

SRAM Guide RE

Přestože jsou klasické Guidy dostatečně silné, aby zkrotily i elektrické bestie, jak jsem si ověřil třeba v sedle Specialized Turbo Levo FSR, tak bylo ve SRAMu rozhodnuto, že to chce něco víc! Proto vznikl set brzd SRAM Guide RE. V principu jde o pouhou kombinaci brzdových pák ze sady SRAM Guide R a větších čtyřpístkových třmenů z gravity řady Code. Ty totiž mají dost síly, aby zabrzdily i rozjetý elektrický tank!

Nechme se tedy překvapit, kolik nových elektrokol na Eurobiku 2016 bude vybaveno touto sadou a jak se toto řazení bude chovat v praxi. Nějaké testy elektro-novinek pro rok 2017 již máme přislíbené, třeba se s nimi sveze i zkušenost s tímto řazením a novými brzdami…

Více o nové sadě EX1 a nových brzdách Guide RE ji nyní na webu
www.sram.com
SRAM-Logo

SM_Guide_RE_Caliper_Black_3Q_M SM_Guide_RE_Lever_Black_Front_M

Foto: SRAM.com

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky