SRAM X01 DH – sada čistě pro downhill!

SRAM X01 DH - predstaveniVčera večer dorazila žhavá informace přímo ze SRAMu – světlo světa spatřila zbrusu nová sada SRAM X01 DH. Zdá se tedy, že by mohl přijít konec věčného míchání MTB a silničních komponentů ve snaze naladit ideální převody pro jízdu z kopce na čas.

Není to nic nového, sjezdaři léta používali silniční kazety s menším rozsahem a také silniční přehazovačky s krátkým raménkem, které držely řetěz více napnutý. Tomu ale může být jednou provždy konec. Jak již zaznělo v úvodu, SRAM se rozhodl postavit (prozatím) jednu kompletní sadu navrženou do posledního šroubku na míru DH rakeťákům.

Podobnost čistě náhodná? Nikoliv!

Na první pohled se může zdát, že se jedná jen o lehce poupravené komponenty z již existující nabídky, tak tomu vlastně i z části je. Když ale dáte vše dohromady, tedy v dané oblasti jedny z nejlehčích klik, super lehkou kazetu a řazení, vyjde vám z toho nejlehčí DH sada současnosti. Není vlastně jediná čistě sjezdová!!! Možná se to nezdá, ale i ve sjezdu se hraje na gramy nebo alespoň deka. DH je přeci sport, kde se bojuje o vteřiny či dokonce setiny.

Každopádně jak samotný název napovídá, vychází nové řazení z již existující, doposud služebně nejmladší sady SRAM X01 – levnější alternativy revoluční sady XX1. Proto nese řazení X01 DH s těmito dvěma mnoho shodných rysů a konstrukčních řešení.
SRAM X01 DH - predstaveni
Sada SRAM X01 DH se bude nabízet v červeném a černo-šedém provedení

Tlustý-tenký, extra domeček a plochý horizont

Za všechny jmenujme v první řadě kliky s převodníkem X-SYNC™ s nestejně širokými zuby (narrow-wide). Dále jemu dokonale uzpůsobený řetěz, nový standard uchycení kazety XD (X-DOME™) umožňující použít nejmenší pastorek o deseti zubech a v neposlední řadě přehazovačku X-HORIZON™ s upraveným paralelogramem, krátkým vodítkem, třecí spojkou a jednoduchým zámkem vodítka pro snazší demontáž/montáž zadního kola z/do rámu.
SRAM X01 DH - predstaveni

Méně je více – už zase!

Co je podstatné, tak sada X01 DH bude primárně pracovat se sedmi převody – sedmirychlostní kazeta a řazení. Černo-černá kazeta MINI BLOCK™ X-DOME™ 7-speed je přitom záměrně stavěna s většími rozestupy mezi jednotlivými pastorky, aby bylo řazení rychlejší. Tedy, aby se zamezilo dvojímu až trojímu „cvakání“ při honbě za požadovaným převodem. Rozestup mezi pastorky je dva až tři zuby a jejich skladba následující: 10-12-14-16-18-21-24. Řetěz se tak dostane, v porovnání s klasickou desítkou 11-26, z jednoho konce na druhý mnohem rychleji.

Černá jako noc

Nad to vše je nová kazeta opět černá, což se vám líbit může, nebo jako nám nemusí – jde o individuální názor. Každopádně lidé ze SRAMu tvrdí, že díky tomuto (úprava JET™ Black Finish) je kazeta odolnější a především pak méně náchylná vůči korozi. Nebo na ní jen rez není až tak vidět, jako v případě stříbrného provedení…
SRAM X01 DH - predstaveni

Menší a ještě menší, až bude nejmenší…

SRAM-X-syncDíky kazetě a ořechu SRAM XD (X-DOME™) bylo možné zmenšit nejmenší pastorek na 10 zubů (trochu se opakuju), díky čemuž je možné použít také menší převodník. A to je zase výhodné pro maximální světlou výšku kola. Ostatně specifických X01 převodníků je na výběr celá řada – 30, 32, 34, 36, 38 zubů. Na obrázku vpravo je přitom krásně vidět, jak přesně funguje systém narrow-wide nebo-li X-SYNC™.

Širší zuby profilované do tvaru kříže dokonale zapadají do mezer širších článků, užší pak vyplňují prostor v užších článcích. Specifický špičatý profil jednotlivých zubů pak nejen pomáhá nabíhání řetězu, je rovněž navržen tak, aby účinně vytlačoval bláto z řetězu ven a celý systém se sám průběžně čistil.
SRAM X01 DH - predstaveni

Statistika nuda je

Pokud by vás zajímaly údaje týkající se hmotnosti, pak vězte, že kliky SRAM X01 DH váží (včetně středového složení) 740 g, přehazovačka se středním raménkem 263 g (krátké raménko 257 g), řazení 91 g, kazeta 136 g a řetěz PC-XX1 pak 252 g. Suma sumárum celá sada hodí celkem 1482 g!

Běžíme všichni pro X01 DH? Asi ne

Naštěstí ale SRAM není úplně slepý k reálnému světu a jeho zástupci si nejspíš nemyslí, že by si hned každý běžel koupit celou sadu a nová kola. Proto bude v nabídce i řada dílů určených pro kombinaci se stávajícími 10rychlostními systémy. I když…
SRAM X01 DH - predstaveni

Vlastně to znamená, že z nové sady můžete použít pouze kliky a přehazovačku. Ta jediná se výrazněji liší – nabízet se bude verze pro 7 a 10 rychlostí. Skutečně v nich bude nějaký rozdíl? Jinak budou 10rychlostní jezdci odkázáni na již existující, to ale neznamená, že o tolik horší, komponenty ze sady SRAM X0 – řazení (GripShift nebo páčky Trigger), klasická kazeta PG-1070 a stejně tak i desítkový řetěz PC-1091.

Hurá do akce!

Sláva, nejen enduro bude mít své vlastní sady, i když použitelnost řazení XX1 a X01 dalece přesahuje vody nejmladší závodní disciplíny. Snad se ale v tom moři rozdílů a specifikací jednou všichni neutopíme. A když už bychom náhodou začali lapat po vzduchu, vždy se dá ještě chytit stébla, vrátit se na začátek a znovuobjevit singlespeed! Nebo třeba koloběžku…

Více o novince SRAM X01 DH na webu sram.com
SRAM X01 DH - predstaveni

A jako perličku na konec ještě dvě videa. První pojednává o technologiích použitých u nové sady X01 DH, druhé je pak takovým zamyšlením proč to vše…

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky