Santa Cruz Hightower 27,5+/29“ – závěrečné shrnutí
Představte si, že jsem si musel přečíst vlastní texty/testy, abych si v hlavě urovnal, co vše jsem vám již o stroji Santa Cruz Hightower napovídal a co bych k němu měl ještě doplnit. Jak asi tušíte a jak jste nejspíš viděli, nedávno jsem jej proháněl na velkých kolech parametru 29“, v květnu na kolech standardu 27,5+. Nyní si to pojďme shrnout a uzavřít.
Ve čtvrtém článku týkajícím se tohoto stroje (Santa Cruz Hightower – představení / jízdní dojmy s koly 27,5+ / první dojmy na 29“…) již asi nemá smysl zabývat se teorií a detaily, jako je změněná podoba zadní stavby VPP, krásně symetrické vertikální vzpěry zadní stavby apod. Nechme veškerou teorii za námi a pojďme si to povědět hezky od plic. Jak občas rád používám jedno heslo, tuším, že od Andrého z Vela: „Vykašli se na fakta, prostě řekni, co se stalo!“
Proměny v čase
Již z odkazů na starší články je zřejmé, že jsem Hightower nejdříve zkoušel s širokými koly 27,5+ (květen 2016) a nyní naposled na velkých obručích (29“). Díky tomuto porovnání dvou rozměrů obutí na jednom a tom samém rámu nyní lépe chápu proč, někdo volí raději to a druhý ono, sám jsem si zároveň potvrdil své domněnky a přiklonil se k jednomu názorovému proudu. Když mi odpustíte, že budu citovat sám sebe, pak to lze popsat následovně:
„Stejně si myslím, že Santa Cruz a jiní, kdo staví pluska s možností konverze na 29“, to dělají jen proto, že v tom cítí určitý trend a že chtějí být jednoduše na vlně zájmu. Přitom je jim nejspíš jasné, že drtivá většina lidí skončí stejně na kolech 29“! Pluska pak využije vážně jen hrstka, která jezdí po písku, sněhu, po skalách… V terénu jako je modelově v okolí Moabu…“
S pluskovými koly na Hightoweru jsem se rozhodně nenudil a byla to místy neskutečná legrace, nebo paradoxně velká nuda, když člověk sjel své oblíbené „krizové“ sekce, jako by je někdo před ním projel asfaltovacím strojem! Ale zase pak máte možnost vzít lidi, kteří se jinak bojí, i na relativně těžké sekce. Nebo, pokud si věříte, zkoušet, jak až daleko se dá s pluskem zajít. Pokud se ale chcete na kole bavit na běžných trailech jaké se nachází u nás v české kotlině, ale i podél hranic na českých horách, o mnoho větší smysl dává varianta Santa Cruz Hightower 29er.
Geometrie taková i maková
Rozměr kol přitom neovlivňuje jen průchodnost terénem, ale také chování vašeho stroje jako celku, tedy jeho reakce na podněty z pilotního centra. Je to v celku logické a očekávatelné, přesto se člověk až diví, zejména když má možnost takovéhoto srovnání. Je samozřejmě jasné, že se zcela jinak budou chovat běžně široké pláště (modelově v šíři 2,3“) na běžně širokém ráfku (odhadem 26 mm vnitřní šíře) a obří balóny (2,8“) na 35 mm široké obruči z parní lokomotivy. Tedy už jen s ohledem na masu gumy, její deformaci, hmotnost atd.
Do naší rovnice musíme započítat rovněž odlišný vnější průměr, který je údajně při porovnání 27,5+ a 29“ hodně podobný… Když ale připočtete sag pláště (o kolik se zejména široká guma zmáčkne vlivem hmotnosti jezdce), rozdíl tu je a ne malý! S tím souvisí i výška středu, základní úhly atd. Ano, nejen Santa Cruz nás tohoto chce ušetřit, proto na 27,5+ Hightower dává vidlici s délkou kroku 150 mm a na 29er pouze 140 mm.
Navíc je zde prvek Flip Chip (uchycení spodního oka tlumiče na otočném oválném dílu), díky němuž byste, při správném postupu, měli dosáhnout shodných parametrů geometrie s jedním i druhým rozměrem kol.
Jenže praxe říká něco jiného…
Když zalistuji ve svých poznámkách a také ve vlastních fotkách tohoto Santy, tak najdu důkaz, že jsem Hightower při konfiguraci 27,5+ jezdil s doporučeným nastavením „High“. Hightower 29er jsem pak zkoušel tak i tak (High/Low). U varianty na velkých kolech jsem tímto prvkem zajímavým a příjemným způsobem ladil, jestli chci kolo více stabilní, nebo více hravé, u 27,5+ jsem na tento prvek nesahal. Možná škoda, protože by mu třeba superpoložený úhel hlavy seděl. Nebo také vůbec!
Tak nebo tak chování Hightoweru s jedněma a s druhými koly bylo dost odlišné. Na devětadvacítkách jsem si skutečně mohl pohrávat s tím, že hodím Flip Chip do pozice „High“ a kolo pak bude krásně obratné, živé a zábavné s těžištěm blízko středu. V pozici „Low“ jsem pak cítil, že sedím více „v kole“, či více nad zadním kolem. Že si můžu být jistější ve strmých sjezdech, že se kolo líněji převrací z náklonu do náklonu a tak podobně. Takový #endurospecific projev.
Naopak u Hightoweru na kolech 27,5+ jsem v rychlosti cítil určitou lenost a větší setrvačnost tlustých kol, přitom jsem měl ale pocit, že sedím dost vzadu a že přední kolo není až tak zatížené, jak bych si představoval. A to jsem měl nastavenu polohu „High“. Hodit to do „Low“, pak bych už asi jezdil jen po zadním kole! Možná srazit vidlici na 140 mm a nechat pozici „High“… Nevím?
Zkrátka v jednu chvíli jsem měl pocit, že přední kolo nepřirozeně tančí, v druhé pak, že potřebuje velké přemáhání, aby se položilo do zatáčky. To ale není poprvé, co jsem měl takovýto dojem na plně odpruženém plusku… Více vám k tomu ještě řeknu, až dokončím velký test Rocky Mountain Pipeline…
Balón kecá do pružení
V tomto bodě už nebudu tlustá kola kritizovat, jen chci konstatovat skutečnost, že s pluskovými balóny nemáte až takovou šanci vnímat kdy a jak funguje samotné odpružení. O vidlici RockShox Pike se nemá cenu šířit, to je, nejenom dle mého mínění, stále jeden z králů současné doby! Zaměřit se proto pojďme na zadní stavbu VPP.
V prvním praktickém článku o Santa Cruz Hightower 27,5+ jsem poměrně podrobně popisoval, jak a proč se změnila konfigurace ramen tradičního zavěšení VPP. Ve zkratce – spodní rameno dříve „viselo“ pod středem (dokonalý příklad představuje test Santa Cruz 5010 c, rok 2015). Nyní je nad středem, navíc skryto v jakési kapličce. Hlavním důvodem je snaha skrýt jej, aby při využití řazení 1x „cokoliv“ nebylo první na ráně při přejíždění klád a ostrých hran skalek. Druhým důvodem je úprava charakteru funkce zadní stavby.
Dřív, s původní konfigurací VPP, měly rámy dokonce gumový zpětný doraz, aby zadní stavba nemlátila o rám při plném prověšení (roztažení tlumiče), což se u poslední generace odbouralo. Dříve bylo také hodně znát, že při silové jízdě, na menší převodník obzvlášť, se zadní stavba téměř zamkla a otevřel ji pak až středně velký náraz, nikoliv třeba drobný štěrk. Extrémem byly klasické jednočepy Santa Cruz Superlight nebo Hackler. Třeba Hacklera jsem jeden čas hrozně chtěl!
Proč tak skáču?
Abych se vrátil k původní myšlence… Dnes, modelově na Hightoweru, již není tato stabilizace zadní stavby působením tahu řetězu až tak patrná jako dříve. To na jedné straně znamená, že je zadní stavba o poznání vnímavější a krásně žehlí – ve spolupráci s bezdušovým plášti skutečně i ty nejmenší nerovnosti. Na straně druhé ale nikdo neříká, že se Santa Cruz tímto krokem vzdal původní efektivity. To ani náhodou!
Plně jsem si tento fakt uvědomil při svém posledním řádění s Hightowerem na 29“ kolech, konkrétně na jednom delším asfaltovém výjezdu v hloubi lesů nad řekou Sázavou. Jen si tak jedu, snažím se držet strojové tempo a najednou si říkám, proč se tak divně pohupuju na sedle? Že by byla zadní stavba až tak moc vnímavá? Zkusil jsem tedy zamknout tlumič a nic!
„Aha!“ Došlo mi to… Znáte ten pocit, kdy běžně jezdíte na fullu se spíše otevřeným tlumičem a pohybem těla nevědomky vyrovnáváte mikropohyby zadní stavby? Nejvíc je to znát, když si na asfaltu tlumič úplně zamknete. Pak člověk, jak to má nacvičené jakoby poskakuje v sedle! A přesně to se mi stalo u Santy při otevřeném tlumiči!!!
To znamená, že…
Že je zadek i s otevřeným odpružením natolik efektivní, až se prakticky nehne a vy jedete jako na hardtailu! Tlustá kola to zamaskovala svou deformací, ale 29“ Maxxis Ardent, obutý vzadu nic takového nezmohl. Už dřív jsem si všiml, jak jde Hightower „krásně za pedálem“ a jak „šplhá do kopce jako kočka na strom“ (skryté fórky pro kolegy novináře…). Až na asfaltu jsem ale pochopil, jak moc je zadní stavba skutečně efektivní.
Zároveň, jak jsem už zmínil dříve, je i krásně aktivní a vnímavá, což je zásluhou i RockShoxu Monarch. Sorry, ale RockShox mi prostě sedí! V členitém terénu tak zadní stavba (samo sebou i vidlice Pike) pracuje jako divá a z plných sil se snaží zahladit maximum nerovností. Pocit funkce odpružení je přitom, zejména u Hightoweru 29 se zdvihy 140/135 mm, krásně vyvážený.
Konec kroku zadní stavby je přitom příkladně progresivní, což u starších Santoušů nebývalo vždy zvykem. Vzpomínám na jednu z prvních generací Santa Cruz Nomad, kde mě fascinovala neskutečná aktivita zadní stavby, zároveň mě děsilo, jak často jsem s tlumičem na dorazu… Což se zrovna mně s jinými koly moc často nestává!!!
Kdo zazvoní na zvonec?
Mám takový pocit, že této pohádce chybí už jen příkladný Happy End! V něm by mohlo zaznít, že Santa Cruz Hightower CC, ale jistě i jen „C“, je jednoduše skvělé kolo! S tlustými koly 27,5+ jsem se s ním musel chvíli prát a hledat společnou cestu, pak jsme si ale užili řadu extrémních radovánek v duchu „Proč to objíždět, když se to dá poslat rovně!“
Na druhou stranu jsem si s Hightowerem v konfiguraci 29“ užil nejen technické a strmé sjezdy, ale také výjezdy (to vlastně i s 27,5+), zároveň však vše mezi nimi! A v tom vidím, sám za sebe, největší kouzlo devětadvacítek i v takovéto trail až all-mountain kategorii.
Když to shrnu ještě jednou, možná bych zkusil nasadit na Hightower 27,5+ vidlici s pouhými 140 mm kroku pro přirozenější rozložení těžiště. Nebo to pojal tak, že bych si primárně pořídil konfiguraci Hightower 29er, k ní druhá plusková kola a pak si hrál už jen s prvkem Flip Chip.
Pominu-li extrémní situace, výlet do Moabu a jiných specificky skalistých a písečných lokací, preferoval bych vždy devětadvacítky. Zároveň mě ale napadá skvělá obhajoba rozměru 27,5+.
„Zkuste je! Třeba si je půjčte a dejte si je na čas na svého Hightowera, Tallboye a jiné měňavce. Udělejte si názor a pak se vraťte na 29“. Najednou vám dojde, že se dalo jezdit i s obří gumou co váží dalece přes jedno kilo, tak proč gramařit u 29eru? Narvěte tam pořádný vzorek typu Maxxis Highroller II, Minion DHF, nebo třeba WTB Vigilante, ideálně v rozměru 2,3 – 2,4“ a užijte si tu přilnavost, prostupnost a v porovnání s 27,5+ stále solidní rychlost, čitelnost řízení a poslušnost.“
Anebo si jen poťukejte na čelo, napište něco vtipného do komentáře a užívejte si své kolo tak, jak vás baví nejvíc! Vždyť o tom to je především!
Santa Cruz Hightower 29er
Velikost: L
Hmotnost: 12,8 kg
Tlaky (vidlice/tlumič): 60/235 psi
Více informací hledejte na webu www.santacruzbicycles.com, zkušební jízdu, možnosti individuální stavby a podobné informace najdete na stránkách 03probike.cz
CENY
Rám Hightower 1.0 CC, vel. 29 / 27+: 96 499 Kč
Kolo Hightower 1.0 C, vel. 29: od 118 499 Kč
Kolo Hightower 1.0 CC, vel. 29: od 211 999 Kč
Kolo Hightower 1.0 C, vel. 27+: od 145 999 Kč
Kolo Hightower 1.0 CC, vel. 27+: od 211 999 Kč
Foto: Štěpán Hájíček