Turner Burner 275 – TEST
Za téměř čtyři roky existence webu BikeAndRide.cz se mi do ruky dostaly různé exkluzivní kousky, ale pokaždé, když se tak stane znovu, je to pro mě velký svátek! Stejně tomu bylo i v případě Turneru Burner, což je již druhé kolo této kultovní kalifornské „garážovky“, které jsme měli tu čest osobně vyzkoušet.
Burner, jak jsem psal již v článku popisujícím naše společné první dojmy, je modelem, který se v nabídce Turneru opakovaně objevoval a mizel po téměř celou dobu existence této značky. Za tu dobu se vyprofiloval ze spíše sportovního univerzála v čistokrevný trail-bike. Jeho poslední generace těží z výhod licencované zadní stavby DW-Link (používají rovněž značky Pivot a Ibis), která jezdci nabízí solidních 140 mm zdvihu a je příbytkem pro kola průměru 27,5“, což je ale poslední roky takřka povinnost.
Těžko to popsat…
Dnes si jen v rychlosti prohlédněme jeho rám, jelikož „ono se to těžko popisuje“. Poměrně štíhlé trubky hlavního trojúhelníku a spousta ručně či na CNC mašinách obráběných prvkům, z nichž je jako 3D Tetris poskládána partie okolo středu a také celá zadní stavba. Tohle se musí vidět naživo a nejlépe na nelakovaném rámu, jaký měl loni testovaný Turner Sultan 29. Osobní obhlídka ruční práce a důmyslnosti jednotlivých detailů jsou prvním krokem k pochopení „Proč je ta hlína drahá jako uhlí?“ Další argument se vám vyjeví před očima, jakmile se rozjedete!
Ty vo…, vždyť to jede jako můj pevňák!
Tohle je jeden z nejčastějších „prvních dojmů“, když usednete na některé z kol se systémem DW-Link. Pomineme-li řešení automaticky (mechanicky či elektronicky) zamykající tlumič (Ghost/Lapierre E:i Shock, Specialized Brain apod.), pak právě DW-Link je absolutním králem efektivity! Ano, najdou se i jiní silní hráči, SantaCruz a VPP, Giant a Maestro, Lapierre a X-Control, ale málokde vás kolo takhle „nakopne“! I když právě Lapierre X-Control na lehkém rámu… Není to ale pouze o raménkách poskládaných po chuti „Dejva“ Weagla (DW-Link), která si dle svého doladil David Turner (Turner Bikes), ale také o rámu jako takovém.
Klame tělem
Možná to na první pohled nevypadá, ale stejně jako je lehoučký, je tento rám i tuhý. Ono hodně záleží i na výpletu kol a nutno přiznat, že obruče ZTR Arch by snesly ještě trochu práce s tenzometrem, aby se alespoň přiblížily našim setům Spank Oozy Evo co se tuhosti a efektivity přenosu sil týká. Ale i před tím, než jsem si na hodinu zalezl do dílny a jal se dotahovat výplet zadního kola (neříkám, že jsou kluci z Protocycles lemplové, prostě se to povolilo, jelikož se zadní kolo nedávno přeplétalo), to jelo jako ďas a po dotažení ještě lépe.
Kdyby se na to šlo se skutečně pořádnou mechanizací (nevím, jak velkou sílu napnutí drátů tyto ráfky vydrží), netuším, co by se pak ještě dělo! Už takhle jsem si říkal, že v tom rámu je snad elektromotor. „Tolik síly v nohách přeci nemám!“ A když jsem Turnera půjčil Zedovi při naší společné vyjížďce, viděl jsem už pouze jeho záda. Tedy spíš šmouhu v dáli, barevný flíček kdesi na vrcholu kopce!
Návrat v čase
Akcelerace a rychlost jízdy na Turneru Burner jsou čímsi výjimečným, až se děsím toho, co se stane, když jednou David Turner umotá podobné kolo z karbonu. Zatím se do toho pustil jen u sportovní devětadvacítky Czar. Přijde-li pak i Burner jednou na uhlí, bude snad akcelerovat již při pouhém pohledu na kliky.
Nicméně výrazem „návrat v čase“ jsem myslel, že se vrátíme zpět na začátek klasického scénáře našich testů a řekneme si něco o posedu, ovládání atd. I když… Jak mi řekli kluci z Protocycles, kteří Turnery do ČR dováží: „Víš, mi jezdíme spíš takové ostřejší enduro, tak jsme si Burnera naladili víceméně na sebe. S Foxkou 34 a 150 mm vepředu, s extra krátkým představcem a 800 mm řídítky je to taková malá lehká mrška, která zvládne vše od lokálních trailů (Písek a okolí) po bikepark (např. Špičák)!“
reklama
Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 4)Jízdní projev na míru jezdce
Jak mi pak dál řekl Vít, alias Indián, když se Burner postaví čistě na 140 mm, dopředu se nasadí třeba lehčí Fox 32, použije se o něco delší představec (80-90 mm dle velikosti rámu), je z Burneru rázem docela jiné kolo. Takový svižný a hravý trail-bike, namísto extra charizmatického drtiče s vytetovaným nápisem na čele: „Já sjedu vše!“ On totiž delší představec o něco zklidní jinak poměrně živé řízení a kolo je pak ve výsledku více vyrovnané.
Není to na tebe už moc?
Takto jsem se musel s Burnerem občas docela prát, ale jako vždy jde hodně o zvyk. V první řadě tu byla 800 mm široká řídítka Chromag BZA a stejnojmenný představec standardu 35 mm! „Hele, nebude to na tebe moc široké?“ ptal se mě Indián. „Ani nápad,“ zněla má odpověď. Když jsem pak kolo vracel, říkal jsem si: „Sakra, jak jsem kdy mohl vůbec jezdit s něčím užším?“ Ono hodně záleží na poměru délka posedu/šířka řídítek. Ale vzhledem ke kratičké „kostičce“ Chromag BZA 35 jsem neměl s „osmy sty“ problém. Snad jen občas byla sranda, když jsem zjistil, že se nevejdu mezi stromy. To abych potrénoval manuál a X-up.
Boj na život a na smrt
Jak již bylo naznačeno výše, v daném set-upu bylo ovládání Burneru hodně svérázné. Na jedné straně slušná stabilita předku díky vysoké a tlusté vidlici (Fox 34, 150 mm), dále podpořená mou oblíbenou pryží Schwalbe Hans Dampf (tuhle gumu miluju s každou jízdou víc a víc a to jsem spíš „Maxxisák“). Zároveň ale kratičký představec Chromag činil předek hodně živým až místy lehce zbrklým.
Chtělo to jednoduše pevnou ruku a pevné nervy, pak se ale dalo sjet takřka vše. Úplně na 100% mi tenhle projev nesedl na super technických a strmých trailech na Brdech, tam bych uvítal více celkové stability, ale jinak v tepu a na mých „klasických“ trialových skalkách jsem neměl jediný problém. První vyjížďka přinesla chvíle hledání společné řeči, pak ji naštěstí vystřídala již jen takřka neutuchající radost.
Psací stůl hadr!
Dříve, než se posuneme k odpružení a komponentům, dovolte mi se na chvíli zastavit u posedu, který je rovněž ovlivněn individuální skladbou kokpitu a výbavy. Tady se setkalo několik nestandardních faktorů. Na mě spíše vyšší rám (19“ / L), vyšší vidlice a s ní i vysoko posazená řídítka, která navíc byla extrémně široká a na kraťoučkém představci. Vím, že se opakuju, jen bych rád popsal, proč mi přišlo, že byl posed až radikálně krátký a navíc i dost vzpřímený. Pokud si ale troufnu hádat, tak s M-kovým rámem, 140mm vidlicí a „normálním“ představcem a řídítky bych se určitě cítil více trailově a méně freeridově.
ODPRUŽENÍ
Již v úvodu jsem se rozplýval nad tím, jak je Burner a jeho zadní stavba krásně stabilní při šlapání, což je čistě mechanická záležitost. Nebo spíš kinematická. Proto se můžete zvysoka vykašlat na páčku CTD na tlumiči. Ono je zde jeho 3×3 nastavení tlumení komprese vlastně jen proto, že nejvyšší model s „Kašičkou“ (Kashima Coating) se bez těchto „zbytečných“ hejblátek ani nevyrábí!
Vezmu to názorně
Jedu v lese do kopce, na rovné cestě se zadek prakticky nehne a já si frčím jak s elektrokolem. Pak přijde první kořen, druhý a desátý a… Nic! „Tam byly nějaké kořeny?“ Ano, co do aktivity a podpory přítlaku jsou na světě i lepší systémy, třeba GT a jeho Path Link, ale málo kde se snoubí tak pevný dojem na klikách s takovou citlivostí bez dalšího „ale!“
Chcete vhodný příměr?
Velice pěkně přitom zadek běhá i na rovině na rozbitých pěšinách a rovněž i při pořádné enduro divočině. Je prostě krásně aktivní a přitom se nepropadá, netvrdne a nemá problém ani s velkými nárazy, jelikož na konci kroku přirozeně tuhne. Chcete nějaké srovnání? Nejblíže k projevu DW-Linku na Turneru má, dle mého, Giant a jeho Maestro. Ostatně takový Giant Trance a Trance SX by se mohly považovat za Burnerovy (ne)přímé konkurenty.
Tedy myšleno po stránce základních jízdních vlastností. Turner je ale samozřejmě cenově někde jinde a srovnávat nelze image jednotlivých značek, cenu a tak podobně. Tohle srovnání představuje spíše „matematický model“, záchytný bod, abyste si mohli udělat vlastní představu dle kola, na kterém se máte možnost svézt a nezůstali odkázáni na „říši snů“.
KOMPONENTY
Je zajímavé, nebo skoro až děsivé, jak velké rozdíly mohou být mezi vidlicemi Fox z jednoho ročníku. Už jsem měl letos v rukách Foxky 32 (2014), které bych hodil z okna (Cannondale Trigger), jiné, jež chodily krásně mechově již po vyndání z krabice (Canyon Spectral), ale také třeba tenhle kus – Fox 34 Factory Series – který prostě fungoval! Ano, je to top model s „Kašičkou“, ale když si vzpomenu na první zkušenost s Ghostem Cagua 2013, kde byl Fox TALAS 34 (2013) rovněž s Kashimou, tak to byl průs…
Stále bych asi neřekl, že Fox 34 dosahuje kvalit RockShoxu Pike, i když chodí hezky. Minimálně, když se pořádně namaže, na což mám doma Fork Juice (rovněž od Protocycles). Foxka po aplikaci tohoto mazání na bázi silikonového oleje byla hezky citlivá, aktivní, jen někdy ve zdvihu zmizela větší část jejích zlatých vnitřních nohou, než bych si vyloženě přál. To je ale poslední dobou problém všech moderních „vzduchovek“ (RockShox Pike, Fox 34, SR Suntour Auron. atd.) Budu muset zkusit to vložkování (u RockShoxu tzv. Bottomless Token).
Pohon a brzdy
Vše plně v režii Shimano XT, takže až na moje klasické „nemám rád brzdovou páku SH XT a její krapet měkčí chod“ žádné výhrady nebo zásadní postřehy nemám. Snad jen menší ze dvou převodníků byl na můj vkus o něco větší! Ale vzhledem k tomu, že je tohle kolo stavěné na zakázku, nemá cenu něco podobného vůbec řešit. Prostě si objednáte, co budete chtít, třeba 1×11 – doporučuju SRAM X01.
Chromag
Těchto kanadských „srdcových“ komponentů pocházejících přímo z Whistleru, přestože nejsou vůbec levné, je poslední dobou vidět všude okolo dost a dost. Koukněte na Red Bull Rampage 2014, kolik borců tam mělo sedlo a další díly Chromag. Mě se hodně líbila 800 mm široká řídítka BZA a stejně tak i maličký, ale bytelný představec stejného jména. Moc příjemné bylo i sedlo Lynx DT, o kterém jsem vlastně ani nevěděl a pedály Scarab, ale to je jen drsnější parťák našich Contactů, takže starý známý.
*Pozn. – více informací a praktických postřehů ohledně komponentů Chromag najdete v připravovaném článku – RB IQ 575 – KOMPONENTY
Obutí
Na Turneru byla velice zajímavá kombinace plášťů. Původní „bačkory“ Kenda Nevegal John Tomac Signatures vystřídal totiž Hans Dampf od Schwalbe. Tedy přesněji pouze vepředu. „Hanzík“ na předku a „Tomac“ vzadu, to byla poměrně účinná úderná dvojka jak ve filmu Postradatelní (nejlepší je druhý díl a závěrečná bitka Stalloneho a Van Damma). Hans Dampf na to, že jinak moc nemusím Schwalbe, mám vážně hóódně rád.
Je to guma hezká na pohled, sympaticky kulatá na profilu, s velkým objemem a jednoduchým, o to však účinnějším kostičkovým vzorkem á la motokros! Je možná trochu těžší, ale drží pekelně, je dokonale předvídatelná, docela jede a hlavně, na rozdíl od papírovek RoRo a RR, ji jen ta nezničíte. Jen se prý u měkké směsi po čase trhají špunty, ale to je celkem logická cena za ultimátní grip! A Nevegal vzadu? Držel, vydržel a zabíral. Kdysi jsem ho považoval za marku jistého záběru, ale už je to, upřímně, trochu old-school.
Praktické poznámky
Obruče ZTR Arch mají můj respekt – jak může tak lehký ráfek tolik vydržet? Nechápu! Trochu jsem se trápil s „bezdušizmem“, ale vlastně nešlo o nic zásadního. V zadním kole vyschlo mléko, a když jsme nasadili rezervní duši, tak se nám podařilo plášť lehce říznout. Nakonec to vyřešila samolepící záplata zevnitř pláště, nová porce mléka a ustálení přes noc. Ráno jsem měl sice trochu „bobky“, že zas najdu splasklou gumu, ale nestalo se! No a vepředu, když to krapet ucházelo, jsem dolil dva tři panáky mléka a taky pohoda! Díky pane “ target=“_blank“>Rubena!
Turner Burner 275 – závěr
Nový Burner je velice zajímavé kolo. Mnoho lidí nechápe, jak může být hliníkový rám drahý jako nejeden prémiový karbon. Když ho ale vidíte naživo a když si pak vyskočíte do sedla a rozjedete se, zjistíte, že ty peníze jsou na kole vidět a jsou z něho cítit. Jasnačka, platí se zde hodně za nápis na spodní trubce, ale tak už to u prémiových a ručně vyráběných produktů bývá. Srovnávat tohle kolo s masovou produkcí nemá cenu, to můžete rovnou poměřovat sériovou Škodovku a vymazlený McLaren Mercedes AMG!
Turner buď milujete, milujete a chcete (máte), nebo je to pro vás naprosto nezajímavé kolo. Tak, nebo tak, je to úžasný stroj – pravda, dosti svérázný, ale výjimečný každým coulem. Pokud se pro něj nadchnete, budete milovat ty chvíle, kdy kartáčkem na zuby čistíte všechny záhyby jeho rámu, jelikož jen tehdy si vychutnáte každý jeden detail. A že jich tu je! Pokud mu nakonec skutečně propadnete, pak budete milovat i každý kilometr strávený v jeho sedle. Tohle je zkrátka zhmotněný sen!
www.turnerbikes.com
nebo na stránkách dovozce
protocycles.cz
Hodnocení (0-5*) | |
Faktor zábavy | * * * * * |
Ovládání | * * * * |
Zadní stavba (celek) | * * * * * |
Efektivita odpruž. | * * * * * |
Citlivost | * * * * * |
Aktivita | * * * * |
Líbí se… | Dalo by se zlepšit… | Pro koho? |
Lehkost a překvapivě i vysoká tuhost rámu Ty detaily a ruční práce… Jestli není lepší pověsit si ho na zeď místo obrazu? Punc výjimečnosti Zrychlení a efektivita zadní stavby Pomoc zadní stavby ve výjezdech Vyvážená funkce odpružení Příjemná progrese chodu – nedostanete ho jen tak na lopatky Všestrannost – může sloužit jako hbitý trail-bike i bláznivá enduro a bikeparková mašina Miluju široká řídítka Chromag BZA 35 (800 mm)! |
Cena, ale to je jen otázka přístupu Se 150mm vidlicí byla řídítka až zbytečně vysoko V tomto set-upu – dost krátký posed – řízení sice jisté, ale někdy trochu zbrklé (pomohl by delší představec) – teleskopická sedlovka s vedením hadice mimo rám je dnes poněkud old-school |
Primárně je Turner Burner stavěn jako mimořádně svižný a hravý trail-bike, který díky zdvihu 140 mm nabídne více než solidní prostupnost terénem. Není to kolo pro enduro závodníky ani maratonce, i když při troše snahy by asi zvládlo obojí. Je to kolo pro lidi, kteří se chtějí jízdou na něm především bavit. Vzít ho na stezky za barákem, vytáhnout na víkend někam za humna, vyrazit vlakem, autem, letadlem za poznáním a netahat s sebou zbytečná kila navíc. Je to kolo pro fajnšmekry a technokraty, kteří ocení jeho precizní a detailní zpracování, ostré křivky a housenky svarů, které jsou na hony vzdálené často až fádně uhlazeným křivkám většiny karbonových rámů. |
TURNER Burner – individuální stavba | ||
Rám | Alu 6061 | |
Zdvihy – přední/zadní | 140*/140 mm (*na testovaném kole 150 mm) | |
Vidlice | Fox 34 Factory Series FIT CTD, QR15 | |
Tlumič | Fox Float CTD, Factory Series, Kashima Coating | |
Řazení | Shimano XT 2×10 | |
Přehazovačka | Shimano XT Shadow Plus (10s) | |
Kliky | Shimano XT | |
Pláště | Schwalbe Hans Dampf/Kenda Nevegal – Tomac Signatures | |
Ráfky | Stan’s No Tubes, ZTR Arch | |
Řídítka/Představec | Chromag BZA 35 (800 mm) / Chroomag BZA 35 mm | |
Brzdy | Shimano XT (disky 180 mm) | |
Sedlovka | RockShox Reverb | |
Hmotnost | 13,6 kg (vel. L/19″, bez pedálů) | |
Délka posedu | 50 cm (špička sedla – osa řídítek) | |
Cena rámu | Od 51 990 Kč |
GEOMETRIE – Turner Burner 275
Funkce zadní stavby – DW-Link
Foto: Štěpán Hájíček