Lapierre X-Control 629 – TEST

Lapierre X-Control 629 - TESTDlouho se mi nestalo, že bych měl možnost podrobit plnohodnotnému redakčnímu testu kolo, které bylo představeno teprve před pár týdny. Tentokrát se věci hýbaly sakra rychle a já si teď sedím na zbrusu novém Lapierru X-Control 629 – nádhera!

Lapierre X-Control 629

Lapierre X-Control 629 - TEST

Jednoduchý a přitom maximálně praktický doplněk – SAG Locator – díky němuž lze aktuální hodnotu sagu snadno odečíst pouhým pohledem ze sedla.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Spodní rameno je ve výchozí pozici takřka kolmo k zemi (opírá se o gumový doraz), což je základem absolutní efektivity.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Tento stroj, přesněji řečeno dvě hliníkové verze modelu X-Control 29 (629 a 829), nebyly součástí klasického představení novinek na veletrhu Eurobike 2012 ani jiných tradičních prezentací, nýbrž se objevily zčistajasna na začátku letošní sezóny (představení Lapierre X-Control 29). Proč ne? Nemusí se vždy vše plánovat. Navíc – kdo by vyžadoval od Francouzů systém a řád. To je přeci německá doména.

Starý známý v novém šasi

Řada X-Control vlastně není žádnou neznámou, jelikož kola s tímto modelovým označením se ve světě bláta a prachu vyskytují již od roku 2001. Lapierre X-Control přitom není jen názvem modelu, ale také označení systému zadního zavěšení, kterému se v počátcích přezdívalo „francouzské VPP“. Dnes už nám to ani nepřijde, jelikož systémů pracujících na principu virtuálního bodu otáčení (typicky pevná zadní stavba a dvě krátká vahadla) je na trhu celá řada, ale ještě před deseti lety byl X-Control v tomto směru docela raritou.

Tohle není kopie, to je originál „made in France“

Francouzské řešení americký vzor (VPP – Santa Cruz/Intense) nekopíruje a nikdy ani nekopírovalo. X-Control byl a je svébytným řešením, které je navrženo především pro sportovní a závodní nasazení. Pokud si dokážete představit jak působí a z jakých směrů přichází síly pohonu a promítnete si příslušné vektory na ramena zadní stavby (především na to spodní), bude vám vše hned jasné.

Šlapáním aktivuješ lockout

Drobné vahadlo u středu je ve výchozí poloze prakticky kolmo k zemi, což znamená, že se zadní stavba při své aktivaci musí pohybovat dozadu a pak až nahoru. Tah řetězu přitom působí v přesně opačném směru. Výsledek je tedy zřejmý – šlapání blokuje pohyb zadní stavby. Vlastně ne až tak doslova, ale pro vysvětlení principu by to měl být dostatečně demonstrativní popis.

Co je malé, to je hezké, co je větší, to je lepší!

Je-li ale Lapierre X-Control takovou klasikou, proč tolik řečí o novince a překvapivém představení? To proto, že se až doteď točila kola modelů X-Control výlučně na rozměru 26″. Devětadvacítka přišla až letos, i když je třeba uznat, že rám X-Controlu 29 vypadá natolik dobře a vyzrále, až mám po pár dnech v jeho společnosti pocit, že tohle kolo znám už řadu let. Na to jak dodnes mnohé devětadvacítky všelijak přítomnost větších obručí maskují či kompenzují nepříliš vzhledným kroucením a zohýbáním rámu, působí X-Control již při prvním pohledu jakoby se pro velká kola přímo zrodil.

To kolo má prostě šmrnc

Na jeho rámu se dokonale odráží typický styl Lapierru, který se mi vždy tolik líbil. Ostře řezané profily trubek a dlouhé nerušené linky, precizně vyvedené detaily, dokonalé zpracování a vše navíc podtržené decentním a přitom působivým designem. Nic nevyčnívá, nic neruší, vše je sladěno v perfektně vyvážený celek. Ani zahnutí vidlice v její zadní třetině směrem vzhůru nepůsobí jako z nouze ctnost či konstrukční berlička, ale jako přirozený strukturální prvek. Ostatně toto zalomení najdete i na 26“ modelu, jen v trochu menším měřítku.

Větší než bych potřeboval…

Cenou za mimořádně rychlé zpřístupnění testovacího vzorku byla jeho velikost 20″, tedy ne zrovna ideál pro jezdce vzrůstu 180 cm zvyklého na kola velikosti „M“. Nebylo to ale poprvé, co jsem sedlal podobnou rozhlednu. Zprvu jsem se poněkud obával délky posedu, ale nakonec jsem se na X-Control 29 úspěšně poskládal a ani jsem netrpěl jako při středověkém mučení. Dokonce jsem nechal představec na čas otočený dolů – tak, jak jsem kolo dostal. Později jsem se ale raději uchýlil k pro mě klasickému nastavení s představcem směřujícím k nebi a všemi podložkami nad ním.

Sedne prckům i čahounům

Skutečnost, že se na sportovní L-kové kolo bez větších potíží poskládal M-kový jezdec ale neznamená, že by měl Lapierre X-Control 629 problémy s nedostatečnou délkou posedu. Jsem přesvědčen, že i rider o půl až hlavu vyšší než já, který preferuje spíše delší sportovní pozice, by i zde poměrně snadno došel svého. Možná by stačilo jen nechat představec otočený dolů, vyhodit pár podložek a bylo by vystaráno. V mém osobním set-upu byl Lapierre příjemně sportovně delší, s představcem nahoru jsem se dokonce cítil i vcelku jistě a uvolněně. Navíc bylo, díky výraznějšímu sklonu trupu, doslova radostí opřít se silou do pedálů. A že jsem to dělal často!

inzerce

Lapierre X-Control 629 - TEST

Originální tlumič Lapierre je tak jednoduchý, jak jen může být. Najdete na něm jen vzduchový ventil a kolečko odskoku.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Zadní stavba je ve všech ohledech originálem, jak konstrukcí, tak i vzhledem.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Pevná zadní osa 142×12 mm & zajímavě uchycený hák přehazovačky.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Kolečko odskoku na vidlici je poněkud utopené a tedy hůře dostupné.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Pěkné ozdoby na dokonalý základ

Lapierre X-Control je totiž úchvatným strojem, který bohatě a ještě s přídavkem vrací vše, co do něj vložíte. Set kol postavený na nábojích Formula a ráfcích Mach 1 NeoDisc, obutý do plášťů Schwalbe Rocket Ron 2.25“/2,1“ (P/Z) se roztáčí krásně zlehka, ale to je vlastně jen třešnička na dortu. Korpus totiž tvoří rám a v tomto směru geniální zadní stavba X-Control. Je jen málo sportovních fullů, které tak dokonale využijí každý watt vložený do pedálů. Že se opakuju? Není se co divit! Na takovém kole člověk nejezdí každý den, tedy pokud není součástí jeho garáže.

Na tohle ti mozek nestačí

Abych byl už konečně konkrétní, tak jde hlavně o to, že zde dokonale funguje teorie popsaná v úvodu. Tedy skutečnost, že tah řetězu brzdí pohyb zadní stavby – působí proti jejímu stlačení. Proto je silová jízda na Lapierru X-Control blízká pocitům v sedle hardtailu. Podobný pocit jsem zažil snad jen na dvou jiných kolech. Před řadou let na 26″ Lapierru X-Control a pak také na Santa Cruzu Superlight. Takovému projevu se žádný Brain nevyrovná!

Nechybí tu páčka?

Konstruktéři z Lapierre přitom svému řešení věří natolik (nutno podotknout, že zcela oprávněně), aby si mohli dovolit vypustit byť jen náznak lockoutu na tlumiči Lapierre! Fakt, že má tento Lapík vlastní tlumič, není vlastně žádným překvapením. Kola Lapierre řady X-Control jej měly snad vždy. Proto bych se o jeho životnost nebál. Vedle jiného také proto, že je tak jednoduchý – jedna vzduchová komora a prostý útlum odskoku jsou vše, co potřebuje.

To musíš zkusit sám!

O lehkosti a rychlosti v sedle 29″ X-Controlu bych mohl vyprávět hodiny a hodiny a možná byste mi stejně nevěřili. Zkuste si tohle kolo sami – příležitostí v rámci všemožných testovacích dní a víkendů jistě bude letos ještě dost a dost. Potom snad moje nadšení pochopíte. Abych ale pro samé poblouznění nezapomněl na realitu, je třeba zmínit i odvrácenou stranu mince, která nese heslo – absolutní efektivita!

Šlapeš – nepruží, nešlapeš – pruží!

Je celkem jasné, že zadní stavba blokovaná tahem řetězu nebude v místech usilovného šlapání příliš pracovat a ani nepracuje. Nejvíce je to samozřejmě znát ve výjezdech, i když situace není až tak dramatická, jak by se mohlo na první pohled zdát. Konkrétně jde o to, že zde funguje rovnice – čím víc šlapeš, tím míň to pruží. V úplném extrému, na nejlehčí převod v prudkém stoupání po asfaltu, si lze dokonce všimnout efektu, kterak se tlumič s každým silnějším záběrem do pedálu lehce roztáhne.

Všeho moc škodí

Kdysi jsem na jedné nevydařené napodobenině systému VPP zažil situaci (byl to jeden model Rock Machine, který se v produktové nabídce ohřál jediný rok), kdy zadní stavba při jízdě na „kašpárka“ s každým šlápnutím nepříjemně kopala do zadnice. U Lapierru tento projev není nijak radikální a dost možná si jej ani nevšimnete, pokud se na něj nebudete soustředit. V každém případě budiž jasno v tom, že vám zadní stavba X-Control při urputném šlapání v prudkém a technicky náročném výjezdu s přítlakem zadního kola příliš nepomůže. Jakmile ale přejdete z radikálního silového dupaní do uvolněnějšího frekvenčního kmitání, otevře se prostor pro překonání tahu řetězu a kyvka se začne ochotně kývat.

Lahodné kývání

Kývání je totiž druhá vlastnost, která jde zadní stavbě X-Control skoro tak dobře, jako přenos síly jezdce na zadní kolo. Nebo je v tomto směru ještě lepší? Bude to tak 50 na 50. Jednoduše kdykoliv, když váš naplno zatnutý stehenní sval nepůsobí silou parní lokomotivy na jeden či druhý pedál, hýbe se zadní stavba více než ochotně. Bez prodlevy reaguje již na malé nerovnosti a bez protestů zvládá všechny ostatní, seč jí kapacita 100 mm stačí. Lapierre X-Control je bez diskuzí jedním z nejpohodlnějších sportovních fullů dneška. Jeho zadní stavba totiž není limitována přespříliš silným kompresním útlumem, jak tomu je u mnohé konkurence, proto jsou stavidla její funkce otevřena naplno a přibrzdí je pouze „brutální“ síla jezdce.

Zavřete oči! Zamykám vidlici…

Nemálo akce si užijete také v případě předního kola a vzduchové vidlice RockShox Reba RL. Ta je, jak si začínám poslední dobou zvykat, hodně, hodně aktivní, až by to mnohým sportovním puritánům mohlo i místy vadit. Na druhé straně se ale rozhodně nemusíte bát nedostatku komfortu pro ruce nebo nedostatečné protiváhy aktivní a vnímavé zadní stavby. Ono vlastně rozhoupat 100 mm zdvihu není nic až tak tragického, přesto jsem i já, zarytý odpůrce zamykání všeho druhu, s povděkem občas sáhl po páčce (čudlíku) PushLoc na řidítkách. Zejména při nástupech a silové jízdě ze sedla zamčená vidlice přijde vhod.

Když jsou dvě a dvě čtyři!

Poslední oblastí, kterou bych rád probral, popsal a vykreslil, je ovládání. Tedy je-li vůbec o čem se zde rozepisovat? Existují 29″ kola, která s sebou nesou „stigma“ velkých obručí a v určitých aspektech se u nich projevují kompromisy, které se stavitelům devětadvacítek někdy zkrátka nevyhnou. Na druhé straně najdeme i taková kola, do jejichž sedla stačí usednout, zabodnout okovy do slabin a vyrazit kupředu bez jediného náznaku pochybností, vratkosti či nejistoty. Do druhé skupiny patří i Lapierre X-Control 629.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Lapierre X-Control 629 - TEST

Multifunkční ovládací centrum na levé straně řídítek – přes množství prvků je vše krásně dostupné a funkční.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Kotoučovky Formula RX tradičně nezklamaly výkonem a ostřejším projevem, přední brzda se ale občas potřebovala rozbrzdit.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Rozjetý vlak nebo kličkující zajíc?

Lapík je perfektním příkladem, jak by mělo ovládání 29″ sportovního fullu vypadat. Nechybí mu náležitá porce stability, která na klidnějších úsecích umožní jezdci soustředit se jen a pouze na jeho výkon bez toho, aby si musel dělat starosti s každým druhým kořínkem a kamínkem. X-Control 29 se zároveň nijak urputně nebrání, pokud jej potřebujete naohýbat tak, jak si zašmodrchaný trail velí. Ano, zaznamenal jsem občas určitý odpor při snaze náhle změnit směr jízdy. Popravdě, jelikož byl tenhle bike velikosti 20″, bylo by vážně divné, kdyby mi v určitých pasážích nepřipadal trochu delší!

Dám to, nedám to?

Jako perličku na závěr přidám zkušenost s jednou skalkou – skalky to já rád! Tuhle už jsem dlouho nejel a říkal jsem si, že si jí sjedu až na kole s patřičnými plášti a přiměřeným zdvihem. Pak se na jejím vrchu objevím na Lapierru X-Control 629 se sedlem v nebi, a říkám si, že teda zkusím první část, co to jako udělá. Šup, šup, hup, hup a byl jsem dole! Chvilka balancování s jednou nohou mimo pedál, jinak pohoda. Velká kola zkrátka dělají i ze sportovních strojů zábavné hračky, s nimiž se není třeba bát ani náročnějších sekcí. A přesně to mě na nich baví!

Není píst jako píst… – Formula RX

Tolik o kole samotném, nyní ještě tradiční drobnohled na pár komponentů. V první řadě přijdou na přetřes brzdy Formula RX, které už jsem nějaký pátek neměl v ruce. Ani tentokrát funkcí a hlavně silou nezklamaly a nechyběl ani tradiční ostřejší nástupu. Příjemně tvarovaná je z mého pohledu i samotná páka. Zajímavé, že podobně koncipovaná páka brzdy Hayes Prime mi na Pell’su F9 přišla dost na nic!?

Drobné zklamání vzešlo jen z prapodivného efektu občasné letargie přední brzdy. Jakoby se po delší odmlce potřebovala zhluboka nadechnout, než začne zpívat a pískat a hlavně pořádně brzdit. V zadu problém nebyl a nutno rovněž poznamenat, že šlo o vzorek, který jen možná nebyl dostatečně odvzdušněn. Jinak má ode mě Formula za kotvy RX palec nahoru. Pro jejich sílu jim i občasné pískání velkoryse odpouštím.

Německá a americká klasika – Schwalbe Rocket Ron / SDG Duster

Za klíčový styčný bod se zemí byly vybrány pláště Schwalbe Rocket Ron s odlišnou šíří vpředu a vzadu (2,25“/2,1“). Schwalbe opět nezklamalo, proto jsem si mohl užívat příkladně snadného odhalování, solidní jistoty záběru, pozor si bylo třeba dávat jen na bláto a sypký povrch, ten „Rakeťákovi“ moc nesedí. A na úplný závěr jsem si nechal zmínku o sedle SDG Duster Black Red (LP Custom), což je moje srdcová značka ze zámoří, která se ale v Evropě moc často nevidí. O to větší potěšení pro mě a mé pozadí. Líbil se mi jak vzhled, slogan na horní straně, tak i tvar a zpracování. Sorry, ale musel by to být fakt průser, abych o SDG řekl byť jen slůvko kritiky. Prostě Speed Defies Gravity – rychlost vzdoruje gravitaci.

Lapierre X-Control 629 – závěr

Lapierre X-Control 629 se mi líbil, už jak jsem ho poprvé viděl na fotce, když jsem před pouhými pár týdny psal o jeho představení. Líbil se mi o to víc, když jsem ho chvíli na to viděl naživo na veletrhu ForBikes a definitivně jsem si ho zamiloval poté, co jsem se na něm dva týdny vozil! Jen škoda, že mi pro něj nezbývá místo v garáži. No, stejně bych pro něj asi nenašel dostatek využití, jelikož mě to víc táhne k vyšším zdvihům a tlustším gumám. Bylo by ale krásné tohle občas vyměnit za lehkost, rychlost a až absolutní efektivitu zadní stavby. Její projev je zkrátka návykový a abstinenční příznaky se vás, i jen po krátké zkušenosti, budou držet ještě pár týdnů, ne-li měsíců.

Klobouk musím smeknout před pány inženýry z Lapierre také kvůli tomu, že se jim podařilo na první pokus vypálit do světa kolo se vskutku příkladnou 29″ XC geometrií. Ne že by s něčím podobným neměli žádné zkušenosti, ale X-Control na 29″ je kolem, které se sotva před pár týdny otisklo z rýsovacího prkna do výrobní formy a nyní by mohlo být etalonem této třídy. Hluboký respekt!

Více informací o tomto kole najdete na stránkách www.lapierre-bike.cz a objednat si jej můžete na webu www.mojekolo.cz

 

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Efektivita zadní stavby!!!
Komfort a výkon odpružení.
Vyvážené ovládání – jisté a pohotové zároveň. Vzhled a sexappeal.
Sportovní posed bez extrémů – sedlo SDG!
Další Lapierre, do kterého jsem se zamiloval!
V technických výjezdech zadní stavba příliš nepomáhá
Na první stisk přední brzda někdy trochu zaspala, šlo ale o výstavní vzorek
Víc mě vazně nenapadá…
Lapierre X-Control 629 je kolem pro všechny, kteří milují rychlost a nebojí se opřít se do pedálů a vyšroubovat svojí tepovku na maximum. Jinak řečeno především pro XC a maratonské závodníky. Ale není to až tak prosté a přímé. Tohle kolo potěší i závodním šílenstvím nepostižené jedince, kterým ke štěstí stačí 100 mm, 29″, vítr deroucí se skrz ventilační otvory jejich helmy a až opojný pocit z každého šlápnutí do pedálů.

Lapierre X-Control 629 - TEST

Lapierre X-Control 629
Rám Alloy Supreme 6 FPS2® (100 mm)
Vidlice RockShox Reba RL 29″, 15QR + PushLoc (100 mm)
Tlumič LAPIERRE R Hydraulic Damping Technology (100 mm)
Řazení Shimano SLX 2×10 speed
Přehazovačka/Přesmykač Shimano XT/Shimano SLX
Kliky Shimano SLX (38/24 zubů)
Pláště Schwalbe Rocket Ron 29 x 2.25″/2,1″ (P/Z)
Náboje/Ráfky Formula/MACH 1 NeoDisc 29″
Řídítka LAPIERRE Top Flat Alloy 6061DB (700 mm)
Brzdy Formula RX (disky 180/160 mm)
Hmotnost 12,8 kg (vel. L | 51 cm | 20″, bez pedálů)
Délka posedu 57 cm (špička sedla – osa řídítek)
Cena 51 999 Kč

Lapierre X-Control 629 - TEST

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • maximus

    nerad opravuji, ale tohle bije do očí: Starý známí v novém šasi

  • vlk

    na kolik pumpuješ tu Rebu RL? Teď s ní trošku bojuju, ale nevim, jestli to neni tim, jak píšeš, že se prostě trošku houpne. Takže zatím taky občas sáhnu na čudl od lockoutu (mimochodem přijde mi to jako řešení lepší než různé páčky a pod…)

    • Štěpán Hájíček

      V podstatě přesně tak, jak velí tabulka na levé noze – 80 kg jezdec = 120 psi. Respektive jsem ladil sag podle měrky na pravé noze na cca 20%

  • Saddám

    Ahoj, myslím, že je škoda, že nikde v testu (nejlépe na začátku) není nějaká neutrální, čistě informativní fotka kola z profilu. Přijde mi nepříjemné začínat fotkou detailu (nepočítám-li fotku v záhlaví), aniž by bylo vizuálně představeno kolo nejdřív jako celek. Nemám nic proti fotkám expresivního ražení, ale alespoň jedna zcela obyčejná by být asi měla.

    • Štěpán Hájíček

      Díky za postřeh, jednu celkovou fotku jsem do úvodu doplnil. A pokusím se tohoto pravidla držet i u dalších testů.
      Zpětná vazba se vždy hodí 😉

  • tak jste mě nadchli, že jsem si díky MOJEKOLO Ostrava Lapíčka X-Control 629 půjčila a lááááska veliká 🙂 díky

    • Štěpán Hájíček

      Cyklistika je o emocích. Tuhle jsem narazil na jedno heslo, "Pokud se jízdou na kole nebavíte, jsou všechny ostatní rady zbytečné" 😉