GT Force X Carbon Expert (2014/2015) – TEST

GT Force X Carbon Expert - TESTGT Force nové generace, tedy ten na kolech průměru 27,5“, je v podstatě novinkou letošního modelového roku (2014), přitom si již stačil vydobýt slušnou pověst a především se přichystat na příchod svého nástupce. Ono se toho vlastně u Force X tolik nemění, je to spíš určitý druh face-liftu nebo spíš muscle-liftu?

GT Force X a GT Sensor mají hodně podobný rámový základ, „Forsiště“ je ale na první pohled snadno rozpoznatelné díky výraznému křížení v přední části rámu.

GT Force X Carbon Expert - TEST

Kraťoučký představec je u takového kola povinnost. I když jsem ale dal všechny podložky nahoru (tak, jak to dělám vždy), byl posed hodně krátký a vzpřímený.

GT Force X Carbon Expert - TEST

Brzdy Shimano Deore nejsou žádným výkřikem moderních technologií, ale prostě fungují. Chytré je upevnění šroubů do karbonového rámu přes hliníkové kameny.

GT Force X Carbon Expert - TEST

Fakticky totiž Force X dostal vidlici s 10 mm zdvihu navíc, místo 32 mm jsou její nohy silné 34 až 35 mm, nový a robustnější je tlumič (Fox Float X), a tak dále. Ubíralo se naopak na převodech, kde z původní trojplacky staršího Force zůstal jeden jediný převodník od Race Face, přibylo vodítko řetězu a celý systém se „smrsknul“ na konfiguraci 1×10! Takže je to vlastně skoro nové kolo!

Bylo nebylo…

GT Force Carbon Expert roku 2014 jsem testoval letos v dubnu a jízda na něm se mi tehdy velice líbila. Oslovila mě jeho neohroženost i to, že je kolo trochu „tupé“ – rozuměj hodně položené a stabilní. Díky tomu jsem s ním mohl sjet i věci, kterým se normálně vyhýbám, vytáhnout jej na nejdrsnější z lokálních trailů a nebýt po… strachy, když se to nevratně zlomilo dolů! Force X jde přitom v tomto směru ještě o kus dál.

Tam, kde původnímu Force 27,5 trochu chybělo (zejména na pozici vidlice RockShox Revelation), nový Force X pořádně přidává. Již jsme zmínili převody 1×11, velký tlumič i svalnatou vidlici (Fox 34 nebo RockShox Pike), kde zdvih povyrostl ze 150 na 160 mm.

Abychom se pochopili

Kdo podrobně sleduje stránky BikeAndRide.cz, jistě si všiml, že již dříve u nás vyšel článek – první pohled na GT Force X Carbon Expert – tehdy to byl napůl report z našeho výletu na Rychlebské stezky. Tam jsem měl tu možnost vozit se na vzorku ve specifikaci 2015. Domů mi pak později doputovalo „Forsiště“ stejného modelového označení, avšak svým způsobem přechodový model s odlišným osazením.

To důležité zůstalo

Naštěstí to nejpodstatnější (vidlice a tlumič) bylo zachováno, jen místo jedné placky byly vpředu placky dvě, brzdy byly italské a ne japonské atd. To jsou vlastně „jen detaily“. Ještě bych se v tomto bodě rád na skok zastavil u omezených převodů varianty 2015, kde bude vpředu figurovat jediný převodník s nestejně širokými zuby (narrow/wide) od Race Face, vzadu pak klasická desítková kazeta. Ale nebojte, k novému kolu dostanete navíc extra pastorek od e13 velikosti 42 zubů (e.thirteen XCX, High Direct Mount, extended range cog E*Thirteen 42T), kterým lze standardní desítku od Shimana rozšířit. Znamená to vyndat pastorek 16z nebo 17z, díky čemuž se kazeta posune dále od výpletu, takže se pod ni na ořech vejde ona velká rozeta.

Sakra, co s tím kolem udělali?

Můj vůbec první dojem z GT Force X na Rychlebských stezkách byl dost „šokézní“! Vyměnili jsme si s Kubou kola na kopci a hned se spustili dolů. „Sakra, těch 10 mm na vidlici navíc je nesmysl, vždyť je to strašně toporné a nedá se s tím skoro zatáčet!“ Pak se ale Kuba na našem redakčním RB IQ 575 rozjel, já povolil brzdy a začal jsem to celé chápat. Stabilita je zde číslo 1! Když pak na pořad dne přišly rychlebské „Sjezdy“, bylo mi to jasné. „Sakrááá, to kolo letí jako zmenšená Fury! To je normálně malý sjezďák!!! Uáááá!“

Sekce s odhalenými kořeny, kde jsem to za Kubou pálil hlava nehlava, mě vážně zlomila. Navíc, když jsme dojeli k hradu a začali pomalu stoupat zpět na kopec, a já měl konečně možnost kolo blíž a hlavně v klidu poznat a pochopit, začalo mi to celé dávat smysl a začalo mě to setsakramentsky bavit!

Takhle zmršit dobrou geometrii!

Ano, GT Force X je stroj původně postavený pro 150mm vidlici, nyní „zmršený“ stošedesátkou! Ale ono to vlastně nevadí. Jde o to, kde, jak a co jezdíte. Tohle GT nikdy nebude hračka na blbnutí u nás „za barákem“, tedy v Kunratickém, místní mluvou Krčském lese, i když i tam se najdou těžší lajny. GT Force X naopak miluje velké kopce a velké výzvy. A vlastně taky trochu jezdce jako jsem já, kteří se od určitého sklonu začnou bát, ať už z důvodu závratí nebo prostě jen z opatrnosti…

GT Force X Carbon Expert - TEST
GT Force X Carbon Expert – specifikace 2014 (foto: Jakub Douda fotoJD.cz)

reklama

Foxky poslední dobu svou funkcí zrovna neoslnily, rok od roku se to ale opět lepší. Varianta 2015 tak byla opět o něco mechovější než Fox 34 Evolution 2014.

GT Force X Carbon Expert - TEST

Nová páčka sedlovky KindShock LEV je sice pěkná a dobře umístěná, nechodila ale ani zdaleka tak lehce jako její předchůdce. Snad bylo jen přidřené lanko.

GT Force X Carbon Expert - TEST

U finální varianty 2015 najdete pouze jeden převodník Race Face doplněný o vodítko od e*thirteen – vzadu bude možné rozšířit kazetu až na 42 zubů.

GT Force X Carbon Expert - TEST

Vypni si ten autopilot

Zkusím to vzít z ještě jiné strany. Jakub Douda, náš „dvorní fotograf“, model, jezdec a nacpávač vodní dýmky, na tomhle kole také něco najezdil, jak v Rychlebech, tak později v Kruškách. Jemu ale Force X vůbec nesedlo: „Je to hrozně toporné, má to vysoký předek, řízení je pomalé, nedá se s tím hrát. Sjedu na tom vše, ale nebaví mě to!“ To je myslím dost výstižný popis! GT Force X totiž není kolem pro všechny, to ani omylem. Buď vám sedne a budete z něj hotoví, protože vám dovolí pokořit věci, z kterých jste měli již dlouho velký respekt, jak tomu bylo v mém případě, nebo vás bude nudit, protože z kopce pojedete na „autopilota“.

Tak si říkám…

Tahle osnova je na hony vzdálená klasické šabloně našich testů. Ale vadí vám to? Mně ne! GT Force Carbon Expert 2014 jsme testovali na jaře, tak proč do puntíku opisovat, co již bylo řečeno. Zajímavější je, alespoň dle mého, takovéto mezigenerační srovnání. Pár technických poznámek, postřehů a věcných komentářů ale ještě ze své hlavy vydolovat dokážu…

Posed – sakra krátký

Rám GT Force X je hodně, hodně krátký, což ještě podpořil kraťoučký představec (osobně jsem naměřil 49,5 cm – špička sedla/osa řídítek, což je solidní podprůměr). Již původní 150mm Force nutil jezdce do značně vzpřímené polohy, u Force X je tento trend opět o něco výraznější. Zajímavé je, že mně ani Kubovi to nijak výrazně nebránilo při šlapání ani ve výjezdech a že nás jich na Rychlebech i v Kruškách potkalo víc než dost. Na tuhle disciplínu má totiž GT svůj tajný recept.

Odpružení – sakra dobré

O ovládání, které by logicky následovalo za posedem, jsem toho napsal již dost. Pojďme tedy rovnou k odpružení. Vzadu totiž, jak již snad všichni, kdož se o cyklistickou techniku více zajímáte, víte, se nachází nejnovější evoluční stupeň původního řešení GT I-Drive (Independent Drivetrain). Tato poslední generace, pojmenovaná PathLink, má vlastně blíže k historickému RTS než k původnímu excentru I-Drive. Ctí ale tu samou základní filosofii.

Jeden čep jako základ

GT Force totiž stojí na základu jednočepu s vysoko umístěným bodem otáčení (horní čep na sedlové trubce). „Spodní vidlice“ je pak jen jakýmsi táhlem, které přenáší pohyb zadní osy na rameno PathLink, v němž je usazen šlapací střed a které na druhém konci stlačuje tlumič. Bla, bla, bla. O tomto řešení jsem toho napsal už víc než dost – GT – novinky 2014. Důležité je, jak to celé pracuje v reálu!

Nemrskej se…

Na rovině nebo ve výjezdu je zadek GT Force krásně efektivní, sice se dost houpe, pokud šlapete do čtverce nebo se na sedle kroutíte, ale co se týká reálného přenosu síly na zadní kolo, tak se jedná o současnou špičku v oboru. K tomu se zadní partie až neskutečně ochotně ohýbá na každém kořínku a kamínku, takže do kopce jedete i v lese jak po asfaltce! Největší paráda ale přichází cestou dolů.

Malý hřích a velké dobro

Jakmile se cesta zlomí finálně dolů, Force X jakoby se přikrčil a díky ideální šikmo dozadu skloněné trajektorii zadní osy zobe a zobe a zobe. Ano, takovýto „jednočep“ (je to takový vzhůru nohama postavený systém Kona Walking Beam) má jeden zásadní neduh – zadní brzda v těžším terénu celkem znatelně brzdí pohyb zadní stavby – omezuje její vnímavost. Ale s tím se dá žít, především když je tento malý hřích vykoupen tolika dobrými skutky.

Kouzla v praxi

Jak už jsem psal jednou výše – GT Force X prostě namíříte z kopce dolů a jen si užíváte, jak vám vše možné i nemožné rychlostí blesku mizí pod koly. Pokud přesunu hodnocení vidlice ze sekce KOMPONENTY do tohoto posledního odstavce věnovaného samotnému kolu, pak musím říct, že novější Foxka 34 (2015) na aktuálním vzorku chodila o dobrých 20% lépe než ta nasazená na „meziroční“ přechodné verzi (vidlice Fox 34, model 2014). Ale ani ta nebyla špatná, i když skutečná kouzla předváděla až ve skutečně těžkém terénu a do kvalit RockShoxu Pike má stále ještě dost daleko…

GT Force X Carbon Expert - TEST
GT Force X Carbon Expert – specifikace 2015

Dnes se vše montuje „na přímo“ proto se Shimano snaží prosadit i tzv. Direct Mount úchyt přehazovačky.

GT Force X Carbon Expert - TEST

Zde je jádro celého systému – „chytré“ (duté) rameno PathLink, které zajišťuje celku vysokou efektivitu a zároveň i aktivní projev.

GT Force X Carbon Expert - TEST

Všimněte si, jak šíleně je utopené kolečko odskoku, na to aby si jeden vzal párátko…

GT Force X Carbon Expert - TEST

Okolo středu se „válí“ haldy drátů, hadic a kabelů. Na první pohled to vypadá jako neuspořádaná změť, na druhou stranu vše vede přesně tam kam má.

GT Force X Carbon Expert - TEST

KOMPONENTY

Ani nevím, má-li cenu se u tohoto kola zabývat jednotlivými díly, když osazení důkladně prověřeného stroje nekoresponduje s výbavou sériovky pro rok 2015. Tak jen letem světem. Řazení nebudu hodnotit, jen dám k dobru poznámku, že jsem se sakra divil, co vše jsem na verzi 2015 s jediným převodníkem a klasickými deseti pastorky vyjel. Myslel bych si, že to v půlce Wiessnera vzdám, ale dal jsem ho celý!

Brzdy

Brzdy jsme na meziročním Force X měli od Formuly, model RX. Už jsem zažil, že brzdily i o něco lépe, ale v konečném součtu si nemohu stěžovat. Síly mají poměrně dost, takže bez řečí zabrzdí i rozjetý vlak GT Force X. A že to jsou občas slušné pecky! Základní Shimana na verzi 2015 vypadala sice všelijak, ale v konečném součtu o nich nelze říct nic špatného. Shimano prostě funguje!

Německá škola

Pláště byly z „německé školy“, námi oblíbené i zatracované Continentaly Mountain King 2,4. Tyhle gumy jsou neskutečně komfortní, hodnota šíře 2,4“ tak trochu kecá, jelikož od oka bych je šacoval skoro na 2,6“. Překvapivě slušně jedou, alespoň na hlíně, přitom v té správné směsi (nekupujte si základní řadu Evolution) drží jako izraelská zeď v Palestině (nebudeme rýpat do politiky a náboženství, ok?). A tím bych sekci komponentů pro dnešek uzavřel.

Praktické postřehy

Tentokrát jsem si nechal jedno téma do zásoby. Jak je GT Force X krásný a jeho karbonový rám masivní, tak má jednu zásadní slabinu. Macaté trubky zadní stavby totiž nedávají příliš prostoru řetězu, který pak o ně mlátí jak „Zvoník u Matky Boží.“ Třecí spojka v přehazovačce pranic nepomůže, vodítka a napínáky řetězu taky moc ne, respektive vzhledem k absenci úchytů ISCG se na toto kolo jen těžko montují. Jediná možnost co zůstává je při jízdě z kopce řadit hodně do kříže (velká/velká), nebo vidlici i vzpěru na pravé straně důkladně omotat neoprenem či alespoň starou duší.

Ještě jeden detail

Na co, sakra, mysleli u Foxu, když navrhli takhle nesmyslně utopené kolečko odskoku? Tam se prsty nedostanete a nejde jen o tento rám, problém by byl všude. Jediné co funguje, je hubený imbus nebo jiná tenká, ale pevná tyčka. Taková školácká chyba. Nebo to je schválně: „Nastav a zapomeň!“

GT Force X Carbon Expert (2015) – závěr

GT Force X je hodně specifické kolo, které je na hony vzdáleno svému menšímu bratru GT Sensor. Pokud se vám nelíbí myšlenka extra sebevědomé sjezdové bestie, která však umí poslušně šlapat i do kopce, pak se zaměřte spíše na model Sensor a Sensor X. Malý Sensor je super obratné kolo, které je jako doma kupříkladu na Rychlebském Super Flow. S vidlicí vyšroubovanou na 150 mm (Sensor X) pak tenhle mazel zvládne i většinu enduro tratí u nás.

Pokud ale chcete zkoušet extra divočinu, nebo máte rádi velké výzvy, ale bojíte se, že to v kritických situacích ne vždy správně ukočírujete, pak budete na GT Force X jako doma. Přemýšlím, co by se dalo s takovým kolem sjet, kdyby si za jeho řídítka sedl nějaký extra technicky nadaný jezdec? Třeba Jirka Fikejz? No, vlastně se dá srovnávat, když se podíváte, co vše jezdí Athertoni nebo Hans Rey!

Více o kolech GT 2014/2015 na webu
www.gtbicycles.cz
gt_logo

GT Force X 27,5 Carbon Expert v nabídce obchodu
www.koloshop.cz
koloshop-logo

Hodnocení (0-5*)
Faktor zábavy * * * *
Ovládání * * * *
Zadní stavba (celek) * * * * *
Efektivita odpruž. * * * * *
Citlivost * * * * *
Aktivita * * * * *

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Vzhled
– design
– dojem nezničitelnosti tohoto karbonového rámu!
Zadní stavba
– efektivita – nesmíte se v sedle mrskat, pak můžete zapomenout na CTD
– komfort
– vnímavost
– pomoc s přítlakem ve výjezdech
– akce v akci!
Tuhost rámu – vpředu, vzadu, všude!
Neohroženost / stabilita řízení (funkce „autopilot“)
Schopnost přes to vše jezdit jako by nic po rovině i do kopce
Neohroženost (funkce „autopilot“), chcete-li hravé kolo, zkuste GT Sensor
Mlácení řetězu o zadní stavbu
To kolečko odskoku na tlumiči – peklo!
Vysoký předek, krátký posed (vážně patří do negativ?)
Cena… Zase budete vědět, že ho nebude mít každý 😉
Krátká řídítka – 780 mm by zde mělo být dle mého minimum!
Já bych ho bral. Tedy třeba jako druhé kolo do garáže, s kterým bych vyrážel primárně do hor a na těžké Enduro závody u nás (Ještěd, Špičák, Sušice, do Polska atd.). Tohle je kolo pro jezdce, kteří potřebují podpořit své jezdecké sebevědomí, nebo naopak pro extra letce, jež se toho nebojí a potřebují mašinu, která „ty jejich šílené nápady“ ustojí. GT Force X není hračka do lesoparku, je to skutečné „horské kolo“ a takto by měl smýšlet i jeho budoucí majitel.

GT Force X Carbon Expert - TEST

GT Force X Carbon Expert (2014/2015)
GT Force X Carbon Expert (2014 – přechodový model) GT Force X Carbon Expert (2015)
Rám COR, FOC Ultra Carbon Frame, AOS Independent Drivetrain® COR, FOC Ultra Carbon Frame, AOS Independent Drivetrain®
Zdvihy – přední/zadní 160/150 mm 160/150 mm
Vidlice Fox Float CTD FIT 34 Evolution Series, QR125 (2014) Fox Float CTD FIT 34 Evolution Series, QR125 (2015)
Tlumič Fox Float X CTD, 7.5″x2″ Fox Float X CTD, 7.5″x2″
Řazení Shimano SLX (2×10) Shimano SLX (1×10)
Přehazovačka Shimano SLX Shadow Plus, Direct Mount Shimano SLX Shadow Plus, Direct Mount
Kliky RaceFace Evolve (2 převodníky + rockring) RaceFace Evolve (narrow-wide, 32 zubů)
Pláště Continental Mountain King 27.5×2.4″, Folding Bead Continental Mountain King 27.5×2.4″, Folding Bead
Náboje/Ráfky All Terra Alloy, 15x100mm/12x142mm Thru Axle / WTB ST i23 TCS 650b All Terra Alloy, 15x100mm/12x142mm Thru Axle / WTB ST i23 TCS 650b
Řídítka/Představec RaceFace Respond, 1/2″ Rise (760 mm) RaceFace Respond, 1/2″ Rise (785 mm)
Brzdy Formula RX (disky 203/180 mm) Shimano Deore, BR-M615 (disky 203/180 mm)
Hmotnost 14,7 kg (vel. M/17″, bez pedálů) neváženo
Délka posedu 49,5 cm (špička sedla – osa řídítek) neměřeno (shodná geometrie)
Příslušenství E*thirteen XCX, extended range cog 42T
Cena neprodává se 119 999 Kč (aktuální cena na www.gtbicycles.cz)

GT-Force-X-Carbon-Expert-TEST-geometrie

Jak funguje systém GT PathLink

Foto: Štěpán Hájíček (statické) | Jakub Douda – fotoJD.cz (jízdní)

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky