GIANT Trance 27,5 1 – TEST

GIANT Trance 27,5 1 - TESTModel Trance je v nabídce značky Giant lety prověřenou stálicí. Doposud jej „postihovaly“ spíše dílčí evoluční změny, avšak s příchodem modelového roku 2014 přišel zásadní zlom, v první řadě skok na střední kola a s nimi i nárůst zdvihu. Změnilo to Giant Trance od základu, nebo si zpívá stále tu samou písničku palec sem, palec tam?

Kónická hlava je dnes standard, Giant tomuto řešení říká OverDrive 2. Zajímavější je dlouhý svařenec spodní a horní trubky, stejně jako gumový vstup pro bovdeny.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Horní oko tlumiče nesedí pouze na klasickém kluzném pouzdře, nýbrž je uchyceno přes dvojici kazetových ložisek. To proto, aby byl zadek ještě o fous citlivější.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Zásluhou specifického tvaru spodního ramene zadní stavby je systém Maestro při šlapání příkladně stabilní.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

S novou sedmadvacítkovou specifikací řady Giant Trance jsem se seznámil již loni na prezentacích, následně se mi do ruky dostala drsnější verze s jediným převodníkem, napínákem a vyšší vidlicí – Giant Trance SX. Jeho test ledacos naznačil, přesto jsem se těšil, až si budu moci vyzkoušet klasickou verzi a ověřit si na vlastní kůži, zda funguje tak, jak jsem čekal, zda je hrdým pokračovatelem úspěšné rodové linie, či jestli se náhodou nevydala na válečnou stezku do sousedních lovišť.

Pozvolný útok

Jednu chvíli jsem si říkal, že přechod modelu Trance do roku 2014 nebyl, až na kola průměru 27,5“, nijak zásadní. Pak jsem ale začal pátrat v hlavě a v internetových archivech a uvědomil si, že se Trance postupně měnil, až se zcela proměnil. Jestli se úplně nepletu, tak jeho příběh začínal v podobě sportovně univerzálního stroje, který chodil 100 mm nad oběma koly. Tuto verzi po čase vytlačil Anthem X, deroucí se odspodu, díky čemuž se zrodil Trance X, který se zdvihově posunul až na úroveň 125 mm.

Kam zmizelo X?

Pro letošní rok se „Iksko“ z názvu zcela vypařilo, aby se mohl objevit nový Trance SX. Vedle něj zůstal opět samotný Trance, přičemž s většími koly narostl i zdvih. Výsledkem je nyní rovných 140 mm. Násobeno průměrem ráfků před sebou dnes máme stroj, který bychom před necelými deseti lety označili za slušné enduro. Dnes je to ale spíše všestranný trail-bike či all-mountain mašinka, která kombinuje přiměřeně sportovní projev s dostatečnou kapacitou a jistotou v terénu.

Kroutí se jak hadi

Trošku jsme zabrousili do historie, nyní se vraťme k současnosti a pojďme se ještě v rychlosti podívat na samotný rám nejvyššího hliníkového modelu řady Trance 27,5, který je opět o něco více uhlazený a stylový než jeho předchůdci. Na mnoha místech jsou totiž patrné stopy po tváření horkým olejem (hydroforming) a decentního, ač spíše precizního opracování. Kraťoučká hlava dnes nemůže být jiná, než kónického vzezření, u Giantu nese označení OverDrive 2. Na ni navazuje podlouhlý svařenec horní a spodní trubky, kdy se každá kroutí dále svým směrem.

Maestro = osvědčená klasika

V zadní partii se na první pohled žádná velká změna nekoná. Klasický nezávislý čtyřčep (lidově označovaný za mutaci VPP, alias „virtuál“), jenž nese obchodní označení Giant Maestro, je koncepčně stejný již celou řadu let. Dvě kratší vahadla a pevný trojúhelník zadní stavby, tlumič kolmo podél sedlovky, jeho spodní oko uchyceno ve stejném bodě jako hlavní čep zadní stavby, a tak by se dalo pokračovat.

Zaměřme se na detaily

Tři věci, na které bych rád upozornil, jsou: Podélná vzpěra na zadním trojúhelníku, která kopíruje zadní kolo. Efektní, jakoby dovnitř schované čepy v zadní části horního vahadla. A konečně kazetová ložiska vepředu, v místě horního oka tlumiče. To se proto nepohybuje klasicky pouze na kluzných pouzdrech, ale na kuličkách, což by mělo tlumiči pomoci s ještě větší citlivostí zkraje zdvihu. A nutno říct, že skutečně pomáhá!

Od učebnice do terénu

Popis jízdního projevu začnu hezky tradičně od posedu, který mě jako první trochu překvapil. Měl jsem půjčené Mko, tedy ideální velikost pro mou postavu a moje jízdní návyky, přesto všechno jsem měl ale překvapivě pocit, že je kokpit Giantu Trance nějak moc dlouhý. Samozřejmě, jde opět o zvyk, avšak porovnám-li Trance s jinými obdobnými koly, která jsem poslední dobou testoval, je jednoznačně nejdelší, nebo alespoň jedním z delších. Po chvíli pátrání a nastavování jsem ale dospěl k prostému vysvětlení. Představec je dostatečně krátký, „problémem“ může být sedlovka se zahnutým zámkem, tzv. hokejka.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

reklama

Čepy v zadní části horního ramene jsou efektivně skryty, už jen díky tomu, že jsou rozměrné spojovací šrouby montovány zevnitř.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Jemná stupnice pro nastavení sklonu je fajn, v tomto případě by se ale víc hodilo, kdyby byla použita sedlovka s přímým zámkem.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Vzhledem k vysoké efektivitě samotného zavěšení Maestro skoro není třeba hledat páčku CTD.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Mám v tom hokej!

Ono je to tak, že se dnes obecně u trail-biků, ale i řady sportovních kol, volí spíše rovné sedlovky. Přímý zámek má i většina moderních teleskopů, nikoliv však Giant Contact Switch-R. Tady ale nejde jen o tuto konkrétní sedlovku, zahnuté jsou i všechny pevné tyče na dostupnějších modelech. Nedělejme ale z komára velblouda. Žádný skřipec jako na XC kolech dobách minulých vás za řidítky Giantu Trance nečeká. Ve výsledku stačí sedlo šoupnout o kousek dopředu a vše je zase v cajku. I tak si ale neodpustím malé šťournutí, že pokud by zde byla přímá sedlovka, byl by pocit z řídícího centra již od prvních metrů mnohem více neutrální.

Zadek dopředu, vidlici dolů!

Se sedlovkou a pozicí jezdce úzce souvisí, vedle pocitu za řidítky, ještě jeden efekt. Při první vyjížďce jsem se totiž s Giantem trochu pral vždy, když jsem s ním chtěl zdolat některý z vyhlášených technických výjezdů. Bylo znát, že je více hmotnosti soustředěno nad zadním kolem a předek je odlehčen víc, než by musel. Proto jsem občas ztrácel kontrolu nad předním kolem a pral se s jeho odskakováním. Druhá vyjížďka, krapet více soustředění, poposednutí blíže ke špičce sedla a v extrému pomocná ruka v podobě možnosti snížit zdvih vidlice na 120 mm udělaly divy. Ve výsledku jsem tedy vyjel skoro vše, na co mi síly a morálka stačily.

Efektivní skoro jako…

U stoupání nebo alespoň šlapání ještě na chvíli zůstaňme. Když se totiž popasujete s posedem, který vlastně není až tak extrémní, jen si musíte najít svou pozici, začnete si užívat, jak to hezky jede. 13,2 kg je slušná váha, nejde o žádný úlet jedním nebo druhým směrem, to podstatné se ale skrývá jinde. Už jsem slyšel, že se Maestru vyčítá, že jde jen o „jednočep postavený na efekt.“ No, jednočepy se chovají jinak!!! Zde je totiž patrný efekt stabilizace zadní stavby silami šlapání. Lidsky řečeno, záběry do pedálů doprovází poměrně jasná odezva, i když se na sedle mrskáte o něco víc, než by bylo vyloženě stylové.

CTD = Co To Dělá?

Není to poprvé, co se mi za řidítky Giantu dralo do podvědomí srovnání s věhlasným systémem DW-Link (Pivot, Turner, Ibis), které je extrémně efektivní. Giant a jeho Maestro jde, řekl bych, podobnou cestou, jen řetěz nebrzdí zadek tolik jako DW-Link. Ve výsledku tedy máte kolo, u kterého nemusíte sahat na páčku CTD na tlumiči Fox (já ji nechal po celou dobu testu v poloze Descend), přitom vás šťouchne do zadku pokaždé, když vy nohou trochu víc šťouchnete do pedálu. Snad jediná situace, kdy se CTD na tlumiči hodí, je, když toužíte po silové jízdě ze sedla, či se snažíte šlapáním ve stoje ulevit svým sedacím partiím.

Tím to nekončí

Zde ale přednosti Maestra rozhodně nekončí. Na druhé straně do hry vstupuje vskutku oslnivá citlivost již na nejmenší nerovnosti. V tomto směru není dnes na trhu mnoho kol, jejichž zadek by chodil takto mechově. Maestro na Giantu bylo vždy, až na ostré sportovní rakety, vnímavé, poslední generace s ložisky na tlumiči je ale opět o krok dál.

Lepí se jak Herkules

Základní vnímavost se maximálně hodí na všech hrbolatých cestách, na dlažebních kostkách, na rozdupaných polňačkách, a tak podobně. V běžném terénu si zkrátka užíváte nadstandardního komfortu a vlastně i trakce, která je i ve výjezdech skutečně excelentní. Tedy pokud nemáte ohoblovaný zadní plášť, jako byl na testovacím vzorku. Ale to se holt stává, když kolo hodně jezdí. I tak jsem ale ve výjezdech cítil, jak se zadní kolo hezky lepí k povrchu. Při tom všem si ale Maestro uchovává poměrně jasnou progresivní křivku…

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Sedlovka Giant Contact s interním ovládáním fungovala sice trochu vlažně, zato spolehlivě. Nejmenší připomínky nemáme k sedlu Giant Contact, o kterém jsme po celou dobu testu nevěděli.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Páčka ovládající sedlovku Giant Contact je příjemně decentní a když se dobře napolohuje, tak se i snadno ovládá.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

I přes napínací systém v přehazovačce (Shadow Plus) není opomenuta poctivá ochrana zadní vidlice, jejíž součástí je i tunel pro bovden přehazovačky.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Zhoupni se na vlně

Střední nerovnosti stále pohlcuje zcela bez protestů, u větších se již trochu upejpá. Ale neberte to jako chybu. Nejde o to, že by zadek nestíhal nebo nechtěl. On totiž od určité hranice začne překážky schopně utlumovat, na místo toho, aby je dokonale žehlil a vystřílel si hned celý zásobník zdvihové kapacity. Výsledek je ten, že ať již letíte v tempu po středně rozbité cestě nebo se zuby nehty perete s těžkou kamenitou sekcí, tlumič se na lopatky rozhodně položit nenechá! To jsem si ověřil již loni na Trance SX, s nímž jsem jel Enduro na Špičáku, zatápěl jsem mu slušně pod kotlem a zadek se ani tak nedostal do úzkých či na tvrdý doraz.

TA-LA-S = TAkové LAhodné Svezení

Vynechat bych neměl ani vidlici Fox Talas, která zas jednou dělala čest svému jménu. Jak byly Talasy loni hrozné, tak jsou letos povedené. Poměrně citlivý chod již zkraje, dostatek akce i přiměřená stabilita. Možná potřebují vyšší tlak (dřív mi stačilo cca 80 psi, dnes se dostávám na 120 psi), ale fungují. Je fakt, že se občas jakoby zastaví a zamrznou, nejčastěji při delší jízdě po rovině. Pak do nich ale stačí trochu drcnout, v dlaních ucítíte, jak se „něco utrhlo“ a už to zase lítá nahoru a dolů jak čerstvě instalovaný výtah v budově Burdž Chalífa (nejvyšší budova světa – Dubaj).

Utáhni otěže

Velkým, velkým obloukem se musím vrátit zpět k ovládání, abych jej náhodou nevynechal. I v tomto ohledu je Giant Trance 27,5 poměrně osobitý. O mnohém vypovídá již jen úhel hlavy 67°, který je spíše z volnějších. Jak lze tedy předpokládat, řízení je hodně stabilní, což je rozhodně dobře pro všechny náročné terénní pasáže, neřku-li strmé sjezdy. Sebevědomí a jistoty má v tomto směru Trance 27,5 dost a dost. Připočítejte střední kola a máte stroj, s kterým se dá sjet skutečně ledacos.

Najít správný rytmus

Když ještě jednou vzpomenu podzimní test Trance SX, který má hlavu skloněnou pod úhlem 66°, vybavuju si, že byl skutečně extra stabilní, až skoro místy ospalý. To ale bylo a je u tohoto speciálu víceméně schválně. Již tehdy jsem tipoval, jak na tom bude klasický Trance a musím přiznat, že jsem si myslel, že bude o něco živější. Není, i on ctí spíše stabilitu, ale nejde do těžko zvladatelného extrému. Jen občas potřebuje pevnější ruku a jasnější příkazy. Když si na jeho projev ale zvyknete, bude vás už jen bavit, podobně jako mě.

KOMPONENTY

Z komponentů se musím v první řadě zastavit u teleskopické sedlovky Giant Contact Switch-R. Není špatná, to ani náhodou, má ale své světlejší a méně světlé stránky. Velkoryse pominu fakt, že když vezmete za sedlo u stlačené sedlovky, tak rázem vyjede nahoru a tam zůstane. Drobnost… Provozní vůle je minimální, zdvih není nijak omračující, ale bohatě stačí (100 mm, jestli se nepletu). Důležité je, že to celé funguje!

Sedlovka Giant Contact s ovládáním uvnitř rámu (ideální řešení) je možná jen trochu pomalá. Když jsem přesedl na RockShox Reverb, docela jsem se divil, jak to najednou lítá! Ale žít se s tím dá. Ovládací páčka je také celkem příjemná, jen je třeba pro ni najít ideální pozici a sklon. Zkrátka a dobře, nikoliv vyloženě excelentní, ale solidně a jistě fungující produkt, který toho letos na testovacím kole evidentně dost zažil a přitom pracuje bez většího zaškobrtnutí.

Brzdy Shimano SLX

SLX brzdy jsou celkem fajn. Když se oprostím od toho, že mi tvar jejich pák úplně nesedí, pak nemohu na jejich adresu říct nic špatného. Brzdí, vydrží, snadno se ovládají, jsou čitelné, mají dost síly, jejich krok je obvykle stabilní.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Dvoupřevodník 38/24 zubů poskytuje dostatečný rozsah převodů pro většinu jízdních situací. Díky napínáku MRP 2X téměř není šance, aby vám spadl řetěz.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Vzadu to vypadá na pevnou osu, i když… Pevná vlastně je, avšak jedná se o pouhé „brčko“ od DT Swiss. Pomocí adaptérů lze však zadek přestavět na 142×12 mm.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Pohon 2×10

Kombinace 2×10 je i zde opět plně funkční a pro kolo tohoto typu představuje zcela dostatečný rozsah. Navrch je zde napínák MRP. V době samo-napínacích přehazovaček – zde Shimano XT Shadow Plus – už skoro zbytečná věc. Na druhou stranu, když to s terénními radovánkami myslíte vážně, může vám napínák pomoct proti padání řetězu nebo ho můžete sundat, i když jeho jemné ševelení při jízdě není nikterak rušivé.

Sedlo – Giant Contact Upright

První pohled na toto sedlo ve mně vzbuzoval určité rozpaky, pak jsem se ale na kole rozjel a… Za celou dobu testu si na sedlo skoro nevzpomněl. Nemusel jsem přehnaně jemně řešit jeho sklon, prostě jsem seděl a šlapal. To je, dle mého názoru, asi nejlepší vizitka pro sedlo.

Praktické poznámky

Mám dvě poznámečky. Zaprvé jsem se trochu pral s křížením řetězu. Při zařazeném převodu „velká-velká“ padal řetěz z převodníku. Vinil jsem chvíli nesprávně zvolenou řetězovou linku, ale nakonec jsem to vyřešil tak, že jsem víc dotáhl přesmykač (posunul jej do záběru) a byl klid. Taková prkotina stačila, aby řetěz už více nepadal.

A konečně. Vzadu to vypadá, že se tam ukrývá pevná osa, průměru alespoň 10 mm. Ale chyba lávky. Je tam klasické brčko jako u rychloupínáku. I když klasické! Je to osa od DT Swiss s ráčnou (rohatkou), která se vytahuje celá. Takže je to osa pevná, ale jen užší. Kdyby vás to ale trápilo, jako že nemusí, protože i tak je zadní stavba dostatečně pevná a tuhá, pak lze vyměnit adaptéry v patkách a nasadit třeba osu standardu 142×12 mm.

Giant Trance 27,5 1 – závěr

Již loni na podzim jsem sedlal novou generaci Giantu Trance, avšak v ostřejší verzi SX a již tehdy jsem se těšil na klasické provedení, z něhož rozhodně nejsem zklamán. Nový Trance na středních kolech nám po všech směrech povyrostl, což mě rozhodně nevadí. Stále slušně jede, jeho zadní stavba příkladně reaguje na podněty jezdce, přitom v jeho sedle zažijete až nečekanou úroveň komfortu, ne-li doslova hýčkání. Také ovládání je příjemné, i když spíše trailového než sportovního charakteru. Možná nesedne na 100% každému, kdo si na něj ale jednou zvykne, ten se bude už jen bavit. Z Giantu Trance, jenž začínal jako sportovní všeuměl, vyrostl nakonec skutečně schopný trail-bike, který se nebojí ani značně rozbitého terénu, ba naopak má smysl pro rychlost a akci.

Hodnocení (0-5*)
Faktor zábavy * * * * *
Ovládání * * * *
Zadní stavba (celek) * * * * *
Efektivita odpruž. * * * * *
Citlivost * * * * *
Aktivita * * * * *
Více informací o tomto kole najdete na webu
www.giant-bicycles.com
giant logoGiant Trance 1 27,5″ (2014) v nabídce obchodu koloshop.cz
koloshop-logo

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Líbí se… Dalo by se zlepšit… Pro koho?
Komfort!!!
Stabilní projev = velká jistota v náročném terénu
Při troše zvyku nanejvýš příjemné a zábavné řízení
Teleskopická sedlovka Giant s ovládáním uvnitř rámu
Zase jednou krásně funkční Foxka
Vidlice s možností snížit zdvih pro nejstrmější výjezdy (Talas)
Vysoká efektivita v záběru – není třeba blokovat tlumič
Sedlo Giant, na které v mžiku zapomenete
Na první dojem až příliš dlouhý posed – sedlo je lepší posunout více dopředu
Vyšší úroveň stability řízení nemusí sednout každému
Teleskopická sedlovka Giant Contact reaguje poněkud pomaleji
Pro všechny, kteří se rádi rychle a tvrdě svezou na místech, z nichž jde často i respekt, přitom se ale obvykle pohybují na hravých trailech, kde možná není 140 mm vyloženou nutností, avšak v takto příjemné a uhlazené formě rozhodně nepřekáží. Giant Trance je kolem pro jezdce, kteří nemusí počítat ujeté kilometry, rozhodně se ale neomezují jejich počtem. Je to kolo na dobrodružné výpravy za poznáním i veselé dovádění odpoledne po práci v lese. Vysoce schopný univerzál, který vás chce především bavit.

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

GIANT Trance 27,5 1
Rám ALUXX SL Aluminum, 5.5″ Maestro Suspension
Zdvihy – přední/zadní 140-120/140 mm
Vidlice Fox 32 Talas CTD Evolution, 140-120mm, 15QR
Tlumič Fox Float CTD Evolution
Řazení Shimano SLX (2×10)
Přehazovačka/Přesmykač Shimano XT Shadow Plus/Shimano SLX
Kliky Shimano Deore XT, (38/24 zubů) + vodítko MRP
Pláště Schwalbe Nobby Nic, 2,25″, TL Ready EVO Folding
Kola Giant P-XC2 27,5
Řidítka Giant Connect SL, Low Rise 31.8, (725 mm)
Brzdy Shimano SLX (disky 180/160 mm)
Hmotnost 13,2 kg (vel. M/17″, bez pedálů)
Délka posedu 53 cm (špička sedla – osa řidítek)
Cena 71 999 Kč

GIANT Trance 27,5 1 - TEST

Foto: Štěpán Hájíček

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • F12

    Test skvelej. Musim pochvalit recenzenta za slova a to jak umi udelat recenzi na kolo. Ted jeste test na Canyon Spectral, na kterej cekam a poradnikde a muzu tozhodnou jaky z tech kol vzit

    • Dík! Spectral bude po neděli. Už je napsaný, jen se to musí celé zpracovat 😉

      • F12

        Super. Já pořád váham. Canyon je mi milejší tvary a výbavou. Tady je od lišky jen Evolution atd. Ale zase mi láká Maestro a nevím jestli na mých 191cm nebude Spectral, kterej dělaj bohužel jen v Lku malej.

        • František

          Zdar, já měřím 192cm a Spectral ve velikosti L mi padne jak ulitej (jezdím na něm od dubna).

      • K4m1k4z3

        Kde je ten slibovaný test na Spektrála?

        • Míraa

          Tuším, že má autor nějaké zranění na rukou. Ale ruku do ohně bych za něj nedal. Recenze by mě také zajímala, abych mohl své pocity porovnat s těmi oficiálními 🙂

    • Míraa

      A koukal si vůbec na dostupnost? Už to docela řídne.

  • Plivmen

    Zdravím, měl jsem podobný problém se sedlovkou na Reignu a delším posedem. Na fotce je standardní montáž sedlovky Contact Switch. Aby při posunutí sedla dopředu nebyly tolik namáhány lyžiny, tak stačí demontovat upínací mechanismus a otočit jej delší opěrnou plochou dopředu. Pak je sedlovka Contact Switch, téměř jako rovná.

    • Sid

      Potvrzuji.. Sedlovky Giant maji moznost zmenit offset otocenim zamku z 23mm na 12mm. Na testovanem Trance byla sedlovka v pozici s offsetem 23mm, takze se neni cemu divit, ze prisel testerovi posed delsi.

  • Standa

    Je Overdrive2 nejak kompatibilni s klasickym tapered?

  • Milan

    Já myslím že Overdrive 2 je jeich vlastní rozměr a nejde používat jiné představce než giant což je úplně na pi..

    • Plivmen

      Overdrive2 je to samé jako tapered, jde pouze o firemní označení Giant. Jde o hlavové složení. S představcem to nemá nic společného. Na Giant si můžeš dát představec jaký chceš.

      • rudyshy

        je to tak, je to klasicky tapered … a kdyz sme u toho predstavec upinas na sloupek vidlice..
        stym zamkem je to pravda ale nebal bych se zeby klasicke lyzniny nevydrzeli…
        co sa tyka meastra tak som z neho strasne nadsenej.. jde krasne za pedalom ikdyz na mojom stroji mam kolo nastavena vic na park .. tak se snim da krasne jezdit

        • Standa

          OverDrive 2:
          Nejmodernější standard oversize řízení, jaký na kolech Giant najdete. OverDrive 2 představuje (stejně jako první generace) rozšířenou neboli kuželovitou hlavovou trubku, používá ale ještě větší rozměry ložisek hlavového složení a sloupku vidlice (vrchní průměr činí 1 1/4″, spodní 1 1/2″). Přináší tak výrazně vyšší torzní tuhost řízení a tím zvyšuje jeho přesnost a zlepšuje ovladatelnost kola.

          To nevypada jako klasicky tapered (1 1/8″ a 1 1/2″).

          • plivmen

            Giant zvětšil průměr horního ložiska, ale sloupek vidlice je stejný. Takže doopravdy si můžeš dát jakýkoliv představec.

  • hosoj

    Představec můžeš dát pouze od Giantu, má jiný rozměr. Standardní rozměr je 1 1/8 palce, Overdrive 2 je 1/1/4.
    http://www.giant-bicycles.com/cs-cz/technology/ov

    • Plivmen

      Doopravdy si myslíš, že kvůli „pár“ kolům Giant v porovnání světové produkce kol, budou výrobci vidlic vyrábět jiné nekompatibilní sloupky vidlic? Jde o vnější průměr ložiska!

      • hosoj

        Nejen, že si to myslím, ale dokonce to vím. Giant to deklaruje na svých stránkách (viz odkaz výše). Pro nevěřící Tomáše jsem přeměřil šuplerou sloupek mého trance 1 27,5 a světe div se, opravdu 31,75mm, tj. deklarovaných 1 1/4″. Pro kontrolu jsem přeměřil standardní sloupek na author egoist, kde jsem naměřil 28,5mm tj. 1 1/8. Takže si doopravdy myslím, že kvůli „pár“ kolům Giant výrobci vidlic vyrábějí jiné nekompatibilní sloupky vidlic. Jelikož se v současné době spíše standardy boří, tak mě to nepřekvapuje (3 standardní rozměry kola, různé průměry a délky OS nábojů atd.). Pokud by člověk chtěl u Trance měnit představec, tak má velmi omezený výběr. Stejně tak pokud by z nějakého důvodu měnil vidlici, zůstane mu doma jedna neprodejná s atypickým sloupkem. Ale jinak díky za krásnou recenzi, sedí na 100%.

        • Míraa

          Pro mě osobně je to důvod pro to, proč bych si Gianta nekoupil. Koneckonců, vyzkoušel jsem Trance 27,5 a objednal Spectral, neboť papírově to mělo velmi podobnou geometrii a já potřeboval vědět, jakou velikost Spectralu objednat.

          Zajímavý je, že v jedné radě jsou takové sestavy, které mají nestandardní sloupec a takové které mají standardní. Myslím, že se jednalo třeba o Giant Reign 2 vs. 1. Jeden z nich měl standard a druhý ne. Lajk pak koupí kolo, kde počítá časem s jinou vidlicí a přitom může vcelku narazit.

    • U silničních modelů je rozměr horního ložiska 1 1/8″, spodního 1 1/4″, u horských kol má horní ložisko průměr 1 1/8″ a spodní 1 1/2″.

      1. horní ložisko hlavového složení o průměru 1 1/4″

      2. spodní ložisko hlavového složení o průměru 1 1/2″

      3. Giant Contact SLR karbonový představec (1 1/4″)

      4. kuželovitá hlavová trubka (karbonová nebo hliníková)

      5. OverDrive 2 rozpěrný ježek hlavového složení

  • míša

    Je podľa vás lepšia voľba Trance 27,5 1 alebo Canyon Spectral AL 7.0 ? Vopred ďakujem 🙂

    • Míraa

      Počkej si, až tu vyjde během několik dní nebo dokonce hodin na test Spectral AL 7.0 a pak si přečti test Giantu třeba tady: http://www.dolekop.com/clanek/4204-test-giant-trance-27-5-1

      Já jsem se rozhodoval mezi Trance 27,5 2 a Spectral AL 6.0 a vzal jsem Canyon. Geometrií i výbavou dost podobné (až na Teleskop u Giantu) ale designem u mě jasně vede Canyon. Giant jsem zkoušel osobně, Canyon jen papírově (srovnával jsem geometrii) a padne mi výborně.

      • míša

        Stále čakám..nevie niekto kedy bude ten test?? 😀

        • http://www.bikeandride.cz/2014/08/canyon-spectral

          Srovnání Canyon Spectral a Giant Trance 27,5? Trance jde o něco víc za pedálem, ale zase je těžší. Canyon je super aktivní, obě kola jsou krásně citlivá, Spectral ale proletí zdvihem jako nic, zato Trance si lépe poradí z většími nárazy a těžším terénem obecně.

  • mra

    čekám na avizovaný test canyon spectral. psali jste že bude po neděli.. kterou neděli jste měl na mysli.)?

  • Tom

    Chci se zeptat někoho zkušeného – jaká je reálná životnost takového rámu? Přijde mi, že v dnešní době se honí gramy a rám se po roce rozpadne, nerad bych kupoval po dvou letech nové kolo. Díky za odpověď

  • Jendin

    ano ano, taky bych se chtěl přimluvit za uveřejnění testu spektrouše … 🙂

  • Martin

    Zdravím, co by ste řekli na přestavbu klasického trance na pseudo SX verzii? Ma potenciál posloužit lehčímu jezdci na enduro?

    Samozřejmě se 160 vidlí, pevnou zadní osou, pořádnými pneu atd. Díky za vaše názory 😉

    • Trance SX není nic jiného než přestavěný Trance s vyšší vidlicí a jinou výbavou a funguje parádně. Tedy na parkové ježdění a těžší enduro.

  • peter

    No ten test spectralu bude asi v nedelu,ale prvu septembrovu:D,ze po nedeli a mozno uz za par hodin:D

    • Míraa

      Tak se ptejte Štěpána přímo, nemá smysl se ptát tady. Je trochu sranda, že až recenze vyjde, už se nebude dát Spectral vlastně ani koupit, protože bude vyprodaný a nebo jen v některých velikostech.

      Nicméně recenzí lítá všude po světě dost. Ve zkratce, kolo je to fajn, někomu může dělat problém, že je kratší. Já jako největší a vlastně jedinou slabinu vidím v nižších řadách vidlic FOX. Ovšem je to jen komponenta, která se dá jako nová celkem dobře prodat a nahradit jinou. Nebo se dá FOXka poslat na tuning, odjezdit a za rok dva koupit jinou (tak to budu asi řešit já a přes zimu jí nechám Milanovi poladit).

      Jinak na to, jak je rám lehký, je výborně zpracovaný. Když porovnávám s jinými značkami (Radon, Cube, Ghost nebo Giant), tak tam se mi opticky jeví zadní stavba v místě osy zadního kola nejlépe/nejpevněji provedená. S rámem si hodně vyhráli a všechno to parádně funguje. Zatím bez problémů (kromě tupého chodu vidlice). Najeto lehce přes 1.000 km. Tlumič jsem raději vyvložkoval. Když člověk padne na placku, tak by šel při 90 a více kilech na doraz (pokud nemá extrémně čistou techniku).

  • Martin

    V textu je zminena velikost M a ze sedla dobre autorovi. Jak je autor prosim vysoky? Jezdim Anthem X 29er a uvazuji i o Trance na 27,5, jen se bojim, ze mi se 184 cm ve velikosti M bude maly (ikdyz Anthem je ve velikosti M bezva a ani nemam vytazenou sedlovku na max :-))

    • Já měřím necelých 180 cm, ale mám spíše kratší nohy proto mi více sedí menší rámy – 17,5-18,5″. Jeden z kolegů přibližně mojí velikosti má Trance 27,5 dokonce v S-ku – ale spíš jen na takové blbnutí za barákem, než na dlouhé výlety. M-ko bude určitě hravější, ale chtělo by to zkusit, alespoň obkročmo někde na krámě, abys nemusel kupovat nesmyslně dlouhou sedlovku. L-ko by asi bylo zbytečně velké, ale jde hodně o pocit a zvyk…

      • Martin

        S tou hravosti mam prave zkusenosti s Anthemem (a dalsimi predchozimi biky), je sice o neco mensi, ale o dost hravejsi a zabavnejsi. U toho L-ka by to uz prave bylo asi zbytecne velke. Bohuzel ziji v mistech, kde se biky zase az tak jednoduse nedaji sehnat a L-ko se zde vubec neprodava (Asie), takze resim, zda to risknout a poridit opet M-ko a nebo slozite domlouvat dovoz L-kovyho ramu z tovarny z Ciny 🙂 Kazdopadne diky za odpoved….

        • V tom případě bych vsadil na M-ko, ať je to kolo skutečně hravé a zábavné, což by Trance měl být především 😉