GT Sanction 2015 – postupné odhalování
Není to dlouho, co jsme přinesli informace o plánovaném představení staro-nového „těžkého“ endura GT Sanction, stroje, který se po několikaleté odmlce vrátí do nabídky značky GT. Na Sea Otter Classic 2014 byl odhalen týmový prototyp GT Factory Racing týmu, kolo pánů Dana Athertona a Martina Maese.
Při letmém pohledu zpět je nyní zřejmé, že se GT Sanction proháněl po tratích světového poháru Endura (EWS) již loňskou sezonu. Ačkoliv mladá naděje továrního teamu GT Martin Maes i ostřílený borec Dan Atherton po většinu roku sedlali nové stroje GT Force (jeho test bychom chtěli dát dohromady již zítra), tak se několikrát objevili i za řidítky tajemně černého prototypu (ne)nápadně připomínajícího zmenšeninu sjezdové rakety GT Fury.
Krátké video, zveřejněné těsně před festivalem Sea Otter Classic 2014 konečně pročíslo hladinu spekulací. Ona tajemná novinka je GT Sanction na kolech průměru 27,5“.
Když vyperete Fury na 60°C
Podobnost nového Sanctionu s GT Fury není rozhodně náhodná, přitom se ale nejedná o prostou zmenšeninu této, za jednu sezonu mnoha tituly ověnčené závodní DH bestie. První pohled může být poměrně matoucí, bližší průzkum ale odhalí rozdíly v klíčových detailech. Začněme již jen tím, že se GT Sanction otáčí na kolech průměru 27,5“, zatímco Fury stále na šestadvacítkách. Po prvních zprávách ze Sea Otter přitom můžeme směle dementovat vlastní spekulaci vyřčenou po prvotním představení GT Sanction, kdy jsme zmiňovali možnou podobu či příbuznost mezi konceptem GT Fury 650B a GT Saction.
GT Fury 2014
Jednoduchý jen na pohled
GT Sanction totiž využívá stejně koncipovanou základní konstrukci a obdobně konstruovanou zadní stavbu, zásadně se tak liší od strojů GT Force a Sensor se systémem PathLink. Zadní stavba na první pohled vypadá jako prostý jednočep, který ale chytře ukrývá plovoucí prvek nesoucí středové složení – konstrukce známá jako iDrive (plným jménem Independent Drivetrain). Tento prvek přitom již není s přední částí rámu spojen prostým táhlem, ale pomocí raménka nazvaného Dogbone Connecting Link.
Hoď tu kost psovi!
Psí kost (Dogbone) najdeme i u GT Fury, tento stroj ale využívá ještě další raménka spojující trojúhelník zadní stavby s přední částí rámu nahoře u spodního oka tlumiče. Jejich účelem je posílení konstrukce ve smyslu boční tuhosti. A právě tento prvek u GT Sanction nenajdete! 165 mm zdvihu zadní stavby si evidentně vystačí s přímým uchycením tlumiče.
Podobnost čistě náhodná
Ostatně mnoho zdánlivě podobných detailů – poloha hlavního čepu, jeho usazení a zpracování se také liší. Vše přitom bylo navrženo tak, aby Sanction akceleroval lépe a ostřeji než Fury, přitom ale jeho zadní stavba nabídla více akce a lepší trakci než GT Force. K tomu všemu se přidává i fakt, že GT pro stavbu nového Sanctionu využívá trubky ze slitiny hliníku 6069, oproti 6061 u Fury. Vyšší třída umožňuje využít tenčí stěny a tak redukovat hmotnost, která u rámu činí 2,7 Kg, tedy o téměř kilo méně v porovnání s Fury.
Naopak obdobný je u těchto kol přístup a pojetí geometrie, kdy nový Sanction využívá stejné filosofie jako Fury a další nové modely od GT. Tedy delší horní trubku kombinovanou s kraťoučkým představcem (30 mm). Cílem je přitom maximální stabilita v náročném terénu.
Odpružení a speciality
Na představeném osobním kole Martina Maese najdeme i pár unikátních prvků výbavy. Předně je třeba zmínit, že Martin je členem vybrané společnosti Fox RAD, proto se na jeho kole objevují nejnovější vývojové verze lišáckého odpružení. Konkrétně vidlice Fox 36 RC2 z nedávno představené kolekce 2015, která by díky vnitřnímu vylepšení vzduchové patrony a olejového okruhu měla vykazovat výrazně vyšší citlivost na drobné nerovnosti. Opatřena je přitom výročními retro polepy.
Černý pupkáč
Naopak takřka zcela bez potisku je tlumič Fox Float X, opět člen programu RAD. Jeho objemná vzduchová komora dává tušit, že i zde bylo cílem navýšení základní vnímavosti. První dojmy borců z Pinkbiku přitom hovoří o tom, že byste na první dojem s šátkem přes oči neřekli, že tam vzadu pracuje vzduch a ne pružina!!!
Něco chybí, něco je navíc?!
A perličkou nakonec může být pohled na levou stranu řidítek, kde nenajdete páčku ovládající teleskopickou sedlovku Fox D.O.S.S., zato se zde na slunci vyhřívá páčka běžně náležící přesmykači, který byste ale na tomto kole hledali marně! Modří již nejspíš tuší. Martin a jeho mechanici přišli na bezva fintu – nevzhlednou páku u traktoru Fox D.O.S.S. nahradili klasickým řazením Shimano, díky čemuž se posouvá ergonomie ovládání teleskopu o slušný skok kupředu.
Informace a foto jsme čerpali z Pinkbike.com