ROCKY MOUNTAIN Pipeline 750 MSL – TEST

Tenhle příběh začal někde úplně jinde… Snahou stvořit kolo, které bude přiměřeně lehké, tuhé, ale zároveň maximálně jisté a pokud možno nezastavitelné! Takový byl a stále ještě je Rocky Mountain Sherpa, první sériový pluskový full vůbec! Jeho (ne)přímý pokračovatel, Rocky Mountain Pipeline, ale hraje na zcela jinou strunu!

Rocky Mountain Sherpa, který je stále v nabídce této vpravdě kultovní kanadské značky, byl postaven na základech rámu klasického modelu Element předposlední generace. „Pouze“ mu byla dodána jedna z prvních pluskových vidlic na trhu (Manitou Magnum) a to se zdvihem 120 mm namísto originálních 100 mm. Vyměnila se i zadní stavba, už jen proto, aby rám pobral tlusté balóny standardu 27,5+. Oproti tomu je Pipeline kolem postaveným do jisté míry na „zelené louce“ a navíc se zcela jiným zaměřením!

Prošedivělý cestovatel versus mladý buřič!

Sherpa byl a je cestovatel, objevitel a dobrodruh. Takový starý kmet, který projel křížem krážem celý svět. Nebo byl k tomu alespoň stvořen. Oproti němu je Pipeline mladý nespoutaný divoch, který má sto chutí bořit všechna pravidla a povalit všechny zdi, které se mu připletou do cesty. Někdy skoro doslova!

I zde byste mohli vysledovat rodovou příbuznost se standardními modely, kdy jeho nejbližším pokrevním bratrem bude nejspíš Rocky Mountain Instinct. Trailbike na velkých kolech (29“) se zdvihem 130 mm, tedy shodným jako v případě modelu Pipeline (test Rocky Mountain Instinct 970 MSL – 2014).

Jenže pokud je to pravda a pokud je rámový základ těchto dvou strojů stejný, pak je vlastně podobná i paralela s modely Element a Sherpa, kdy se u pluskového kola nerozšiřovala pouze zadní stavba, ale rostly také zdvihy. U modelů Pipeline najdeme 130 mm kroku zadní stavby, což je s pluskovými koly víc než dost, vepředu pak slouží vidlice s kapacitou úctyhodných 150 mm.

The Black Canyon Trail from Rocky Mountain Bicycles on Vimeo | Rocky Mountain Sherpa

Není Pipeline jako Pipeline

Abychom se pomalu vymanili z oblasti teorie, přidejme poslední blok věnovaný možnostem, jaké modelová řada Pipeline nabízí. K dispozici jsou hned dvě, či jen dvě varianty? Záleží na úhlu pohledu. Dostupnější je testovaný Pipeline 750 MSL a nad ním se nachází ještě luxusnější provedení 770 MSL. Již základní varianta vsází na karbonový přední trojúhelník vyrobený technologií SMOOTHWALL™, vzadu pak najdeme hydroformovaný hliníkový závěs, pochopitelně moderního standardu Boost 148.

Zatímco je nižší model Pipeline 750 MSL vybaven odpružením RockShox (vidlice Yari, tlumič Monarch) a ekonomickou sadou dílů namíchanou ze sad Shimano Deore a XT, dražší Pipeline 770 MSL vsází na Fox (vidlice Float 34, tlumič Float DPS) a je doplněn o téměř čistou a kompletní sadu Shimano XT.

Rocky by měl být šílený!

Rocky Mountain Pipeline je po delším čase zase jednou kolo značky se Skalistými horami ve znaku, které mi připadá naprosto šílené! Ale veskrze pozitivně šílené! Poslední takový „střelený Rocky“, kterého jsem osobně zkoušel, byl Instinct 29 (model Instinct 970 MSL, tetován v roce 2014), u něho mě jeho šílenost maximálně bavila.

Díky systému RIDE-9 bylo totiž možné naladit geometrii Instinctu na poměrně bláznivé hodnoty, což bylo zprvu šokující, ale zase se s tím daly sjet až neskutečné věci! I celkově mě projev tohoto kola tehdy hodně oslovil. U aktuálně hodnoceného Pipelinu se nedá říct, že by mě až takto dostal na první dotek, že bych mu okamžitě propadl. Bavil jsem se v jeho sedle od prvních metrů, to ano, zároveň jsem se ale často divil „Co to sakra dělá?“

Překážky, jako je tento padlý strom, překoná člověk s Pipelinem jako nic…

Jak by také ne, s poctivou gumou Maxxis Rekon+ nešizené šíře 2,8″ a se solidním vzorkem!

Stejně jako není „kouře bez ohně“, tak „není Plusko bez pořádných ráfků“. Zde Alex Rims XM35 (šířka 35 mm)

Už jen ten posed…!

Pipeline je skutečně kolem plným extrémů, přičemž začít můžeme klidně u posedu. Už jen řídítka jsou totiž, nejen v poměru k pozici sedla, hodně vysoko! Nejvíce si to uvědomíte, když si nastavíte systém RIDE-9 do maximálně položené polohy (pozice 2 / úhel hlavy 67,2°), která se k tomuto kolu ale hodí asi ze všech vyzkoušených variant nejvíc.

V takovém případě máte totiž pocit, že sedíte za kancelářským stolem, což je první ze „šíleností“ Pipelinu… Stále je to ale vcelku praktické řešení s ohledem na geometrii, řízení a vlastně i zaměření tohoto stroje. V nejvíce agresivní, nejvíce položené pozici se totiž dá s Rockym sjet skoro nemožné, zejména v přímém směru! Proto jsou kolmé stěny, skalky a terénní schody v jeho sedle skutečnou lahůdkou!

Odvrácenou stranu mince může představovat celkové naladění geometrie, které je samo o sobě dost divoké, což se ukazuje zejména na rovinkách. Nejnižší dosažitelný úhel hlavy (67,2°) není na dnešní poměry bůhvíjak extrémní (extrémně položený), proto je řízení v nižších rychlostech poměrně živé. Pilot se tedy jen těžko zbavuje pocitu, že si přední kolo tančí, jak se mu zachce, a že ani není třeba pomyslet a řídítka již uhýbají tu na jednu, tu na druhou stranu.

Na pilotování této polotlusté potvůrky je tak třeba jít hodně opatrně a hlavně s klidem. Zvyknout se na to samozřejmě dá, ale je potřeba dát tomu čas. Živější projev přední části je nejspíš vlastnost, která má kompenzovat pomalejší reakce velkého a objemného předního kola s hromadou rotující gumy obuté na širším ráfku. Své nejspíš udělá i fakt, že vysoké řízení, tedy hodně vzpřímený posed, méně zatěžuje přední kolo, které tak má více volnosti, a proto tak rádo tančí…

Systém RIDE-9 krok za krokem…

Kaplička specifického uložení předního oka tlumiče nepůsobí při pohledu zespoda vysloveně kompaktně. Nechtěného kontaktu kolen a rámu se ale obávat nemusíte.

Systém dvou párů hliníkových kamenů umožňuje poměrně snadno zvolit jednu z devíti poloh a takto měnit geometrii i charakter odpružení (viz originální popis výše).

Nakolik pomůže korekce?

Přestože mi připadalo zbytečné hýbat se systémem RIDE-9 a posouvat jeho nastavení jinam než do polohy „2“ (maximálně položeno), zvědavost mi nakonec nedala pokoj a vyzkoušel jsem i pozice 1 a 9. Obě cesty znamenaly lehké narovnání základních úhlů, díky čemuž se zvedla poloha sedla, posed přešel z extrému kancelářského křesla do trailovějšího režimu a celkově byl Pipeline tak nějak jezdivější.

Trochu se ale tímto krokem vytratila ona šílenost a extrémní DH apetit. To mi bylo ve výsledku docela líto, protože právě tyto vlastnosti mě u Rockyho bavily asi nejvíc! Nechme už toho! Dost bylo řečí o tom, jak živý je předek při běžné jízdě po rovině, což vlastně platí i pro cesty z kopce, kde se ale s rostoucím tempem začínal projevovat jiný efekt.

Když totiž jezdec vezme za celé kolo a chce ho někam zlomit, ohnout jej do utažené zatáčky, není to až tak snadné, jak by se mohlo z prvotního popisu zdát. Rocky Pipeline „nakonec“ zatočí, do zatáček se s oblibou pokládá jako správné enduro – tedy spíše vlažně, ale opět je tu specifikum velkých kulatých plášťů! Ty se totiž na svém oblém profilu zajímavě překulují ze strany na stranu, takže po překonání určité hrany a určité počáteční nevole padne Pipeline do náklonu jako čerstvě uťatý strom.

Již delší čas mě u kol Rocky Mountain fascinuje zakončení horních vzpěr zadní stavby. Spodní čep raménka je totiž jen bodem otáčení, naopak pevná osa, o níž se opírá spodní oko tlumiče, je prvkem nahrazujícím klasický můstek.

reklama

Kolo na první dojem!

Bez urážky, Rocky Mountain Pipeline, podobně jako jiné pluskové fully, které jsem již vyzkoušel, se mi zdá být dokonalým „kolen na první dojem“. Na první dojem je z něj člověk naprosto unesený, nechápe, co vše a jak snadno projede, sjezde či přejede! S první skutečně terénní sekcí se totiž okamžitě dostaví pocit nepřemožitelnosti a ten jen tak nezmizí!

Ve výsledku skoro nemusíte vybírat stopu, či snad kličkovat mezi kořeny, což je s pluskem s takovýmito zdvihy docela boj. Ono bohatě stačí, když to budete pálit rovně! Brzy se tak zřejmě každý v sedle Rocky Mountain Pipeline pustí do toho, že začne hledat různé a často až „přiblblé extrémy“, „nesmyslné stopy“ a „zcela nové výzvy“!

Ďábel se ale tentokrát neukrývá v detailu, ale v okamžiku prozření. Ve chvíli, kdy z vás ono prvotní nadšení vyprchá a vy najednou cítíte, jak je kolo v ruce pocitově těžké, jak je při rychlejších manévrech pomalé a nemotorné. Zejména na běžných trailech s normálním sklonem bez vyslovených extrémů, schodů či nekonečných klubek kořenů v cestě.

Jedním z typických prvků současných fullů Rocky Mountain jsou čepy s kluznými pouzdry, které snadno poznáte podle výrazných maznic. Rocky Mountain Element a další modely ale představují postupný přechod ke kuličkovým ložiskům.

Jiným charakteristickým rysem je čep u patky, který se sice nachází na vidlici, je ale nad osou, nikoliv pod ní. Toto pravidlo ale mění modely Element a Slayer.

Jiným pozoruhodným prvkem je výrazné kuželovité rozšíření sedlové trubky, či až překvapivě velká mezera mezi sedlovou trubkou a zadním kolem.

Najít mu ten správný terén!

Ono vám to sice s Pipelinem pojede rozumně i na normálním trailu, i vám se ale dost možná stane, že ve chvíli, kdy nebudete drtit vyslovený extrém směrem dolů, nebo když se zrovna nebudete pokoušet vyjet kolmou stěnu směrem nahoru, budete se v jeho sedle trochu nudit. Mně se to stávalo často při přejezdech od jednoho oblíbeného spotu k druhému, v místech, kde si jinak užívám, jak to na kole hezky odsýpá.

Člověk pak má ale možná o to více času vymýšlet další nesmysly a řešit, kde ještě by se to dalo ohnout kolmo z kopce dolů. Na druhé straně, když se nad tím tak člověk zamyslí a když jen dupe do pedálů a přemýšlí, co za lumpárnu ještě pro Pipeline vymyslet, najedou zjistíte, že „to kolo není až tak pomalé, jak by se při pohledu na něj mohlo zdát.“

Jasně, není to žádný sprinter, ale ona nuda při přejezdech vlastně není až tak o rychlosti jako o faktu, že velká tlustá kola a masivní zdvihy vygumují vše, co byste jinak použili pro zpestření dané chvilky v sedle.

Člověk by si toho skoro nevšiml, ale i zde byla použita zvětšená komora DebonAir na tlumiči RockShox Monarch RT.

A ještě jeden pohled na zakončení zadních vzpěr, kde je jasně patrné spojení nohou v místě spodního oka tlumiče.

Jede to, nebo nejede?

Celkově totiž tomuto kolu nelze upřít tuhost zadní stavby, respektive až překvapivou efektivitu zadního zavěšení, což vlastně u značky Rocky Mountain není až taková vzácnost. Při odpovídajícím vyrovnaném stylu šlapání se zadní partie skoro nehne a i s otevřeným tlumičem pádí Pipeline vcelku ochotně vpřed. A to zde nebylo použito ani, u Rockyho jinak běžně přítomné, dálkové ovládání tlumiče z řídítek. Pipeline je zjevně stavěn s jinou, zábavnější filosofií!

Abych nezapomněl… Při troše snahy a soustředění se stejně jako dolů dají s Pipelinem jezdit i pořádné nesmysly cestou nahoru! Jen to není, s ohledem na vyhraněný posed, vždy úplně snadné. Ale nereálné také ne, jelikož průchodnost obrněného vozidla hraje jezdci do karet jak směrem dolů, tak samozřejmě i nahoru!

Při pohledu zezadu působí horní vzpěry skoro až nekonečným, zároveň však dost vzdušným dojmem.

Roztoč to své závaží!

Jak již zaznělo, zadní stavba se při vyrovnaném záběru do pedálů odmění efektně zužitkovanou silou jezdce a Pipeline pádí celkem ochotně vpřed. Tedy záleží na měřítku… Chybí mi sice praktické srovnání, jsem ale přesvědčen, že by to byl docela boj, kdybyste se snažili s oplácaným Rockym držet party podobně našláplých riderů se stroji na běžném standardu obutí!

Vyšší hmota kol a objemnější pláště jsou ale znát také při snaze o ráznější zrychlení, do čehož snad ani nemá smysl se pouštět. Pipeline má radši flow, a to jak z kopce, tak na rovině i do kopce. Vyrovnané tempo je cestou k „pluskovému osvícení“. Naopak vyčítat bych mohl použitým plášťům Maxxis Rekon EXO 27,5×2,8“ menší ochotu zaříznout se svým oválným bokem do odkloněného svahu nebo do zatáčky. V takových místech člověk trochu ztrácí na rychlosti, jistotě i stabilitě, velké gumy vám to ale rády vrátí jinde, zejména styčnou plochou blížící se svou velikostí otisku sloní nohy!

Pevná osa průměru 12 mm je klasikou. Uchycení třmene IS je trochu „old-school“, ale komu to vadí, adaptér se stejně často používá i v případě úchytů PM.

Je sice praktické myslet i na systémy řazení 2x[cokoliv], v dnešní době bych ale hlasoval pro rámy navržené čistě pro řazení 1x[cokoliv].

KOMPONENTY

Rozhodně příjemným překvapením a poslední dobou nikoliv prvním, byla vidlice RockShox Yari, o které jsem toho hodně napsal už u testu Kony Process 153 a o níž se mluví i v testu Specialized Enduro Comp 650b. U Pipelinu použitá vidlice sice měla své slabší chvilky – jen minimum zaváhání a zvláštních tupých ran znějících z jejích útrob – jinak ale palec nahoru! Tedy jak za citlivost, tak i komfort, docela rozumnou stabilitu a stejně tak i za výkon a aktivitu. Na to, že se jedná o „vstupní model“ do kategorie enduro/all-mountain je Yari hodně povedeným kouskem.

Další prvky výbavy si projeďme již jen zkratkovitě. Co se mi líbilo a co mi padlo do ruky byla 760 mm široká řídítka Rocky Mountain AM. Efektní se zdají být 35 mm široké ráfky ALEX XM35, i když mě nejednou napadlo, že 40 mm by mohlo být pro pláště v šíři 2,8“ lepší volbou. Na druhou stranu takto na kolo snadno nasadíte obutí v šíři 2,5 – 2,6“ a uděláte z Pipelinu celkově jezditelnější kolo.

Jako jeden z řady „menších úletů“ musím hodnotit použitý převodník na klikách Race Face Affect SL v rozměru 28 zubů. V kombinaci s kazetou Shimano XT (11-42 zubů) to bylo sice přínosné řešení co se výjezdů týká, zároveň mi ale poměrně často docházely převody už jen na přesunech po rovině. Což mě s těmito balóny docela překvapilo!

Poslední, čistě praktický bod. Trochu mě zarazilo, jak nešťastně byl v rámu utopen ventilek tlumiče RockShox Monarch, k němuž byl, díky systému RIDE-9, dost špatný přístup. Nastavit RIDE-9 do polohy „8“, tak se k ventilku snad ani nedostanete. A když o tom tak přemýšlím, tak vlastně nevím, jestli by bylo případně možné otočit tlumič hlavní komorou směrem dolů, nebo zde spíše dozadu?

*Toto ostatně není první případ zhoršeného přístupu k hlavním ovládacím prvkům na tlumiči v rámu kola Rocky Mountain (viz např. Altitude Rally Editon)… Proto si tak říkám, že přesun systému RIDE-9 na horní raménko (RM Element – představení) elegantním způsobem řeší i tento problém…

Vidlice RockShox Yari si s každou další zkušeností získává stále více mých sympatií. Také Maxxis Rekon+ ve mě posílil přesvědčení, že tato značka umí udělat Pluskové gumy. Dost mě láká Maxxis High Roller II Plus, za mě klidně jen v šíři 2,6″.

Jiná drobná zákeřnost… Řetěz trochu špiní a odírá zadní stavbu, žádný zásadní humbuk to ale neznamená!

Jak už jsem poukázal v textu… Při poloze systému RIDE-9 (pozice „2“) člověk sotva našroubuje pumpičku na ventilek tlumiče!

Rocky Montain Pipeline 750 MSL – závěr

Řada Pipeline v nabídce kanadské značky Rocky Mountain je skutečně něčím výjimečným. Dost možná natolik výjimečným, že ani nevím, co bych si s takovým kolem počal, kdybych jej měl doma! Nevěděl bych totiž jakým terénem a jakými extrémy jej neustále krmit, abychom byli Rocky i já skutečně spokojeni! Ale možná je to dáno jen mými zvyky a mými preferencemi, či dovednostmi a zažitými návyky.

Věřím, že pro lidi, kteří si na horském kole obecně nepřipadají (zatím) moc jistě, může být tento koncept spásou, nebo spíš vstupenkou k tomu, aby okusili, jaké to je drtit pořádný terén. Klasické balvanovité traily na Rychlebech musí být za řídítky RM Pipeline příjemnou zábavou i pro méně „technicky trénované“ jedince. A což teprve vyhlášené sekce na Gardě! Sakra, tam bych byl asi za Plusko místy hodně rád!!!

Nebo to můžete vzít naopak a připomenout si propagační video k tomuto kolu, kde Wade Simmons hlásá, že by bylo lepší North Shore zavřít, jelikož je zdejší terén najednou až moc jednoduchý! Upřímně, když sleduji, co a jak zde Wade jezdí, byl by asi Pipeline mojí jasnou volbou, pokud by mě lidé z Rocky Mountain pozvali na návštěvu do BC, vzali mě na tyto traily a před tím mi dali na výběr z jimi vyráběných modelů (ještě by mě lákal nový Slayer…). S Pipelinem bych se bál snad jen tolik, že bych neslezl v první zatáčce, ale třeba až ve třetí! A to je, podle mého, nejspíš poselstvím a cílem tohoto stroje! Tečka!!!

Kanadský North Shore – Dumbing down shore.  Tady je Pipeline (jako) doma! (foto: Rocky Mountain | jezdec: Wade Simmons)

Ještě maličký dovětek…

Chování pluskových kol opravdu hodně záleží na použitém ráfku a hlavně pláštích. Nejnovější trend, jak je vidět hlavně na obutí od Schwalbe, je Plusko trochu zúžit. Koukněte třeba na Lapierre Edge 327+, kde jsou obuté pláště Schwalbe Nobby Nic v šíři 2,8“, které jsou ale reálně dobře o třetinu hubenější, než dle katalogu stejně široký Maxxis Rekon! Tak možná jen Pipeline přezout a bude z něj o poznání příjemnější, i na běžné trailování vhodnější stroj!

Foto: Štěpán Hájíček (celá fotogalerie v samostatném článku)


Rocky Montain Pipeline 750 MSL

Cena: 113 990 Kč (www.bikeaction.cz / www.bikes.com)
(Rocky Mountain Pipeline 770 MSL: 158 990 Kč)

Hmnotnost: 13,5 Kg (vel. L, bez pedálů)
Řídítka: 760 mm | Představec: 60 mm | Délka posedu (orientační): 50 cm (špička sedla, osa řídítek)

 

Rocky Mountain Pipeline 750 MSL – specifikace

Rocky Mountain Pipeline 750 MSL – geometrie

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Vlající Střapec

    … ale no tak!! 🙂 Kdo že to drtí Shore na tom videu?
    Malá nápověda zde: https://uploads.disquscdn.com/images/33121005d8d44143db7cfaf2957d43f7b1318760f23450ea3f9f774119e8ed69.jpg

    • Soráč, soráč… Nějak se mi ti Kluci Kanadský popletli! Už je to správně…

      Wadeovu vizitku sice nemám, ale v roce 2015 jsem s ním chlastal na Eurobiku na stánku Rocky Mountain a je to skvělý týpek 😀

  • F12

    Me by zajimalo, jak by se chovalo enduro 650b s 2.6 plasti. Nenapadlo Te To zkusit? Jestli by si to nevzalo to nej z obou svetu.

    • Jestli by se tam ty pláště vešly?! Ze Specialized mám slíbeno pár vzorků nových gum, i v tomto rozměru, takže to zkusím, stejně jako na Enduru 29 jejich 6Fattie… Pak se uvidí 😉

      • F12

        Prave ze vesly. 29er je na 6fattie 2.8 a 3.0. Ale ofiko do 650b se vejdou i 2.6. Aspon na strankach to pisou a po netu se potulujou fotky.

        • Ono také záleží na šířce ráfku, tedy jak skutečnost aby se tam vešel“, tak i „aby to vůbec fungovalo“. Každopádně jak jsem už psal, ze Specialized mám slíbeno pár vzorků nových vzorků, takže to brzy prubneme v reálu, primárně na sériových kolech Roval s ráfkem vnitřní šířky 29 mm.