YT Jeffsy CF 1 Comp – v sedle (kolo z lidu)

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedleZnačka YT u nás nemá oficiálního zástupce, ona vůbec příliš nevyužívá zástupce a prostředníky, jelikož vsází na prodejní model Direct Sale. Tedy od výrobce přímo k zákazníkovi. Přesto, nebo naopak právě proto, se u nás nejedná o kola neznámá, jak nám potvrdila už jen návštěva Rychlebského Endura, kde se proháněla celá řada strojů YT, zejména modely Capra a Jeffsy.

Kola značky YT, (Young Talent) není jednoduché sehnat na test, jestli je to oficiálně vůbec množné. Proto jsem neváhal ani chvíli, když mi jeden čtenář, a jak se později ukázalo skoro soused, nabídl, jestli bych se nechtěl povozit na jeho osobním YT Jeffsy. Že by si rád vyslechl a přečetl odborný názor na svoje kolo?! Chvíli jsme ladili vhodný termín, ale nakonec to vyšlo.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Kde se vzal, tu se vzal…

Značka YT, podobně jako jiný přímo prodávaný fenomén dnešní doby, CANYON, pochází z Německa. Konkrétně z městečka Forchheim, které najdete kousek severně od Norimberku. Tedy relativně blízko našich západních hranic. Zajet si do centrály vyzkoušet vytoužené kolo tak nemusí být neřešitelný problém. Tedy pokud nejste třeba z Ostravy a okolí…

Každopádně pokud vás Jeffsy nebo jiný ze strojů YT zaujal, stačí otevřít web www.yt-industries.com, najít si to správné kolo, objednat jej jako běžné zboží v jakémkoliv jiném e-shopu a pak už jen čekat, až dorazí domů úhledně zabalený v krabici. Nemám tu zkušenost, každopádně hádám, že balit kola do krabic umí v YT podobně dobře jako u Canyonu (Canyon – vybalení z krabice). Proto sestavit jej bude pro zručného bikera (bikerku) práce na pár minut, maximálně desítek minut.

To podle mého za úsporu na ceně stojí. Navíc skládat své vlastní, zcela nové kolo je krásný zážitek samo o sobě. Věřte mi, znám to dobře! I proto jsem si třeba Specialized Enduro 650b nechal doručit v krabici, abych si to zase jednou užil!

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Větší bratr s menšími koly, YT Capra, má horní raménko zakomponované do předního trojúhelníku, zde je koncepce o poznání konvenčnější.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Dvoupísmenný název značky se krásně vyjímá na spodní trubce, i když je vlastně slušně skrytý! Často pod blátem…

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Název modelu je zase efektně rozseknutý a přechází ze sedlové vzpěry na horní raménko.

Kašli na to, jde se jezdit!

Pravda, povídání o tom, co je YT zač, proč prodává kola tak, jak je prodává a jiné obecné tlachy asi nemá cenu více rozmazávat po ploše vašeho monitoru! Pojďme do sedla, protože to nás všechny jistě zajímá nejvíc! Já si kolo samozřejmě trochu upravil a nastavil, než jsem se s ním poprvé pustil do akce, čímž jsem musel trochu rozhodit Pepovi nastavení, ale s tím kluk nejspíš počítal!

Každopádně po prvním vyšvihnutí se do sedla mě překvapil i nepřekvapil posed, který mě zde uvítal. Obecně nejsem vyslovený zastánce velkého průměru u kol se zdvihem vyšším jak 120 mm, Jeffsy jsem si ale zkusit rozhodně chtěl, i když kombinuje 29“ kola a zdvih 140 mm nad oběma koly. Zpět k tomu posedu…

Překvapilo mě, i když by vlastně ani nemuselo a nemělo, že bylo řízení poměrně vysoko, že jsem měl pocit, jako bych seděl více v kole! To u devětadvacítky vlastně není nic až tak výjimečného, i když vždy záleží na jejím zpracování. Nutno podotknout, že jsem si tradičně posunul představec až k hlavě, ale také to, že Jeffsy disponuje možností jemné úpravy geometrie.

reklama

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

YT příliš nevěří vnitřnímu vedení lanek, proto do rámu mizí jen vedení směřující k přehazovačce.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Většina ostatní kabeláže je tažena standardně po rámu…

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Do rámu ale samozřejmě nakonec mizí hadice teleskopické sedlovky

 

Ještě se k tomu dostaneme, ale…

Abych úplně neutekl od tématu. Jde o to, že otočným prvkem v místě uchycení spodního oka tlumiče (tzv. Flip Chip), lze základní úhly více položit, nebo postavit. Zcela konkrétně to dělá 0,7° na úhlu hlavy (66,9°/67,6° – low/high). Pepa měl nastavenu pozici „low“, kterou já ponechal po většinu doby našeho společného soužití. I proto mě možná zarazil ten pocitově vyšší úchop, který ale po půl dni v sedle již nepůsobil natolik výrazně jako na samotném začátku.

*Jen doplním, že jsem na YT Jeffsy přesedal ze svého Specialized Enduro 650b Comp, jehož posed je hodně specifický, proto mi nejspíš pozice za řídítky YT Jeffsy připadala o tolik jiná…

**Také jsem byl upozorněn, že Jeffsy osazený vidlicí RockShox Pike vykazuje v pozici „low“ úhel hlavy 66,5°, s vidlicí FOX 34 to je 66,8° (viz foto v komentáři)

Ať se alespoň dotkneme všech důležitých aspektů, měl jsem pocit, že v nastavení „low“ je pozice (těžiště) jezdce lehce vzadu, kousíček za podélným středem kola, což není nic proti ničemu. Hodně svérázné je naopak řízení, kterému musí člověk chvíli přicházet na chuť. To ale opět není kritika, jen konstatování skutečnosti.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Zadní zavěšení YT Jeffsy je klasický nezávislý čtyřčep.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Horní rameno je z větší části elegantně skryto pod horní vzpěrou.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Zaujalo mě také uchycení hlavního čepu, který je posazený kousek nad a za středové složení.

Delší znamená kratší, nebo naopak?

Nechci vám úplně zamotat hlavu čísly a vlastně si tím nejsem ani úplně jistý, ale bylo mi řečeno, že RockShox Pike na YT Jeffsy má upravené (větší) předsazení korunky (tzv. offset). Cílem je dosáhnout zkrácení stopy kola a tím pádem pomoci výraznější točivosti v nízkých rychlostech, avšak bez dopadu na stabilitu ve vyšších rychlostech (větší předsazení korunky, větší offset = kratší stopa kola a obráceně).

V tabulce geometrie YT je vidět, že je předsazení vidlice 46 mm. To je, dle jiných tabulek, které jsem dohledal na internetu, u Piku 29 vcelku standardní hodnota. Naopak existují ještě 29“ modely s výrazným předsazením 51 mm! Pro doplnění, verze pro kola 27,5“ mají offset běžně 42 mm, výjimkou je třeba Giant Reign s hodnotou 46 mm. 26“ vidlice měly offset jen 40 mm!

Ať už to je jak chce, pravdou zůstává (snad to není jen otázka autosugesce), že mi přišlo řízení YT Jeffsy v nízkých rychlostech někdy až moc živé a místy až lehce zbrklé. S vyšším tempem a potřebou měnit směr jízdy ale tento projev přešel v úplný opak, kdy se Jeffsy jakoby lehce bránil, či spíše vykazoval klasickou #endurospecific vláčnost ovládání.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Na tomto rámu se vše zdá dokonale promyšlené, včetně vývodu lanka k přehazovačce.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Pod převodníkem nechybí poctivé oplechování

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

A to z obou stran!

Co to znamená v praxi?

V reálném nasazení jsem měl zprvu problém s pocitem nedostatečné jistoty v pomalých trialových sekcích, naopak výtečně jsem se cítil všude tam, kde se to dalo pálit na plné kule! V rychlosti byl Jeffsy krásně jistý, stabilní a dokonale čitelný, pomalé sekce jsem se s ním musel učit jezdit. Ale šlo to, naučil jsem se to a nakonec si až tak moc nestěžoval.

Tedy stěžoval jsem si spíš na to, že bylo venku extra kluzko, ani zmrzlo, ani mokro, a že daným povětrnostním podmínkám moc nevyhovovaly pláště v kombinaci Onza Ibex vepředu a něco od Vittorie vzadu. První den jsem z toho byl trochu rozbrnkaný, druhý den teploty lehce povyrostly, já si vybral více hliněné traily než slizké kamenné, a už to bylo o poznání lepší. Druhý den jsem se vskutku královsky bavil!

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Původní tlumič RockShox Monarch RT3 HV byl doplněn o komoru DebonAir pro více citlivosti a akce.

Ještě se vrátím…

…k povídání o geometrii a k možnostem jejího nastavení. Ale až za chvíli, jelikož jsem si s geometrií hrál až úplně nakonec. Předtím se ale pojďme podívat ještě skokem na odpružení, k němuž budu mít tentokrát o trochu stručnější komentář než jindy. V mém senzorickém vnímání mě totiž trochu rozhodila zavzdušněná sedlovka RockShox Reverb, která fungovala částečně jako odpružená. Proto se nedaly vycítit drobné nuance v projevu zadní stavby.

Každopádně je zajímavé, co mi říkal majitel tohoto kola. Původně totiž YT Jeffsy dorazil s tlumičem RockShox Monarch RT3 HV (High Volume), který byl spíše tužší a ostřejší než vysloveně komfortní. Proto Pepa sáhl po úpravě, pořídil si komoru DebonAir, nasunul ji na tlumič a tím podstatným způsobem zvětšil objem nad vzduchovým pístem. Zvětšil hlavní komoru!

Výsledkem je, dle jeho slov i mojí zkušenosti, o poznání více komfortu a více akce. Dobré na tom je, že se tato úprava nepromítla zásadním způsobem do chuti celého kola zrychlovat, či do jeho efektivity. I když poté, co jsem se před pár dny svezl na INTENSE Tracer 275C, mám nyní hranice pro efektivitu posunuté úplně někam jinam!!! Ale i tak musím říct, že Jeffsy jede hezky.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Nápisy YT Industries nejsou zbytečně nápadné, ale jsou všude!

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

V zadní stavbě je místa okolo pláště rozměru 29×2,4″ tak akorát…

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Loga YT nesou i takové detaily, jako jsou matice na čepech, či u pevné osy.

Nemůže být lenoch!

S hmotností 12,9 kg (vel. M, bez pedálů – v aktuální sestavě) a s krásným karbonovým rámem to snad ani nemůže být žádný lenoch. Není to sice vyslovená střela, prvotní rozjezd je spíše rozvážnější, jak ale nabere trochu tempa, jede se s ním krásně lehce a plynule. A ani není problém rychlost měnit, brzdit a znovu se rozjíždět.

YT Jeffsy je prostě kvalitně udělaný kousek, který je hravý, pevný a poté co porozumíte jeho odpružení i jistý a rychle reagující. Co jsem chtěl ještě zmínit, tak jsou kvality odpružení, které nesnesou žádnou větší kritiku. RockShox Pike vepředu dělá to co vždy a dělá to parádně. Funguje luxusně hladce a jistě. Hezky mu to ladí se zadní stavbou, kde byl tlumič obohacen o komoru DebonAir, jak již zaznělo výše. Ideální by asi bylo dávat tlumiče řady DebonAir na tato kola standardně!

Neměl jsem problém s citlivostí ve výjezdech, měl jsem pocit, že to hezky žehlí i v náročném terénu a nestalo se mi, že bych tlumič dostal na dno! Přiznávám, vzhledem k počasí a k plášťům jsem místy musel ubrat z běžné razance, ale i tak…

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

RockShox Pike je posledních několik let nesmrtelnou klasikou, která funguje parádně i ve formátu 29″

Když se Jeffsy promění

Ještě jsem vám sliboval, že se podíváme na změny v řízení a celkovém chování kola poté, co prohodíte oválné prvky Flip Chip v zadní stavbě z pozice „low“ na „high“. Nejdřív jsem si říkal, že to ani zkoušet nebudu, pak ale zvědavost pokořila lenost, já zastavil, vyndal nářadí a za tři minuty pokračoval se změněnou geometrií.

Člověk by si myslel, že takovýto nenápadný posun oka tlumiče nic moc nezmění, ale opak je pravdou. V první chvíli jsem si s více postavenou geometrií připadal, že snad Jeffsy nedokážu ani uřídit, jak bylo najednou divoké. Nebo spíš ještě divočejší, zejména v nižších rychlostech. Za malou chvíli jsem si na to ale zvykl a zjistil, že to je jen v hlavě.

Najednou totiž YT Jeffsy nebylo oním „skoro-endurem“, ale více hravým a pohotovým trailbikem. Stále jsem ve vyšší rychlosti cítil základ jistého vedení a nemalé stability, běžné reakce řízení ale byly o dost pohotovější.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Onen kouzelný prvek, který dokáže pouhým otočením projev kola dost změnit!

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Myslel jsem, že se budou čepy horního ramene více zanášet nečistotami. 

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Poctivý Horst-Link (čep na vidlici) a přímá montáž zadní brzdy (PM).

Více položit, nebo více postavit

Co mě překvapilo v úplném závěru bylo zjištění, že Jeffsy s vyšší polohou středu a se strmějšími úhly i o něco lépe jede. Zjevně i tento malý posun měl vliv na postavení ramen zadní stavby a najednou jsem cítil, že je ze solidně jedoucího lehkého endurka slušně našlápnutá a poměrně ostrá trailová raketa. K tomu bylo znát, že se sedlo dostalo o kousek výš a posed byl o chlup sportovnější.

Od Pepy jsem slyšel, že řada majitelů YT Jeffsy řeší, jak své kolo ještě více položit. Nejčastěji tím, že původní zdvih vidlice 140 mm vyšroubují na 150 mm. To může být zajímavé, ale také to může být už skoro moc. Naopak bych radil všem majitelům YT Jeffsy, ať občas zkusí i druhou polohu geometrie s ostřejšími úhly. Zejména když vědí, že je čeká spíše rychlejší vyjížďka po méně náročných trailech. Je to zajímavá proměna, kterou stojí za to alespoň okusit.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Pár čísel – šířka řídítek: 760 mm; délka představce 50/60 mm (S, M / L,XL); průměr spoje 35 mm 

YT Jeffsy CF 1 Comp – závěr

Je to skvělé, že máme takto aktivní čtenáře, kteří se sami nabídnou, abychom si projeli jejich kolo, k němuž bychom se jinak nejspíš ještě nějaký čas oficiální cestou nedostali. Jestli vůbec… Kola značky YT přitom sleduji zpovzdálí již nějaký čas a nejednou jsem si říkal, jak se na nich asi jezdí?

Teď už to vím, alespoň u jednoho příkladu v podobě trailové devětadvacítky YT Jeffsy. Pravdou je, že jsem byl zprvu docela divoký z toho, jak živé bylo jeho ovládání v nízkých rychlostech, a také z toho, jak málo držely jeho pláště za aktuálního počasí! Díky nim jsem objevil na svých trailech kořínky a kamínky, o nichž jsem doposud nevěděl (občas to klouzlo tam, kde bych to nečekal).

Když jsem si ale na projev YT Jeffsy zvykl a když se i příroda trochu umoudřila, bylo to parádní svezení. Nejspíš mě ani toto kolo, ale ani třeba Santa Cruz Hightower, nepřesvědčí o tom, že bych měl chtít trailovou devětadvacítku, či že bych měl uvažovat nad výměnou Endura 650b za 29er. Středních kol se nevzdám! Každopádně díky Santovi a nyní díky YT Jeffsy začínám chápat, proč kombinace velkých kol a vyšších zdvihů tolik lidí fascinuje.

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Brzdy SRAM Guide RSC začínám mít vážně rád. Někdy jsou lehce náladové, ale jinak…

Nemůže to být levné!

V čem je ten posun proti období před pár lety? Jednak ve výrazném rozšíření Boostových rámů, vidlic a nábojů, kdy širší základna náboje pomůže tuhosti výpletu, zejména u velkých 29“ kol (Boost je u Jeffsy jen vzadu – 148 mm). Ale hlavně jsou důležitá kola. Levné devětadvacítky budou vždy trpět výrazným rozdílem rotační hmotnosti proti kolům s menším průměrem.

S rostoucí cenou lze ale hmotnost velkých obručí udržet na uzdě, a tak nabídnout svižný, hravý a zábavný stroj. A také je zde patrný posun na postu geometrie a obecný zájem o 29“ trailbiky, který celý tento segment posouvá výrazně vpřed. Proto, pokud máte rádi moje sliby (jejichž naplnění někdy trvá i pár měsíců :-O) pak vězte, že si jedu příští týden vyzvednout Specialized Enduro Comp 29, abych jej mohl konečně poměřit se svým Endurem 650b Comp. To bude teprve „bratrovražedný souboj“.


YT Jeffsy CF Comp 1

Cena: 2 999 Eur (aktuální akční cena) – www.yt-industries.com
Hmotnost: 12,9 kg (vel. M, bez pedálů)
Tlaky (vidlice/tlumič): 65/190 psi

Foto: Štěpán Hájíček

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

YT Jeffsy CF Comp 1 – vvybavení

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

YT Jeffsy CF Comp 1 – Geometrie

YT Jeffsy CF Comp 1 - v sedle

Poslední detail, elegantní náboj kol DT Swiss M1700 Spline. Jen ráfky by mohly být širší…

 

Líbí se vám článek? Podpořte nás na vaší sociální síti. Díky
  • Michal Prachař

    Ahoj,

    jak sedělo M velikostně?

    Sám vycházím podle jejich čísel se 177cm mezi M a L, tak váhám.

    • Romi

      Ahoj, ja mam JEFFSY AL COMP 2 a velkost L. Bol som tiez na rozmedzi s mojimi 188cm. XL by som nebral, L mi sedi fajn.

    • Mko mi sedlo parádně, mám 180 cm a spíše kratší nohy. Pro tvých 177 cm bych viděl jako ideální také M. Lko by byly zbytečně velké štafle!

      • Michal Prachař

        Mám naopak nohy delší, tak se bojím aby sedlovka nebyla až někam do nebe. Ale nejlepší by bylo samozřejmě kolo taky vyzkoušet… 🙂

        • Toho bych se nebál. Na Mkových rámech mám sice někdy sedlovku dost vytaženou, YT Jeffsy ale nebyl ten případ a to zde byl „pupující“ Reverb. Takže rozhodně bych se klaněl spíše k velikosti M.

  • Klaapa

    U toho offsetu vidlice je to opačně (viz obr v přiloze). Větší offset = zkráceni stopy. Je to tzv G2 geometry. Začal to později Garry dávat právě na 29er, kvůli obratnosti. Jinak bike vypadá parádně:) https://uploads.disquscdn.com/images/d4a3d563c5fa337096f4777f7d54f2b1dec5c05e138f56c297d5d402ad2f0933.jpg

    • Jasně, tomu rozumím a snažil jsem se to tak popsat, jen jsem se do toho výkladu možná trochu zamotal a nevyznělo to až tak jak by mělo. Lehce jsem to tedy doplnil. A na stroje Gary Fisher s G2 geometrií pamatuju! Tam to fungovalo hezky. Ostatně jak je znát z onoho odstavce, tak s většími koly se musí zvětšovat i offset aby se zachovala rozumná stopa kola a bylo to přijatelně točivé 😉

  • Daniel

    Ahoj Štěpáne,

    Můžeš mi, prosím, zjistit od kamaráda YT Jeffsy informaci, případně mi na něj rozumnou cestou poskytnout kontakt, abych se obrátil s dotazem, jakou konkrétní komoru pro úpravu tlumiče zakoupil a použil a zda je úkon „nasunutí“ komory na tlumič uživatelsky složitý? Nalezl jsem pouze typ komory pro Monarch RT3 model rok 2014 a nejsem si jist, zda je plně kompatibilní. Děkuji.
    A také děkuji za test Jeffsy. Přesně takové články rozšiřují český obzor o jiné než …

    Good ride.