INTENSE Tracer 275C – první dojem
Ty bláho, to zase musím jednou hodně hluboko zapátrat v paměti, abych si vzpomněl na své poslední zkušenosti s kolem Intense Tracer! My dva se známe! Jenže naposled jsem na něm seděl v prosinci roku 2011, takže je to skoro přesně 5 let! Co se změnilo? Koncept a zdvihy nikoliv, v podstatě jen přibyl karbon a narostla kola…
Dnes už to bude znít skoro divně, ale když jsem se snažil v původním testu Intense Tracer 2 najít zmínku o průměru kol, dopátral jsem se jen informace o existenci modelu Tracer 29, nikde jsem ale nepsal, jaká kola měl Tracer 2! Až v galerii jsem našel detail dokazující, že obuty na něm byly pláště Maxxis Mobster 26×2,35“. Skoro mám pocit, že tu gumu vidím vůbec poprvé, ale až na ten nápis se mi dost líbí!
Nevadí, to je historie, i když si svůj starý test schválně přečtu, abych pak do komplexního hodnocení nového Traceru 275C mohl zařadit alespoň teoretické srovnání toho, jak se s tímto kolem jezdilo tehdy a dnes. I když i já tehdy jezdil jinak než dnes. Koukněte už jen na tu XC helmu Specialized! Byla skvělá, ale dnes už bych si ji krom XC rakety s pevným rámem na sebe nevzal 😛
Když se vrátím v čase…
Tím myslím do přítomnosti! Pak bychom se měli podívat na nejnovější generaci Intense Tracer, která dnes stojí před námi. Toto kolo se vážně v mnohém nezměnilo, což je jedině dobře. I v karbonovém povedení si zachovává určité charakteristické rysy jako je hrb na horní trubce kousek za hlavou, vzpěra v zadním trojúhelníku v blízkosti kazety a další podobné prvky.
Stejný je také zdvih 160 mm, podobně jako možnost přepíchnout tlumič a snížit chod zadní stavby na 145 mm. Upřímně nevím, proč bych to měl dělat, ale aby byl následný kompletní test skutečně kompletní, tak to ještě vyzkouším… Ale o tom příště!
Raketa šla do světa!
Přemýšlím, přemýšlím, jak popsat první pocity ze sedla poslední generace Intense Tracer, navíc ve vrcholné podobě s plně karbonovým rámem, tedy včetně zadní stavby. Hliníková jsou snad jen raménka zadního odpružení a pár montážních bodů… Nejlépe by to vystihl výkřik jako když Jeremy Clarkson usedl do Astonu Martin Vulcan a přepnul kolečko výkonu na maximum. Ááááááá! Božéééé, to je rychlé! Zatraceně rychlé!!!!
Skutečně, nedělám si srandu, Tracer je neskutečná raketa, zejména přihlédneme-li k faktu, že je postaven na 160 mm zdvihu (vpředu i vzadu RockShox)! Přitom nemá ani karbonová kola, ale „jen DT Swiss Spline“ a hrubé pláště Maxxis Highroller II 27,5×2,3“ TR. Na mléku samozřejmě!
Rychlost a hbitost je zde skutečně unikátní a může za to jak uhlíkový rám, tak „stará koncepce“ systému VPP, kterou dnes Intense označuje jako „JS Tuned Suspension“. Intense totiž u Traceru zatím neschoval spodní raménko nad střed*, tak jako Santa, ale nechal jej hezky dole, proto se zadní stavba při šlapání výrazně zavírá a vy máte při akceleraci pocit, že váš rám není vůbec odpružený!
*Když si ale nastudujete další modely Intense, zjistíte, že i tato značka jde podobnou cestou jako Santa Cruz (modelově Santa Cruz Hightower), přestože se jejich vývojáři nejspíš neshodli a Intense již svému řešení neříká VPP. Konkrétně u modelu Recluse již spodní raménko netrčí pod středem, ale je schováno v domečku nad ním, přičemž se tomuto řešení u Intense říká „i-BOX Pivot System“.
Přepínám na houpání
Vtipné je, že stavitelé z Intense si jsou tohoto efektu zjevně dobře vědomi, proto tlumič RockShox Monarch Plus R HV (nemá ani DebonAir komoru) postrádá páčku kompresního tlumení či zamykání. Svým způsobem není potřeba, i kdyby se pár situací našlo, ale o tom vám řeknu příště!
Dnes se chci dotknout skutečnosti, že „staré VPP“ (dnes JS Tuned…) je takové, jaké je, a je vymyšleno dosti ultimátně. Alespoň tak na Traceru působí. Při šlapání je zadek naprosto pevný a „nechutně tvrdý“ a efektivní. Přitom ale stačí již poměrně malá překážka a zadní závěs se pohne opačným směrem, tlumič se zmáčkne a nerovnost zpracuje. A to i při poměrně intenzivním šlapání ve výjezdu.
Větší sranda ale nastane, když jedete třeba jen po rovině, nešlapete a projedete přes bouli nebo dolík. Najednou totiž super-efektivní zadní zavěšení ožije a stane se super aktivním! I v tomto směru mi Tracer připomíná starší stroje se systémem VPP. Častěji jsem měl tu čest s různými modely Santa Cruz než Intence (naposled v roce 2011). Třeba jedna z prvních generací Santa Cruz Nomad byla dost šílená, neskutečně aktivní, když si na to člověk ale zvykl, daly se s tím jet hrozné kule!
Kulový blesk!
Pekelné kule můžete jet i s Intense Tracer, který, na rozdíl od historického Nomadu, umí do koktejlu efektivity a akce přimíchat i dostatek progrese na konci zdvihu. Takže se nebojte, že budete třískat tlumičem o doraz. I tak má ale člověk pocit, že je tohle kolo tak trochu šílené, když se s ním pustí zprudka dolů… Ale krásně šílené!
Možná to až zbytečně přeháním, ale snažím se vám jen zprostředkovat své první dojmy, které byly plné překvapení a údivu. Údivu nad tím, jak to valí po rovině, jak rychle to dokáže uhánět z kopce a jak živé, hravé a rozverné je toto kolo na lehce skloněných, rychlých a hravých trailech.
Hodně zvláštní je totiž i ovládání, které bych si dokázal představit spíše u pokročilého trailbiku, než u vyspělého endura. Tedy pokud Tracer neberete jako kolo pro vyspělého enduristu. Teď jsem se do toho slušně zamotal, protože jako vyhraněná enduro zbraň Tracer také nepůsobí! Tak znovu. Koukám do tabulky geometrie a zde na mě mrká úhel hlavy 66,5°, zadní stavba dlouhá 432 mm, či třeba délka horní trubky 585 mm.
Už vím proč…
Když jsem si to teď přečetl znovu a zamyslel se nad těmito čísly, začínám to celé chápat. Údaj 66,5° by byl ještě před rokem či dvěma chápán jako poměrně nízký, ale dnes… Můj Specialized Enduro 650b má úhel hlavy 65,5°, stejně tak třeba Kona Process 153 a třeba Santa Cruz Nomad (ještě jsem na novém vlastně nejel – to napravíme) dokonce jen 65°! Intense má tedy poměrně strmou hlavu, krátkou zadní stavbu a spíše kratší rám. Proto je tak hravý a živý!
Nenechte se mást, není zbrklý, vratký nebo nestabilní, jen je takový živější. Jeho řízení reaguje skutečně okamžitě, bez #endurospecific zpoždění, což je jistě dáno i extra pevným karbonovým rámem. Tracer vyžaduje klidnou a jistou ruku svého pilota, pro nějž ale udělá cokoliv. Stačí pomyslet! Netřeba se (ho) přemáhat.
Místy, zejména na hravých zvlněných trailech, je to až neskutečná pecka, jelikož Intense Tracer 275C, i díky nízké hmotnosti (12,73 kg, vel. M, bez pedálů), reaguje naprosto bezprostředně a dají se s ním dělat neuvěřitelné věci. V těžším terénu potřebuje zkušené vedení, ale i tam umí překvapit, jen mu musíte dát šanci a nesmíte čekat, že za vás vyřeší každou situaci. Na autopilota se tady nejezdí!
Víc neřeknu!
Skutečně, už takto mám pocit, že jsem po dvou dnech v sedle Intense Tracer vykecal víc, než bych vysloveně musel 😛 Už jsem si sice udělal názor a zkusil s ním řadu rozličných situací a vždy se přitom dokonale bavil! Ještě ale zbývá prozkoumat několik aspektů jízdy, včetně toho „co to udělá“, když se srazí zadní zdvih na 145 mm?
Zůstaňte naladěni, nastudujte si základní data na webu www.intensecycles.com a brzy dodáme další postřehy.
Foto: Štěpán Hájíček